Itellan Huolinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja duramax03, 8.5.2008.

  1. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Kyllä näissä Postin / Tullin jutuissa on paljon ilmaa. Kaksi viimeistä pakettia, jotka olen tilannut ovat tulleet suoraan kotiin. Laatikossa oli molemmilla kerroilla leima "TULLIVAPAA". Molempien tilausten arvo oli yli 200USD + postikulut.

    Joskus aiemmin jopa 50 USD paketti on jäänyt tulliin. Siellä on sitten pakettia availtu ja merkattu jokainen perkleen prikka ja mutteri :mad:
     
  2. duramax03

    duramax03 1st gear

    No hun jo oli tekstiä ja oikein huudetaan ...... sitä en ymmärrä sitä että kun minä kommentoi itellan hoitamaa huolintaa, siihen kuluvaa aikaa ja toimitusmaksuja huolinnasta, niin sinä puhut paketeista itse hakien, toki ymmärrän että että maksamiset on eri silloin kuin itella hoitaa kaiken yhteydenpidon minuun ja tulliin, lähettelee lappuja ja paketteja yms tai toinen vaihtoehto on asioida nokatusten tullipostissa ja napata paketti kainaloo jolloin kulut on pienemmät.
    Eli yksinkertaistaen.... Itellan tariffeissa numero 715 tullivapaaksi esittäminen 13.20 + alv ja lisäksi tariffi 997 laskutuslisä 5.00 + alv yhteensä 22.20 ( eli vapaaksi julistaminen maksaa enemmän muin huolinta)......
     
  3. duramax03

    duramax03 1st gear

    Jos hoidat tullauksen itse lähimmässä tullin toimipaikaasa et maksa mitään muuta kun alvit ja mahdolliset tullit ja jos lähetys jää alle perittävien minimien lähdet tullista pois siten ettet köyhtynyt latiakaan. Jos taas valtuutat jonkun yksityisen Firman esim Itellan hoitamaan tullauksen puolestasi, se hoitaa asian itse määrittelemiensä tariffien pohjalta näiden maksujen päälle tulee tietty mahdolliset tullit yms.
    tariffikoodi 715 Tullivapaaksi esittäminen 13.20 + alv ja sen lisäksi tariffi 997 laskutuslisä 5.00 + alv yht 22.20 ...........siis jos valtuutat itellan hoitamaan lähetyksen joka on jäänyt tullin "haaviin" ja todetaan tullivapaaksi
     
  4. virta

    virta Gearhead

    tyhjästä rahastamista,,sitä tuo itellan homma on.No ulkomaanpaketteja tulee harvoin joten tietämätön voi lankaan mennäkkin ja maksella tyhjästä.

    Edelleenkään en itse edes tykkää soitella tolle itellan ukolle etten tarvi heidän palveluksiaan ,haiskahtaa vielä pakkomyynniltä koko homma :mad: :mad:
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Nyt jännittää! Tulossa on ensimmäinen pakettini USPS:n kautta eli tulee tullipostiin. Aikaisemmin tullut kuriirien kautta door to door palveluna tulliselvitettynä tai kontissa minun tai huolintaliikkeen tulliselvittämänä. Neljän vuoden takaisiin hintoihin nähden maksaa lentorahti nykyisin huikeasti enemmän. Kyseessä max 11 kilon paketti joka 8 päivän toimitusajalla UPS:n nettilaskurin mukaan olisi 303 USD ja FedExin nettilaskurin mukaan 198 USD tulliselvitettynä ja kotiovelle toimitettuna. USPS:llä sama paketti 3-5 päivän toimitusajalla tulliin toimitettuna noin 125 USD + kulut täällä.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    "Varoituksista" huolimatta kävin itse Tullipostissa tekemässä tulliselvityksen. Ei ollut mitään ongelmia, 6 minuuttia meni koko prosessiin. Postin täti oli oikein ystävällinen ja Tullin mimmi eleettömän asiallinen. Tällä kokemuksella olen valmis asioimaan toistekin Tullipostissa.

    Vajaa 13 kilon paketille tuli postimaksua $115 ja 6 päivää viipyi matkalla.


