Jaa ,seattikin on joskus tehnyt ...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Akseli von Gardan, 8.2.2012.

  1. Melkein auton näköisiä kotteroita , työpaikalle tullessa bongasin tämmösen verkkoaidan takaa: [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Muistuttaa 1100 mallin Fiudea :D aikalailla.
     
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hieno,

    vähän niinkuin em. fiiun keulilla kohtais PininFarina Nash ja '51 Stude...
     
  4. Cilkkis

    Cilkkis 3rd gear

    Seat 1400 A alias Epsanjassa tehty Fiat 1400, vrt. fiat 600/seat 600 jne.
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kyllä o hiano ! Kannattais seatin tehdä tuosta retro malli, vaikka muovisin kromipuskurein.
    Miten olis saabille käynnyt, jos asiallisen retro puukengän olisivat tajunneet tehdä...
     
  6. impala67

    impala67 Gearhead

    sairaan magee, aurinkolippa ja kaikki. tulee mieleen kanssa saman aikakauden pösö403
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulle tuli mieleen simca aronde paitti maski on erilainen, kappas vaan simcakin teki 50 luvulle asti fiattia lisenssillä. sit alkoivat tekeen lättäpää kasilla fordia :poff:
     
  8. Electra64

    Electra64 1st gear

    Kyllä näköjään mystistenkin osien alkuperä selviää ajan kanssa. Mulla on valikoima noita konepellin koristeita ja yhdestä ei ollut mitään tietoa mistä autosta se on,eikä tullut mieleenkään että olisi eteläeurooppalaisesta. Tuostahan se selvisi heti, eli tuollainen fiiun/seatin siivekäs koriste on jouten jos joku tarvitsee...
     
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Onkos tuo muuten Suomessa kuvattu?

    Aika harvinainen malli, en ole moista nähnytkään. Enkäpä ole tainnut nähdä kuin pari vastaavaa Fiattiakaan, toinen oli muuten avo. Tässä on vähän koripajojen näkemyksiä Fiatista (ja onpa siellä myös Seat):
    Fiat 1400
    Tuo alimmainen on aika villi...
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Oli siellä vähän muutakin kuin vain Fiateja. :rotfl: :rotfl:
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Reili kymmenkunta vastaavaa Fibattia on suomessa, pari Dieselmallia, ainakin yksi paremmin varusteltu 1900, 1-2 jatkettua.. Avonaiset tais olla alunperin lähinnä poliisikäytössä? ei yhtään Suomessa?
    Mutta Seattia ei ole näkynyt, ennen tätä? Ilmeisesti tämä on tosiaan suomessa? Hienoa!

    Tämä oli muuten ensimmäinen sodan jälkeen esitelty uusi eurooppalainen auto. Tuolloin Italiassa kärsittiin pulasta lähes kaikessa, ja tehtaita oli vaikea rakentaa toimiviksi sodan jäljiltä.
    Niinpä Fiatilla katseltiinkin toiveikkaasti USA:laisiin pankkeihin ja tästä mallista tehtiin amerikkalaiseen makuun vetoava. Ajatuksena jopa valmistuksen suorittaminen rapakon takana.

    Dante Giacosa teki seurueineen kuukauden pituisen matkan USA:han suunnittelun aikana, luoden sangen merkittävät suhteet eritoten Chrysleriin. Tuolloin oli puhetta Fiatin kehittämän pienen Dieselmoottorin käyttämisestä Dodgen hyötyajokeissa, mikä ei tainnut toteutua.

    Toinen mielenkiintoinen yhteistyökuvio oli Nash:in kanssa, suunnitelmissa Topolinon alustan ja tekniikan käyttäminen Nashin suunnitteleman korin kanssa. Tämäkään ei toteutunut mutta ainakin välit Chrysleriin jäivät hyviksi.

    Giacosa muuten hämmästeli heti New Yorkissa, miten ihmiset tumppasivat huolimattomasti vain puoliksi poltettuja savukkeita. Toista oli kotona..

    Niin, 1400 oli tosiaan amerikan makuun muotoiltu sohvapenkkeineen, tosin itsekantavalla korilla (Fiatin ensimmäinen). Moottoriin saatiin vahvasti amerikkalaisvaikutteita esim. lyhyen iskunpituuden muodossa. Näköpiirissä oli että Italiaankin saataisiin parempaa polttoainetta kuin 65 oktaaninen.. ja yhdellä porauksella voitiin tehdä monenkokoisia moottoreita iskua muuttelemalla. ja saataisiin isommat venttiilit jos kierrosnopeudet tulevaisuudessa nousisivat.

    Takajousitus oli kierrejousilla, puolikkaiden lehtijousten toimiessa tukivarsina. Sama jousitus tuli seuraajaan 1800:aan, tosin sen B-mallissa se korvattiin perinteisellä lehtijousituksella jotta saatiin eritoten farmariin parempi tavaratila.

    Tuohon aikaan taidettiin olla kriittisempiä värinöille kuin nykypäivän VW-kuskit, sillä moottorin värinöiden poisto itsekantavan korin kanssa oli todella työlästä. kumia ujutettiin jopa ohjausakselille ja vaihdekeppiin. Isommassa 1900-mallissa oli ennen vaihteistoa hydraulikytkin tavallisen kytkimen lisäksi poistamassa värinöitä. Toinen vaihtoehto olisi ollut vasta kehitetty kaksoismassavaimennin, jollaisia nykyään taidetaan käyttää yleisesti.

    Tuohan oli sittemmin vähän liian iso Italian markkinoille, mutta muotoja hyödynnettiin pari vuotta myöhemmin esitellyssä pienessä 1100-mallissa.

    Josta olen muuten vääntämässä kustomia, kuten tuosta joulukortistani voinee päätellä.
     
  12. Tämä kyseinen yksilö makaa teollisuushallin katoksessa Espanjassa , Sevillan yläpuolella tien nro 3410 varrella , tästähän löytyikin tietäjiä yllättäen ,aluksi kuvittelin sitä pösöksi ohi ajellessani mutta pakkohan sitä oli pysähtyä ihmettelemään ja paljastui seatiksi lähinnä kun se pölärissä selvästi luki :lol:

    Hienoja yksityiskohtia kuitenkin , kuten nokkamerkki ja parkkivalot upotettuina etulistoihin , ja maski muistuttaa kylpyamme Nashin maskia.
     

Kerro tästä muillekin!