Jäähdytinkorjaamon turauksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja helppoheikki, 5.12.2005.

  1. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Koska tavarantoimittaja toimitti väärän lämppärin kennon oli pakko mennä vanha kenno kourassa pääkaupunkiseudulla toimivaan jäähdytinkorjaamoon. Korjaamon omistaja ei suostunut ilmoittamaan kustannusarviota kennoa tuotaessa, vaan se piti kuulemma koeponnistaa ensin vaurioiden laajuuden selvittämiseksi. Tämä kuulosti maallikosta järkevältä ja jätin yhteystietoni pyytäen soittamaan kun olisi selvää kuinka paljon homma maksaisi.

    Iltapäivällä puhelin soikin, korjaamon pitäjä ilmoitti "no nyt se sun kenno on valmis" - ihmettelin moista koska pelkkä kustannusarviohan siitä vain piti antaa. Kysyin kuitenkin että mitäs se nyt sitten maksaa - "anna 70€ niin sillä hyvä" oli vastaus.

    Elikkä pelkkä päädyn juottaminen olisi maksanut saman verran kuin uusi kenno kaupassa. Ilmoitin korjaajalle, että koska on jätetty huomioimatta asiakkaan pyyntö kustannusarvioista ja tehty korjaustyö mistä ei ole sovittu, hän voi pitää kennon ja että tulen kyllä mainostamaan hänen "palveluitaan" muillekin.

    Eli varovaisuutta, pyytäkää hinta-arvio ennen kuin luovutatte osanne palveluntarjoajalle.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eli, kennottiko uudella kennolla vai korjasi vuotavan kohdan. Hinta on kohdallaan jos laitettu uusi kenno.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Vaan jos asiakas halusi ensin vain hinta-arvion, niin ei se putiikki voi mennä tekemään työtä ensin. Vähän sama, kun mä tulisin liikennevaloissa pesemään sun autos tuulilasin ja pyytäisin siitä rahaa. Jos ei työtä ole tilattu, niin ei sitä pitäs toimittaakaan.
     
  4. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Kennottiko uudella kennolla... no ei nyt sentään...

    Ihan pelkkä vanhan kennon putsaus ja päädyn uudelleen juottaminen oli kyseessä. Kiista olikin lähinnä periaatteellinen, koska en ollut työtä tilannut niin ei sitä ollut lupa suorittaa. Sinne jäi kenno vaikka olisin saanut sen loppupelissä ilmaiseksi noutaa - jääräpää kun olen.

    Eipä noita kannata näköjään enää korjauttaa kun uudet maksaa saman verran tai vielä vähemmän. Joskus vuosia sitten saattoi vanhan kennon saada juotettua tiiviiksi jollain 20-30 eurolla, tänä päivänä taitavat lyödä saman tien tuntiveloituksen niskaan.

    Mutta edelleenkään - hinta ei ollut se mikä tässä hermostutti. Jos korjaaja olisi soittanut sovitusti ja ilmoittanut että hinta on 70€ niin olisin voinut päättää onko se mielestäni sen arvoista. Esim. nyt joudun odottamaan toista viikkoa uutta kennoa ja olisin voinut haluta toimivan osan saman tien - silloin ei rahalla ole ratkaiseva rooli.

    Onko tällaisilla yrittäjillä pelko että jos he sanovat hinnan heti sitä kysyttäessä, poka lähtee saman tien pois. Kuvittelevatko he että jos he tekevät homman kertomatta ensin hintaa niin asiakas maksaa sen kiltisti saadakseen tavaransa takaisin?
     
  5. bwheel

    bwheel 1st gear

    Minä olen aina saanut hyvää palvelua pääkaupunkiseudun jäähdytinkorjaamoista, joten aika rankkaa sanoa yhden huonon kokemuksen perusteella korjaamoa huonoksi varsinkin tässä tapauksessa, kun virhe myönnettiin ja ilmainen kenno olisi ollut tarjolla. Tietenkään suoraan ei kenenkään kannata ilmaista kennoa tyrkyttää, vaan aina kannattaa pyytää maksua tai alennettua maksua, sillä ei se ole hullu joka pyytää..... lopulta pitää kuitenkin antaa periksi, jos itse on tehnyt selvän virheen, eli korvaushomma meni mun mielestä tossa ihan oikein.
    Korjaaja on yksinkertaisesti saattanut uohtaa, että kyseessä oli vain hinta-arvion tekeminen. Aika monet asiakkaat tulevat tuollaiseen korjaamoon pyytämään välitöntä palvelua, eli syyläri tarvitaan välittömästi käyttöpeliin. Tällaisessa akuutissa tilanteessa joku voi olla valmis maksamaan korjauksesta suuremman hinnan kuin uudesta osasta, jota joutuu odottamaan ties kuinka kauan.
    Monet tulevat myös
    korjauttamaan sellaisia kennoja joita ei enään uutena saa, tai ovat erikoisuutensa vuoksi hinnakkaita, hitaasti toimitettavia, tai nettikauppa josta niitä saa perii kohtuuttomia toimitusksuja, ei toimita suomeen , on muuten epämääräinen.
    Korjaaja on voinut kuvitella, että kyseessä on jonkin harrastepeliin mittojen mukaan tehty kenno.
     
