Jäähdyttimen peite?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mike-79, 14.12.2009.

  1. mike-79

    mike-79 1st gear

    No niin, nyt kun tuli pakkaset, harrasteletteko syylärin peittämistä pahvilla tms, ja onko siitä mitään järkevää hyötyä? Vaiko jopa haittaa?

    Ittellä sämpyläcapricessa LT1 sillä tietokoneohjatulla? viskoflektillä jonka sielunelämä ei ole vielä kovin selvä mulle, kylmänä kuuluukin puhista tiettyyn nopeuteen asti ja sitten sammuu, kovemmalla pakkasella ilmeisesti ei pyöri täyttä nopeutta. Tiedä sitten miten käyttäytyy jos peittää, näin maalaisjärjellä pitäis nopeemmin nousta lämmöt.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    ei kannata peittää syyläria. pistä vaikka pahvia maskiin kiinni
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    harvempaan asutulla seudulla pahvin pääsee ottamaan nopeammin pois kuin jossain moottoritiellä jos kuumenee liikaa.
    ennen oli myytävänä sellaisia syylärin eteen tarkoitettuja rullaverhoja jotka toimi vaijerilla vetämällä.
    itse otin vesipumpun päästä ropellin pois talveksi. jos kuumeni liikaa niin molemmat lämppärit vaan täysille. :)
     
  4. mike-79

    mike-79 1st gear

    Sitä vaan että maskin peittämistä tarkotinkin...vai onko sillä nyt sanottavaa eroa kumman peittää
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    pakko on peitellä syyläriä, muuten auto käy liian kylmänä.. varsinkin, kun tuon dartin syyläri uusittiin, niin jäähdytysteho on riittävä.. aika paljon sai laittaa peittoon, että lämmöt pysyi normaalina :eek:
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    On eroa.
    Jos pistät pahvin syyläriin kiinni on varmempaa että pitempään ajaessa kone kuumenee liikaa.
    Kun peität maskin, jää väliin ilmatilaa joka saattaa olla riittävä rako että ilma edes vähän liikkuu syylärin läpi. Tätä voi varmistaa tekemällä peitteeseen pari noin 10 X10 cm aukkoa joista tulee jo useimmiten riittävästi viileää ilmaa pitämään lämmöt kohtuullisella tasolla.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitäs vikaa on toimivan termarin käyttämisessä? Ei pitäis tarvita mitään ihme pahveja syylärin eteen. Ei mulla ainakaan kone jäähdy moottoritielläkään termarin avautumislämpötilaa kylmemmäks. Termari pitää huolen koneen riittävästä lämpötilasta ja syyläri sitten pitää huolen ettei lämmöt nouse liikaa.

    Vai onks nää autot just niitä mitkä käy sitten kesällä liian kuumana?
     
  8. jaketin

    jaketin Gearhead

    mulla on jo käytössä kuumin termari ja sekin on vaihdettu toimivaankin. mutta noin tuo meikäläisen auto toimii... yli 20- säät jäähdyyttää auton tehokkaasti..
     
  9. vauhtipete

    vauhtipete 2nd gear

    Kaikki koneet ei vaan lämpene niin paljoa, muistan kun joskus c kadetilla joutu pysähtelemään tienposkeen sulattelemaan tuulilasia kunnon pakkasilla kun ei kone jaksanut lämmetä tarpeeksi :lol:
    Ja oli toimiva termari.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    onko sulla orkkis termari tai tarvike ameriikan termari. Meinaan että jos se ei sulkeudu kokonaan tai sitten se jää vähän väljäks termarikoppaan niin että vesi pääsee ohi, niin sittenhän se jäähtyy. Jos termari on oikeasti kiinni niin ei mikään bensakasi pysy kylmänä vaikka olis 40 pakkasta.

    Mä laitoin noihin omiin leluihin jonku toyotan termarin, niihin sai sellasen O-rengas tiivisteen jossa ura termarin laipalle. Ei kierrä vesi termarin ohi eikä lämmöt kummittele. Sitten on kaikki jäähdytystehot tarvittaessa käytössä toisin kuin pahvisyyläreillä.
     
