Jäähdytysnesteen pakkaskestävyydestä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 1.9.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mersumies on vaan niin nuuka, että nesteen vaihtoa tulee pitkittää 15v sykleihin. Öljyilläkin voi ajaa äkkiä tuplat....
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ainakin se pussihousuinen ja ajurinlakkiin sonnustautunut mies.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    No joo totta, tuossa pikaisesti lounaan lomassa kännykkään näpyttelin, noin niinkuin esimerkiksi. Esim. Kiinassa painevaletut saattaa sisältää rautaa enemmän kuin materaalitodistuksessa ja ilmeisesti tekevät sen, että saavat tuotteen kokonaishinnan alaspäin.
    Kun tulee muotista helpommin, niin iskuajat saadaan nopeammiksi ja sekundavalujen määrä pienenee. Eli materiaalissa ja prosessissa säästetään.
    Mutta isoilla tilaajilla on jatkuva laadunvalvonta ja niillä kinkit ei voi fuskata, ainakaan paljon.
     
    Muokattu: 13.12.2019
    Vuppe tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Melkoista ilotulitusta tulee toisinaan aluvaluja hitsatessa. Kielinee seokseen käytetyn aineksen muista komponenteista kuin alumiini. Mut on niitä ollut ennen kiina-aikaakin. Oli käsissä 2 kpl slantin vanhimman mallista kuusipulttista ö-pumppua. Toinen romu, toinen NOS mutta halki. Harjoiteltiin siihen romuun säädöt ja suli oikein mukavasti hitsatessa. Sitten keskityttiin siihen NOS pumppuun, joka sekin pestiin huolella liuottimista ja esikuumennettiin, ettei olisi öljyä tai liuottimia haittoina. Ja taas oli kuin tähtisadetikulla olisi hitsannut. Eli ne seokset ovat mitä sun sattuu tommosissa osissa, joita ei ole ajateltu hitsailtavaksi.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei ole tainnut olla ennenvanhaan niin tarkkaa mitä seos sisältää.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Voi olla, että ennenvanhaan seostettiin vähemmän.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kupari/messinkisyyläri ja kone valurautaa, niin ei tarvinnut miettiä niin kovin sähkökemiallista jännitesarjaa. Se, mikä luovutti, oli valurauta. Ja sitä riitti.
     
    Jussi289, f34 ja Vuppe tykkäävät tästä.
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kaveri teki ennen valu kappaleita firmassaan niin sanoi että ladan koneiden alumiini oli tosi hyvälaatuista,muuta hyvää ei sitten ollutkaan.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos ei tilaajalla ole isommin vaatimuksia niin se on todnäk halvinta kuraa mitä rahalla saa. Meitin duunis käytetään periaattees kolmea eri seosta painevalussa, vähän tarpeen mukaan. Asiakas päättää mistä tehdään, erikoisempiakin seoksia saa tilaamalla.
     
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Tuli mieleen nesteistä kun isävainaa ajoi kunnalle halkoja -60 luvulla Nuffield traktorilla. Kun asumus oli hevon kuusessa mettässä, kirkolle matkaa 77 km, eikä taloudessa ollut traktorin lisäksi muuta kuin mopo, niin selvää on että aina ei kaikkea ollut mitä olisi tarvittu. Mutta eipä hätää, illalla ajojen jälkeen lorautettiin vedet kankaalle ja aamulla kaadettiin lämmintä vettä sankosta syyläriin ja eiku menoksi. Nooh kyllä se Nuhuvin BMC- Dieselin sylinteriputki sitten halkesi. Eihän ne raaskineet silloin akkujakaan ostaa vaan kone potkaistiin tulille mäkistartilla, täällä se ei ole ongelma mutta miten lienee Pohojammaalla. Tosin noissa vehkeissä oli remmipyörä, josta pystyi myös konetta pyörittään.
     
    Pertti K ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota pikkasen oon ihmetelly noissa vanhoissa vehkeissä. Vanhan Vallunkin ohjeessa pakkasnesteen käytölle vaihtoehtona on tyhjennys. Mutta kun koneessa kuitenkin on termari, niin se on kyllä pakkasilla ihan sama, vaikka sinne lämmintä vettä laittaa. Syyläri on minuutissa jäässä ja sitten ei kyllä kierrä enää.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Meneekö se jäähän jos käyttää kaihdinta?
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllähän niissä on se joo, mutta luultavasti menee. Tai sitten ei, koska jotkut onnistuu niin tekemään...
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Vanhat ukot muistelee, että illalla laskettiin vedet pois ja kannettiin akku lämpöiseen.
    Aamulla lämmin akku paikalleen ja kiehuvaa vettä koneeseen ja nopeasti käyntiin.
    Ja sitten tietysti vilttejä konepellin päälle ja hehkuvia hiiliä koneen alle peltiastiassa.
     
  15. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Appiukko vainaa harrasti tuota myös, ehdottelin vastusta ja nesteitä mut suuttui ja tuumas et paraiten lähtee kuumalla vedellä käyntiin varsinkin jos roikasta puuttuu se viimeinen metri.
     
    f34 tykkää tästä.
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Matemaatikoille kysymys. Nestetilavuus 15 litraa. Pakkasneste 45 % (-26).
    Haluan nostaa pakkaskestävyyden -40 (55%). Montako litraa lasken ulos, kun lisäykseen käytän 100% nestettä.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aivan intuitiolla päässä laskien 1.5 litraa. Eli 10 prosenttia 15 litrasta.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitähän noi 45% 55% kysyjällä oli?


    Raaka 100% neste kestää yleensä n. -50-55 ja jos 15l nestemäärä kestää nyt -26 niin ei 1.5l raa'an lisäys taida paljon hetkauttaa


    Laskisin mutta humalatila vienyt kaiken laskutaidon. 7.5l vettä 7.5l raakaa olis n -25 ja 11.25l raakaa ja 3.75l vettä olis -37.5 eli liki 40
     
  19. xp

    xp Gearhead

    Olen harjoitellut pelkillä vesillä talviajoa. Ei sitten mitään mahdollisuuksia, syyläri jäätyy heti ja kone keittää. Pahvi kiinni jäähdyttäjän etupinnassa pystyi vähän ajamaan mutta ne testit loppui kun nesteet oli helpompi ratkaisu.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    2,7 litraa.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!