Jännitteen tarkistus ja kokeilu - 80-luvun boksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Holley, 30.12.2014.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Miten pirussa te osaajat testaatte sähköjä?

    On oikeanpuolen jalkotilassa tällä kertaa keskuslukituksen hulluksi tullut boksi, josta lähtee johtoja, ympyröin kuvaan vihreällä.

    Johdot menevät varmaan jonnekin liittimelle, joka on jossain korin sisällä missä lie - minne ei ainakaan normaalikokoiset kädet seuraa perässä. Pieni robotti voisi auttaa, mutta sellaista ei ole.

    [​IMG]

    Eli pystyykö noita johtoja oikeasti mittaamaan miten? Nuppineulapäinen virtakynä, häh?
    Tai jos pitää tuo boksi vaihtaa, niin sittenhän minun oikeasti pitäisi löytää se liitin tai ne liittimet, joiden sijainnista ei ole mitään tolkkua.

    Tiedän siis sen verran, että mistä boksista on kyse ja mitä johtoja pitäisi mitata ja mitä ne ovat, eli "diagnoosin tekeminen" onnistuisi ehkä. Mutta liittimistä ja niiden sijainnista ei enää olekaan selkeää kuvaa. Tässä yksi kuva body-manuaalista:
    [​IMG]

    Sain sekoilevan keskuslukituksen rauhoitettua releestä liittimen irroittamalla, mutta haluaisin oikeasti korjata systeemit ja vaikka sitten ottaa erikseen pois tuon turhan "kaupunkilukituksen".
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Akuutti vika sinänsä tuli korjattua: en mitannut lopulta mitään, en irroittanut mitään, vaan liitin lukkoreleeseen toisen liittimen ja keskuslukitus toimii nyt oikeastaan paljon fiksummin kuin ennen tätä, eli ei turhaan rämppää lukkoja eestaas ajoon lähdettäessä ja parkkiin laittaessa eikä tarvinnut yhtään johtoa katkoa tai mitään. Kyse oli kuitenkin optiopalikasta ja niinpä liittimetkin onneksi on rakennettu siten, että palikan voi nopeasti korvata toisella liitoksella.

    Kysymys siis sinänsä jäi avoimeksi ja sitä miettii, ettei edelleenkään tee mieli ostaa mitään '80-lukuista uudempaa, jos autoa aikoo yhtään pitempään omistaa..
     

Kerro tästä muillekin!