Jäähdytysnesteen lämpömittarin viisari välillä tapissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja KajS, 18.10.2018.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Vaihdoin Slanttivaniin (Dodge Ram Van '86 w /6) uuden jäähdytysnesteen lämpömittarin anturin:

    STANDARD MOTOR PRODUCTS TS17

    https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=40475&cc=1073315&jsn=525

    Aiemminhan se viisari nousi maksimissaan toiseksi alemmalle viivalle, eli skaala oli aika pieni. Nyt anturin vaihdon jälkeen skaala laajeni. Hyvä. Välillä oikein paljonkin. Ei hyvä.

    Siis lämpömittari näyttää oikein mukavia arvoja kunnes saavutaan liikennevaloihin tai muuten vaan seistään vaihde päällä paikallaan. Silloin viisari tekee äkkirykäisyn tappiin ja normalisoituu taas.

    Moottori ei oikeasti ylikuumene. Nestepinnat hyvät niinkuin ennen, ei hukkaa nestettä. Vesipumppu toimii; lämppäristä tulee +65 C ilmaa aika pian liikkeellelähdön jälkeen.

    Pitääkö huolestua vai mennä hakemaan uusi anturi? Voisko pulma olla niin yksinkertainen, että jonkun lämpötilan saavutettuaan anturi antaa täydet maat viisarille?

    Kertokaa kokemuksistannne. Minä ihmettelen viisarin yli-innokasta henkiinheräämistä.
     
  2. jorkkeri72

    jorkkeri72 3rd gear

    jos jäi ilmakupla anturin kohdalle järjestelmään?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paskaa on nykyään jenkkivaraosista suurin osa. Sillä moni ongelma selittyy.


    Pistitkö jenkaan teippiä tms eli maadotus pelaa?
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mittaa pintalämpötilamittarilla tahikka vastaavalla termarikotelosta vastaako termarin asteita. Varmistuisin ekaksi että lämmöt ok. Onko termari uusittu? Nekin jumii ja jotkut ei toimi hyvin uudetkaan. Anturin johto koneen kylkeen ja lämpömittari menee tappiin kun kunnossa. Jos näin niin tosiaan anturin maadoitus tahikka sökö anturi.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuulostaa risalta anturilta. Onksse poisvaihdettu vielä tallessa? Ja ainoa vaiva oli se että mittari näytti hiukka rajoitetulla skaalalla lämmöt?
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitä itselle on tullut standard-merkkisiä osia tullut, niin eipä ne ole laadulla vakuuttaneet.
    Esim. Jeepin valokatkaisija, tai siis vaihtokatkaisija, pitää pitkät päällä koko ajan. No se vika ei ollut edes alkuperäisessä katkaisijassa. Alkuperäinen paikallaan ja standard on varalla, sen pitkien päälle jäämisen saa siitä kyllä korjattua.
    Astron tbi-suuttimet, ei lähtenyt uusilla standard-suuttimilla edes käymään. No sekin vaiva parani uusilla tiivisteillä standard-paketista, paitsi ne piti uusia parempiin parin viikon jälkeen, olivat liki kadonneet. Siis ne suutinten 0-renkaat.
    Voisin hyvin uskoa, että se anturi ei vaan toimi oikein.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just tuohon kohtaan ei näytä olevan montaa eri toimittajaa. Joku Airtex oli Standardin rinnalla. Mut jos oliskin valmiiksi rikki niin varmaan se ehjäkin löytyy.

    Mä jos oon rokkiautosta osia ostanut, oon ottanut melkein pelkästään premiumia ja nauttinut yllättävän hyvästä laadusta.
     
    kasimo tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ken halpaa ostaa, hän paskaa saa.....
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mites mittariston regu?
    Mun mielestä oireet sopii kärjiltään jumivaan mittariston jännitteen säätäjään.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos bensamittarilla on samaan aikaan hullut oireet, kyllä.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Mittariston regu tuli vaihdettua pari viikkoa sitten, kun luulin, että viisareiden alavire johtui siitä. Ei ollut vaikutusta, joten vanha takas, sillä lämpömittarin innostuessa innostuu bensamittarikin tällä uudella regulla.

    Juu, ja oli siinä uudessa lämpömittarin anturissa "putkiteippiä". Jaa maadoitushan on ilmeisen hyvä, kun viisari nouse tappiin. Se vanhalämpömittarin anturi oli hyvä viime kesänä, ei noussu lämmöt edes +33 C astessa...
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    KajS tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ongelma on siis ratkottu. Uusi lämpöanturi parempi, uusi regu huonompi.

    Jos kaikki mittarit näyttää alakanttiin, niin Hain ehdottaman elektronisen version voi tehdä tolkun rajoissa vähän isommallekin jännitteelle. 7805 korvaaminen 7806:lla tai laittamalla 7805:n keskimmäisestä jalasta diodin myötäsuuntaan maihin (silloin ei pidä ruuvata komponenttia ”maihin” lisää mittariston aktiviteettia. Jos vaan toinen mittareista on laiska niin tekee vaiheessa 1 jännitteen noston ja vaiheessa 2 yliaktiiviselle mittarille laittaa pikkuisen vastusta anturin kanssa sarjaan. Tai duunaa sinne Arduinon ja ohjelmoi toimimaan kuten haluaa!
     
    KajS ja Jussi289 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!