Järkevä oululainen automaalaamo??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja JP-350, 21.9.2012.

  1. kapa

    kapa 3rd gear

    ^ se on hyvä kokeilla itse tehdä jos hinnat tuntuu korkeilta, saa vähän näkemystä mistä se hinta koostuu ja minkälaisen työmäärän hyvin tehdyt pohjat vaativat, eikä siinä kaikki, kyllä se hiukan taitoakin vaatii.
    Nyt kun on saanut hiukan näppituntumaa niin kannattaa jatkaa harjoittelua, se on varsin palkitsevaa katsella onnistunutta maalausta.
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Toi on kyllä totta että työn jälkihän näkyy eri tavalla kun konepuolen hommissa.Tai kyllähän sekin näkyy juovina asfaltissa mutta on tosiaan eri hommaa ja hienoo olis jos osais ihan pintaan asti,mut siinä tulee se että jaksaako opetella,riittääkö into...Tässä vaiheessa on voimat jo aika lopussa noitten koritöitten suhteen.Vielä pitäis löytää paukkuja viimiseen taisteluun,eli yks kerros vielä että sais noi huokoset pois..Velipoika kävi eilen kattomassa autoo ja hänen mielestä olis ollu jo riittävän hyvä,se on kuitenkin aika nipotarkka jätkä..Mut ei se ole riittävä jos sitä ite epäilee.Nautin siitä hetkestä kun saa heivata noi maalivehkeet hallista helvettiin ja palata tekniikan pariin.
     
  3. ilkka_83_

    ilkka_83_ 1st gear


    Yhdessä liikkeesä minullekkin sanottiin että eikai me tuota aleta maalaamaan kun sanoin että eihän sitä tiiä vaikka american car show:un veis jos uutta maalia sais pintaan.

    Minun kohdalla hinnat oli n.3500e kun kyselin, siis samaan väriin jossa auto on nyt, värinvaihto niin kalliimpi. alusta loppuun maalaamon tekemänä. auto -70 camaro

    Edit. jos jollakin on intoa ottaa auto sivuprojektiksi edullisella hinnalla niin yksityisviestiä.
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Syitä ongelmiinne on puitu jo tuolla aiemmin. Eli jos ei hinta miellytä niin aina voi etsiä halvempaa toimijaa tai tehdä itse. Kumpaankin sisältyy riski. ;)
     
  5. KHe

    KHe 1st gear

    Luin vuoden 2012 lopussa tehtyä tutkimusta ison autoketjun maalaamo hankkeesta, tähän asti työt on teetetty alihankintana ja tutkimus selvitti oman maalaamon kannattavuutta, laskelma oli tehty 91€/h laskutus/velotus hinnan mukaan.
    Eli jos JP-350 laskit tunnit mitä meni ja tosiaan kerrot ne tuolla 91 niin saat todennäköisesti mielenkiintoisen loppusumman joka hivelee mieltä tekemäsi työn arvosta vaikka olisi parikin ärräpäätä pääsyt.
    Toki ammattilainen tekee työn nopeammin, mutta niin se tekee sen helpomman projektinkin ja listojen ym. purkaminen on kaikilta lähes yhtä hidasta jollei ole juuri edellisellä viikolla purkanut samanlaista autoa.
    Ajatus että auto viedään johonkin näyttelyyn tekee asiasta mahdollisesti vieläkin haastavamman, jos teet huonon niin menee maine ja jos teet hyvän niin kohta on jono jenkki harrastajia oven takana ja niita kun ei kannata maalata järki hinnalla niin taas menee maine, kun yrität saada maalauksesta järkevän hinnan tai sanot että ei tehdä - eli aina menee maine :)
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Niin on tosiaan puitu ja puidaan varmaan kevään mittaan lisää näitä juttuja,tämä aihe on ikäänkuin sitä varten tässä.. :poff: No joo,nyt on kotiutunu takasin ja uudet pinnat päällä,homma meni justiin niin kun ajattelin tuolla topicin alussa,ja ihmettelin miks ei se monille maalareille sovi..Eli molemmat vastaa omista tekemisistään,jos maalivikaa tulee myöhemmin niin kyllä siitä näkee johtuuko pohjista vai pinnasta,eli osittainen takuu. Ja maalarihan joko hyväksyy auton tai ei,maalari käy paikan päällä tarkastamassa pohjat. Se on toi tonni aika paljon vähemmän kun vaikka 4...Tai 5.. Omalle työlle turha laskea mitään kun on ensinnäkin harrastus,toisekseen eka korityö.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja en edelleenkään pidä oikeutettuna noitten muutamien maalaamojen korityöhintoja suht.hyväkuntoseen autoon,ei voi verrata rutinoitunutta ammattilaista vasta-alkajaan,kun puhutaan pohjien teosta.Ne asiat on ammattilaiselle sata kertaa helpompia kun mitä ne esim.mulle oli.Niitä työtunteja on siinäkin mielessä turha itelle laskea.Jotain ihan pieniä painaumia jää alottelijalta huomaamatta,mutta maalarin kanssa oli hyvä yhteisymmärrys,eihän se kuulu sille paskaakaan,eikä se maali siihen pinnalle levittyessään tiedä kuuluuko se muoto siihen tehtaalta vai ei. Maestro välitti lähinnä siitä että hiontajälki ja loppukarkeus on ok(800),ja käytetyt aineet asiallisia,ettei biltemapaukkuja.
     
