Jäähdyttimen paikkaamista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja buick8791, 27.4.2007.

  1. buick8791

    buick8791 1st gear

    Syylarin ylävesiletkun natsan liitos sivutankkiin vuotaa. Sanokaas, onnistuuko paikkaaminen epoksihartsilla tai kemiallisella metallilla?

    Syylari on perinteinen metallinen.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mä tinaisin sen kiinni.
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo tottahan on, että se olis paras ratkaisu. Ajattelin vain, että ei tarvis nypätä syylaria irti ja viedä tinattavaksi.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei sitä irti tarvi ottaa ja mihinkään tarvi viedä. Jos jostain saat lainaksi tosi ison kolvin niin homma onnistuu ihan elektroniikkatinalla. Tietenkin puhdistat sen kohdan ensin hyvin. Voihan sitä tietysti kaasullakin lämmittää ja käyttää juotosainetta ja tinaa.
     
  5. buick8791

    buick8791 1st gear

    No omat kolvit loppuu tuonne 100 wattiin, eli niillä ei tee mitään tuossa hommassa. Pikkuruinen kaasutoho, semmoinen teräväliekkinen on, mutta tiedä riittääkö se. Toki voin kysellä lainaksi tukevampaa kolvia.

    Meinaatko, että homma onnistus syylari paikallaan ja tietty pystyssä silloin?
     
  6. Stingray

    Stingray Gearhead

    Onnistuu ihan kuumailmapuhaltimellakin, just korjasin Caminon syylärin päädystä pienen reijän koritinalla autossa paikoillaan. Kestää vaan aika kauan, että saa alueen tarpeeksi lämpimäksi, about 3-4 minuuttia. Ja tietysti pitää sen verran laskea vesiä ulos, että paikattavan alueen kohdalla ei ole vettä.
     
  7. etna

    etna 1st gear

    Se vaan että vuoto kohta tarvis saaha puhtaaks jotta tina tartuisi eikä lähtis helmeilee, syyläri on vähän kettumainen tinattava kun se kerran johtaa sitä lämpöö aika hyvin. Omani ylävesiletkun liitoksen paikkas yhtiön korjaamopäällikkö asetyleeenillä ja syyläri tietysti oli irti mikä taas leppäkyljessä on aika helppo homma ottaa pois.
     
  8. jj72

    jj72 1st gear

    Ensimmäinen ongelma tuossa tinaamisessa paikallaan on se että vesi pitää
    saada syylarista kokonaan pois ja se reikäkin mieluusti kuivakis, muuten
    ei tina tartu luotettavasti (onnistuu parhaiten pillillä kun metalli kuumenee
    riittävästi sekä sisältä että ulkoa).

    Toinen asia, pitää varmistaa mitä materiaalia kenno on, itse yritin tinata
    omaa kennoani ja vaikka käytössä oli kaasupullot en saanut tinaa tarttumaan,
    syy oli niinkin yksinkertainen ja yllättävä, että kenno olikin messinkiä eikä
    kuparia, joten kävin hakemassa hopea puikkoja, niillä homma onnistui
    helposti.

    Sitten vielä se puhdistaminen joka jo tulikin esille, vaikka kenno olisi kuparia
    se pitää saada puhdistettua kirkkaalle pinnalle jotta tina tai muut aineet
    tarttuvat kunnolla.
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Messinkiä kaikki kennot on olleet mitä mä oon korjannut. Tina tarttuu kyllä messinkiin, mut puhtaaks se pitää saada. Terävällä puukolla kaapimalla oon parhaiten onnistunut. Pitää saada lastuttua pintakerros messingistä ja vanhasta tinasta pois. Hiomapaperi ei oikein toimi, levittää vaan paskaa paikasta toiseen. Ja siihen puhdistetuun pintaan ei pidä koskea sen puukon jälkeen millään ennen tinausta. 160 W kolvilla onnistuu, hitsipillillä tulee helposti kuumennettua liikaa, jolloin pintaan tulee joku oksidi- tms. kerros, johon tina ei taas tartu. Elektroniikkatinalanka, missä on juoksute sisällä, toimii parhaiten. Ja nää on tällaisia harrastelijan kantapään kautta oppimia kikkoja, ammattilaisilla lienee paremmat ja nopeammat konstit.
     
  10. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mää joskus myös paikkasin yhden syylärin tinaamalla. Ensin puhdistin sen tinattavan kohdan muistaakseni suolahapolla niin tina otti siihen kunnolla kii
     
  11. jj72

    jj72 1st gear

    Hassua, mä en saanu milään onnistumaan sitä tinausta messinkiin, se ei
    vaan juoksettunu siihen pintaan vaan jäi "kylmäks" siihen pintaan ja se
    irtos ruuvarilla kopauttamalla... Mut hopeella onnistu pirun hyvin, sillä oon
    tehny muutaman messinki-kupari juotoksen talon vesisysteemeihinkin!
     
  12. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Joo, kyseinen aine on tullu kyllä todettua hyväksi juotosaineeksi.....
     
  13. hlappis

    hlappis Gearhead

    meinaatteko fosforikupari juotos lankaa??niitähän on missä on 2%hopeaa seassa ja 5%:ta...ja jos kuparia juottaa messinkii ni täytyy juotos lankaa uittaa juotospastassa.tai ainakin helpottaa juottamista.ite pitäs kans juottaa jäähdyttimen alaputkea ja koittaa noilla... :-?
     

Kerro tästä muillekin!