Itellan Huolinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja duramax03, 8.5.2008.

  1. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Alkaa näyttää siltä että saavat Raahen tullissa pitää paketin,ei siellä osata vastata puhelimeen keskiviikkoisin sen enempää kuin perjantaisinkaan.Hälyyttää muttei vastata,kertaakaan ei ole huutanut varattua eli ilmeisesti siellä ei vastata kellekään.En lähde summassa ajelemaan sadan kilsan päähän kokeilemaan josko siellä sattuisi joku olemaan vaikka paikalla... vitun :poff: :poff: :poff:
     
  2. Piru

    Piru 1st gear

    Viimeks ku kävin niin näin, kun ne vastas puhelimeen. :D pistä yyveetä tai sähköpostia niin katotaan voinko jeesata asiassa, käyn vaikka siellä paikanpäällä.
     
  3. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Kiitokset Pirulle avun tarjoamisesta.Vastasivat viikko sitten vihdoin puhelimeen ja laittoivat postissa tulemaan,tänään oli laatikossa :)
     
  4. lincoln

    lincoln 1st gear

    Laitetaanpas täältäkin nyt kommenttia! Itellä pelkkiä hyviä kokemuksia tosta Itellan tullauksesta vaikka ei montaakaan pakettia ole tarvinnut tullata viimeksikin tuli Itellalta sähköpostia kun paketti oli saapunut tulliin ja laitoin samantien sähköpostilla tarvittavat tiedot Itellalle ja seuraavana päivänä posti toi paketin ja vielä Itellan kirjeen missä oli samat tiedot kuin sähköpostissa niin kotiin eli kyllä melko hyvää ja nopeaa toimintaa vaikka sitten vähän maksaakin mutta itelläkin kumminkin on lähimpään tulliin matkaa n 80km
     
  5. virta

    virta Gearhead


    No nimenomaan,,monella on matkaa tulliin niin paljon ettei ole järkevää itse hakea.Onhan tuo toisaalta pieni korvaus siitä että menis koko työpäivä reissussa,kun tuota tekemistä riittää muutenkin.
     
  6. jakonen

    jakonen 1st gear

    itelläkin oli sama syy miks käytin itellaa. lähin tulli ois jyväskylässä eli semmonen 150km matkaa nii ei paljon kannata lähteä asiakseen pakettia hakemaan. paketin kokonaissumma oli 90 USD eli siitä vero tuli 14.10€ alv.22%. minulla oli semmonen käsistys jostain jäänyt että tuo vero olis vaan jotain 5-10% auton osilla mut eipä näköjään ollut ku normi alv. itellalle pitää siis maksaa 36€ ja rapiat ja helposti ja nopeesti tuli että ei valittamista.


    mitäs sitten jos ostan esim eBaysta joltain yksityiseltä autooni osia niin voiko semmonen paketti jäädä tulliin? ja jos voi niin mikä on silloin veron peruste vai onko sitä? eihän suomessakaan makseta veroa jos ostan yksityiseltä mitä tahansa.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    EU:n ulkopuolelta ostettavasta, maahantuotavasta tavarasta maksetaan tullia ja veroa, oli ostaja ja/tai myyjä sitten yksityinen tai liike. Jos perittävät maksut jäävät alle kympin, niitä ei yleensä peritä.
    Tulli ja vero maksetaan tavaran ja rahdin yhteissummasta.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pyydä seuraavaksi lähettämään fed-exillä jos usasta tilaat.tullaus ja kotiin kuljetus hoituu tilaukseen kuuluvalla postimaksulla.aikaa menee 2 vrk jenkeistä tänne.itse en koske ITELLAAN pitkällä kepilläkään.
     
