Itse rakentaen putkentaivutin ja hiekkapuhalluspönttö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Anonymous, 15.9.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli aloitteleva autotallini tarvii kalustoa ja tarkoituksena olisi rakennella talven kuluessa turvakaarien ja pakosatsien taivutukseen soveltuva laite. Saisin kyllä sorvauspalvelua tutulta konepajalta ja muuta jelppiä. Antakaa neuvoa miten tehdä. Itse olen suunnitellut alustavasti että putken sisällä tulee kulkea taivutuskohdassa joku rautakuula.

    Entäpä hiekkapuhalluspönttö? Kaipaisin suunnitteluun apua ja piirrustuksia. Onko jarrupainesäiliö hyvä lähtökohta? Entäpä mistä saa tehtyä hyvän suuttimen, vai saako mistään?
     
  2. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Putkentaivutuskone? Olenpa nähnyt omatekoisen sellaisen. Tuurnakone (se kuula siellä putken sisässä) siitä kannattaa tehdä. Muistaakseni ko. väännin vaati aikalailla "tuotekehitystä" toimiakseen. Pakosarjaputki vielä taipuu tuurnakoneella, mutta turvakaarien teko sellaisella vaatii tolkuttomasti voimaa eikä kokonaista pääkaarta taivutella ihan pienessä kopissa...

    _________________
    [​IMG] My name is Duck, RubberDuck... [​IMG]

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2002-09-15 16:47 ]</font>
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin tila ei ole rajoittava tekijä kunhan vaan saan koneen tehtyä.
     
  4. jviirret

    jviirret 1st gear

    Jarrupaine säiliöstä tehtyjä olen nähnyt. Hyvin toimivat. Toinen pääty laipataan irti. Sisälle pätkä putkea, jonka toiseen päähän hiekka venttiili ja toinen pää säiliön kyljestä ulos. Irroitettuun päätyyn pyöreä hiekkareikä ja hitsataan takaisin väärinpäin. Sitte muutama hana ja letkuliitimet pöntön ulkopuolelle ja valmis on. Voisin jonkulaisen kaaviokuvan piirellä ja pistää vaikka sähköpostilla...

    ,_,/ukka
     
  5. jviirret

    jviirret 1st gear

    Jarrupaine säiliöstä tehtyjä olen nähnyt. Hyvin toimivat. Toinen pääty laipataan irti. Sisälle pätkä putkea, jonka toiseen päähän hiekka venttiili ja toinen pää säiliön kyljestä ulos. Irroitettuun päätyyn pyöreä hiekkareikä ja hitsataan takaisin väärinpäin. Sitte muutama hana ja letkuliitimet pöntön ulkopuolelle ja valmis on. Voisin jonkulaisen kaaviokuvan piirellä ja pistää vaikka sähköpostilla...

    ,_,/ukka
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ternola@suomi24.fi
    tonne saa lähettää kaikkee aiheeseen liittyvää materiaalia ja neuvoja. Kaverini suunnitteli sellaista että pöntön pohjalle t-haara; paineelle tulo, yksi tulo hiekalle itse pöntöstä ja lähtö paineelliselle hiekalle. Sitten ennen t-haaraa hana josta voi säädellä hiekan putoamismäärää. Ja jotta hiekka tulisi pöntöstä alas niin kompuralta tuleva paineputki haaroitetaan ylös hiekan yläpuolelle säiliöön. Tietysti sulkuhana paineelle kuuluu asiaan.
    Olikohan vaikeesti kerrottu.
    Entäpä mitä maksaa puhaltajan hartiaviitta / kasvo-osa suodattimineen.
     
  7. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Paineistetut naamarit/kypärät on aika arvokkaita. Hinnat muistaakseni reilusti yli 150€. Mutta hyvään naamariin kannattaa panostaa, työkin käy joutuisammin kun ei tarvi välillä keskeyttää hommia pölyn syljeskelyyn yms.

