Jäähdyttäjään tuulitunnelin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 1963bonneville, 21.3.2015.

  1. 1963bonneville

    1963bonneville 1st gear

    Mites olette rakentaneet tuulitunnelin syyläriin, jos sellaista ei ole ollut valmiina saatavilla.

    Itsellä on 60 cm leveä alujäähdytin ja siihen pitäisi rakentaa jonkun lainen tuulitunneli.
     
  2. jarona

    jarona Gearhead

    Vaikka alumiinista kumiläpillä jokka aukeavat
    ajoviiman vaikutuksesta vauhdissa, ei ole jäähdytys
    pelkästään flektin varassa.
    Voit käydä autohajoittamoilla syylärin kanssa mallaamassa
    josko valmiimpaakin löytyisi.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sähkö vai mekaaninen potkuri?
    Tyylejä on varmasti monia ja kannattaa ehdottomasti suosia jonkun vehkeen vakioo jos sellanen on löydettävissä, ovat monesti ihan fiksuja.

    Omaani kanssa miettinyt tuulitunnelia ja siinä ei näy helppoa vaihtoehtoa olevan. Tarkoitus olisi tehdä lasikuidusta mekaaniselle potkurille tuulitunneli tohon Chevy II:een nyt keväällä kun joutuu muutenkin näköjään lasikuituhommiin.
    Puusta/vanerista ensin lesti josta muotti ja siitä kappale. Sitä vaan tässä pähkinyt että milläs siitä tekis sellasen että voi asentaa paikoilleen ja pois ilman muuta purkamista, jotenkin sen täytys olla halkaistava...? Onks kukaan tehny?

    Ja olikos se niin että tuon potkurin olis pituussuunnassa syytä olla kokonaan siellä kotelossa vai pitäiskö osa potkurin lavoista olla ulkona siitä "putkesta"?
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Minä olen tehnyt alumiinistä, kokopeittävän, n.20mm irti kennosta ja reunoilta tiiviin. Ainoastaan flektin reikä. Jos kaksi flektiä niin sitten keskelle sisäpuolelle väliseinä ettei ime helpointa tietä vierestä vaan kennon lävi.

    Jos nelikulmiosta tarvii tehdä esim GM-typpisen ulostyöntyvän pyöreän (vaik mekaaniselle) niin sen tekee nelkästä osasta ihan vaan levitysoppia hyödyntäen ja siihen sit liittää sen pyöreän kehän.

    Monta tehnyt ja kaikki toimineet. Ensi viikolla taas teen yhden. Toki magneettikanttikone helpottaa totakin hommaa.
     
  5. 1963bonneville

    1963bonneville 1st gear

    Kiitos viesteistä..Tää ei olekaan ihan helppo posti.... Nooh. täytyy vähän visioida. Mekaaninen potkuri on. ja tekniikka on vaihdettu, ja tuntuu, että flektin ja kennon välissä on tilaa vähän turhan paljon. Matkassa ei kuumene, mutta letkassa lämpö vois olla alempikin. Edelllinen omistaja kyllä sanoi, ettei yhtään kuumentunut Forssasakaan, mutta..... Luotettava korjaajani oli vähän sitä mieltä että tunneli pitäisi olla ja ei se huono olis, mutta ei ihan helpoin tyhjästä rakentaa..
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Sama homma itsellä, ei löydy edes aihiota vakio Mopsin 26" systeemiin tunnelia mekaaniselle siivelle vaikka kyselly ja ilmoakin ollut. Siispä tehdään itse.

    Ulkokehän ajattelin tehdä kuten mainittiin eli neljästä osasta. Tai oikeastaan kuudesta, koska kannattaa tehdä halkaistava. Eli erikseen jokaiselle neljälle sivulle pellistä sopivan malliset kappaleet. Reunaan kantti jos tarvii miten nyt jäähdyttäjään kiinnittyy.
    Sitten ajattelin taittaa putkea vasten seuraavan mutkan potkuria kohden, että tulisi nätimmän näköinen eikä vaan terävä kantti.
    Nurkat on vielä auki, että koittaako niitä naputella jotenkin jouheviksi ja yrittääkö oikein hitsata ja hioa.

    Sitten kun on neljältä sivulta sovitettu jäähdyttimeen ja kaikki taittuvat keskelle, etsitään oikea propelin kohta ja tehdään sille rengas ja reikä.
    Pitää varmaan tehdä mankeli loppuun että saa nätin renkaan ja voisi sikkikoneella tehdä siihen vähän muotoa että on jäykempi ja nätimpi.

