Jäähdytin Buick Skylarkiin 300cid V8 -64

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C-mies, 22.7.2024.

  1. C-mies

    C-mies Gearhead

    Vanha alkoi vuotaa ja tässä nyt vaihtoehtoja kartoittanut. Korjaus toki alan pajalla onnistuu, mutta ongelma on nyt että vie tässä kohtaa liikaa aikaa. Rockauton tarjoamassa vaihtoehdossa ei ilmeisesti ole laatikkoöljyn jäähdytintä samassa, niin sekään ei oikein käy suoraan ainakaan.

    Osaako joku sanoa mikä voisi olla korvaava tuote vaikka motonetista tms.?

    Tai olisiko jollain sopiva tallin nurkissa?

    Vai kokeilisinko MacGyverin kikkaa ja laittaisin pari kananmunaa?o_O
     
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Jos otsikon autoon etsin Rockautosta jäähdytintä, niin tulokseksi saan LILAND GLOBAL 331AA.
    Ainakin kuvan mukaan siinä näyttäisi olevan liittimet laatikkoöljyn jäähdytyskierrolle.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  3. C-mies

    C-mies Gearhead

    Joo, otsikon auto...

    Näemmä olisi nyt tosissaan syytä ruveta niitä silmälaseja käyttämään kun sellaiset jo löytyy...
    Sopiva syyläri siellä rockautossa sitten onkin ja lähti myös tilaukseen. Kiitos että tarkistit tuon rockauton osan sopivuuden.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  4. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    :)Hienoa lukea tälläisiä viestejä.

    Kysytään apua.

    Ilman henkselien paukuttelua, tai toisen dumaamista, kerrotaan että haussa oleva tuote on saatavilla.

    Avun pyytäjä nostaa käden ylös ja kuittaa.. Eikä vaan haihdu niin kun se kuuluisa ilmavaiva Saharaan...Peukkua molemmille
     
    impala-63, dart -66, Kustom STW ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. RockAuto on kyllä aika epeli paikka. Tulee tilattua semmosia pikkupaketteja turhankin useasti kun katsoo että lähtevät samasta varastosta, on rahti monesti 20-30usd.....

    Suomessa jos tämmöstä jotain etsii, luulen että parhaat varastot on Marjakankaan Jussilla Alavieskassa (Konekorjaamo) ja Jukalla Haminassa päin (Tradeparts). Molemmilla vaikuttava varasto ihan fyysisestikin.
     
    FeV-8 tykkää tästä.
  6. C-mies

    C-mies Gearhead

    Nuo tradeparts ja konekorjaamo eivät olleet tuttuja. Aika hyvät sivut molemmilla.
    Tässä oli vajaa parikymmentä vuotta taukoa USA autoista kunnes nyt tuli mahdollisuus ostaa auto, joka vaan oli "pakko" saada. Silloin aiemmin oli Turussa kaksi kivijalkaliikettä joista yleensä toisesta ainakin löytyi hyllystä yleisimmät osat silloiseen kulkineeseen. Nyt on aikalailla kokonaan nettikauppojen varassa.

    Syyläreistä vielä, kuvan perusteella letku- ja putkilähdöt eri kohdassa kuin omassani. Liekö sitten omassa joku Suomi versio. Omassa siis molemmat letkut matkustajan puoleisella sivulla ja öljynjäähdytin syylärin alaosassa. Ei mitään ylitsepääsemätöntä, mutta vähän ylimääräistä puuhaa tarjolla taas.
     
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Aloittajalle; Oletko tietoinen kuinka harvinainen ja arvokas sinun 300 cid on?

