Järkevä oululainen automaalaamo??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja JP-350, 21.9.2012.

  1. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Jos niitä ei pureta ni silloinhan siihen tehdään ns. ylimaalaus. Ovat kuulemma tehneet Kirjastoautoväelle jopa ihan pilkka hintaan. Tosin tais jäädä teippaamatta.. :D
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ei mut ihmettelin sitä kun maalarit on niin tarkkoja välillä etteivät tee valmiisiin pohjiin edes purettua,jotkut taas ottaa niin ison riskin että roiskii saumojen päälle..Toimintatavat on näemmä aika erit.
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Juu. Niissä pohjissa on semmonen pikkuasia minkä takia ei kaikki suostu tekee toisten pohjiin. Esim. Pena vie itse hiotut/kitatut loksut mukavalle maalarille joka lupaa vetästä värin pintaan. 2kk. päästä pohjat korkkaa ja vaikka Penaa asia ei vituttaisi, niin Penalta saattaa jäädä utelijoilta mainitsematta maalauspaikan lisäksi oman työn osuus. Eli maalari saa kakkaa niskaan monen mutkan kautta. Ja sekös mukavaa maaalaria sitten vituttaa. Tämmöstä. You know..
     
  4. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Toimintatavat riippuu yleensä siitä, mitä lopputulokselta halutaan. Käyttiksen "peruskunnostusmaalaukseen" riittää suojaus ja ei muuta ku maalia niskaan. Mut hyvän jos oikeesti haluaa, niin osissahan se on maalattava. Ja mielellään tietty kaikki osat samalla kertaa niin on paremmat mahdollisuudet saada kaikkiin sama sävy ja samankaltainen lakkapinta. Allekirjoittaneella vaihtelee työnjälki päivästä riippuen niin paljon, ettei voi luvata että aina tulis peilipintaa. Siihen on toki pyrittävä, mutta...

    Valmiissa pohjissa on se riski aina olemassa, kun ei tosiaan tiedä, mitä maalia asiakas on käyttäny pohjatöissä. Puhdas kitti nyt harvemmin reagoi mitenkään, joskin hyvin harvoin on tullu kitin päälle pintaväriä vedettyä, ellei nyt sit viimesessä vesihionnassa nyt jostain vähän kulu pohjaväri puhki. Mastonin kilikalin päälle kun vetäsee automaalia ni lopputulos on useimmiten varma. Kiehahtaa.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eihän maalaria tietenkään turhaan saa loata,mutta mistä sen aina tietää onko pohjissa vika jos pinta menee vituiks? Voi se joskus olla niinkin että pohjat on hyvät ja maalari paska,sitten syytetään pohjia...Noista pohjista en periaatteessa rupee muille maksamaan,tähänkin asti autoon oon koskenu minä ite,ja jos mulla on uudet hallit ja pelit niin hullua se on jollekkin tuosta maksaa.Ja näin se on monella muullakin harrastajalla,teetetään vaan se mikä on pakko.Eli maalareitten pitäis ymmärtää tämä harrastenäkökulma ja ruveta rohkeemmin vetelemään niitä pintoja,sovitaan esim.takuuehdoissa?
     
  6. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    En ole ammattilainen, mutta omiin pohjiin maalattuna en ole vielä kertaakaan saanu pintaa menemään vituiks, ellei lakkavalumia lasketa. Ei sitä turhaan suositella käyttämään saman valmistajan materiaaleja alusta loppuun, vaikkei se liuotinmaalien kanssa olekaan ihan niin justiinsa, niin pitkään kun kaikki ovat näitä ns. automaaleja. Olen minäkin Mipaa ja Spies Heckeriä käyttänyt ristiin, DeBeeriäkin on tullu käytettyä. Ja monia muita.

    Jos ruostekukkaa ilmaantuu tai kittisaumat halkeilee tai muuta vastaavaa, niin sekään ei pintaväristä johdu, ei se sinne pohjiin tunkeudu jos on asianmukaiset maalit ja kitit ollu käytössä pohjia tehdessä.

    Monet maalarit ovat vaan hyvin itsekriittisiä, ihan jo senkin takia, että huono pinta on huonoa mainosta, vaikkei omat pohjat oiskaan kyseessä. Turhauttaa/tympäsee/vituttaa lähtee vetämään lakkaa pintaan, kun näkyy hiontajäljet värissä. Sen tietää jo siinä vaiheessa että ei tuu hyvä.
     