    Rengaskin leikataan tietenkin kahteen osaan, että saa halkaistavan tunnelin. Renkaan kiinnitys ulkokehään kannattaa varmaan tehdä jollain taitetuilla lipareilla tai pienillä latoilla, hitsaamalla vetelisi ihan kauheasti.

    Voisin olettaa että mitä enempi potkuri on renkaan sisällä sitä tehokkaampi.

    Kai se joskus valmistuu kun vaan alkaa tekemään.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vuosia tappelin lämpöongelmien kanssa Moppen isolohko/ c- koppa, teetin nelirivisen syylärin, kokeilin tunneleita, hommasin adapterin, jotta ropeli olisi mahdollisimman lähellä syyläriä, mutta tuloksetta. Ongelma oli juurikin letka- ajossa ja kaupungilla. Lopuksi puhdistin lohkon ottamalla vesiproput pois, ja näinollen sain heittää kaikki hienot viritykseni pois, joskin kone oli vakio, eli virivirikoneessa tilanne on tietysti toinen.

    Hantta
     
  8. -TH-

    -TH- Gearhead

    Vanhaan autoon johon käy peltinen tunneli, on viisainta myös tehä se tavan pellistä.
    Kokoojaosan pokkaamalla ja ropeliputken tekee asiallisesti vaikka tynnyristä peltiä hyödyntämällä. Tämä siis jos tynnyrin jäykistyspokkaus kelpaa ja sikkikonetta ja mankelia ei ole käytettävissä.
    Tynnyrin hyvänä puolena on, että leikkaamalla tynnyristä suikaleen, voi halkaisijan säätää itselle käypäseksi.


    Ropelia ei tunneliin, vaan siihen huulille tunnelin alkuun, ehkä noin puoliksi ulos.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos alumiinista vääntelee niin mites ois vanerista tai mdf;ästä muotin teko tuumasesta mdf;ästä leikkaa kiekkoja jotka liimalla yhteen ja sit se alumiini/pelti sinne sisälle muotoon vaikka sopivalla vasaralla avustaen

    Sit kun tekee sen muotin kunnolla niin joku voi ostaakkin sen 80% hinnalla ellei sit ala vuokraamaan sitä käypään hintaansa
     
  10. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

  11. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

  12. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Vanha topic mutta jatketaan..Pitäisi tehdä jäähdyttimelle uusi kotelo flekteille. Ensimmäinen versio ei ollut helteillä riittävän tehokas. Entinen kotelo peittää tiiviisti 2/3 osaa jäähdyttimestä ja 1/3 osa on auki ajoviimalle. 2kpl 10" bilteman imeviä flektejä.
    Maantie ajossa pelaa hyvin mutta hitaassa ajossa lämmöt kiipee ylös..Autolla ja kuskilla..:)

    Tilasin 2 kpl saman kokoisia spal flektejä ja meininki olisi koteloida koko syyläri umpeen siten, että ilma poistuisi ainoastaan flektien reikien läpi. Tuleeko toimiva vai joutuuko jonkun läppä systeemin tekemään mitä ajoviima aukoo, että saa tehokkaammin ilman poistumaan koko jäähdyttimen alalta?
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Veikkaan et vika on ollut ennemmin flekteissä kuin kotelossa, luulis että tollanen 2/3 on aika optimi kun vertaa moniin autotehtaiden ratkaisuihin.
     
  14. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ottaa mallia jostain valmiista.
    Tuo, esim näyttäisi aika yksinkertaiselta toteuttaa?
    [​IMG]
     
  16. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Tuollainen on nykyisellään.https://aijaa.com/nU73Ys
    Pitää kokeilla noilla spallin tekeleillä ja heivata biltemat puhaltimet mäkeen.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kuinkas tollanen toimii... onko ylä-, ja alavesiletkut samalla puolella.
     
  18. Esaa

    Esaa Gearhead

    Mitään en mistään tiiä, mut toi pitäis olla jaettu toi pääty missä letkuyhteet et vesi kiertää kennon läpio_O
     
  19. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Joo siinä on väliseinä kennon päädysssä eka virtaa toiselle puolelle ja sit takasin.
     
  20. fenix

    fenix 3rd gear

    Ettei vaan flektit ime ilmaa tuosta avoimesta yläosasta, sen sijaan että imisi kennon läpi.
    Eli pyörittää moottoritilan ilmaa.
    Kokeile peittää ja jos ei toimi, niin en heittäisi bilteman flektejä mäkeen, vaan lisäisin puhaltavan flektin vielä eteen.
    En myöskään laittaisi läppiä taakse.
    Omassa saksan talvikäyttiksessä läpät on etupuolella tehostaen etuflektin toimintaa auton seistessä ja madellessa.
     
    Muokattu: 23.11.2018

Kerro tästä muillekin!