  6. Tomechio

    Tomechio 1st gear

    On tietysti tapauksia, missä on pakko toimia noin. Esim joku ruiskun sähkövika, jonka vikaa ei pysty määrittämään muuten kuin kokeilemalla uutta komponenttia. Sitten kun se on siellä paikallaan ja homma toimii, niin vasta silloin pystyy sanomaan korjauksen kustannukset.

    Toi kennojuttu on nyt siinä mielessä eri asia, sillä luulis että koeponnistamisen jälkeen osaisi jo jotain sanoa korjauksen kustannuksista.
     
  7. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tampereella olen saanut kahdessa jäähdytinfirmassa asiallista kohtelua.

    Vanhaa, mutta ehjää syyläriä ei toinen kaveri suostunut pesun ja koeponnistuksen jälkeen edes kennottamaan! Selvät tapaukset on tehty ja hinnoitettu asiallisesti.
     
  8. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Nettikirjoittelulla on niin vahva vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen että en viitsi nimeä tänne julkisesti laittaa - tuskin itsekään pitäisit siitä jos joku teidän firmaa nimellä haukkuisi. Täytyy kunnioittaa yksityisyrittäjän oikeutta yrittämiseen, kehoitan vaan varovaisuuteen kustannusarvioita luvattaessa.

    Mutta etköhän pysty heittämään villin arvauksen firman nimestä ja sijainnista jos ajattelet mun duunipaikan ympäristöä :odroll: ... Jos jää epäselväksi niin kyllähän mä sen sulle kerron, soittele viikolla.
     
  9. keimo

    keimo 3rd gear

    oliko paikka malmilla tai siinä lentokentän lähellä?
     
  10. rekkuless

    rekkuless 1st gear

    paljonko muuten maksaa koeponnistus+pesu?
     
  11. ds-marko

    ds-marko 1st gear

    Mielenkiintoista. Esimerkiksi Saksasta saa erään eurooppalaismerkin tavallisen (2-rivinen kenno) perusjäähdyttäjän kunnostettuna 199 e. Järeämpi (3-rivinen) versio maksaa 235 ja "tehojäähdytin" (nelirivinen kenno) 565 e.
    Rahtihan tähän tietysti tulisi päälle ja se on aika kallis.

    Minä olen tarkastuttanut ja korjauttanut jäähdyttimet ja lämppärit Kinasella Malmilla. Ihan hyvää palvelua ja työtä olen saanut.
     
  12. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Ponnistus ja sisäpuolinen pesu sekä uusi väri pintaan tuli toisen kennotuksen yhteydessä maksettua, siis en muista ihan tarkkaan...

    Olikohan koko satsi 250-280 € pari vuotta sitten Treella???
     
  13. 0101769

    0101769 1st gear

    hmmm

    ok korjaamo koeponnistaa kennon ja toteaa että pääty vuotaa

    soittaa sulle ja ilmoittaa kustannus arvioksi päädyn tinaus 30€

    korjaamo korjaa päädyn ja koeponnistaa kennon uudelleen jolloin joku toinen paikka repeää...

    soittaa sulle uudelleen että nyt se maksaa toiset 30€ lisää


    eli ei näissäkään hommissa voi oikein tietää lopullista hintaa ennen kuin työ on tehty

    joku viisas voikin kertoa miten tulisi toimia varminta olisi tietysti antaa kustannus arvio 30-500€ että tulisi kustannus arvio olisi sitten pitävä.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Cadillacin jäähdyttäjän puhdistus, korjaus (10cm halkeama), koeponnistus ja maalaus. Puhelimessa ilmoitettu hinta oli 50€, mutta kun menin hakemaan, niin hinta olikin 43€. Kerran näinkin päin... :) Uudelleen kennoitus olisi maksanut 200€ ja siihen olisi tullut vuoden takuu.

    Paikka on Ylivieskassa, konehuolto Kivioja. Suosittelen.
     