  7. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Itse saattaisin muotoilla asian niin työtä vastaanottaessani, että asiakas ottaa vastuun siitä, että pohjat on tehty niin, että siihen pystyy vetämään pintavärin ilman, että pohjat kiehahtaa. Siinä ei mikään takuuehto auta, kun pyörit ruiskun kanssa auton ympärillä ja pinta kiehuu sitä mukaa kun maalia levität. Ja yleensä kiehahtaminen tapahtuu vielä lakkausvaiheessa kun pinta on pidempään märkänä. Tai akryylimaaleilla maalatessa.Huono on sellaista autoa luovuttaa asiakkaalle, mikä on jo lähtöjään pilalla. Tuskin se asiakkaallekaan kelpaisi. Siinä vaiheessa on kaksi vaihtoehtoa, lyödä hanskat tiskiin ja soittaa asiakkaalle, että hae pois, tai soittaa asiakkaalle, että ei toimi, teenkö ite pohjat uudelleen. Voi toki olla muitakin vaihtoehtoja, mutta nuo nyt on suoraviivasimmat.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Itse en maalarina alkais toisten tekemien pohjien päälle maalaamaan. Ainoastaan silloin voin edes harkita, jos tunnen tekijän entuudestaan ja tiedän kaverin tekevän asiat oikein. Se mitä täällä Overdrivelläkin olen näitä maalaustopiceja lukenut, niin olen huomannut jätkien vetävän surutta ihan mitä sattuu auton pintaan. Hyvin menee hapot, epoksit, alkydit, hiontavärit yms. sekaisin, vaikka on olemassa selkeä ohjeistus siitä, mihin järjestykseen ne pitää laittaa ja mitä varsinkaan ei saa käyttää.

    Voihan siinä hyvältä näyttävältä ja "varmasti oikein tehdyssä" pohjapinnassa olla jotain saakelin sprayta alla ja pintaruoste sen alla. Hyvällä lykyllä vielä Ferrexiä saumoissa yms. Sitten kun se maalari tekee sen pinnan (ja vain ja ainoastaan sen pintavedon), niin kaikki peilaukset menee luonnollisesti sen piikkiin. Plus se, että 1-2 päästä pinta on täynnä kuplaa ja paisetta. "Paska maalari" -mainostusta saa sitten kuulla. :odroll:

    Tuossa yhden nykyauton olisin vienyt oikeaan automaalaamoon. Itse purettuna ja kasattuna pohjien ja maalauksen hinta olisi ollut 3000-3500€ välillä. Suorapeltinen, eikä varmasti ruostevaurioita missään. Maali oli vain niin naarmuinen ja kulunut, ettei sitä viitsinyt katsella. Hinta oli sitä mitä arvelinkin ja totesimme maalarin kanssa, ettei tuohon autoon niin kallista kannata tehdä. Teenpä siis sen itse.

    Nyt ollaan kaverin kanssa vietetty muutamia iltoja pajalla ja hyvää pukkaa tulemaan. Maalataan auto paloina, aina kun sattuu sopiva sauma tulemaan. (2 ovea, 2 lokasuojaa, konepeitto, takaluukku jne. -periaatteella) Näin auto pysyy ajokuntoisena, eikä leviä pitkin tallia. Pohjissa ei kannata nuukailla, mutta hiukan vituiksi menneen pinnan saa fiksattua maalauksen jälkeenkin. Roskat ja appelsiinipinnan saa hiottua ja pinnan kiillotettua.

    Tuo paloina maalaaminen vaatii hiukan enempi työtä, motivaatiota ja varsinkin teippiä ja suojapaperia, mutta sillä saa todellakin estettyä sen, ettei projekti karkaa liian isoksi.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Mä olen yhden pintojen ylivedon ja yhden osamaalauksen tehnyt asiakkaan omiin pohjiin,
    molemmat olis ollut varmaan suorempia jos niitä ei olis pidelty lainkaan.

    Vähän vituttaa kun heti ekalla ruiskun pyyhkäsyllä alkaa heijastella kitillä aikaansaatua peltoa,
    mutta se on se sit mikä on,
    vaihtoehtona on heittää valmiiksi sekoitettu 100 - 200 euron maalisatsi roskikseen, ja oottaa pari päivää että pääsee korjaamaan "pohjia".

    Mut se on sit ihan eri homma josta alunperin on sovittu,
    nopsan ylivedon työmäärä maalarille pian kymmenkertaistuu.

    Että ymmärrän ettei kaikki suostu, tossa dilemmassa molempi on pahempi ja kaikkia vituttaa.

    mahdolliset myöhemmin tapahtuneet maalien kuplimiset ja ruosteen roikaamiset saumoista jne, niistä mulla ei oo mitään tietoa.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kysymys pohjatöihin,listat,korimerkit..Ton ikäsissä ne on aika kunnolla kiinni,eli kun vetää merkit/listat irti niin onko järkee ruveta tinnerillä ja lastalla skrapaamaan,vai pistetäänkö epäkeskovinkuun karkeeta laikkaa,vedetään pellille asti ja heitetään vaikka ruiskukitti perään? Ajattelin kun hiontavehkeen väliin ei periaatteessa sais joutua mitään vierasta ainetta,mut jos pellille asti ajais? Kun toi on semmosta ihme vaahtomuovin sekasta töhnää että paha skrapata..
     
