Jännitystä radalle

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja BRC1, 11.10.2007.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

  2. laakkius

    laakkius Gearhead

  3. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Voihan hitsi :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Voi stana mika suoritus. Olis ollu kiva kuulla ukon selitykset jos on ihan ite tehnyt ripustukset :oops:
    Aattelin ensin etta olis menny unipallit poikki mutta kylla siina naytti olevan levyt kiinni laddereiden paassa :eek:
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Äijän kommentti oli loistava!
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Aika mielenkiintoinen tilanne.
     
  6. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Suhtautus huumorilla kummiskin! Onneks hajos heti ja molemmin puolin yhtaikaa... Ihan ko ois suunnitellu koko jutun. :rotfl:
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Joo parempi tossa vaiheessa kuin puolivälissä, jolloin olisi tullut vähän erilaista jälkeä.
     
  8. Harald

    Harald 1st gear

    No höh,ei ole Harrin tekemät linkit pettäneet.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi on kyllä ihme homa. Voimastahan se ei voi johtua, ja toi oli mun mielestä vielä kervoletin akselikin, eli mistään hylkimisreaktiosta ei liene kysymys, vaikka videon perusteella niin vois päätelläkin; eka lähtee aksila eri suuntaan ja tulee vielä potkasemaan persusksiin. Kerrassaan käsittämätön mysteeri, wyrthin liimalla me noita ollaan asennettu.
     
  10. Henski

    Henski 1st gear

    Kommenttikin olis voinut olla tossa tapauksessa voimallisempi; God damn!
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Niinpä, jos olisi noin nopeasti edes ehtinyt kommentoimaan.
     
  12. Achti

    Achti 3rd gear

    kommeet varusteekki kuskilla... =D joku team lacosten ajopuku varmaan.
     
  13. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Tossa on muuten semmonen juttu mista mun pitikin jo horista jotain.
    Kavin parissa kisoissa tassa menneina viikonloppuina, molemmat oli NHRAn radoilla. Siella ukot vetaa sujuvasti T-paidat paalla, ilman hanskoja, shortsit ja sandaalit jalassa. :eek: Oliskohan ollu joku 13s kintaalla mennyt autot niin sitten vasta alko olla kyparia paassa. :eek: Sita hitaammat veti ilman pottaa vaikka vastustaja saatto menna 9 tai 8s vetoja viereisella radalla.
    Lisaks kun Denverissa Bandimeren radalla oli paikallinen JR cuppikisa, niin siella meni autoja ja junnuja, junnuja ja motskareita, motskareita ja autoja, moottorikelkkoja ja autoja ja... (miten nyt viela vois naita sekottaa) samaan aikaan radalla. Promodit ei sentaan tainnu menna junnujen kanssa, mutta 9s. moottorikelkan kanssa kylla meni.

    Muutenkin se touhu oli aivan ylimalkasta, Kansas Cityssa oli muscle car ja nostalgia natsit, altered ja etumoottori nitrovessoja ajamassa, nopeemmat tais menna kuutosen puolelle. Ratahenkilostona lahettaja ja 2 ukkoo line upissa, radan varrella ei yhtaan ukkoa, jarrualueella ampulanssi missa 2 tai 3 henkee. Missaan valissa kukaan ei kaynyt kattelemassa onko radalla mitaa muhjua, paitsi sitten kun joku letukka lavitti koko matkalle oljyt. Tuli muuten siirretysta oljyputsarista missa oli letkut klemmareilla kiinni. :eek:

    Meilla on tarkat saannot ajovarusteiden ja muitten juttujen suhteen, mika on musta helvetin hyva. Suomessa kisoissa vetas ukot vaikka alasti jos vaan sais, mina ainakin vetasin :oops:
    Eikos meen turvasaannot nyt kuitenkin pitas olla kopsattu NHRAn raamatusta???

    Ainoo siina oljyymisessa etta ne kylla loysi siihen pari heppua lisaa siivoomaan ja ne 5 henkee siivos radan n.20ssa minuutissa. Siis lahdosta jarrualueen ekaan ramppiin asti, n.700m. Ilman imureita ja kasin lykattavalla puhaltimella mika varmaan on tarkotettu alunperin johonkin lehtien puhalteluun.
    Siina on ainoo mita maa nain missa meila on harjoteltavaa ameriikan kisoisiin nahden. Niilla oli kyllakin kaikilla harjat, ei niin kuin suomessa etta on 2 harjaa ja 5 neuvojaa :-?
    No, tarpeetonta varmaan mainitakkaan etta siella ajo nitrot ja alkkikset 8 paria siina ajassa kun taalla 4 paria normi vehkeita. En tieda mista se johtuu mutta sita kylla aina ihmettelee kun kisoissa kay suomessa ja ulkomailla. :odroll:
     
  14. Achti

    Achti 3rd gear

    juu turvallisuudesta ei kannata tinkiä...
     
