Jäähdytysnesteen pakkaskestävyydestä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 1.9.2014.

  1. Rado

    Rado Gearhead

    Lasinpesuneste on eri tavaraa ja muovi kestää sen ? *mutua*
     
  2. belair66

    belair66 Gearhead

    En tiedä... mutta on noita lasinpesunestepurkkeja bensakanisterinakin käytetty eikä ole ollut havaittavissa että ne reagoisi siihen mitenkään.
     
  3. creep

    creep 1st gear

    Kyä noita jäähdytysnesteitäki myydään vissiin ihan muovisissa kannuissa..
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Joskus on muovipullossa ollut muovimurua tehtaalta huonon putsauksen jäljiltä, mutta siitä tuskin kyse?

    TR6:sen kanssa WheelerDealersin Ed käytti vedetöntä jäähdytysnestettä, onko kukaan perehtynyt noihin?

    Sanoi ettei ole enää lämpöongelmia. Toki ei varmaan keitä, mutta miten lie lämmönsiirron laita, kun glykolikin jäähdyttää huonommin kuin vesi. Voi mennä termari sököksi jos normilämmöt on 100 astetta??

    http://www.evanscoolants.co.uk/

    Pitää kai itse laskea parista autosta kallista Water Vetteriä pihalle ja laittaa lisää glykolia, kun ei ole varmuutta talvehtivatko 25% seoksella. Ja keväällä vaihtaa taas laihemmat nesteet ja laittaa uudet Vetterit.
     
  5. belair66

    belair66 Gearhead

    Oon kuullut tuosta vedettömästä nesteestä, en tiedä sitten miten toimii/kestää käytössä. Nykyäänhän on saatavilla kirkasta jäähdytysnestettä, jota voi sekoittaa vihreään ja punaiseen nesteeseen ilman ongelmia. En tiedä onko se sitä vedetöntä tavaraa sitten.
     
  6. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Biohajoava jäähdytinneste oli/on kirkasta joillain merkeillä. Nesteellä tarjolla tätä ja sit Zero merkkisenä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/609843/Z ... 3l-oranssi Minusta tuo sama tuote oli jossain vaiheessa täysin kirkasta, nykyään oranssia? Korrekilla kirkasta etyleeniglykoli pohjaista

    Tämä valvolinen kama on sekoitettavissa kaikkien kanssa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/609882/V ... --punainen
    Huomaa tosin maininta sekoittaessa biohajoaviin pakkaskeston mittaus epäluotettavaa.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuli tehtyä viime yönä pakkastesti kanssa.

    Mittarin kanssa pakkaseen yöksi. -30 sain pakkaseen yön ainaka potkua kun pistin isommalle tehoa.


    Halpismittari näytti punaselle nesteelle minkä otin passatista -20 kestoa, yön aikana ei ollut hileen hilettä siellä. Sitä en huomannut kyllä merkitä pulloon oliko turvonnut.


    Vihreä neste oldsista yli 50/50 seokselle mikä oli paskaa, jäätyi hileeksi jossain -20 kohdilla jo. -30 ei silti hirveästi enää muuttanut olomuotoa, sormin sai puristettua pulloa mutta en kyllä tuota litkua koneeseen talveksi jätä.
     
  8. Rado

    Rado Gearhead

    Hävittääkö jäähdytysneste "kapasiteettiaan" vanhetessaan ?

    Kesäsin kun joutuu (jos joutuu) lisäilee jäähdytysnestettä tulee helposti laitettua täydennykseksi vain vettä.

    Tämähän ei tietysti ole pakkasnesteen vika että seos laimenee pikkuhiljaan.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös se pakkasenkesto häviä pikkuhiljaa? Ensin lähtee ruosteenesto ominaisuus mutta ruosteen värisessä paskalitkussa voi olla vielä pakkasenkestoa hyvinkin tallella.

    Suositellulla vaihtovälillä näin tuskin käy.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    jos siellä järjestelmässä on ruostetta niin joku on ajanut pelkällä vedellä. Jos pitää kunnon nesteet koneessa niin eipä niitä tarvii pahemmin edes vaihdella. Kunnolliset nesteet näyttää säilyttävän ominaisuutensa hyvinki 10-vuotta.
    Mulla on tuossa 84 mallinen chevyn kone auki ja siinä ei oo lohkossa minkäänlaista jälkeä ruosteesta ja nesteet oli ihan hyvännäköiset. Hiukan erottu jotain tummaa muhjua ämpörin pohjalle. Samat nesteet ainakin vuodesta 96.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulla on sellanen käsitys, et lokilämppäri tappaa sitä nestettä pikku hiljaa, joku tuttu kertoili, et oli laittanut uudet nesteet talveksi koneeseen ja lohkossa oli aina seisoessaan yleensä sen 16h putkeen ja sit töissä 8h niin keväällä oli vielä tullut pakkaset ja pari päivää pitänyt tasaista -20 niin oli paisarin joutunut hommaamaan, kone sentään ei ollut särkynyt.

    Mitatessa kesti enää vaille -10 astetta.
    Talvella oli hieman vajunut paisarista, mutte ei kuitenkaan alle sallitun
    Ja syksyllä mitatessa kesti kunnolla yli -30.



