Isoja jarrusatuloita missä käsijarru mekanismi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja MikkoV, 25.12.2014.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mitäs reilunkokoisia takasatuloita tulee mieleen missä käsijarru mekanismi? sanotaanko et luokkaa 300mm levylle. Rumpujarrujen tilalle Mopar B koppaan järeämpiä pysäyttimiä rakentelemassa.

    Toinen vaihtoehto olisi jos löytää jarrulevyt joissa iso 10" tai 11" rumpu käsijarrulle, normaalisti nuo vaan pienempiä. Tällöin pystyy käyttämään orggis rumpujarrun jarrukilpiä ja hilppeitä.

    Toki saa kaikenlaista bolt-on konversiosarjaa, mutta mielummin luottaisin oem laatuun satuloissa.

    Etujarruiksi on Brembon satulat 4mäntäisinä, 44mm männällä ja ajettelin 300C SRT8 360mm luokkaa olevia levyjä käyttää, satulat on tuollaisesta.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Onkohan nuo isompia satuloita missä on etupäässä käsijarru.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    meinasin kanssa kysyä että onko pakko olla takasatula, esim 900saabin vanhemman version etusatula toiminee vielä 300mm levyyn jos paksuus täsmää.
    280mm näyttäis olevan saabin etulevy. 300mm levyn kehän kaarevuus ei mielestäni niin paljoa eroa etteikö toimisi.
     
  4. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kävi nämä mielessä. Tollaset mulla onkin hyväkuntoiset, vähän vaan tuntuu alimitoitetulta.

    Missäs muissa autoissa edessä käsijarrua?
     
  5. musta78

    musta78 Gearhead

    Mites cossu scorpio?
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    C5 sitikassa ainakin, 288mm levy ja 57mm mäntä.
     
  8. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    eikö Wilwoodin pulttaakiinni sarja käy
    mulla on semmonen, 310mm levy 4 mäntä Forged Dynalitesatuloilla joissa rumpujarru levyn sisällä Dana60ssä
     
  9. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    http://www.summitracing.com/int/parts/s ... el/charger

    Joo, onhan noita vaihtoehtoja niissäkin, ja saattaa toisaalta olla järkeväkin vaihtoehto. 700-800€ väliin alkaa saamaan jo jonkinmoista bolt on settiä.

    Onko noissa wilwoodeissa jo männän suojakumit?

    Oem satula vaan miellyttää tavallaan enemmän, jotain wilwood tai ssbc satulaa kun saattaa olla 10v. päästä mukava alkaa etsimään uutta kun satula vaihtokunnossa.
     
  10. PMJ

    PMJ Gearhead

    Mitenkä sopisi c4 vetten jarrusatula?
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onkos muuten jo sallittu nestesiirtoinen käsijarru muissakin kuin tehdas tekoisissa?

    Jossain muistaakseni oli juttua et kelpais
     
  12. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Cadillac eldorado -77 oli joskus suosittu, mutta saatavuus on nykyään heikkoa. Sevillessä muuten samat (2,5"männällä) mutta satulat tulee eri puolille akselia. Eldoradon satulat on fiksummin molemmat samalla puolella akselia.

    tossa yx harrastajan linkki: http://classicbroncos.com/reardiscs.shtml

    Jos olet suunnittelemassa jarrumuutosta katuatoon, niin varmistu siitä että akselimassa on jarrut luovuttavassa autossa vähintään sama kuin omassasi. Katsastuskonttorin kanta on se ettei jarruja saa huonontaa, siksi vähintään sama akselipaino. Eldoista painavin taitaa olla 1977 Eldorado Biarriz. Noita käkkylän käsijarrumekanismeja ei ole kehuttu kovinkaan toimiviksi, päinvastoin.
    Joku muu tuoreempi ja yleisempi automalli voisi olla parempi luovuttaja.
     
  13. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Camaron orkkisjjarrusatulat ja levyt jostain uudehkosta purkuautosta jenkeistä tilaamalla? Ainakin yhdet sellaiset näin hommattuna, oli edulliset ja erityisen hyvät - ja isot. Seisontajarrurummuilla varustetut olivat.
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tästä kohtuuhintainen oikeasti bolt-on setti taakse 11,7" levyillä
    http://www.doctordiff.com/rear-disc-bra ... rotor.html


    Jos on hankkimassa Wilwoodin settiä, niin kannattaa olla tarkkana:

    "Wilwood Mopar rear discs with drum parking brake will only install easily if...

