Jäähdytysnesteen pakkaskestävyydestä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 1.9.2014.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Onko vastuksen nesteen pilaaminen vähän sama homma, että kun aikanaan tuli mikroaaltouunit, niin pitkään oli käsitys, että se muuttaa ruuan molekyylirakenteen vaaralliseksi.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei kannata haksahtaa esim. '49 Cheyyn, jodut perä- ja vaihteistoöljyt sekä ne jäähdytysnesteet vaihtamaan 4 krt vuoteen: http://oldcarbrochures.com/static/NA/Chevrolet/1949_Chevrolet/1949_Chevrolet_Owners_Manual/1949 Chevrolet Manual-28.html

    Eikös muuten jarrunesteiden vaihtoväli ole käytännössä aina 2 v huolto-ohjelmassa, en ainakaan mihinkään muuhun ole törmännyt.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuli nyt sattuneesta syystä tavailtua eri merikkisten ja tyyppisten nesteiden "käyttöohjeita", niin kyllä niissä monissa on annettu vuosien lisäksi myös kilometriraja vaihdolle.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se tästä oli ainakin hyötyä että tuli tarkastettua varastosaldot pakkasnesteen osalta. Sitä valvolinen max lifea näyttää olevan vaikeampi jo nyt saada kun niitten multi vehicle tuote on tullu markkinoille. Oon pyrkiny iän kaiken laittamaan samaa enkä sotke keskenään vaikka vois. Joku pakkomielle vissiin. No kun ei riitä cumminsiin 2x5L astiat. Laitan vaimon seuraavaan jos saan sen joskus ostettua. Tilasin omaan just sitte toista merkkiä Saksasta 2x10L pytyt ku oli halavalla ettei kannata lähempää ostaa. Kotijo vielä tuovat samalla rahalla. 6 vuotta/ 500000km vaihtoväli kyseisellä longlife tuotteella.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tästä olen eri mieltä.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaverin nissanissa oli 5v tms kun siihen vaihdoin dot 5.1:set eli normaalit. Väri oli vanhoissakin kuin uusi, kiehauspistettä tms en vanhoista mitannut
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ok, mitä eroja olet punasen ja vihreen nesteen kanssa havainnu? mihin autoihin se punanen (parempi?) ei ole sopinu?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Punanen pysyy edelleen kauemmin parempana kuin vihreä ja on nykyään myös kaupasta ostettuna parempaa. Pienemmällä lantrinkilla parempi pakkasenkesto. Vihreässä vaihtelee hirveästi raa'an litkun kesto.


    Punasilla ajelee helposti vuosia ja väri ja pakkasenkesto pysyy, vihreä ei kestä kummiltakaan ominaisuuksilta niin hyvin. Omakohtainen kokemus.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kuin nopeesti vihreä on menny huonoksi/alkanut ruostuttamaan lohkoa?

    Nimittäin kun mulla on nesteet muuttaneet väriään ja siellä pyörii jotain hippaleita. Puhtaat oli kun laitoin uudet vihreet joskus joku vuosi sitten. aattelin että onko lohkon vesitilaan jääny jotain mikä lähtenyt liikkeelle vai onko toi neste alkanut ruostuttamaan lohkoa.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nyt kun oodeen asiantuntijat on paikalla niin pitäkää panelikeskustelu näistä, ottaen huomioon maadotukset ja pakokaasuvuodot.
    Muita avainsanoja kavitaatio ja alumiini.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Edit, sitten kun nuo on käsitelty ja on aikaa niin voitte jatkaa aiheista IAT, OAT, NOAT, DCA2, DCA4 JA SCA.
     
    Muokattu: 11.12.2019
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oat lienee se dex cool mistä liikkuu mitä ihmeellisimpiä juttuja.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Jussi289, Custom_Rod ja sdfsd tykkäävät tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Melkonen kaaos.

    Toi valvolinen uusi all vehicle on ilmeisesti "vaalean keltainen" eli HOAT tyypin neste.

    Eli päivitettyä "vihreetä"?

    Vois koittaa sitä seuraavaksi.
     
  14. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Muovipulkkaani toi ois varmaankin sopivinta kun manuaalista tavasin juurikin tuon HOAT tekstin. Vieläkö sais jostain kivijalasta tästä lähistöltä.
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jännä että tuossa Mersun aineiden kohdalla puhutaan 5v/150kml vaihtovälistä, kun manuaalissa on 15v/143kml.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    pitäskö kumminkin lähteä siitä tuotteen eli nesteen valmistajasta ja sen antamasta lupauksesta vaihtovälin suhteen. MB jos ei nestettä tee niin sen toiveet kestosta jättäisin omaan arvoonsa tässä tapauksessa.

    antohan se MB puhkiruostumattomuus takuunkin 2000-luvun alussa mutta kohtahan niitä helmoja vaihdeltiin merkkiliikkeissä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pienemmän mukaan varmaan mentävä. Arvelin vaan että kait jossain kasvaa semmosta 15 v litkuakin, vai lisääkö ne siihen tehtaalla jotain secret incredienttiä.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Toisaalta mersu tietää käyttämänsä alumiini- ja terässeokset.
    Varsinkin alumiiniseoksissa on eroja korroosionkestoon.
    Alumiinin sekaan laitetaam esim rautaa, että saadaan seos halvemmaksi ja sinkkiä, että valumuotit täyttyy paremmin. Ja piitä, että saadaan lujuus ja työstettävyysominaisuuksia.
    Tälläin karkeasti yksinkertaistettuna.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Rauta on myös sen takia köykkärivalussa että se kipale irtoo muotista helpommin. Siis painevalumuotista...
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tietysti kun noin asian esitit niin onhan mahdollista että merssu on omissa testeissään käyttänyt kyseistä nestettä ja todennut että 15v on sopiva vaihtoväli ettei kanavat vielä ole puhki syöpyneet likikään. Toisaalta varmuuskertoimet huomioiden se vaihtoväli on varmaan vielä pitempi mutta ei haluta riskiä. 5 vuottakin on useasti pitkä aika käytetylle autolle pitää mutta semmosella luokituksella tai pitemmällä kun vaihtaa nesteet niin ei tartte joka toisena vuotena olla suhraamassa.
     

Kerro tästä muillekin!