    Suunnitelma pöntöstä vaikuttaa toimivalta tai siis laitteesta tulee noin tehden kuin karsittu kaupan malli. Kaukosäätö on myös lähes ehdoton. Paineilman syöttöletkuun venttiili jolla saat ilman tulon pysäytettyä juoksematta pöntölle. Valmiita puhallussuuttimia kannatta käyttää, löytynee jopa tavallisista rautakaupoista. Sopiva halkaisija lienee 2-3mm riipuen hiekasta ja kompurasta. Mulla 3mm suuttimella kuution Atlascopco käy noin puolet puhallus ajasta eli ilmaa tarvitaan aika reilusti.

    Kunnollinen vedenerotin kannattaa myös hankkia.

    Niin ja jos hitsaatte paineastioita niin muistakaa koeponnistaa ne vedellä ennen käyttöä!
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Eyeball Productsin sivuille otetaan kernaasti julkaistavaksi itsetehtyjen apuvälineiden kuvia ja ideaskitsejä.
    vinkit@eyeballproducts.com
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    tässäkö on kaikki lukijoiden ideoinnit, aika vähissä on insinööritaidot
     
  10. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Jos käy niinkuin mulla tuppaa käymään,että ideoinnin jälkeen kun laskee omavalmisteisen työkalun kustannuksia huomaa että kaupasta saa varmasti toimivan lähes samaan hintaa. Omatekoisten laitteiden ensimmäiset versiot kun tuppaa olemaan jonkin asteisia protoja kuitenkin.

    Kokemusta esim. hiekkapuhalluskaapista. Toimii jotenkin mutta ei niin kuin oli suunniteltu. Seuraava versio toiminee jo paremmin...
     
  11. cartman

    cartman 1st gear

    Suuttimena voit kokeilla palaneita posliinisulakkeita. Toimii hyvin, mutta kuluu melko nopeasti.
     
  12. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Olen kuullut jonkun muunkin käyttäneen sulaketta suuttimena. Itse en ole viitsinyt kokeilla joten toimivuutta en kommentoi. Tuntuu vaan turhalta säästöltä kun "oikeita" suuttimiakin pystyy ostamaan ja ne ei juurikaan kulu. Yhtäkään en ole vielä joutunut vaihtamaan ja muutama auto on puhallettu.

    Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin hiekkapuhallussuuttimen muoto tulisi olla ns. Laval-suutin (kirjoitusasu voi olla väärä)eli virtausen nopeus suuttimessa nousee suureksi (yli äänennopeuden? mikäli muistan oikein laval-suuttimen idean) ja hiekkasuihkun teho paranee reilusti.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    puhallussuuttimen saat rakennettua myös vanhasta kuormurin dieselsuuttimesta ja pelaa ja kestää suht kauan
     
  14. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Meni vähän pitkäksi julkaisut kiireiden takia....
    Mutta Eyeball ProductsArkisto --> Vinkkejä ja "kikkakolmosia"
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ittelläni on käytös sorvin teristä tehty suutin. Sopivaan putkeen sisälle laitettu teräpaloja, alkuun isompireikäisiä ja loppuun pienempireikäisiä. Hyvin on kestäny ja puhallettu on paljon.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla on myös sorvin teräpala suuttimena, hiekka siis menee palan kiinnitysreiän läpi (löytyy eri kokoisia), kiinnittimen voi tehdä riittävän suuresta ruuvista tms, joka porataan ontoksi ja päähän monttu palaa varten. Pala kiristetään koloonsa mutterilla, jonka päähän on hitsattu sopiva prikka...
    olipas hankalasti selitetty, mutta toimii!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikä on "tuurnakoneen" periaate, eli sellaisen taivuttimen jossa kuula liikkuu taivutuskohdassa?? löytyykö mistään periaatekuvaa tms.

    t:Masa
     
  18. Gutless

    Gutless Gearhead

    onko tällä saralla tapahtunut kehitystyötä? Lähinnä putkentaivutuskone mallia tuurna.
     
  19. jarvay

    jarvay 1st gear

  20. jarvay

    jarvay 1st gear

    Eiku jaa noista onkin jo aikaa sen verran että taitaa olla taivuttimet jo rakenneltu:)
     

Kerro tästä muillekin!