  15. mika112

    mika112 1st gear

    Pitäiskö tuosta nyt sit ymmärtää asian niin että Suomessa ME olemme hitaita siivoomaan öljyt pois. Muutenkin kun lueskelin tuosta kilpailusta niin menin kyl täysin sanattomaksi......turvallisuus jos noin vedetään sekaisin niin on kyl aika rankasti miinuksen puolella. Ja se että siel ajo tietty määrä autoja tietyssä ajassa ja kukaan ei käynyt radalla kertaakaan vilkaisemassa onko öljyä vai ei ja onko turvallista jatkaa vai ei.......eikö tämä sit tarkoita sitä että kun maaliviivan kohdalla hyppään radalle potkimaan ja tunnustelemaan rataa että se on turvallinen ja voidaan jatkaa kisaa, niin ymmärtääkseni siinä ajatellaan kuljettajien turvallisuutta.....vai olenko vai ymmärtäny tämänkin asian väärin.....toisaalta.....ei siellä kukaan huvikseen hyppää radalle tutkimaan tilannetta. Eikä se radan tarkistaminen maalin kohdalla ainakaan viivästytä kisaa sekuntiakaan koska sillä aikaa kun siellä rataa potkin niin autot on burniksessa.
    Öljyn siivoominen kestää aina oman aikansa koska sieltä halutaan kaikki pois kerralla....ei niin et siivotaan pikasesti pahimmat pois ja seuraavan lähdön jälkeen siivotaan autonromu, kuski ja öljyt ja siinä menee sit hiukan pidempi aika.
    Katsojan kannalta ymmärrän asian hyvin.....kuka nyt istuu siel katsoakseen meitä kun pompimme radalla......eikä mekään siellä pompita huvikseen.
    Turvallisuus on kuitenkin asia jossa ei saa tinkiä yhtään mitään sen takia että yleisöllä riittäisi katsottavaa tai että saatais se muutama lähtö enemmän.......minä olen yksi niistä ensimmäisistä paikan päällä jos se auto päättää tehdä jotain muuta kuin ylittää maaliviiva normaalilla tavalla eli neljällä pyörällä......ei siis katollaan. Uskon että myös kuljettajat ovat sitä mieltä että turvallisuus on asia josta ei voida tinkiä.........jos olen väärässä siinä asiassa niin silloin olen toiminut ihan väärässä paikassa tehden sitä mitä olen tehnyt.
    Jokainen katsoja saa varmaan tulla mukaan kokeilemaan sitä työtä mitä radalla tehdään.....ja kaikille varmaan löytyy harja käteen......mutta moniko on valmis siihen.
    Aina voidaan sanoa että niin siellä noin tuolla, mutta eri paikoissa asiat hoidetaan eri tavalla...eli maassa maan tavalla, on se niin tai näin niin toivottavasti Suomessa voidaan jatkossakin ajaa kisoja ilman suurempia tapaturmia......jokainen voi katsoa niitä ilmalentoja sun muuta tapahtumia netistä....ja nehän on kaikki sieltä suuresta ja mahtavasta USAsta jossa kaikki on suurempaa kuin muualla....myös ne ulosajot kiihdytyskisoissa.

    Turvallisuuden ylläpitoa kisoissa saa tulla kokeilemaan....ei oo mikään itsestäänselvyys sekään homma!!!!!!!!!!!!!

    Ja menneellä kaudella näitä tapaturmia/tapahtumia/ulosajoja oli ihan riittävästi.......ollaanhan me pienessä olemattomassa Suomessa missä kaikki on pienempää kuin muualla.

