jaguar v12-76 kone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sikakoppa, 25.4.2005.

  1. sikakoppa

    sikakoppa 3rd gear

    löytyykö tietoa mitkä on tämän koneen hyvät ja huonot puolet ja mites osien saanti. ja käykö jostain muusta autosta manuaali laatikko helposti koneeseen kiinni
     
  2. Kuulemma simppeli ja huoltovapaa rakenne :rotfl: :rotfl: ...

    Katseleppas vanhoja ketjuja siellä on ollut juttua. Jotkut kovasti olivat erimieltä tuosta ekasta väitteestäni. Itselläni tosin ei ole mitään muuta kokemusta, kuin että olen kerran olut kyydissä autossa, jossa oli ko. kone. Tasaista kyytiä, mutta huolto kuulemma..
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    hyvät puolet:
    -käy tasaseen
    -
    Huonoja puolia:
    -brittiinsinöörien taidonnäyte
    -painava
    -monimutkainen
    -kalliit osat, siis oikeesti
    -tehoton
    -tiivis motti on harvinainen
    -epätaloudellinen

    Jaguar mittakaavassahan toi on mainio moottori jonka legendaarisesta luotettavuudesta on kirjoitettu mm. seuraavaa: "Many cars have travelled 150 000 miles without the cylinder heads coming off."
     
  4. makke

    makke 1st gear


    Tekis mieli olla sanomatta enää mitään! Mut,

    Tallistani tossa kolmisen viikkoa takaperin yhden ulos otin niin totaalisen vxtttuuntuneena koko laitokseen et vieläkin hiukset pystyssä vaikka puolikalju olenkin. Mun mielestä auto ja ennen kaikkea moottori jota ei olisi saanut ikinä edes keksiä ihmisten kiusaksi.
    No, tulppien vaihto 8 h ammattimieheltä. Öljynvaihtokin tulee halvaksi kun vaihtoväli 5000 km ja sitä täyssynteettistä ei kulu kuin vaivaiset 12 litraa kerralla!
     
  5. sikakoppa

    sikakoppa 3rd gear

    rodiin tota konetta suunnitelin ja 5000 km kesässä riitää kyllä ihan hyvin. en minäkään nii hullu ole että rupeisin tomosta koko jakkea murheiks ottamaa.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei itseasiassa oo niin kauheesti kokemusta tosta V12:sta, mutta jos kutosen koneremppa osineen makso sen verran, että sillä olis saanut pari-kolme uutta 400 heppasta crate chevy mottia, niin sitä britit pitävät suht halpana remontoida. Vielähän tohon jäi halkinainen lohko, joten epäselvää on vielä tuleeko se ikinä toimimaan. Toi V12 on niiden mielestä kallis, joten täysremonttiin voi varata siis ainakin tuplaten tuon määrän kahisevaa.
     
  7. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Tuohon laatikko puoleen sen verran että yhden brittilähteen mukaan sama aski löytyisi myös Roverin SD1:stä. Jos tämä on faktaa niin ko. loota on mm. Triumph TR7/8:ssa ja Leyland Sherpassa (!). Itellä on tuo loota Morriksessa ja siinä on tiettyä yhtäläisyyttä Massey Fergusoniin. Ajaa asiansa mutta ei ole välttämättä kevytkäyttöisin.

    Jagessa on paljon glamouria mutta se tuppaa näkymään myös varaosahinnoissa. Ei muuta kuin surffaat vähän XJ6 sivuilla tai sitten selaat esim. jotain merkkilehtä niin valkenee hintataso. Brittiläisestä osaamisesta on hyvä esimerkki jagen taka-akseli. Rodimiesten suosiossa totta kai mutta niitä neulalaakerien määrää ! Only in Great (?) Britain. Kone on valurautalohkoinen ja painaa ihan kohtuullisesti.

    Laita Roverin kasi, saat kevyen koneen rodiisi. Englannissa oli myytävänä 4,6 litrainen puolimoottori, josta oli yksi mäntä sulanut. Alakerta oli muuten virheetön. V-seiskan hinta oli 500 puntaa + rahdit. Jos tilavuus on liian iso niin kantsii muistaa että lohko on koko lailla samanlainen ulospäin kuin 3,5 litrainen. Meinaan jos ei ole ihan tarkka muisti leimalla (mutta sitähän ei satu kenellekään...)
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitä enemmän tota on katellut, sitä vakuuttunemmaks mä oon tullut siitä, että niillä on ollut siellä tehtaalla kisa siitä miten asiat voi toteuttaa vielä monimutkaisemmin. Eikä kisaajat oo olleet lainkaan huonoja.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    :rotfl:
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kumma juttu, kun jenkeissä on ollu suosittua vaihtaa Jaguaareihin V12:en tilalle Chevroletin pikkulohko... "Vulgaaria" sanoisi britti. "Yank tankin kone meidän jalorotuiseen autoomme" Joo, mutta sillä jenkkikoneella Jaggesta tulee kuulema todella hieno peli. Hyvä ja vaivaton ajaa, tehokas, helppo huoltaa ja kulutus pienenee tuntuvasti.