     
  7. ramses

    ramses 3rd gear

    Meniköhän tää ihan oikein ku tuli paketti usasta arvoltaan 34.40 USD + rahti 33 USD, eli noin 47 EUR. Itella lähetti laskun 31.20 EUR
    718 tullaus kuluttajat (2) 22% 13.20 E
    752 alv (3) 0% 10.10 E
    996 rahoituspalkkio (2) 22% 4.10 E

    (2) alv 22% 17.30 3.80E
    (3) alv 0% 10.10
    Eikös alle 50 erkin tilaukset pitäis tulla suoraan kotiin????
    Ainakin Fedexin kautta on mulle tullu.
     
  8. M

    M Gearhead

    ihan oikein mennyt, mitäs annoit itellan hoitaa tullauksen. ovat veloittaneet omat käsittelykulunsa. eli ei ole mennyt tullia ja alvia lähetyksestä, vaan kaikki on itellan palveluista. tai jos et ole antanut hoitaa tullausta, vaan ovat tehneet sen omin päin niin reklamaatio perään...

    kyllä toi itellan touhu on aivan perseestä kaiken kaikkiaan. normaaleita kotimaan pakettejakin saa odottaa pari päivää, vaikka on 9 paketti. sitten kun soitat asiakaspalveluun, niin tietävät kertoa samat asiat kuin lähetyksen seurannasta netistä löytää.
     
  9. duramax03

    duramax03 1st gear

    Viimeisen häröilyn sovin Itellan kanssa etteivät he milloinkaan enään hilloa pakettijani hyllyssään, vaan kaikki laitetaan suoraan tulliin. Arvatkaas onnistuiko....... vai tuliko taas lappu että siellä hyllyssä seisoo, pikkuisen kiekustuneena soittelin ties monenteenko portaaseen jotta sain asiani hoidettua. En kyllä vieläkään usko että seuraava paketti menee suoraan tulliin, saas nähdä. Tulliin on kuulemma tulossa systeemi joka mahdollistaa netiissä tullaamisen, ( ja paketti tulee suoraan kotiin saakka) aikataulu on vielä epäselvä, kuulosti kyllä siltä että Itella voi pistää loputkin työntekiänsä pihalle jotka postitullin puolella on.
     
  10. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Joo, oikein on mennyt minunkin mielestäni. Mulle tulee yleensä kysely sähköpostilla tai etanapostilla (pari kertaa ovat soittaneetkin), missä kysytään, että annanko itellan hoitaa tullauksen hintaan 21.10e. Samassa kysyvät aina tarvittavat asiapaperit, yleensä kauppalasku ja selvitys sisällöstä.

    Mutta ellei kyselyä ole tullut missään muodossa, niin sitten on mennyt jossain metsään. Tuosta 47 eurostahan tulee alv:tä 10.34e, joten tullattava paketti on ollut alv:n osalta (yli kympin). Mikä lie sitten tarkka summa ollut? Tän hetkisellä kurssilla 46 euroa näyttäis tulevan, josta alv on 10.12 euroa.
     
  11. cool

    cool 1st gear

    Mulle sanottiin Kemin Tullista, et tulevaisuudessa kaikki paketit tullataan Hesassa. Pyytelevät vain kauppalaskut sinne ja hoitavat paketit eteenpäin maksun jälkeen.
    kysyin koska tulee aikaiseksi tämä systeemi niin sanottiin jahka systeemit saadaan toimivaksi, saattaa mennä vuosi tai enemmän.
     
  12. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Kaksi pakettia tulossa ameriikasta. Samalta lähettäjältä. Käytännössä samanhintaisiakin, 50 - 60 dollaria kuluineen. Tänään sain toisen paketin (kalliimman) noudettua postista, eli ei jäänyt tulliin. Samoin tuli tänään Itellalta sähköpostia; "tullataanko vai siirretäänkö toiseen tulliin". Paketin arvo 31,50 euroa. Käsittelykulut olisivat 21,10 euroa. Pyysin unohtamaan koko asian mikäli aikovat itellan puolesta laskun lähettää.

    Eihän tuossa ole mitään tullattavaa, alv:n osuus jää jonnekin kuuden euron paikkeille, ja sisältö on tullivapaata.

    Ei jaksa pieni ihminen aina ymmärtää... Liian hyvinhän tämä on tähän asti sujunutkin. Itellan kanssa.

    Ei sillä, en ymmärrä sitäkään, miksi lähettäjä pakkasi kahteen laatikkoon, kun vielä erikseen sovittiin että pakkaa yhteen boksiin.

