Jäähdytysnesteen pakkaskestävyydestä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 1.9.2014.

  1. Rado

    Rado Gearhead

    Jos mittarin mukaan jäähdytinnesteen pakkaskestävyys -10 astetta ja auto seisoo paikassa jossa lämpötila käy esim -25, niin meneekö vesi jäähän vai pelkästään jäämöhnäksi ?

    Muistelen vuosien takaista keskustelua autovaraosatiskillä jossa poka ja myyjä keskustelivat pakkasnestekestoista.

    "Riittää että siellä on edes vähän pakkasnestettä niin moottorivaurio on ainakin estetty".
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ehkä.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nykyään kannattaa mitata neste varmuuden vuoksi kun motoxin pytty ainakin veti ihan jähmään -20 asteessa vaikka seossuhde oli vettä 40/ 60 nestettä.


    En ottas silti riskejä noin pienen vaivan takia.
     
  4. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Suhteeksi puolet ja puolet.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Puolet ja puolet jääny monesti mun nesteissä 20-30 asteen väliin. Ei se lohkoa halkaise varmasti mutta on se kivempi talven kovilla pakkasilla lähteä ilman paisarin hyhmää.


    Eikä pitäs lämmetä noilla suhteilla vielä, 30/70 voi jo lämmönkestoa tiputtaa?
     
  6. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Riippuu varmaan nesteen merkistä. kyllä puolet ja puolet Zeroa on antanut sellasen -37 asteen kestävyyden.
     
  7. Rado

    Rado Gearhead

    Joo tässä oli kyse kamppeesta joka seisoo koko "kylmäkauden".
    Lähinnä pitäisi testata laittamalla läpinäkyvään purkkiin -10asteinen seos ja jättää se yli -20asteen pakkaseen.
    Millaistahan möhnää ja turvottaako astiaa ?
     
  8. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kyllä -10 kestonen neste tietysti hyhmään menee parissakympissä,mutta ei riko paikkoja.
    Tuli testattua joskus työmaalla,laitettiin kolmeen purkkiin nesteitä ja tulos oli,että -10 kestolla oleva seos meni sohjoksi,-20 kestävä pysyi nestemmäisenä,ja yllättäen pelkkä RAAKA pakkasneste,pysyi kyllä nesteenä,mutta tulvi aina enemmän yli astiastaan,mitä kovempi pakkanen,eli raakana turpoo kylmässä.

    Ja tämä testi tehty n.20-25 asteen pakkasessa,useamman vuorokauden ajan.
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mitenkäs pitoisuus, eli oli tänä kesänä lämpöongelmia ja tiputin kahdesta autosta 50->25%:iin glykolipitoisuuden ja lisäsin water vetteriä. Oli muuten apua.
    Oletan että talvehtivat lato-olosuhteissa ilman vaurioita.
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Nykyjään on kierät markkinamiehet keksineet uusavuttomille valmiit 50/50 blandikset. Meinasin mennä vipuun halpahallissa kun halvaksi luulin. Olis autokin jäänyt sysitalvella siihen.. tuollainen pitäisi lailla kieltää.
     
  11. belair66

    belair66 Gearhead

    Kannattaa tarkastaa seoksen pakkaskestävyys, toissa talvena mulla jähmettyi sohjoksi -20c pakkasella 50/50 seos, taisi olla King:in nestettä, joka lupasi 50% seoksella jotain -36c.
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Yks kokemus on koneen jäätymisetä. toissa vai edellis vuonna kun oli ne -35 pakkaset niin yhtäkkiä tuli mieleen emännän vanin nesteet. konepellin kun aukaisi kaikki vesiletkujen liitokset pursus jäätä. pikkasen tuli pelko perseeseen että nytkö meni kone paskaksi. Varovainen starttaus kone pyöri mutta remmit/vesipumppu ei. Siinä sitten tunnin verran lämmittelin kosanilla lohkoa ja kuumalla vedellä valelin syyläriä. Lopulta sain vesipumpun pyörimään ja koneen käyntiin. Pahvi syylärin eteen ettei viima jäähdytä. Välillä kone sammuksiin ja kosanilla lisää lämpöä syylärin kennoon joka sekin lopulta suli. ONNEKSI Oldsin lohkossa on paljon nikkeliä. Se ruostepaska vesi ei murtanut konetta. Lopulta vedet pois ja 50/50 liemet sisään ja purkki syylärisemetiitä joka tiivisti letkuvuodot. Vanhus sai jatkaa talviunia. MUISTAKAA laittaa ne nesteet koneeseen sillä kaikki lohkot ei kestä jäätymistä.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvä kun selvisit säikähdyksellä.

