Itsetehty ratti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Jonimac, 8.3.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eivät olleet turun katsastusasemalla samaa mieltä! Ei tuorista eikä jousituksen nappuloiden sijoituksesta... Ratti hitsattu, kova ja häikii kesällä silmään ja nappulat liian liki kännisiä kavereita??????????
     
  2. jirka

    jirka 1st gear

    Niin tosta unehtu nimi?
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Olisit kysynyt missä pykälässä niin lukee... :wink:


    Ei vaan, monta on tulkintaa samasta asiasta.

    Itse meinaan ainakin jousituksen nappulat ympätä keskikonsoliin ja omavalmisteratin teko on varma, kunhan sinne asti pääsen....

    Pitäis kaivaa nuo FMVSS standardit esille...
     
  4. jirka

    jirka 1st gear

    Joo, täytyykin sanoa niille että yks juippi sano netissä että saa laittaa!!!
    :grin: :grin:
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Neuvoston direktiivi 70/311/ETY, annettu 8 päivänä kesäkuuta 1970, moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen ohjauslaitteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä.

    Ote direktiivistä:

    2 RAKENNE-, ASENNUS- JA TARKASTUSVAATIMUKSET
    2.2 Erityiset vaatimukset
    2.2.1 Ohjauspyörä
    2.2.1.1 Ohjauspyörää on voitava käyttää ja käsitellä helposti. Ohjauspyörän on oltava suunniteltu siten, että se mahdollistaa asteittaisen kääntämisen. Ohjauspyörän liikkumissuunnan on selvästi vastattava toivottua ajoneuvon liikkumissuunnan muutosta.
    2.2.1.2 Sellaisen kääntöympyrän saavuttamiseksi, jonka säde on suoraan ajoneuvosta tarkastettuna 12 metriä, ohjausvoima ei saa olla yli 25 kilogrammaa. Kun kyse on tehostetuista ohjauslaitteista, ja jos lisätehon välitys lakkaa, vaadittu ohjausvoima ei saa olla yli 60 kilogrammaa.
    2.2.1.3 Edellä 2.2.1.2 kohdassa esitetyn vaatimuksen tarkastamiseksi, ajoneuvolla on ajettava 10 km/h nopeudella lähtien suorassa linjassa ympyrä. Ohjauspyörään kohdistuva ohjausvoima otetaan huomioon siitä ajankohdasta alkaen, jolloin ohjauspyörä on asennossa, jolla saavutetaan säteeltään 12 metrin kääntöympyrä; näin saatu ohjausvoima ei saa ylittää määrättyjä arvoja. Liikkeen kesto (aika siitä, kun ohjauspyörää käännetään ensimmäisen kerran, siihen kun se saavuttaa asennon, jossa mittaukset otetaan) ei saa ylittää neljää sekuntia tavanomaisessa tapauksessa eikä kuutta sekuntia lisätehon välityksen lakatessa. Liike on tehtävä kerran oikealle ja kerran vasemmalle.
    Testiä varten ajoneuvo kuormataan sallittuun suurimpaan suunnittelupainoonsa, ja rengaspaineiden sekä akselien painojakauman on oltava valmistajan suosituksen mukainen.


    Eli eipä näytä kummoisia vaatimuksia olevan....


    _________________
    Project Blue-Eye
    Eyeball Products

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2004-04-05 13:35 ]</font>
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    FMVSS standardeista

    Näyttäispä olevan siten, että ko standardit koskevat 1971 ja up olevia ajoneuvoja.
    (Tarkka päivä vaihtelee)

    Eli ruori valmistukseen :grin:
    _________________
     
  7. Joskus himoitsin tollasta ketjurattia, on makee mut en saanu mistään, kyselin kaa että onko laillinen ja yhen puupään katsastusedän mielestä ei koska mun farkkutakin hihan nappi, esim voi tarttua siihen, mut jos oisin sellaisen saanu niin
    oisin silti siihen ruuvannu.
     