    - Jos väri on Hopea se on "se" oikea, ja jos on 4-barrel kaasari se on paras.
    - Minulla on sellainen käsitys se käy 215 koko alumiinikoneen vaihdelaatikkoon koska on suosittu "Sumujen saarella" Rover, MG, ym swappiin.
    - Vain 1964 oli tuolla alukansi/aluimusarja kombinaatiolla

    "In 1964, Buick replaced the 215 with an iron-block engine of very similar architecture. The new "small block" engine had a bore of 3.75 in (95.3 mm) and a stroke of 3.4 in (86.4 mm) for a displacement of 300-cubic-inch (4.9 L). It retained the aluminum cylinder heads, intake manifold, and accessories of the 215 for a dry weight of 405 lb (184 kg). The 300 was offered in two-barrel form, with 9.0:1 compression, making 210 hp (157 kW) at 4600 rpm and 310 lb⋅ft (420 N⋅m) at 2400 rpm, and four-barrel form, with 11.0:1 compression, making 250 hp (186 kW) at 4800 rpm and 355 lb⋅ft (481 N⋅m) at 3000 rpm."
     
    Muokattu: 24.7.2024
  8. C-mies

    C-mies Gearhead

    Meinaatko lohkon väriä tuolla hopealla?

    Sen tiesin että tämä vuosikerta on alukansilla ja -65 eteenpäin sitten rautaiset. Ja että kansien vuoksi harvinainen. 2bbl kaasari löytyy. Auto on uutena tullut suomeen, km-mittari löytyy. Lisäksi sähköikkunat ja sähkösäätöinen etusohva. Vaihteistona ST-300. Kaikki pisteosat vaikuttaisivat olevan myös tallessa ja kohtuu hyväkuntoisia. Korissa, etuovissa ja takaluukussa muutama ruostereikä.

    Arvosta en osaa sanoa mitään. Itselle tämä kyseinen auto on "SE auto" josta pikkupoikana koko innostus jenkkiautoihin on lähtenyt. Auto oli sillon enoni, joka oli aikanaan ostanut tämän sen ensimmäiseltä omistajalta. Hänen jälkeensä hetken vielä ollut liikenteessä kunnes jäänyt seisomaan ja poistettu kilvistä -96. Suvussa kuitenkin pysynyt ja sattumalta viime kesänä tuli mahdollisuus ostaa tämä itselle. Joten ei sitä kauaa tarvinnut miettiä, eikä tullut tutkittua mitä pellin alta löytyy ennenkuin kampe oli omassa tallissa. Nyt sitten ajellut puuhakilvillä pari kertaa ja samalla kun korjailen ruosteita ym. yritän pitää ajokuntoisena. Forssaan olisi tavoite vielä tänä kesänä päästä.
     
    Seevu, Kustom STW, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Toimiiko ST-300 ne switch-pitch toiminnot? Eli turbiinin stalli muuttuu kaasun käytön mukaan. Minä tykkäsin siitä 64 skylarkissa.
     
  10. matti R

    matti R 3rd gear

    Ai se oli Buickissa jo 1964! Cadillacciin tuli vasta 65.
     
  11. C-mies

    C-mies Gearhead

    En osaa sanoa toimiiko, sen verran vähän tullut ajettua, eikä kone käy ihan kunnolla kierroksilla.
     
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    From 1964-1967, Buick and Oldsmobile versions of this transmission used a torque converter with a variable-pitch stator called Switch-Pitch (by Buick) or Variable Vane (by Oldsmobile). The stator blades moved from high to low position by an electrical solenoid and a stator valve, controlled by a switch on the throttle linkage. At light to medium throttle, the stator blades were at 32°, providing a torque multiplication of 1.8:1 and a converter stall speed of approximately 1800 rpm. At ⅔ to full throttle, the blades switched to the 51° high position, giving torque multiplication of 2.45:1 and a stall speed of approximately 2300 rpm. The blades were also set to the high position at idle to limit creep when stopped in Drive. The variable-pitch stator was eliminated after 1967. This feature was not used on the Pontiac versions of this transmission.
    Netistä löytyy kyllä kaaviotkin niille sähkökytkennöille ja toiminnoille.
     
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Taisi olla samanlainen susi kuin Cadillac V8-6-4 "eco" moottori.

    Sähkölaitteet, solenoidit ym, ei toimi öljysumussa... Caddyssä olivat venakopan alla.
    Taloudellinen se kyllä oli, lopussa kaikki pytyt pimeänä eli V8-6-4-2-0
     
  14. matti R

    matti R 3rd gear

    Switch Pitch ei ollut susi vaan hieno toimiva systeemi. Oli vaan liian kallis valmistaa.
     
    Bluestone tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!