Järkee vai ei...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Petteri-65, 11.5.2020.

  1. Petteri-65

    Petteri-65 1st gear

    Tuo tallissa lepäävä Dart -73 on pojille kuin perheenjäsen. Tehoton kone, perä paukkuu, ruostetta löytyy yms ja nyt puhun autosta, itselläni tuo lista on huomattavasti pidempi.
    Nyt nuo hyväkkää ovat saaneet aatoksen josko 6syl 225cid -> 8syl 318cid. Perä menee vaihtoon joka tapauksessa, mutta laatikko? Meneekö vanha alkperäinen vai vaatiiko/ suositteletteko vaihtoa?
    Ei mitään viri -konetta vaan normi römpöttäjä.
    Kysymysten laadusta joku fiksumpi voi jo hyvin päätellä, ettei ihan mahdottomasti olla noita projekteja rakenneltu. Tässä yritetään välttää yritys ja erehdys tyyppisen projektin luomista.
     
    isalmela ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  2. isalmela ja Petteri-65 tykkäävät tästä.
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Laatikko vaihtuu pakosta. Käsin kone ei käy kutosen jakoon. Eli kone, loora ja perä sitten menee vaihtoon.

    Nykypäivänä mä en vaihtaisi kutosta käsiin vaan ostaisin valmiin pikkulohko auton. Oma dartti myyntiin ja valmiiksi kasitettu tilalle. Kyllä niissä " valmiissa" autoissa harrastamista taatusti riittää.
     
    Petteri-65 tykkää tästä.
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Miksi perä pitää vaihtaa? Onko entisessä jotain vikaa?? Vai jotain muuta perusteltua syytä??
    Myönnän kyllä, kysymys on provosoiva :p.

    Netistä poimittua: "will last forever depending on how you drive it! It can handle the small occasional burnout easily. But you go pulling 50' burnouts it will only last through maybe a hundred on those from what I have seen first hand experiance. And this is ONLY if your running skinny street tires (less than 235 width) and open rear..."

    Uncle Tony puhuu myös vahvasti 7,25" pikkuperän puolesta a-koppa mopessa miedon pikkulohkon jatkeena.
     
    Petteri-65 tykkää tästä.
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos luit aloittajan viestin, siinä lukee: perä paukkuu, siitä voisi päätellä, että rikki ja sen takia vaihto.
    Mutta voi se tilalle hommattukin olla risa.
    Voihan se olla lukkoperä, joka käännöksissä paukkuu.
     
    isalmela ja Petteri-65 tykkäävät tästä.
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    -73 taitaa olla levyjarrut jo kuutosenkin kanssa, sille puolelle ei siis muutoksia tarvi. Aiemmin mainittujen lisäksi k-palkki on erilainen kuutosen ja kasin kanssa. Tarvit siis kasimallin palkin tai konversiokorvakot moottorille.
     
    Petteri-65 tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ylijääneitä slantteja ja vaihteistoja ei kannata laittaa romulavalle. "Joku" saattaa niitäkin tarvita.
     
    MJF, isalmela, Petteri-65 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. xp

    xp Gearhead

    7 1/4 perä ei kestä kasikoneella minkäänlaista revittelyä yhtään .
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Oliskos se "joku " kiinnostunut -65 170 släntin paloista. Lohko meni yhdelle 15vee poitsulle pöydänjalaksi, mutta ehjää kampuraa-ehjää kantta-imusarjaa jne. olisi jouten.
     
  10. Petteri-65

    Petteri-65 1st gear

    Olisi nurkissa yksi kokonainen -73 slanttikin.
     
