Järkevä oululainen automaalaamo??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja JP-350, 21.9.2012.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Viimeiset 4 vuotta on pitäny ponua maaluuttaa,aina on kuitenkin tekniikan kanssa pelaaminen vieny voiton,tänä talvena tuo maaluu vihdoin toteutetaan. Aiheen pistin pystyyn sen takia että sieppaa otsaluusta todella pahasti näitten oulun maalareitten hinnat ja varsinkin asenne..Se on semmonen "me voidaan velottaa mitä halutaan"tyyppinen. Eräässä maalaamossa tyyppi rupes hulluna kehumaan että "mä saan 500 pelkästä konepellistä",toinen sankari arvioi 5000e suoralle pinnalle...ilmeisesti vakuutusyhtiöitten kultapojuna toimii pelkästään,tiedän siitä kun emäntä on mällänny 2 autoa ja ne maaluutettiin kyseisessä liikkeessä..Työn jälki oli kyllä huippua mutta..5000e??!! On täällä sittenkin hyvin tilaa uusille automaalaamoille jos on varaa oikein kehua kuinka kalliita ollaan! Onko täällä yhtään kohtuuhintaista maalaamoa,tai edes sellaista jossa asenne olis sen verran järkevä ettei tekis heti mieli täräyttää?
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sillontällön on ollu mielessä että tältä seudulta löytäis varmasti töihin hyviä maalareita,pistäis firman pystyyn,palkkais hyvän maalarin ja hommais hyvät vehkeet..Alettais palauttelemaan maan pinnalle (ehkä jopa alle) noita muutamia maalaamoja.. Ja yrittäjäperheen poikana en tarvi niitä "ei se oo niin helppoo" tyyppisiä kommentteja,tiedän mitä yrittäminen on, maalata en osaa eikä tarvikkaan,mutta se että noissa hinnoissa on aivan käsittämätön ilma..Tarvikkeiden hinnat on nimittäin selvillä.
     
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tiedän täältä tampereelta yhden yksityisyrittäjän maalaamon eikä käy kateeksi.Kaksistaan palkollisen kanssa paukuttavat 10-12h päivää eikä loppua näy. Joo jotain jää käteen mutta ovat äijät väsyneitäkin.Jos ei ole omaa hallia niin vuokrat on kovia ja pakolliset kulut kovia.Ei ne maalausuunit ilmaiseksi lämpiä.Kannattaa myös huomata että tänä päivänä harva yksityinen maalauttelee mitään vaan maksaja on aina vakuutusyhtiö.Itse asiassa jos sinulla ei ole yhtiön hommia niin yksityisiä asiakkaita ei ole jonossa kyllä kauaa oven takana.On aivan hölmöä luulla itsensä elättävän harrastekaluston maalauksella.Eiväthän he ole mitään valmiita maksamaan. :D
    Tottakai maalarit tekevät mielellään vakuutusyhtiöiden hommia, siistejä hommia eivätkä välttämättä suuren suuria. Puskuri johonkin ,konepelti toiseen.Lisäksi osat ovat yleensä uusia/hyväkuntoisia.. Mutta kun otat vanhan jenkin jossa jo peltityöt vähän miten sattuu niin tiedät mitä on kova työ. Jäljen kun täytyisi aina olla priimaa! Huonolla jäljellä kun tuo maine menee nopsaan.Ja hommat siinä sivussa.Ymmärrän ihan täysin jos ei oikein huvita ottaa sellaista työn alle.Siksi monasti sanovat yläkanttiin hinnan. Kannattaa kysellä jos ottaisivat "sivuhommakseen" siihen halliin.Ei pitäisi kiirettä ja silleen- Silloin voi saada huojennusta hinnasta.
    Jos hinta vituttaa niin kannattaa koittaa itse maalata,ohjeita saa täältä kyllä.
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Niin ja tiedän tästä alasta jotain,liian läheltä seuraa päivittäin. :D Suorastaan ammatikseen.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    5000€ on aika realistinen hinta vanhan jenkin maalaamisesta. En ainakaan halvemmalla itse tekis, jos siitä pitäisi leipä saada ja verottajakin haluaa osansa. Jos tekisin itse itselleni, niin saahan sen sitä kautta halvemmalla, mutta se vaatii tietty tilat ja vehkeet. Onneksi on ne.
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Että valmiille pinnalle 5000e on ok aineitten maksaessa 3-500e? Vaikka tuohon liittykin (ehkä?) pieni vihjaus niin liian kaukana on hintanäkemys silti.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Mikä on ok ja mikä ei.. Ammattilainen osaa aineet käyttää noissa "raameissa" mutta ei aloittelija. Lisäksi tosiaan on niitä muitakin kuluja!!! Ei voi todellakaan vetää johtopäätöstä että kun tarveaineet on tuon ja tuon verran niin ei tästä työstä voi maksaa sitäkään vertaa.Siitä vaan itse tekemään jos ei tosiaan hinta miellytä ja haluat alkaa hintoja polkemaan. Hommaa halli ja sinne se maalauskammio ensiksi.