    British Pervers.... :rotfl:
     
  11. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Brittien raiskaus kun on hiukka verissä niin yksi (vielä) toteuttamaton haave on ollut XJS Jagge pikkulohkokasilla. Syntiähän se monen mielestä on mutta maailma on noita orggiksia pullollaan. On niitä sitä paitsi Suomessakin, sekä kutosella että täyskokoisella pannulla. Tekis hyvää muuten tuolle Jagge-porukalle. Esim. brittiautopäivillä Jaggen ja RR:n harrastajat ei juuri tervehdi "rahvaamman" kaluston tullessa vastaan.

    Jenkit ymmärtää kyllä, jos siellä on pellin alla 4 SU-kaasaria tai ruiskuhässäkkä. Meinaan kovemmallakin karjull notkahtaa polvet jos jotain vikaa pitää etsiä. Helpompaa on nostaa keulalle tavallinen haaramoottori yhdellä kaasarilla.
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    onko siinä joku juttu, ku väki ei kelpuuta ees vaihtoehdoks BMW:n V12 konetta? No okei, se kai on yhtä heikko, kun Bemun 2,5l kutonen (ilmeisesti samoja osia aika paljon). Mut siviili- /harrastekäytössä kai ihan kestävä kone?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tai mersun.
    Harvinaisuusasteessa voiton voisi viedä myös toyotan 5.0 V12.
    Ferrari kanssa.
     
  14. Olikohan v2000 vaiko peräti viimevuosituhannen puolella kun näin ruotsin rodinatikoissa tommosella jaggen v12 koneella olleen mattamustan 28 fordin(?) neliovinen ja aluvanteiden puolat oli ootrattu niin että näyttivät puisilta ja koneesta lähti kahtapuolta komeat rosteri-peltisarjat..... Kaikenkaikkiaan puhutteleva kokonaisuus , juu huollot on oma juttunsa ,mutta ei kaikkien tartte autoonsa änkeä sitä chevyn tusina pikkulohkoa :odroll: (on kyllä itelläkin parissa autossa , ei sillä) Kivaa mielestäni kun joku tekee jotain uutta ja erilaista!

    Ja tässä autossahan on alunperinkin ollut v12 motti jos nyt olen moottorin tulevasta sijoituskohteesta vähääkään perillä :wink:
     
  15. makke

    makke 1st gear

    Olen Akselin kanssa samaa mieltä, että erilaisuus kunniaan. Mutta kun puhutaan Jaggen V12:sta, niin niiden kanssa nyt aika paljon pelanneena en ihan ensimmäisenä nyt kuitenlkaan suosittelisi. Ehkä se eksoottisuus kannattaa hakea muualta.
    Mut toisaalta sit taas, jonkun 30-lukuisen keulalla toi Jaggen V12 vois olla hyvinkin enemmän huoltoystävillinen kuin orkkis paikassaan jossa se on kyllä syvältä!
     
  16. sikakoppa

    sikakoppa 3rd gear

    39 lincolnnii tota konetta meinasin sovittaa kun se oma v12 lättäpää ei juuri kiinnosta. se kone vasta paska on tietää viisaat kertoa.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Lincolnissa tais olla jotain pikku jäähdytys- ja vesionkelmia (koneeseen jäi vettä ja niitä jääty halki paljon), ja tietysti toi, että polttoaineen jakautuminen pitkässä motissa yhdellä kaasarilla ei välttämättä oo ihan tasaista. Eihän tollasella vehkeellä varmaan käytännössä ikinä tuu niin paljoa kilometerja, että tarvis hyvässä motissa konerempasta alkaa haaveilla, mutta ihan hyvä se on sisäistää, että jos jotain tarvii tehdä, niin ilmasta tai helppoo se ei tule olemaan. Sitä ei varmaan tulis kyllä olemaan orkkis koneenkaan rakennus, jos hyvän aihion jostain löytäisi. Samaa mieltä siitä, että noita pikkulohkochevyjä on kyllä nähty vähintäänkin tarpeeks, eikä sellasen "WOW factor" rodissa oo ainakaan isompi kun vaikkapa Ladan nelosella.
     
  18. sikakoppa

    sikakoppa 3rd gear

    jep olaan vähän poikettu asiasta mutta ihan aikuisten oikeesti jos tommosta konetta rupeen hommaamaan ni minstä sen koneen tietää ihan paskaksi ja mitä kanattaa ottaa huomioon. kai noissakin on jotain tyyppivikoja joita voi tarkastella enen kun oravan nahkat vaihtaa omistajaa.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Käsittääkseni noissa ei sen kummempia tyyppivikoja ole. Eli ihan perushommat kantsis kattoa, millanen on käynti, öljynpaineet, öljyjen kunto, tulppien kunto, hyvä olis mitata puristuspaineet ja mahdollisuukisen mukaan myös ohivuodot.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Wheelsissä oli muutama vuosi sitten hiukka tarinaa tuosta jagen V12 mosasta, jos kiinnostaa niin voin kaivaa esiin ja tuupata sen skannattuna tulemaan vaikka sun sähköpostiin.

    minorv8
     

Kerro tästä muillekin!