  8. WSE

    WSE 1st gear

    Nuo vastaukset tuolla sivustolla riippuu vastaavasta henkilöstä; eivät katsastajatkaan kaikkitietäviä jumalia ole ja harva on rakentelusääntöihin perehtynyt; ko. sivustolla on ollut täysin vääriä vastauksia muutaman kerran. Vanhemmissa autoissa melkein mikä muutos vain on paljon suuremmalla todennäköisyydellä hyväksyttävissä kuin uudemmissa; vaatimukset kun ovat kiristyneet vuosi vuodelta ja auton tarvitsee täyttää vain oman valmistusvuotensa vaatimukset; eli täytyy ottaa selvää mitkä olivat ko. vuonna vaatimukset ja pelata niiden mukaan; tietysti uudemmat vaatimuksetkin saa täyttää jos siitä on jotain etua... esim. jotkut erivapaudet tms...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli ritari ässä-ratti voisi olla laillinen, ,onko näin vai tulkitsinko väärin lakia.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikä mitään kromauksia niihin diy ratteihin, vaan kultaus on ainoa oikea. :wink:
    Kultaus ei muistaakseni ole mitenkään kallista.
     
  11. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    kaverilla oli oma tekemä ketjuratti -70 chopatussa valiantissa, poliisit pysäytti ja teki tarkastuksen..kommentti oli "otetaanko kilvet pois vai käytkö vaihtamassa vakio ratin" mitäs luulisitte että kaveri teki..joo ratti vaihtoon. samoin kävi keulassa olleille sarville..poliisit sano että ne on lailliset jos niistä löytyy CE-merkintä..:grin:
     
  12. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Onko joukossa lakimiehiä....?

    e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.

    Tarkoitetaanko tekstillä sitä, että ohjauslaite ja sen osien on oltavaE-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia...
    vai
    jos ohjauslaitteen ja sen osien on oltava... (siis ikäkysymys)?

    Väitän, että kyse on jälkimmäisestä vaihtoehdosta.
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    E-tyyppihyväksyminen on tullut voimaan Genevessä 20.3.1958.
    Eli tuota vanhempia ei koske E-merkinnätkään.

    (Nro 1248/ 2002; Jos ajoneuvon rakennetta tai varusteita muutetaan tämän asetuksen tultua voimaan, muutetun ajoneuvon on täytettävä ajoneuvon käyttöönottoajankohtana voimassa olleet tai myöhemmät vaatimukset. )
     
  14. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Mistä firmasta täällä kotomaassa noita ketjuratteja saisi ostettua/tilattua? Jos joku on tilannut/ostanut, vinkkejä, linkkejä.
     
  15. Jukkis73

    Jukkis73 1st gear

  16. Stone

    Stone 3rd gear

  17. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ketjuratti ei ole laillinen.

    1.12.1957 tuli voimaan KulkMp moottoriajoneuvoasetuken täytäntöönpanosta 29.11.1957/392, jonka mukaan:

    - ketjua, teräsköyttä yms ei saa käyttää.
     
  18. 348

    348 1st gear

    No kannattaa varmaan soittaa konttorille ja kysyä niiltä mikä on tämän hetken kanta asiaan. Ja jos ei saa asiallista vastausta, niin soittaa toiseen konttuuriin.. Ennen kun lähtee arvaileen.. Kaikista helpoin.. Pistäkee tänne viestii jos joku soittaa. Joskus tein volvoo kettinki ratin, Onha se komee mutta kovan olonen käytössä ainakin tehostomattomassa autossa. On siinä kiva punoa parkikkiksella ja sitten on kettingin kuvat käsissä :rotfl: :rotfl:
     
  19. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    heh .. mahtas tossa talvi-vallussa olla tuo ketjuratti lämmin ja mukava.. :D
     

Kerro tästä muillekin!