    Kuten kirjoitin jo tuohon alkuun eivät välttämättä pidä siitä sun auton työstä/työmäärästä. Siksi korkea hinta. En ala täältä väittelemään miten hyvin /huonosti on työt tehty mutta tosiaan helpommat hommat ajaa edelle vaan.Tuo maalaus on taiteenlaji kun se tehdään hyvin,helpolla saat pilattua homman. Ja uusiksi meni. :D
    P.s täällä on harrastelijamaalareita,ota yhteyttä heihin. Tekevät halvemmalla.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Todellakin kunnioitan maalareita,ja tiedän että joka meisselinheiluttajasta ei ole siihen.Kuten ei joka maalarista myöskään meisselinheiluttajaks.Se mitä en ymmärrä,eräälle tyypille lähestulkoon kieltäydyttiin kyseisen auton maaluusta.Mikä on selkeälinjaisessa 2-ovisessa coupessa vaikeampaa kun perhe-autoissa joissa on miljoonat pilarit/ikkunat/kantit/pokkaukset?
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja olen muuten käyttäny takaluukun+spoilerin eräässä pohjois-oululaisessa maalaamossa,huippujälkeä ja niittenkin hinta-arvio oli pari tonnia pienempi kun tuon vakuutusyhtiön h....n..
     
  10. roku65

    roku65 Gearhead

    Onkos JP-350 nyt ihan selvillä mistä työvaiheista auton maalaaminen koostuu? Pinnan veto on murto-osa maalaukseen käytettävästä ajasta ja työajastahan suurimmaksi osaksi hinta muodostuu.

    Vanhan jenkin tai minkä tahansa muunkin pikkulommoisen ja väreilevän pinnan pohjatöissä menee ihan käsittämättömästi aikaa, jos jäljen täytyy olla laadukasta. Vetokitti-hionta/hiontapohja hionta vaiheen saat toistaa lukemattomia kertoja suojauksineen ennenkuin pintavärin veto alkaa olla ajankohtainen. Mulla ainakin menee tuollaisen suurehkon rohjan pohjaamisessa maalauskuntoon useita satoja tunteja ihan harrastepohjalta turaillessa. Tietysti ammattilaiset pystyvät harjaantuneena nopeampiin suorituksiin, mutta puhtaan käsityön osuus on silti suuri. Taitaapa tuntityönä (a60-100e)tehtynä tuollainen täysmaalaus peltipuhtaaseen hylsyyn olla lähempänä kymppiä kuin vitosta? Siksi itsekin on joutunut ihan kantapään kautta opettelemaan noita maalaustöiden alkeita.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo,mitenhän tän selittäisin..Kuten sanoin aiemmin,kunnioitan ammattitaitoa,ja näyttelyvärkkiähän tässä ollaan tekemässä joten laadusta kyllä maksan.Toi on vaan niin tylyä kun ehditään vaan mainita auto,kaveri rykäsee puheen päälle samantin napakasti "viistonnia!"..Siitä käy aika nopeesti ilmi että asiakaspalvelua ei edes tarvi tehdä,kun on niin lujat sopparit vakuutusyhtiön kanssa.Ja kuten aiemmin sanoin,2-autoa on siellä osa-maalattu yhtiön maksamana..Ja kun olivat emännälle kertoneet kuinka paljon vaativat yhtiöltä.. :eek: :eek: .. Ei s..t..a..
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja kun se on suora,lommoton pelti..ainoostaan konepeltiin ja kuskin peiliin tarvii pakkelin. Huomasin että "roku" on kajaanista,siellä maalattiin riikosella vallu aikoinaan,makso jotain 1300 markkaa.. :rotfl: Ajat on hiukan muuttunu.
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Itseasiassa maalaamot joutuvat toimimaan ns. cabas ohjelmiston varassa eli jokaiselle automallille on mitatut(KYLLÄ!)pinta-alat esim ovelle josta veloitus muodostuu. Eli eivät voi ottaa rahaa enempää kuin ko. ohjelmisto antaa hintaa työlle. Voivat ottaa ns. kittilisän mutta ei niistä nyt ihan mielivaltaista hintaa voi ottaa kun ne on tosiaan jo määritelty.Lisäksi yhtiöt nykyään kiristävät putiikkeja eli käskevät antamaan alennuksia yms tai vievät työt muualle.Ja se muualle vienti ei sitten välttämättä tarkoita parannusta työn laadussa yms.. Yhtiöt tässä paletissa ovat voittajia. Kokoajan maksamme lisää vakuutusmaksuja. :D Paljon on kuitenkin kuskeja joille ei satu yhtään mitään...
    Ja tuosta automaalaamon perustamisesta.Ovat vähentyneet todella paljon.Kilpailu on kovaa ja pärjäämiseen tarvitaan joko iso autotalo kylkeen,yhteyksiä vakuutusyhtiöihin(jotta he lähettävät sulle asiakkaita)tms. Ei ole helppoa hommaa todellakaan.Vertaa vaikka kuinka monta katsastusasemaa on tätä nykyä,se on bisnes jos joku!!!
    Mutta hajatelmista asiaan toivon toki että löydät tekijän autollesi.Kyllä joku yv:llä ottaa suhun yhteyksiä.Ei se välttämättä työnä tosiaan paha ole mutta ennakkoasetelmat kun sanoo että se on "jenkkiauto" niin monella vaan nousee karvat heti pystyyn.