  9. jakonen

    jakonen 1st gear

    entäs jos joku ''tuttu'' lähettää isohkon paketin ilmaiseksi eli ei ole muuta kuin postimaksu maksettu niin mikä sitten on veron peruste? onko se juurikin tuo postimaksu pelkästään josta sitten revitään se 22% ihan vaan piruuttaan? vai avaako ne paketin ja arpoovat sille sisällölle jonkin hinnan ''katukaupassa'' josta voidaan sit nyhtää enemmän €?
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tulli on hyvä arpomaan tavaralle tullausrvon, ellei sitä itse pysty osoittamaan. Arvaat kyllä, kenen tappioksi :wink:
    Vaikka olisitkin saanut tavaran ilmaiseksi, saattaa sille silti muodostua tullausarvo.
     
  11. virta

    virta Gearhead

    No kyllä tuollaset paketit 20 USD tavaran arvo ja 50 USD rahtiin,on ainakin itsellä tulleet ohi tullin ja suoraan kotiin.Pieniarvoiset tavarat päästävät läpi,ei kai noihin kenenkään aika riittäisi,muutamaa euroa nyt periä.
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Eilen kans lähetin viestin itellaan että missä paketti viipyy tänään tuli vastaus tullattu 11.8 mutta jostain syystä jäänyt hyllyyn. Kauankohan olis menny jos en olisi kyselly perään

    Vuosi sitten kaasari oli kateissa kolme viikkoa suomessa eikä kukaan tuntunut tietävän mitään :mad: yllätyksenä löytyi itellan varastosta
     
  13. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Jos tilaa esim. USPS:llä tavaraa, niin siinähän annetaan toimitusosoite. En ole tarkemmin syynännyt ehtoja, mutta olen käsittänyt, että tavaran pitäisi tulla sillä hinnalla kotiin asti. Ja niinhän se tuleekin, jos se ei pysähdy tulliin. Itella varmaan sitten laskuttaa USPS:ää Suomen jakelusta.

    Eli kaiken järjen mukaan Itellalla on velvollisuus toimittaa isompikin paketti kotiin, kunhan sen on joku tullannut. Eli se yli kahdenkympin maksu, jonka ottavat tullattavista paketeista perustuu vain siihen tulliselvitykseen, rahti on jo maksettu.

    Eikö tuohon nyt tosiaan ole mitään kilpailevaa firmaa, joka tullaisi paketin ja luovuttaisi sen tullattuna Itellalle toimitettavaksi perille? Suurin osa noista tullauksista varmaan hoituu kuitenkin suht nopeasti, varsinkin jos niitä tapahtumia on kerralla useita, joten luulisi, että joku pystyisi ainakin hiukan edullisemmin sen tekemään.

    Harmittaa maksaa yli kaksikymppiä per paketti Itellalle sellaisesta, minkä itsekin voisi tehdä, ja vain siksi, että lähin tulli on niin kaukana. Ja kuitenkin on jo rahdin maksanut sieltä tullista kotiin...
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tohon on kuulema tulossa muutos, hoidat tullauksen itse tietsikalla ja maksat sen pankista pankkitunnuksilla ja Itella toimittaa paketin lähimpään Postikonttoriin!!
     
  15. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Kuulostaa erittäin hyvältä, toivottavasti tulee pian. Vähentää lappusten lähettelyä ja pitäisi nopeuttaakin hommaa hiukan.
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Hauskinta on, että tuo viranomaispuoli tuntuu tippuneen kehityksen kärryiltä ihan tahallaan, ihan vain vittuilumielessä. Vai luuleeko joku, että esim. autojen "liikennekäytöstäpoisto" olisi tehty tekniikan puuttumissyistä noin vaikeaksi?

    No, sitä saa mitä tilaa...
     
  17. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Itellan Huolinta ei hoida enää yhtä ainutta minun pakettiani, koskaan.

    Puolitoista kuukautta on ollut vääntö kesken, kun olivat ottaneet tullit ja verot tuplana. Soitin ensin tulliin, josta sain erittäin hyvää palvelua ja kehtouksen kääntyä suoraan Itellan puoleen, koska "Itellalta on nyt tässä mennyt vähän kaikki pieleen". Itellalta minua palloteltiin neljälle eri henkilölle, joilta tuli joko ylimielistä kettuilua tai sitten vain "mä en tiedä mistään mitään!". Vihdoin syyllinen oli löydetty ja hän soitti minulle. Syynä tuplavelotukseen oli ollut lomahuuma! Kerroin, että tulli oli sanonut Itellan olevan velvollinen palauttamaan välittömästi liikaa perityt maksut. Joo joo, luvattiin. Meni hetki, soitin uudestaan. Oli unohtunut lähettää paperit eteenpäin, mutta nyt lähtisivät heti punaisella kiire-tarralla varustettuna!