    1. You order the kit for 2.36" axle offset and SNAP-RING Green bearings (=lukkorenkaalliset kuulalaakerit)

    2. You have aftermarket axles, access holes in the flange, 1/2" SCREW-IN lug studs with narrow hex-heads and very thin washers

    3. You remove the thurst block inside the differential

    ...otherwise, machining is required.

    ...Then, you are on your own for the parking brake cables.

    Because Wilwood did not design any of their Mopar rear brakes correctly, you must use the kit advertised as 2.36", even though no Mopar axles were made with that offset.

    If you order any kit advertised for use with "Mopar Performance Green bearings" (= laipalliset kuulalaakerit) or any other offset, you will really open a can of worms.

    You can drill the axle flange with a hole-saw.

    Green bearings do not require a thrust block, but you should make sure one is not present.

    You can buy a Lokar parking brake cable kit, which must be modified."


    http://board.moparts.org/ubbthreads/sho ... er=8344219



    Muutaman vuoden ollut malli jossa suojakumit, mutta ei tainnut olla takalevysetteihin tarjolla.




    Molempia malleja satuloita valmistetaan uustuotantona.
    Eripuolille akselia tulevia käytettiin myös '79-'81 Pontiac Firebird Turbossa. (Iskarit eripuolilla > satulat oltava myös)
    Cadillacien levyissä on 5" jako ja isompi keskireikä kuin Firebirdissä jossa 4,75" jako.
    Levyt on halkaisijaltaan 11.16" ja tuuman paksuja eli ei ehkä sellaisia kuin on ketjun aloittajalla haussa.
     
  16. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Tomason linkkaama doctor diffin setti käytti nähtävästi Mustang Cobran satuloita? Ei ehkä paha...

    Btw: "You remove the thurst block inside the differential
    Otherwise, machining is required."
    Mikä piru toi on?

    Wilwoodit melkein jätän mieluummin kauppaan, kuin harrasteautoon millä kuvittelen ajavani vielä 30v. päästäkin. Mikäkähän toi SSBC on?

    Kilpurissa mulla on wilwoodit takana / oli ennen edessäkin ja en oo ollut ihan hirveän tyytyväinen. Enemmän racekamaa ainakin nuo vanhat superlitet/dynalitet kuin katuautoon.

    Ei hajua lakipykälistä, pitää kysyä. Jos järkevästi luonaa ulkonäöllisesti sisustaan niin laitan nestetoimisen käsijarrun kyllä lisäksi joka tapauksessa. Mutta ainakaan ennen ei riittänyt.

    Tossa on oma askartelunsa jos lähtee käsijarru rumpuja askartelemaan, varsinkin kun jarrukilpiin tarvii saada vielä ne satuloiden kiinnikkeet lisäksin. Tosin jos lähtökohtana käyttää auton omia jarrukilpiä niin riittää kyllä materiaalivahvuus siihenkin mainiosti.
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Cobran satulat joo. Setti on Tohtorin omaa suunnittelua ja jo monta vuotta myynnyt ja toimivaksi todettu.

    Stainless Steel Brakes Corporation > http://ssbrakes.com/
    Nimi tulee firman alkuperäisestä toiminnasta: käytettyjen jarruosien sylinterien korjaamisesta rosterisilla holkeilla.

    Thrust block on perämurikassa vetoakselien välissä oleva tanko, joka mahdollistaa vetoakselien kartiorullalaakerien välyksen säädön.
    http://www.moparts.org/Tech/Archive/axle/9.html
    Kuulalaakereita käytettäessä tulee varmistaa ettei vetoakselit "jää kantamaan" toisiinsa ja tarvittaessa thrust block poistetaan.
     
  18. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

    Vielä tarkennukseksi että noi satulat jotka linkitin edellisellä sivulla on mekaaniset ja samanlaisia saa mielestäni muiltakin valmistajilta, wilwood oli eka jonka löysin.
     
  19. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Vai et thrust block, tarviipa perehtyä perähommaankin uusiks, vaihdoin lukon avoimen tilalle mutten tollasesta mitään huomannut.

    Juu erillinen käsijarrusatula, noitakin katselin mutta tullaan vähän samaan ongelmaan kuin näiden aftermarket sarjojen kanssa. Tarvii tutkailla tuota sarjaa vrt. diy versioon moisesta. Mussen satulat oli nopeesti katsoen aikas edukkaat rokkiautossa.

    Mites muuten pääsylkän mitoitus. Ja takasatulan koko vrt. etusatulaan.
     
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

Kerro tästä muillekin!