    Kaiken kaikkiaan, eiks olis helpointa kun AINA laittaa 50/50 seosta? Vaikka sit uusavuttomien valmiiksi blandattua. Onks tää joku kansanhuvi että pitää kikkailla erilaisilla vahvuuksilla vedestä raakaan ja katsoa koska poksahtaa? Kustannuskysymys? Vuotaako kaikkien syylärit siihen malliin ettei lompsa kestä jäähynesteen käyttöä? Mitä?

    Tälläselle usean auton loukussa olevalle lahopäälle kuin minä, on todellakin kaikkein HELPOINTA kun aina laittaa 50/50, ei tartte IKUNA miettiä mitä kamaa missäkin autossa on ja missä kohtaa se jäätyy halki.

    Veneen koneen kun muistaa tyhjentää syksyllä niin muut hoituu itsestään.
     
  14. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    miulle sano aikoinaan ammattikoulun ope autopuolella et jos koneessa on vähänkiin jäähynestettä ni se jäätyessään ei riko paikkoja. en vaa oo vielä uskaltanu kokeilla :D
     
  15. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Puppua. Älä kokeile.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Eiks tää topikki alkanut siitä, että paljonko vaaditaan glykolia talvella autossa joka vaan seisoo?
    Ja jos kesällä pitää olla paremmin lämpöä johtavat seokset auton käyttötarkoituksen vuoksi, kuten rata-ajo, (niin, glykoli pilaa jäähdytystehon jos ette tienneet) niin pitäisikö ne vaihtaa aina talveksi niihin 50/50 seoksiin??????

    Ja veikkaisin että niitten joiden 50/50 seiokset ei ole riittäneet talvella, niin siinä pytyssä ei ole lukenut monoetyleeniglykoli 96% vai mitä siinä nyt lukeekaan, vaan on ollut laimennettua. Tai sitten on väärää laatua käytetylle mittarille, eikö jäähdytysnestettä ole jo ainakin neljää eri laatua markkinoilla, kaikki vaatii oman kalibrointinsa mittariin.

    Ei ole vuosiin jaksanut mitään mittareita hankkia, kun ei ne montaa vuotta tahdo keastää.

    Ja ympärivuotisissa autoissa on joo 50/50 seokset, sehän on selvää.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Eikös ollut siitäkin kyse että tekee vahvemman seoksen eli ei pihtailua vsin päinvastoin.


    Juuri kun kaikki markettikamat ei vielä pakkasta kestä tuolla 50/50 seoksella vaan tarvitaan enempi glykolia.
     
  18. belair66

    belair66 Gearhead

    Löysin eteisen kaapin perukoilta jäähdytysnestettä, joka on ollut siellä varmaan 3-4 vuotta, taitaa olla valmiiksi sekoitettu satsi vielä. Mutta kanisterin pohjalla on sellaista hiutaletta, vähän kuin steariinia. Mitä se on? Muuten ihan kirkkaan vihreää väriltään, tehtynä lasinpesunestekanisteriin, mutta on kyllä ollut tapana pestä jos niin tekee.
     
  19. Rado

    Rado Gearhead

    Sulanu muoviastiasta muovia ?
     
  20. belair66

    belair66 Gearhead

    Miten sellainen olisi mahdollista?
     

Kerro tästä muillekin!