Ison teipin asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja palotila, 1.11.2007.

  1. palotila

    palotila Gearhead

    Konepeltiin pitää kiinnittää 3M:n tarra, kooltaan n. 1x1m. Ohjeessa käsketään sekoittaa nestesaippuaa veteen ja levittää tämä pellille helpottamaan kohdistamista. Sitten käsketään suihkuttaa ikkunapesuainetta tarran liimapinnalle ja saippuaveden päälle? Onko joku kokeillut tätä, voiko tämä toimia? Tekeekö joku tälläisiä Turun lähellä?
     
  2. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Eikös ne ammattilaisetkin tee saman kaavan mukaan, luulis olevan hyvä keino. :-?
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Soita johonkin mainosteippauksia tekevään firmaan.
    Ei luulis olevan kallista jos menet auton kanssa sinne, ja odottaessa ammattilainen laittaa sen kiinni. Menee kerralla oikein ja suoraan.
     
    jutikka tykkää tästä.
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Toimii se. Vetele pehmeällä kumilastalla aluksi tarran keskeltä ja sitten reunoja kohti, jolloin vesi pursuaa välistä pois. Ihme kyllä, tarra tosiaan tarttuu, eikä väliin jää ilmakuplia.
     
  5. _Late_

    _Late_ 3rd gear

    itse kysyin kanssa ammattilaiselta.. pyytävät ihan sika hintaa! :mad: ehkä tunnin hommasta olisi joutunut maksamaan satoja euroja.. kyllä sen saa itsekin laitettua juuri tuolla tavalla. fairya ja vettä suihkupulloon toimii hyvin
     
  6. wildchild

    wildchild 1st gear

    Sama periaate kuin kalvojen laitossa laseihin. Ja puhtaus on puoli ruokaa!
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä oon huomannut että jos vaan mahdollista niin harrastajatunarina (ei tuunaajana :poff: ) tollasia isompia ja vaikeempia tarra- tai kalvojuttuja laitettaessa sais aina olla ekaks yks vastaavanlainen harjoituskappale minkä yrittää vetästä samaan tai vastaavaan paikkaan niin siinä huomaa eteen tulevat vaikeudet ja se toinen lopullinen yritys onnistuukin sitten ylensä jo aika mukavasti :wink:
     
  8. apukuski

    apukuski Gearhead

    Tarpeeksi märkää ja malttia mukaan siihen lastan kanssa touhuamiseen niin onnistuu kyllä harrastelijaltakin.. aina helpompi jos ei oo paljoo pieniä erillisiä tarranreunoja..
     
  9. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Sitä saippuaa ei sitten kannata siihen veteen ihan älyttömästi laittaa sitä kauemmin kestää kunnolla tarttua kiinni.
     
  10. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Tuota voisin antaa pari vinkkiä.Ehkä jotain tarroista tiedän kun olen (valitettavasti) sellaisia jotain 16vuotta liimannut kiinni ties minne.
    Eli jos olet maksanut maltaita tarrasta, eikä varakappaletta ole, etkä ole niitä aikaisemmin liimannut niin älä laita sitä itse varsinkaan tuon kokoista ja konepellille.
    Mutta jos nyt kuitenkin laitat sen itse niin, tosiaan vedellä ja astianpesu liuoksella voi olla helpompaa.
    Laita vettä suihkepulloon ja pari tippaa fairyä (siinä ei ole rasvaa joka hoitaa ihoa) rasvaa on lisätty moneen astianpesu aineeseen muuten kiva, mutta ei rasva ja tarra ei sovi yhteen.
    Seuraavaksi on kaksi tapaa laittaa tarra vesi/astianpesu liuoksella.

    -Tarra konepellille,mittaa se keskelle joka suunnasta ja maalarinteipillä kiinni keskeltä ylhäältä ja alhaalta niin että pysyy varmasti kiinni.
    -Avaa tarran tausta "paperi" maalarinteipin saumaan asti ja leikkaa taustapaperi pois.
    -Suihkuta vesi/astianpesulios konepellille ja tarran liimapuolelle.Ei märäksi asti, mutta kuitenkin selvästi kosteaksi.
    -Laita tarra peltiä vasten ja ala lastoittaa tarraa keskeltä ylös ja alas maalarinteippi saumasta reunaa kohden.
    -Lasta pitäisi olla hommaan tarkoitettu huopalasta tai muovilasta missä on pala kangasta teipattu kiinni, ettei tarra repeäsi.
    Joku muovinpala tai kumin pala mikä ei ole tarkoitettu tarran liimaukseen joko rikkoo tarran tai jättää sikana kuplia.

