Isolohko Tempestiin?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja B.B.Chevy, 18.6.2002.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Nyt on tallissa 73 Impala ja 65 Tempest, molemmat tällä hetkellä pikkulohkokoneilla. Impalassa on isolohkopaperit (454) ja Tempestissä pikkulohkon (326)ja tallilla työn alla raaka 402:nen.
    Houkuttelevin ajatus olisi laittaa tuo 402 Tempestiin ja jättää Impala käyttöautoksi, mutta onko kellään kokemuksia mitä sanoo tämän päivän säännökset moisesta muutoskatsastuksesta. Tommosta Pontiacia on ollut saatavilla isolohkollakin eli lienee sen puolesta mahdollinen toteuttaa muuttamalla auto ratkaisevilta osiltaan vastaamaan semmosta isolohkoversiota.
    Onko kellään kokemuksia vsstaavanlaisesta muutoshommasta, yhtälö n. 500 hp 402:nen ja 1600 kg auto kuulostaisi aika lupaavalta yhdistelmältä "cruisailuun".
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Helppoa. 65 GTO:n (siis tempest gto) kone oli 389, eli 20% riitää hienosti. Muuten tuo on ihan bolt-on juttu. Jossain vanhassa Hot Rod magazinessa oli juttu isolohkon laittamisesta GTO:hon mutta eipä siinä mitään ohjeita juuri tartte.
    Kulkee se kivasti, mun 65 GTO:ssa oli piristetty pontiacin 400:nen mutta sun koneessa lienee enemmän potkua.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Tehojen pitäis kyllä ainakin tuohon Tempestiin riittää. Kone on ylikokoon porattu 402 (nyt n. 409), tasapainotetulla 11.5 takomännillä, veiveilä ja akselilla, isolla öljypohjalla loiskelevyineen, suurtehoöljypumppuineen jne., CompCams 292 Magnum nokalla ja sen mukaisilla venttiilisysteemeillä, 750 Holleyllä, Edelbrockin imusarjoilla, peltisatseilla, isolla syylärillä tuplaflekteineen ym. ym. palikoilla ladattu peli. Ongelmana vain oli ettei se kevään testeissä kiertänyt vedätyksessä yli 3500-4000, paikoillaan kylläkin niin ylös kun vaan uskalsi huudattaa.
    Purkuhommiksi meni ja selvisi että kone on heittänyt öljyt ja bensat sekaisin eli bensaa öljyn seassa (imuvuoto, kannet tehty ketuiks vai mikä?). Alakerran laakerit (Clevite 77) on ainakin saaneet kipeää, muuten männät ja nokka yms. vaikuttaisi selvinneen vielä elossa.
    Eli aikataulu on nyt sitten semmoinen, että ensin käydään koneen kimppuun ja kun se on lupaavassa kuosissa niin sitten muutellaan Pontiaccia sille uudeksi kodiksi ja niin edelleen. Aikaahan siinä menee, mutta onneksi ei ole kiire ja ensi keväänä sitten mahdollisesti nähdään toteutuiko tämä ja miten.
     

Kerro tästä muillekin!