  11. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    termarissahan ei ole mitään vikaa mut jos sattuu omistamaan sellaisen auton mitä ei ole suunniteltu suomen pakkasiin, niin pahveista/verhoista on silloin hyötyä että riittää se lämmin myös lämmityslaitteelle.
    minun SE on nyt kuitenkin liikenne poistossa. tässä uudenmassa ei pahveja tarvita. :wink:
     
  12. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Pajerossa ja kaprisessa ei oo tarvinnu semmosia. Aspenissakaan ei sitä syyläriä peitetty, mut jostain syystä sillä ajellessa sai kyllä niillä 30 asteen pakkasilla pitää reilummin vaatteita. Ei siä sisällä pakkasta ollu, mut ei erityisen lämminkään. Kone kyllä lämpeni, mut veikkaan lämmityslaitteen tehottomuuden syyksi että on vähä tukkeutunu koivunlehdillä ym. skeidalla mitä sinne putoo. Yhestä farkkupontiakista se termari jumittu ja se keitti 2 kertaa sillä matkalla ku ajoin duunista himaan ja 20 asteen pakkasessa heitin sen termarin helvettiin sieltä eikä mulla ollu uutta niin se sitten jäi pois ja siinä tartti aina kovemmilla pakkasilla laittaa pahvi sinne syylärin eteen
     
  13. jaketin

    jaketin Gearhead

    sen minkä uspartsista saa... muuten tuo toimii hyvin, kovimmilla pakkasilla ei riitä lämpö hirveen hyvin lämppärille..
     
  14. AVRO

    AVRO Gearhead

    Naftapihissä Renapultissa on laitettu reilu osa syylaria peittoon, lämpenee silti tuskaisen hitaasti näin kylmällä. Pikkudieselien ongelmia, ei mene naftaa niin ei tuu lämpöäkään.
    Volvo pärjää omillaan, tosin etelänvetelän mittapuussa kylmät ilmat sai ostamaan syksystä asti pajoituksessa olleeseen naftalämppäriin tarvittavat osat... :lol:

    BensaRange ei peittoja kaipaa. :rotfl:
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla oli 1976 bensa-range. Siinä oli sähköflekti joka ei kytkeytynyt kuin napista painamalla. Syyskuusta toukokuuhun en koskaan missään tilanteessa tarvinnut flektiä. Ja kesälläkin ainoastaan keskustan ruuhkassa silloin tällöin.

    Tavella laitoin pahvin maskin taakse koko leveydeltä, eikä lämpömittari koskaan kiivennyt lähelle punarajaa.

    Ihmeen tehokas jäähdytin kyseisessä katiskassa oli, tai sitten Roverin alumiiniveekasi käy viileämpänä kuin tavallista?
     
  16. twelve

    twelve 3rd gear

    Meilläkin on ny 15 pakkasta.. aika kylmänä caprice kävi (siis puhalsi viileetä heh). Kokeilen jottai viritystä, eka talvi tolla autolla.

    Cadillacit ja Chevy Vanit ei koskaan tarvinnu mittää maskipeittoja..
     
  17. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Meinasin näpräillä ihan tekemisen ilosta semmosen rullaverhosysteemin, mutta kun auto lämpiää tupakin aikana normaalilämpöihin ja pysyy siellä kovillakin pakkasilla niin mitä sitä suotta. :wink:
     
  18. dollarihymy

    dollarihymy 1st gear

    ei tuo munkaan caprace lämpene talvella kun mittarin ekaan viivaan..kylmä kun siperiassa...on uusi jäähdytin ja termari..ei vaan riitä.
    pitääkö sitä hakee joku toyotan termari :rotfl:

    kesällä lämpenee mittarin toiseen viivaan..sekin on liian viileä...koneelle.
    sain minä sen kesällä itävalta/kroatia vuoristossa normaalilämpöiseksi kun ulkona oli lämmintä +35-38 :rotfl:

    ei tuo pahvihommakaan kovin hyvä homma ole :odroll:
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    tossa mun k5 Blazerissa on 92 asteinen termari ja lämppäri puhaltaa näilläkin pakkasilla niin kuumaa että näpit palaa! Ja lämpeää pirun nopeasti, muutama kilsa ja lämpömittari on siinä normaali asennossa kylmän ja kuuman puoles välissä. Eikä ylikuumene helteelläkään. Toimii vissiin niinku tehtaalla on suunniteltu.
     
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Yhdessäkää muussa kuin Olssin deltassa ei ole ollut kylmä ja siinä löytyi vika jumiintuneessa ilmaläpässä siellä lämppärin kennon kotelossa sen kun notkisteli niin johan tarkeni silläkin :wink: Kyllä bensakoneesta tulee senverran hukkalämpöä että pitää myös hytti lämmetä. Kuten entinen asentaja sanoi niin kaikki alle kaksikymmentä sadalle on mukavuudesta pois :lol:
     

Kerro tästä muillekin!