    -Nyt kun tarran toinen puoli on kiinni, niin maaarin teipit pois ja toinen puoli samalla lailla.
    -Vesi hommalla kun laittaa pitää tarran huolella kuivua, muuten tuuli heittää sen tuulilasii ajossa, eli vuorokausi kuivumista.

    -Toinen tapa kiinnittää vedellä on seuraava,tässä kannattaa olla kaveri mukana.
    -Kastele konepelti vesi/saippualiuoksella reilusti, eli märäksi.
    -Laita tarra konepellille liimapuoli itseäsi päin ja poista liiman suojapaperi kokonaa pitäen tarrasta kiinni, niin ettei tule ryppyjä.
    -Kastele tarran liima puoli liuoksella reilusti.
    -Käännä märkä tarra kaverisi kanssa konepellille ja sijoita se haluamaasi paikkaa, pitäisi liikkua suht helposti jos sitä liosta on riittävästi.
    -Kun tarra on paikollaan aloita asiaa kuuluvalla lastalla keskeltä ylhäältä alas lastoitus veden poistamiseksi ja kiinnittämiseksi.
    -Kun tarra on onnistuneesti paikoillaa anna sen kuivua rauhassa enne auton käyttöä varsinkin talvella.
    -Kuumailma puhaltimella voi varovasti nopeuttaa kuivumista, kuitenkin pitää varoa polttamasta tarraa.

    Sitten on vielä kolmas tapa, jos olet ennenkin liimannut

    -Tarran mittaus haluamaasi kohtaan.
    -Maalarinteippi keskelle ylös ja alas.
    -Taustapaperi pois puoleen väliin asti.
    -Vaikka kaveri pitämään kiinni tarrasta konepellin päällä, ei saa koskettaa peltiin.
    -Lastoitus (oikealla lastalla) keskeltä ylös ja alas huomioiden konepellin muodot, muuten tulee ryppyjä.
    -Kun puolet on kiinni, sitten toine puoli.
    -Jos onnistuu laittamaan näin kuivana, niin hyvänä puolena on se että autoa voi heti käyttää, koska tarra kiinnittyy heti.
    -Huonona puolena on se että se on vaikeaa ja kuplia ja ryppyjä tulee paljon helpommin kun vesi/astiapesulioksella

    Toivottavasti oli jotain hyötyä tästä "vinkistä"
     
  11. Quest

    Quest Gearhead

    Lastan laatu todellakin isommissa tarroissa tärkeä.
    Joskus 20v sitten kun liimailin auton kylkeen ekan kerran 0,8*4m kokoista tarraa ikkunaraapalla :poff: , ryppyä meinas tulla aivan väkisin jo parin metrin kohdalla, kun yläreuna oli venynyt niin pirusti.
     
  12. miss duster

    miss duster 1st gear

    jep saippuavesi toimii sama systeemi kun tummennuskalvojen laitossa.
    Tarra liukuu hyvin saippuan päällä ja sit ku on tarra oikeessa kohassa ni lastalla vedellen tarranpäältä niinkauan että tarrassa ei ole ilmakuplia jne.
    ja kyllä pysyy kuhan katot että käyttämäsi saippuan ph on siinä 7 pakeilla sillä liian hapan tai emäksinen saippua pilaa tarran liimapinnan.
    perinteinen vihreä fairy on ollut hyvää.
    sekoitus suhteen päättää tarranlaittaja itse mutta periaatteessa 1litra vettä ja siihen kolme neljä ruokalusikallista fairyä. ja lastaamiseen notkea kumilasta.
     
  13. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Kun noissa autoissa on kuitenkin niitä muotoja, niin onkos lämpöpuhallin oikea laite venyttämään tarraa "sopivista" kohdista ?

    Olisi varmaan hyvä saada Kaikki vaha ja silikonit pois ennen tarran laittoa ?

    Mika
     
  14. wildchild

    wildchild 1st gear

    riippuu tarrasta tai kalvosta, kestääkö kuumailmapuhallinta. parempilaatuiset yleensä kestää hyvin.
     
  15. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Turus kumminka kukkaa kotkaa konepeltiin teipan?
    nol 45 63057 kuus kaks
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos ei Kaarina ole liian kaukana, niin siellä on tuttu jamppa joka tekee myös teippauksia: http://www.dadetailing.fi/
    Eikä ole kallis, kandee kysyä.
     
  17. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Kiitokset Raision mm-tuningin ukoille.Kotka laskeutui hienosti pellille.
    http://mmtuning.net/

    AZ
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Joo......... kyl toi on oma taiteen lajinsa, jonka mielellään jättää ammattilaisille.

    Viikonloppuna katsoin, kun musseen vedettiin vauhtiraitoja ja kyllä siinä ammattilaisellakin muutama tunti meni...
     

Kerro tästä muillekin!