  11. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Itse olen toistaiseksi tinnerirätillä ja lastalla ottanu mahdolliset teipit pois. Mut ei ole ollut ihan noin isoja rojekteja kuitenkaan, niin en ole joutunut työtapoja sen suuremmin miettimään. Periaatteessa saattaa vähemmällä hiomisella selvitä, jos jaksaa tinnerin kanssa puljata, mut jos kylkiä joutuu kuitenkin oikomaan niin sit se on sama hioa pellille asti. Siihen vaan tulee yllättävän syvä monttu, vaikka ei ois kuin yhet maalit pinnassa.

    Oon liottanu reilusti kangasrättiin tinneriä ja painellu jonkun aikaa että teippi pehmenee kunnolla ja työnnelly lastalla enimmät pois. Lopuks tinnerirätillä siivous ja sit varsinaisia pohjatöitä tekemään. Makuasia, sano...
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jees.. Lommoja oli juuri niin monta kun oli tiedossa,tyhmempikin niinkun minä huomaa ne viiden vuoden aikana eli yks. Etupilarissa ja kuskinpuolen lukon ympärillä oli maalipinnan alle päässy pullistuma,oli melkonen yllätys kuinka syvälle peltiin se menee :-? .. Yhteensä siis 3 kohtaa mitkä pitää hioo pellille. Noi listat tuskin tulee takasin,ajattelin jatkaa pelkistettyä linjaa ja tuoda ripauksen 70-lukua tohon...Mut ilmeisesti tinnerillä siis kannattaa nuo kasariliimaukset putsata..Ne on tosiaan vähän erilailla tehty kun esim.2000 vuoden vehkeissä..
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    epäkesko vähän ankee tarraliimojen poistoon kun menee paperi koko ajan tukkoon.

    tarranpoistolaikka (toffeelaikka)se irrottaa tarrat yms. shitit täytellisesti vahingottamatta maalipintaa.

    mukavampi alottaa hiominen kun ei oo tarrapurkkaa välissä.

    toinen tapa on poistaa noi fiiberillä, mut sitten mennään suoraan peltiin asti.

    Sit älkää nyt vaipuko siihen illuusioon, että se kosla on yhtä lommoa lukuunottamatta suora,
    kyllä se ihan taatusti loimuaa melkeen kaikkialta, ovien reunoja on painunut yms. vaikkei vastavalollakaan virttyneestä pinnasta näkis,
    että ottaa nyt vaan suosista ekaks sen höylän käteen kun pinta vielä on kiiltävä,
    että saa merkkihiottua kaikki loimukohdat esiin, jotta näkee mitkä kandee oikasta kitillä ja mitä taputella.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    sit ovikarmien aukon ylätakanurkista on tod näk kattopelti revennyt, niille kai kandee tehä jotain, muutakin kuin karvakittaus.

    keulapalaan oikaisua aatellen kandee lutata suosista elastolla reippaasti ryyditetty hinkkari, muuten se lähtee ajan saatossa halkeilemaan.
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Entäs jos se yksinkertasesti on täysin suora,ja helmojenkin alta ruosteeton,maalaus joudutaan tekemään vaan sen takia että lakka on pettäny parista kohtaa,ja edellisissä pohjatöissä näkyy hiontajäljet? (pyöreät) Auto ei ole ikänään suolaa tms.paskaa nähny.
     
  16. starcraft

    starcraft Gearhead

    Jos autosi on mielestäsi pohjiltansa täysin suora niin eikai sitten tarvi kuin etsiä maalaaja joka vetää uuden pintavärin. Uuden maalin kiiltäessä voi sitten todeta sen todellisen suoruuden. Ja aloittaa tarvittaessa alusta.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No joo..kyllä siinä vaan homman edetessä tulee vastaan niitä pieniä kupruja joiden alle on sitten päässy ruoste,aika monta hiomakohtaa tulee vaikka terve on sillä tavalla ettei mitään ruostealueita tai läpiruostumia ole. Jos keskittyis olemaan hiljaa ja tekemään hommansa,katotaan keväällä mitä siitä on tullu.. :)
     
  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Nyt vois tätäkin tilannetta vähän päivittää,lopultakin tuntuis se järkihintainen maalaamo löytyneen...Valmiille pohjalle pinnan veto n.700e,jos joutuvat vetämään vielä yhen hiomavärin+hiomaan,niin silti koko hoito kaikkine osineen ykkösellä alkavalla hinnalla. Ja on ihan vakuutusyhtiön siunaama firma.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    Ookko laskenut yhtään käytettyjä tunteja,
    "lommottoman ja ruosteettoman" hytin yksittäisten, mutta lukuisten orastavien piiloruosteiden kanssa peuhatessa alkaa täydellisyyteen pyrkivän pitkähermonkin kärsivällisyys olla koetuksella,
    vittu eikö tää paikkaaminen ja hinkkaaminen koskaan lopu :lol:

    Niin, miehän lupasin taannoisessa tarjouksessani tehä ton homman vielä satasen halvemmalla ja siitähän ei jää työstä tekijälle enää mitään, vaan kaikki menee kuluihin,
    vaan välimatka muodostui esteeksi.
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    onhan tuo ollu niin pitkä tie että en ihan heti ala toiste tekemään.
     

Kerro tästä muillekin!