    Meni kolme viikkoa. Mitään ei kuulunut. Lähetin tullauksen tehneelle henkilölle s-postia. Seuraavana päivänä sama ylimielinen gubbe, jonka kanssa olin aiemminkin joutunut puhumaan, tiedusteli mikä paketti mulla on hukassa! Selitin kärsivällisesti, että mikään paketti ei ole hukassa, rahojani odottelen. Tullauksen tehnyt henkilö oli hukannut paperini, ei enää muistanut koko keissiä lainkaan ja oli delegoinut viestini eteenpäin.
    Seuraavana päivänä syypää itse lähetti s-postiviestin, jonkinlaisella välimerkittömällä epäsuomella kirjoitettuna. Ymmärsin, että kovasti pahoitteli ja NYT lupasi laittaa asiani eteenpäin. Kohta pari viikkoa taas mennyt, pihaustakaan ei ole kuulunut. Liikaa peritty summa on noin 70 euroa, ei siis kovin iso. Mutta se ei kuuluu sen enempää Itellalle kuin valtiollekaan.

    Suosittelen hoitamaan tullauksen itse ja karttamaan Itellan hyvin kaukaa. Itse en lähetä Itellan kautta enää edes joulukortteja, nekin kannattaa viedä itse.

    PS. Täällä aiemminkin hämmästelty asia vaivaa myös. Atlantin yli tulee paketti kotiovelle FedExillä parhaimmillaan neljässä päivässä. Tavallisen kirjeen kulkeminen Espoo-Turku -välillä voi ottaa puolitoista viikkoa, kokemusta on.
     
  18. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    Mulla Itella yritti kolme kertaa, kaikki kerrat meni reisille ja sössittiin todella kunnolla. Siinä firmasta on kaikki työtä tekevät ja osaavat laitettu jo pellolle supistuksissa. Jäljellä on Vennamon aikaiset pomot jotka nauttii hyvää palkkaa ja odottelee eläkettä. Ylimieliset vetelät ammattitaidottomat tunarit ei edes yritä tuolla tullipostin puolella, sain lisäksi soitella todella ylös ennen kuin sain estettyä Itellaa laittamasta pakettejani hyllyyn, nyt reilun vuoden ajan olen saanut paketit noudettua tullista, ei ainuttakaan sössimistä siellä. Odottelen vaan aikaa kun posti/itella saa todellisen kilpailian ja jokin oikeasti yksityinen jakeluyhtiö tekee innovaasion Suomeen.
     
  19. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Joo, lisätään vielä, että ihmettelin puhelinlaskussani mittavaa palvelunumerosykäyskertymää. Omien rahojensa perään kysely on toki maksullista Itellalla. Ja soitin siis henkilöiden suoriin numeroihin, joita oli ilmoitettu tullauslaskussa, en mihinkään yleisiin palvelunumeroihin.

    Kusinen mesta koko Itella :mad: :mad: :mad:
     
  20. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Panin "lämmöllä" merkille että Itella on syvältä edelleen. Mulle tuli tarvikkeita EU:n ulkopuolelta ja Itellassa on kyllä niin paska palvelu että vertailukohtaa on mahdoton löytää. Asiakaspalvelu ei vastaa, meileihin ei tule vastausta jne. Huomenna pistän faxilla kuitin josta ilmenee että tullimaksut on hoidettu. Nehän oli siis hoidettu jo ostettaessa. Sitten ei kai ole enää muuta vaihtoehtoa kuin mennä paikan päälle...

    Minun suomenkieleen on ilmestynyt uusi kirosana.
     

Kerro tästä muillekin!