"Isojen offroad" renkaiden tasapainoitus... Hiekal

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Impala76, 9.3.2010.

  1. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Joo eli otin pois vanteelta tollaset mickey thompsonin baja mtz renkaat.. 285-75 16 on koko. Tarkoituksena vaihtaa ne eri vanteille.. No pienosena yllätyksenä tuli,että joka renkaan sisällä oli noin 2dl mukillinen hienoa hiekkaa... Miksi? Joku ehdotti että sen pitäisi tasapainoittaa rengas ajon aikana?? Voiko pitää paikkaansa? Vanteissa ei ollut yhtäkään tasapainoitus painoa. Renkaat oli asennettu vanteille jenkeissä.
     
  2. Lassi

    Lassi Gearhead

    Tasapainotus hiekkaapa hyvinkin. Tuommoset isot renkaat tahtoo ottaa satoja grammoja per puoli painoa, jos rupeet lyöntipainoja laittamaan.

    Tiedä sitten tuosta hiekan toimivuudesta, jos laittaa ohjeiden mukaisesti. Yleensä kun on kelvannu ilman painotusta nuo isot renkaat.
     
  3. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Missä nopeuksissa tuo hiekka toimii, onko väliä?
     
  4. jukka jokela

    jukka jokela 3rd gear

    mulla oli 35 ratakset dodge ramissa ja hiekat niissä...ei niillä viittiny ajaa ravisti aivan vitusti.Ilmanpaineella oli merkitystä renkaassa mutta paremmin toimi ilman hietaa ja sitten keskitasapainotuksella takarenkaat likimain balansiin nyt pystyy ajaan yli satastakin jos tarvis...
    Hieta toimii ehkä oikeissa rekan renkaissa?
     
  5. jukka jokela

    jukka jokela 3rd gear

    mulla on tuommoset 285/75/16 ihan normi painoilla eikä värise/väpätä
    Minun puolesta hiekka pysyköön lasten hiekkalaatikossa :rotfl:
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    :eek: Eipä ole tullut ajateltua, että tasapainoituksen voi tehdä noinkin.

    Lisää juttua aiheesta:

    http://innovativebalancing.com/HowItWorks.htm

    http://67-72chevytrucks.com/vboard/show ... p?t=390503

     
  7. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Toi hiekkapussit renkaissa on vanha juttu, kokeiltu on. Jossain renkaissa ei meinaa toimia ollenkaan, useimmiten toimii ihan hyvin. Itse pidän ehkä parempana konstina muovikuula-aseiden kuulia, ei maksa paljoo ja helppo laittaa. Saa eripainoisia, kokeilemalla löytyy oikea määrä. OIKEITA maastorenkaita ei meinaa saada tasapainoon oikein millään välillä, mutta niitä ei olekkaan tielle tarkoitettu. Perus at/mt renkaat saa hyvin painotettua jos on renkaan runko kunnossa.

    Edit: näköjään tossa linkissä olikin puhetta noista muovikuulista...
     
  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Ok,eli siis ilmeisesti vielä tuon 285-75 16 "nappularenkaat" pitäisi vielä onnistua tasapainottamaan ihan perinteisesti ja hiekat voi heittää menemään..?
     
  9. pjtk

    pjtk Gearhead

  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla ei mitään tasapainotusta 35"x16x16 boggereissa, eikä myöskään mitään tasapaino-ongelmaa. Hiekka tai kuulat olis vaihtoehto jos ravistais liikaa, mut noi rullaa niin nätisti ettei tartte mitää..
     
  11. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Kyllä tollaset kottikärrynrenkaat pystyy painottamaan ihan perinteisellä tavalla :wink:.
     

Kerro tästä muillekin!