  15. ryti

    ryti Gearhead

    mulla taas iisalmen akkuville vaihto syyläriin vesiletkujen lähdöt puolilta toisille ja vanhat reijät umpeen,siisti jälki ja hinta 40€,mun mielestä ok.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minulla taas seuraavanlainen kokemus paikallisesta jäähdytinkorjaamosta:

    -63 Oldsin syyläri tihkutti nestettä hiukan yläpäädyn saumasta, lähinnä kosmeettinen harmi. Konerempan yhteydessä ajattelin hoitaa senkin kuntoon ja vei syylärin korjaamoon. Käytiin seuraavanlainen keskustelu:

    Minä: "Tämä vähän vuotaa tuos..." meinasin osoittaa vuotokohdan, mutten ehtinyt.
    Korjaaja: "Minä koeponnistan sen, niin kyllä ne vuotokohdat löytyy!"
    Minä: "Selvä!"

    Ajan päästä menin sitten syyläriä hakemaan, jolloin puolestaan käytiin seuraavanlainen keskustelu:

    Korjaaja: "Siitä vuoti muutama pilli, juotin ne umpeen. Sillä ei ole vaikutusta jäähdytystehoon." Itse en ollut huomannut muita vuotoja kuin sen päädyn, mutta jos ammattimies niin sanoo, niin kaitpa se sitten vuoti.
    Minä (katsellen päätysaumaa, joka näytti koskemattomalle vuotokohdasta): "Korjasitko tuosta sen vuotokohdan?"
    Korjaaja: "Ai vuotiko se siitäkin?"
    Minä (mielessäni): "Just just"

    Lopputulos: syyläri minun mielestä samanlainen kuin korjaamoon viedessä, minä 60 e köyhempi. Syyläri oli lisäksi maalattu niin tökerösti, että jouduin itse maalaamaan sen uudestaan. Ei olisi tarvinut kyllä maalata ollenkaan, mutta en huomannut siitä mainita. Ensimmäisen lämpimäksi ajon jälkeen harmaa vana siinä samassa vanhassa vuotokohdassa...
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vähän OT mutta liippaa aiheen liki!!
    Tossa joskus muinoin kun päässä ei ollut kuin kilpaa ja veekasia ja kuminkäryä kävin silloisellä Nyström Racingilla kyselemässä vähän rajumpaa rullakeppiä ja nostajia ym. "halpaa" kamaa joita ei ollut hyllyssä. Kalle lupas ottaa selvää mitä maksaa ja soittaa sitten!! Meni vähän toista viikkoa kun se soitti ja sanoi että sun nokka ja muut osat on nyt täällä, ota 9000 hilloa mukaan kun tulet hakemaan :rotfl: .
    Toi oli muuten ainoa kerta kun sieltä tuli jotain äkkiä tai yleensä tuli jotain kun ei olis tarvinnu. Hintaahan vaan kyselin :odroll: ja persaukisena totesin että noi ei oo mun herkkua :rotfl: .
     
  18. OL550

    OL550 1st gear

    Re: hmmm

    Juuri näin, eli ILMOITETAAN asiakkaalle kaikista hintaan, toimitusaikaan tai itse osaan kohdistuvista muutoksista ennenkuin tehdään mitään ylimäärästä... ja sitten sovitaan jatkosta.
     
  19. 340cid

    340cid Gearhead

    Sain kanssa vain silmien pyörittelyä yhdessä lafkassa kun kävin kyselemässä syylarin uudelleen kennottamisen hintaa kaksi rivisestä kolmeriviseksi. "Ei sitä nyt oikee...millonhan sitä...no tuota...". Olin siihen että "Hei, en mä tullut tänne kysyyn tarkkaa hintaa vaan sen paljonko mulla on maksimissaan oltava rahaa mukana hakiessani sen pois, kun ei ole noita maksukortteja mulla, eli käteisellä pelataan. Sitä paitsi mulla on se syylari tuolla mukana..." En ihan loppuun kerenny tohkeissani kun mentiin jo arvioihin ja pihalle kattelemaan `aihiota`. Oli ilmeisen kyllästynyt kyselijöihin mutta ois silti voinu vähän panostaa asiakkaaseen. Työt tekivät ajallaan, siististi ja sovittuun hintaan sitten vastapainoksi.
     
  20. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Re: hmmm

    Siis asiahan on niin että se nyt vaan on saatava jostain revittyä suht tarkka hinta-arvio tai asiakas ei osta työtä.
    Ja jos hommissa selviää lisä vikaa/hommaa niin asiasta tulee ilmoittaa asiakkaalle joka päättää lisätoimista. Eri asia on jos asiakas ilmoittanut että jos löytyy lisää niin korjatkaa.
    Jos teet omasta päästä hommat niin asiakas voi vaatia ilmaiseksi ylimääräiset työt ja sehän ei ole kannattavaa bisnestä.
     

Kerro tästä muillekin!