    EDIT: Paketti tuli perille, nyt vaan jännätään tuleeko laskukin :D
     
  13. 2ford37

    2ford37 Gearhead

    vastaus

    Vastasus tähän kyselyketjun, kuljetuksista tiedän
    miten mennään . Itella EI ole Yksityinen Firma vaan valtio johtoinen,
    Katsokaa EPR: sstä. Suomessa EI ole Kohta enää pyytää
    yksityiseltä firmalta moisia huolinta töitä.
    Tingiitään tingitään, jää köydenpää käteen.
     
  14. gipsy

    gipsy 1st gear

    Itellan hinnoitteluun liiemmälti puuttumatta mutta vertaillessani hintoja ja toimenpiteitä, joista "yksityinen" huolintafirma esimerkiksi pikkufirmoilta laskuttaa ja Itella näistä satunnaisista maahantuonneista, eivät Itellan hinnat minusta niin tähtitieteellisiä ole. Näillä perinteisillä "yksityisillä" firmoilla tähän asti laskun ensimmäinen seliterivi on jotakuinkin aina "tietoliikennekulut"
    joka tarkoittanee tekstaria, faksia tai puhelinsoittoa, jolla ilmoitetaan, että tawara on saapunut. (25 euroa + alv) Senjälkeen, jos haluaa, alkavat varsinaiset hinnaston mukaiset suoritteet. :D
     
  15. virta

    virta Gearhead

    :D Tohon voin jatkaa että kun tilaan jotain Saksasta niin 20 euroa maksettuna tonne saksan päähän ja täällä tuovat 4.5KG kilon paketin mulle kotiovelle,itella ei sitä tuo vaan jotkut yksityiset rahtiautot.Mutta kuistille tulee ja aika sopivaan hintaan...

    EU toi ainakin sen hyödyn ettei Itella lähettele noita "saisko 20 euroa" viestejään rajalla :) :) :)
     
  16. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Ostin ebay:stä vaihdelaatikon osan,hintaa rahteineen 32,60€ USPS:llä Suomeen.Ei tullut kyselyjä mistään,tuli vaan postissa normaali saapumisilmoitus paketista johon oli lyöty leima päälle:NOUDETAAN RAAHEN TULLISTA KE JA PE KLO 13:00 JÄLKEEN.Soitin itellan asiakaspalveluun tiedustellakseni heidän tullauspalveluja mutta ei sieltä osattu mitään kertoa tämmöisestä :eek: seuraavaksi olen yrittänyt soitella lapussa olleeseen Raahen tullin numeroon muttei siellä haluta vastata puhelimeen :poff: sinne on kuitenkin 100 km matkaa että jos Itellan tullauspalvelu on pari kymppiä niin ei kannata lähteä itse hakemaan.Kauanko ne säilyttelee paketteja ennen kuin laittavat takaisin?Muutaman kympin pikkupaketteja tullut USPS:llä aiemmin mutta ne on tulleet suoraan postilaatikkoon.Miten tämmöisessä tapauksessa pitäisi toimia,olen aloittelija jenkeistä ostelussa... :oops:
     
  17. mando

    mando 3rd gear

    saksasta tullut useita paketteja, toimituskulut n.6-15€ ja kotiovelle aina tullut(hermes/dhl) muutama isokin laatikko, mm.w201 mersun uudet, alkup. tukivarret alustaan.
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Siitä ei joudu maksamaan mitään tulleja. Faxaa se kauppalasku sinne Raahen tulliin, turhaa sinne asti on mennä vain noutamaan se paketti.
     
  19. Piru

    Piru 1st gear

    Raahen tulli on avoinna vaan noina aikoina ja muina aikoina kannattaa ottaa yhteys ouluun. Tietysti muutenkin jos ei puhelimeen vastata edes aukioloaikaan, eiköhän ne sieltä oulusta anna toimivan puhelin numeron...sieltä minä sen ainakin kerrattain sain, tiedä sitten toimiiko enää ja ei oo nyt just ulottuvilla.
     
  20. ajk

    ajk 3rd gear

    Kaksi kertaa itella olisi halunnut tullata paketit. Eka kerralla tuli häjypoijan wwe ukot ,mutta haluttiin tullata itse . niin yllätys oli suuri kun seuraavana aamuna postipoika oli paketin kanssa oven takana . Ja nyt sama juttu ramin takavalojen kanssa . seurannassa näkyi käyneen vaasassa
     

Kerro tästä muillekin!