    Hyvää syksyä!
     
  14. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Ei semmoista täällä Oulussa ole :eek: Kyselin vuosi sitten jenkin maalausta, paras tarjous oli 3ooo E, peltipuhtaalle pinnalle tehtynä, firaabelina :odroll: . Tiedä sitten saako mistään sen halvemmalla....
    Onhan siinä hommaa, en sitä kiellä, mutta kyllä tuohonkin rahaan kestää tavallisen keskiverto palkansaajan tehdä about... 200 H töitä ! Ja siitä vielä verot pois, eli käteen jää n. 2250 E. Maalit maksaa varmaan sen 750 E tämän kaavan mukaan. Mutta firaabeli töistähän kuuluukin saada tuplapalkka, eli ihan halpa hinta se oli kuitenkin :poff:
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sehän tuossa hupaisaa onkin,ykskään oululainen maalaamo ei ole lopettanu kannattavuuden takia aika helevetin pitkään aikaan..Vakuutusyhtiö hu...t porskuttaa.Aikomus oli itellä laittaa tietynlainen paja pystyyn,missä ei pyydetä renkaista 200 enemmän kun muualla,mistä LÖYTYY niitä erikoiskoon renkaita,käytettyjä purkuosia KOHTUUHINTAAN jne. Ettei olis semmosta kun eräällä keski-suomen alapuolella olevia hintoja..Peltivanteista ja sileistä renkaista pyydetään jotain 800e jne. Tavoite on tottakai pärjätä,mutta noissa hinnoissa pitää olla joku JÄRKI!
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joku nerohan aina sanois tähän että kolmella tai viidellä tonnillahan sais jo jonkun auton.Vittuako se auttaa siinä vaiheessa jos tiettyyn pitää pinta saada..Ei se trans-ami siitä näyttelykuntoon tule jos ostaa viidentonnin deltan tai capricen siihen viereen seisomaan..
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Näitä maalauskeskusteluja näkyy ilmestyvän aina silloin tällöin, ja laulu on aika sama. En oikeastaan ihmetelekään.
    Laitetaan kuitenkin oma kokemus tähän eli tuon sigun LeBaronin maalaus v. 2010 oli, ei Oulussa vaan Suomussalmella, 450 €. Itse tein pohjat eli lommojen oikaisuja / kittausta, ruosteiden hiontaa yms. purkutöitä omassa tallissa 8 h työpäiviksi muutettuna n. viikon. Laskekaa siitä...
    Edelleenkään pinnassa ei ole mitään vikaa, ne virheet mitä on niin on pohjissa. Se itse maalaushan on alle puolen päivän homma; putsaus, suojaus, pohjamaali, pintamaali (+ lakka) ja uuni.
     
  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Oli miten oli..its a long way,to the top if you wanna rocn roll...
     
  19. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Niin se on et noi on valintakysymyksiä. Ite teetin omani maalauksen kevät talvella. Ite purin kaikki irtilähtevät vinyylikatto mukaan lukien, irti. Tuuli- ja takalasin reunojen hiekkapuhallkset teetin maalarin kautta. Auto oli SUORA JA HYVÄSSÄ MAALISSA, mutta tuon katon maaluksen takia vedettiin koko auto yli, jotta saatiin samaan sävyyn. Eli hyviin pohjiin tuo vedettiin ja vaan ylimaalauksena. Kustannus oli mielestäni kohtuullinen, mutta kyllähän tämmöisellä tumpelolla jo tohon purkamiseen ja kasaamiseen meni ehtoo jos toinenkin ja pari naarmua viä joutu omilta jäljiltä korjauttaan :oops: (harrastuksena tätä tehään). Kyseessä oli kuitenkin aivan perusmaalaus, omaan silmään riittää. Näyttely maalauksen teettäminen samaan autoon tuolla tekijällä olis ollut hinnaltaan 4-5 kertainen (eli menee jo likemmäs 10000€). Eli menee töitä ja materiaali huomattavasti enemmän. Pulju tekee pääsääntöisesti vakuutusyhtiöiden töitä, joten tämmönen harrastelija joutu joustaan noitten yhtiöitten aikataulujen mukaan. Omistaja sattuu olemaan harrastelijamyönteinen, liekö tuo auttanut.
    Jotkut on noita virossa teettäneet ihan hyvällä menestyksellä.
    Ps. Omani teetin Pirkanmaalla.
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Niin tuon aihion kuntokin määrittelee paljon tuota hintaa.Ja jos tosiaan itse vielä purkanut fiksusti että pääsee maalari heti hommiin.Noihin purku/kasaus hommiiin tuppaa vieraassa pelissä kummasti menemään aikaa. Lisäksi maalari näkee jo monasti monta sellaista kohtaa autossa jotka tuottavat hommaa vaikka omaan silmään se näyttää vielä ihan "hyvältä"... Pintaruostetta vaan.. Niin..
     

Kerro tästä muillekin!