    T: Mika Martelin/ FHRA Safety CREW
    m.m@kolumbus.fi
    040-7075523
     
  16. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Joo, ikava kylla se vaan nain on etta jostain syysta ME Suomessa ollaan hitaampia siivoomaan, tai hitaudesta tieda mutta kauemman se aina kestaa.
    Onko noilla sitten jotain aineita mikka on parempii? Ainakin nayttaa olevan lahtoalueella vaan mopit ja niilla huiskitaan. Jotain samanlaista litkua ne kayttaa kun se engelsmannienkin litku. Mitas ''Jimmy's vai Danny's stuff'' se nyt sitten olikaan? Sehan haihtuu nopeesti ja on kait nyt paras keksinto vanhalla mantereella tohon luutaamiseen, hintaahan silla tietysti on kiitettavasti etta ei silla oikeen voi montaa kymmenta/sataa metria luutata.
    Piti kerita kayda tuolla Jumbo pesuaine firmassa ennen tanne lahtoo haastattelemassa sen firman omistajaa, tuntu olevan aika hyvin perilla kemikaaleista kun kavin siella aikasemmin meen liimaruiskua korjaamassa. Se vois kehitella meille semmosta vastaavaa litkua, jos saatais siihen vahan hintaa kohdalleen.

    En oikeen osaa sanoo etta mista se hitaus johtuu tai milla sita vois parantaa. Pikkusen ehka lisaa aktiivisuutta porukkaan, ja ei sinne radalle tartte menna seisoskelemaan jos ei oo edes harjoja tarpeeks. Toi vaan pisti silmaan kun EM-kisassa ja finaaleissa olin. Porukkaa oli kylla reilusti mutta suuri osa naytti olevan johtotehtavissa ja neuvomassa mista PITAISI luutata.
    Meilla cuppi kisoissa taas on kylla harjoja tarpeeks mutta kun ei oikeen oo porukkaa. Ei se tietysti kauheesti kiihota katuharjalla ja absolilla vetaa 500m pitkaa soiroa puhtaaks. Etta aika nopeesti haipyy porukkaa nakkarille, sitten on taas muutamat asiasta oikeesti kiinnostuneet niin ei tartte paljoo kysella kun ollaan menossa jo.

    Toi henkiloston vahyys taalla mua kylla aina jaksaa hammastyttaa. Varsinkin tuolla Kansas Cityn radalla meni useemmalta autolta pito puolessa matkassa ennen kuin sinne ketaan lahti kattelemaan, sitten vahan mopilla ja liimaa niin johan tuli pito takas.
    Kylla suomessa on mun mielesta helvetin hyvin asiat, siis noi turvallisuus jutut. Porukkaa on radan varrella ja se ei tosiaankaan viivastyta mitaan kun siella joku kay vahan katselemassa.
    Lentokentilla ei tietysti oo sita mahdollisuutta kun ei oo kaukalossa laitoja, mutta se ei liikaa vie aikaa kun skootterilla vetaa radalle jos hiukankin epailyttaa etta tuliko jotain. ja radan paassa kaverit on heti soittaas jos jostain nayttas tulevan/tulleen jotain.
    Ollaan kylla saatu kaikissa suomen kisoissa aika hyvin eliminoitua se mahdollisuus etta pito karkais sen tahden etta radalla olisi jotain sinne kuulumatonta.
    Tarttee oikeen kiittaa kaikkia keta siita asiasta viitsii olla kiinnostunut, niin kilpailijana kuin kisajarjestajanakin.

    Mulla olis oikeen kuviakin tuolta kisoista, tarttee varmaan pistaa niita jonnekkin sivulle kun en tanne osaa laittaa :oops:
     
  17. mika112

    mika112 1st gear

    no onhan meilläkin mopit ja litkua....oisko kenties just sitä samaa ainetta.....joskus pitää vaan tehdä jotain vielä enemmän turvallisuude takia.

    Kävi tuossa finaaleissa palomies ruotsista, juteltiin siinä aikamme ja Timon accidentin jälkeen kyseinen henkilö kysyi miten monta vastaavaa tapausta meillä yleensä on kisoissa. Kun vastasin et muutama ehkä kauden aikana niin heppu jäi suu auki......ruosin kisoissa niitä saattaa olla useampia joka kisassa. Vaikuttaisko siihen juuri se että öljyt nopeesti pois ja kisa jatkuu. Vaikka öljyt saadaan pois niin se ei todellakaan tarkoita että siellä ois sitten taas hyvä pito.

    Loppujen lopuksi jokainen tekee niin kuin parhaakseen katsoo.....me teemme niin kuin me teemme ja that´s it
     

Kerro tästä muillekin!