  8. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Nuohan ne ovat tärkeimmät seikat, kuten on tullut ilmi aiemmin. Ja se, että jos jossain on aaltoilua hieman, niin jos ei itseä haittaa, niin mikäs siinä. En minäkään saa suoraa aikasiks vaikka miten puljaisin, siks oon tehnykin lähinnä mopojen osia, niissä kun ei kauheasti suoraa pintaa tarvii yrittää :poff:
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Vaan onhan tätä hetkeä odotettukin,kuten joku tuolla aiemmin sano,oisko ollu DX: "Eikö se hiominen lopu koskaan"... :D Loppuu se joskus.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja oulun tyypeille olis heittää hyvä maalari joka ottaa huomioon harrastajan tarpeet..
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    maalamisen hinnasta vähän,aloitin oman pickkarin laiton,tuntuu vaan tunteja menevän kun ottaa luukut,ovet irti,putsaa ja hioo joka puolelta,vähän pellin vaihtoa,tarpeisiin menee lähemmäs tonni,eikä ole kalleimmasta paikasta ja väri on ns normaali.jos joku tekisi tarpeineen saman 2 t veisin sille vaikka olen itse automaalari ja rakennellut 30v näitä vehkeitä,myös sähkö ja lämmitys maksaa tänä päivänä,eli ei näitä saa itsekään ilmaiseksi tehtyä vaikka koneet ja laitteet on omasta takaa.toisaalta tietää mitä maalin alla on.enemmän ihmettelisin vaikka öljynvaihto työ 150+öljyn hinta,200 polttimon vaihto ym paskaa.ei mene tarpeita eikä paljon työkaluja,ei aikaa.joku maalari voi tehdä halvalla,on esim töissä maalaamossa ja nussii sieltä tarpeet,silloinhan jää pienemmälläkin summalla itselle jotain.elämä on.
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Paljonko tuo nyt tuli sitteen kaikkineen maksamaan? Kuvia kansalle!
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Öljyt ja polttimot vaihtaa itse jos viitseliäisyyttä löytyy.Tilat ja työkalu vaatimuksetkin huomattavasti pienemmät.Vie omat öljyt mukanaan huoltoon. Hommansa kullakin. Kaikkihan tänä päivänä maksaa.Autonhuolto ei ole kalleimmasta päästä. Jos jaatte meinaan kuluja ajettuihin vuosiin ja kilometreihin peilaten. Jos maalatulla autolla ajelet kymmenen vuotta ennen seuraavaa maalausta niin eihän se nyt niin kallista ollutkaan.
    Offtopic.. Kävin hammaslääkärissä,maksoi 400e,alle tunti penkissä yhteensä, kolme krt.Heh. Kysyi tehdäänkö muutakin ,vastasin ettei tähän hätään kun ei akuuttia ollut.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Aika nopeesti aika kultaa muistot, kiva kumminkin että maali on pinnassa, kasaus vielä, käytä suojia -kuten pahvia- nurkissa.
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sen 700+maalit eli tonnin paukku,laitellaan kuvia kunhan kerkiää kasata...
     
  16. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Niinhän jokainen vastaa joo mutta sitten, kun muut löytää pohjista virheitä tms. niin moni sysää syyn maalarin harteille. Kuinka moni on valmis myöntämään siinä vaiheessa, että joo MINÄ tein vähän sinne päin? :poff:

    Maalarin työhän on sitä, että arvostelu on jokapäiväistä. Kuinka monesti voit syyttää peltiseppää paskasta työstä valmista pintaa katsoessa??

    Mutta halvalla sait maaluun ja toivottavasti olet tyytyväinen tulokseen myös vuosien päästä.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kyllä mä otan niskoilleni samantien ne pienet virheet mitä pinnassa on,kuten tuolla aiemmin sanoin niin jotain jää enskertalaiselta pohjien tekijältä huomaamatta. Mikä muuten määrittelee sen miten pohjat kestää aikaa? Siis jos hiomaväripinta on kestävä pari viikkoa maaluun jälkeen,voiko se enää jotenkin heiketä siellä pintavärin alla ajan saatossa vai mikä sen keston määrittelee,vai tarkotitko pakkelien pysyvyyttä/ruosteenestoa? Tosiaan maalari meinas että se on hyvä homma kun auto saa olla sen pari viikkoo hionnan jälkeen rauhassa,kuulemma siihen voi sen parin viikon aikana vielä tulla muutoksia jos on tullakseen.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    pintamaali mutta myös pohjat jatkaa vetäytymistään jonnin aikaa, toiset vähän enempi, toiset vähempi, riippuu aineista, sitä se maalari varmaan meinas että on hyvä että pohjat ehtii ns. asettua,
    että muuten voi herkästikin tulla esiin hiontanaarmuja, kittauksia jos loivennukset on vaan sinnepäin.
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    pohjien on tosiaan hyvä antaa asettua vähän aikaa ennen ku rupee tosissaa kittaa (sorry oli pakko..)
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    :lol:
     

Kerro tästä muillekin!