Jäähdytinnestehelvetti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karpov, 27.11.2010.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pieni tarina ja avautuminen:


    Ostin auton ja tietenkin vaihdoin siihen kaikki suotimet ja nesteet heti. Eipä huuhtelu onnistunut jostain syystä ja jäi vähän huuhteluaineita ja vanhoja murjuja sisään, vaahdoiksi löi. No ei mitään, sitten vaihdoin uudet nesteet toisien perään.

    Kestihän se viikon kun petti termostaatti ja taas meni nesteitä hurumykke.

    Tuon jälkeen petti muovinen ilmausruuvin alusputki ja nesteitä senverran ulos että meni taas vaihtoon.


    Nyt sitten alkoi tihkuttamaan uusi letku jonka tilalle laitoin :mad:

    Noh ei siinä mitään, lisäilin pikkuhiljaa nesteitä kun ei paljon tiputellut ja ei ollut ''aikaa'' laitella. Tänään sitten huomasin kun alkoi kylmää puhaltamaan että jösses, sieltä onkin vähän enempi tihkunut. 15 vaille kuusi ja hain sitten kiirellä ekasta marketista KORREKIN sinistä monoetyleeniglykoli nestettä.

    Lueskelin eri foorumeilta että korrekin ''vihreä'' neste on väriltään sinistä ja samaahan tuo klykolisoppa purkin kyljen mukaan on kun motoxin vihreässä mitä olen käyttänyt.


    Otin sitten riskin ja sekoitin, kas meni hyvin ja värikin pysy... hetken. Sitten se löi vaahdot pintaan. Nyt neste vähän vaahtoaa paisarin pinnassa ja neste on vähän haaleamman vihreän väristä.

    Kyselenkin nyt että eikös tuo mahdollinen eriväristen aineiden reagointi vain heikennä korroosiokykyä vai viekö se jäähdytys ja pakkasenkesto kyvyt? eli suomeksi mitähän nyt sitten taas teen ....



    Ja jos joku on yhtä tyhmä kun minä niin onhan tässä hyvä opetus, mieluummin olisin tuon nelisenkymmentä litraa vaikka bensan muodossa kaatanut maahan, halvemmaksi ois tullu ja reilusti :oops:
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Vihreä ja punainen menee puuroksi, mutta sitten on myös olemassa violettia jota voi sekoittaa vihreään ja punaiseen. Itse huuhtelisin koko jäähdytin järjestelmän puhtaalla vedellä ja sen jälkeen autoon kuuluva glykolimehu sisään.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kun ei enää viitsisi, tuon punaisen pahuuden tiedän mutta sinisen ja vihreän seoksista monta tarinaa ja sitten tosiaan vielä tuo että jos korrekin ''vihreä'' onkin sinistä, väriaineitahan ne vaan ovat jos aineet samat?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En mää ainakaan huomannu mitään outoa käytöstä, kun vihreetä jatkoin
    Korrekin sinisellä. Se nyt vaan oli silloin yöllä ainoa aine, mitä aakkosasemalla
    oli.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pistin vuosi-pari sitten AcDelcon punaista ja Nesteen vihreätä jäähynestettä pulloon eikä mennyt puuroksi. Heitin pulikan roskiin muutama viikko sitten, oli ihan samaa kuin sinne kaadettaessa. Korroosionkesto siinä kai menee.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitä itekkin toivon, no aamusti näkee onko koko paska jäässä :D
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    kansipahvi?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei, auto on teknisesti täysin kunnossa eikä tehnyt mittään pelkikkä motoxin nesteillä, ja tästähän ei kauaa ole kun ne vaihdoin :D
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ok.
    sitten se varmaan on niinkuin itse sanoit.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ehkä ihan hyvä etten ole "varmuuden vuoksi" vaihtanut nesteitä kolmeen viimeiseen hankintaan. Sen verran katsonut että pakkaskesto ja diisselin tapauksessa lisäaineet on ok. Yhteen piti laittaa uusi korkki ja toiseen uusi paisari halkinaisen tilalle. nimim "Turha huolto pois" :lol: . Joihinkin tilanteisiin sopii "Vuoto vaihtaa nesteet" - motto.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    En mä kyllä ole jäähdytysnesteitä vaahtoamaan saanut, vaikka olis mitä seassa ollut. Ja jos ne vaahtoamalla reagoi, niin pitäishän sen tehdä se heti eikä vaan auton käydessä...?
     