    Saman huomasin hiacessa, et oli kesto laskenut talven ja kesän aikana kun laitos oli aina calissa, et jakso käyntiin lähteä aamusta
    ajon jälkeen normaali lämpösen koneen kun laitto lämppäriin niin aamulla oli lohko kylmimmistä kohdista huurussa vaikka lokilämppäri sihisi koko ajan
     
  12. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Onpas tiivis kone. Minulla menee useampi litra vuodessa ja keväällä meni kaikki uusiksi kun vesipumppu halkesi. Eipä sumujen saarten laitteissa pysykään muita nesteitä kuin sadevesi. Pakkasella tuli punainen läikkä monta kertaa mutta ei se lämpimällä kussut yhtään litkua ennen sitä hajoamista vaan se hävisi jonnekin muualle. Toivottavasti sekin ongelma poistuisi nokka-akselin uusinnan yhteydessä.
    [​IMG]
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei viiti uuttaa aloittaa ja sivuaa tätä.

    Sanokaapas viisaat, mistä saan vastavaa ainetta.
    https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51iAPJbLkuL.jpg

    Ei viittis ostaa marmoritiskiltä 15€/litra....
    Tarvis tommoset 5l purkin järkevään hintaan netissä on jotain 30€/5l hinnalla, mutta
    ei viittis ostaa tollasta verkkokaupasta.... Motonetissä ei oo tota.

    Ilmeisesti pitäis olla tää standardi WSS-M97B44-D ja 10 vuoden vaihtovälillä...

    Minusta harrasteautoon sopivaa, että ei tarvi vaihdella vuoden välein...
    Pakkasen kestävyyskin -36c astetta joten pelaa hyvin kesäautossa 1:1 seoksella.
     
    Muokattu: 8.4.2018
  14. north

    north Gearhead

  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jatkanpa tähän kun on sopiva aihe. Mersuun pitäis vaihdella jäähdytinnesteet kun tuli 15 v vaihtoväli täyteen. Luokitus on 325.0 50/50 seuoksella, eli esim. tämmöstä: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/609883/911501?ajoneuvo=310

    Muissa autoissa mulla taitaa olla 2 v vaihtoväli ja moottorikelkassa 4 v. Niin semmosta rupesin miettimään että jos siirtyisi käyttämään tuota 325.0:aa niin voisiko niissäkin venyttää vaihtovälin 15 v tai ainakin merkittävästi pidemmäksi? Vai vaatiiko se myös jäähdytysjärejstelmältä jotain?

    Entä kun suositellaan käytettäväksi tislattua vettä, niin mikä sen merkitys on jos käyttääkin hanavettä? Tuohon Mersuun nyt laitan tislattua just tuon pitkän välin takia, mutta en koskaan aiemmin ole mihikään laittanut muuta kuin hanasta suoraan (ja joskus ojasta...).
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos joutuu lisäilemään, niin hanavedestä voi kertyä ajankuluessa syyläriin ja muuallekin tukkivaa kalkkia. Siis jos semmoista sattuu paikkakunnan vedessä olemaan. Autovanhusten, joissa ei ollut paisuntasäiliötä ja siksi aina pientä hävikkiä, syylärit olivat vanhempina kesävaivaisia pillien muuraantuessa kalkista umpeen.

    Jos mersusi ei tarvitse lisäyksiä, yksi erä hanavettä ei sitä pilaa.

    Liki vastaavaa puhdistettua vettä saa pyykinkuivausrummun poistotankista, kellä semmoinen on. Eikä maksa mitään!
     
    Jussi289 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Veikkaisin tuon tislatun veden suosituksen tulevan Keski Euroopasta. Koska heillä on siellä aika "kova" vesi. Maaperä kun on kalkkikiveä.
    Tuppaa tulemaan kattilakiveä.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Veden_kovuus

    Meillä vesi on "pehmeämpää". Huomaa hyvin miten vaikka käsien pesu saippualla on ihan eri juttu Suomessa tai Saksassa (tietysti pakkakuntakohtaisia eroja on paljon).
    Saksassa se saippuan liukkaus on nopeasti huuhdeltu pois.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eipä ole missään autossa vielä ollut jäähdytyksen kanssa ongelmia vaikka hanavettä olenkin käyttänyt aina.

    Mietin että jos siirtyy muissa vehkeissä toisenlaisiin aineisiin ja pidempään vaihtoväliin niin pitäisikö (ainakin sitten) käyttää tislattua vettä? Tosin jos ajattelee mineraaleja tms. niin ennemmin kai lyhyillä vaihtoväleillä se olis perusteltua, kun justiinsa on ne haitta-aineet tarttuneet jäähdytysjärjestelmän pintoihin niin nakataan uusi erä ja uuden haitta-aineet kumuloitumaan.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tätä määkin vähän arvelin, että meillä se ei ole niin iso juttu kumpaa käyttää. Eihän se nyt tosin hirveitä maksakaan tislattukaan vesi.

    Niin ja tuo kuivausrumpuvinkki oli hyvä!
     
    jarona tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!