  11. 69

    69 Gearhead

    About 15-20 vuotta sitten tuli muutama kesä 340sellä piiskattua lukotonta seiska varttia, eikä se ihme kyllä hajonnut. Silti vaihtui 8 3/4 myöhemmin.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Höpsis. Lukollinen 7 1/4 kesti 245 renkailla 360 cid Dartilla 12.9 ja sai runtua useamman vuoden. Mutta oikeesti perus 7 1/4 ei kestä oikein mitään.
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Aijaa? Kyllä mulla kesti ainakin perus seiskavartti 5v. 318:n perässä, sen ajan mitä auto mulla oli. Takarenkaitakin tuli jonkun verran rankaistua, eikä ajotyyli muutenkaan mitään köröttelyä ollut. :D

    Tuli kertaalleen jopa vaihdettua peräöljyt sinä aikana.

    904:n sen sijaan antautui kertaalleen, ilmeisesti railakkaasta ajotavasta ja öljyjäähyn puuttumisesta johtuen. Muistaakseni yks panta oli poikki ja venttiilikoneistossa hiushalkeama. :D
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pidä hyvässä tallessa ja seuraa ostetaan -ilmoituksia. Mä olisin uusinut vuosi, pari sitten 0.060" ylikokoisesta riittävän monta kertaa putsihoonatun koneen kokonaan uudesta aihiosta. Siihen tarpeeseen ei löytynyt kokonaista ei ihan loppuun asti porattua konetta yhtikäs mistään. Omat tilat eivät anna mahdollisuutta varastoida moisia pitkälle tulevaisuuteen.
     
  15. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Mulla oli aikoinaan 73 Dartissa 8 1/4:n perä. Myös pulttijako oli 4.5 "
     
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Oho, mulla jäi huomiotta tuo perän paukkuminen:oops: ...mutta hyvää keskustelua 7.25" kestävyydestä :D:) Kestihän se 273 commandon perässä ihan tehtaan jäljiltä A koppa barracudassa.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aina pitää olla vähintään 8-3/4" strangen vetareilla tai Dana60 jos kertoja on selannut tarpeeksi V8 lehtiä kehitysvaiheessaan.
     
    Vermilion ja Bluestone tykkäävät tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Itsellä ainoa kokemus seiskavartista rajoittuu 225+904 yhdistelmällä varustettuun ajoneuvoon jolla ei pahemmin savuntäytteisiä liikennevalolähtöjä harrasteta, mutta hyvin monesti kuulee kyllä sanottavan että se on kestävyydeltään lähimpänä lasia, et kai se jostain juontaa juurensa? Onhan se kaikilta osiltaan kovin pieni... Olisko näin että sellaisella on joku mahis pysyä nipussa jos perä on todellakin ehjä, kun taas 50 vuotta samoilla öljyillä ajettu väljä jollottava perä porsii melkeinpä ekasta burniksesta. Lukko tietenkin edesauttaa kestoa, lukolliset tosin taitaa olla kovin harvassa.
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Huono "maine" johtuu tästä suomistoliiton harrastuksesta. Kutoskone vallu tai dartti oli se jota alettiin "harrastamaan": keulalle v8 ja mitäs sillä sitten tehtiin? Poltettiin sitä rengasta kun voimaa oli, lukottomassa perässä ottaa ne pikkurattaat miljoona kierrosta/min kun vaan toinen Silestone savuaa. Ja kun tämän väärinkäytön takia se jo ennestään väljä perä sanoo poks, niin ihan "paskahan" se on. :D
    :D
     
    mukko, dart -66, FuryIII '71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Sama koskee paljon parjattuja 9" rumpujarruja. En tiedä millaista rallia porukka liikenteessä noilla vetää, mut ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia normiliikenteessä niiden kanssa.

    Tai hävis mulla kerran jarrut liikenteessä 5v. sitten, tosin se johtui kyllä siitä että kuskin työsylkky päästi mehut tantereelle. Se huono puoli on ykspiiri jarruissa.

    Onneks tapahtui kehäIII:lla ja oli reilu turvaväli edellä menevään, ni ei aiheuttanut mitään tilanteita. Loput pari kilsaa töihin joutui käppärillä himmailemaan ja hyvin pysähtyi silläkin. :D
     

Kerro tästä muillekin!