  12. shark

    shark 3rd gear

    Ennaltaehkäisevä huolto on kallista,tullut todettua. :mad:

    Menin vaihtaa nesteet Buikkiin kun 12 vuotta tuntui yliajalta.Neste oli vieläkin hyvän vihreää eikä vuotoa missään,muuta kun kaikki sanoo, että pitää vaihtaa ja plää,plää,plää
    Vanhat pois ja vedellä huuhtelin,ei tullut edes paskaa mistään.
    No vaihdampa sen termarin kun kerran...
    Tiivistettä ei millään meinannut saada oikeaa 401:een,vaikka kirjat väitti.Mikä lie Kalifornia malli.Tein lopulta itse.
    Toinen termarin pultti hiukka jumisa,mutta sain pois ja päätin jengat puhdistaa.Seuraus että tuli hiukka klappia,joten pistin pinnapultin locktiten kanssa siihen ja kaikki kasaan.Kerkesin kehua tallikaverille kuinka hyvin meni ja kaasutin samalla.
    "Hei vettä lentää hän sano"Älä herjaa ,sanoin takas"

    Totta oli.No päätin hiukka kiristää.Naps ,kulma pois termarikopasta.Se siitä.

    Purkuun koko etupää,koska se termarikoppa on yhdistetty jakopäänkoppaan putkella jossa o-rengas.Samalla pitäis toiseen suuntaan saada uudet tiivisteet kansia kohti eli ei onnistunut ilman irrotusta.
    No vaihdetaan sitten jakopää ja pensapumppu kun kerran..

    No ne meni hyvin.

    Mutta se etukopantiiviste.Ei stefa vaan kissannaru.Kolmas satsi ostettiin ennen kuin sain sen leikattua sopivan pituiseksi kun heitin orkkiksen roskiin ja uusi oli metritavaraa joka piti leikata sopivaksi.

    Kun sen sitten öljysi ja leipoi sisälle olikin kahdesti liian lyhyt.

    Tän oon kertonut jossain muussa topiikissa aiemminkin,mutta nyt se loppuklämma.


    Ennen 12 vuotta tiiviinä oleva jäähdytyssysteemi vuotaa tietty siitä o-renkaan juuresta :mad:

    Pitänee laskea nesteet taas pois ja,en kyllä pura per....e , vaan laitan kaulan ympäri kemiallista metallia, tanaaaaa :mad:

    Viimesen kerran ennaltaehkäisyä.

    Ja te kaikki siellä jotka ostatte auton ja kirootte niitä"viritelmiä".

    Hei,jokaisen sellaisen takana voi olla enemmän tai vähemmän järkevä selitys :wink:
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huh helpotti omaa oloa tuo ylläoleva tarina.


    Tommoiset kaikennäköiset väännöt ja pikkuperkeleet ne vituttaa oikeen kunnolla! Jos kilkkaa kone kiinni niin se sitten kanssa kilkkaa ei mitään sanomisia mutta sitten kun tiputtaa ja röpöttää ja tekee sitä ja tätä niin :mad:


    ''Älä korjaa jos se ei ole rikki''
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo ja sitten kun ei tule kabiiniin lämmintä niin vittuillaan että etkö ole nesteitä vaihdellut, siitä on kenno tukossa. :D
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla ainakin henk koht eilen meinas tulla kylmä pieru kun allko tulikuuman jälkeen tulemaan lähes pakkasilmaa kabiiniin :D ihmettelinkin kun auto lämpes niin hyvin muutenkin ja nopeasti :lol:

    Ei toki ylikuumenemisia, neula ei yli puolenvälin nouse näköjään vaikka nesteet ois tiessään :D dsl!
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tokihan se dieselikin ylikuumenee, mittari vaan ei näytä enää oikein kun ei ole kosketuksessa jäähdytinnesteeseen joka on valunut tielle.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tuon takia niissä on vissiin asennettu kannen lämpötilan varoitusvaloja johinkin malleihin. Moinen oli ainakin yhdessä omassa kiisselissä, mikä sitä polttikin aika säännöllisesti, kun kajahti syyläri jäähän kovilla pakkasilla :rotfl:
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, ehkei siellä oo käyny mitenkään.
     
  20. smuige

    smuige Gearhead

    mikä auto mahtaa olla kyseessä?
     

Kerro tästä muillekin!