Jarru/Alusta tietäjät HUOM!!! Fullsize/A-body

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja FeV-8, 10.2.2008.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kävin hakemassa tänään fullsize pontiac farmarin keulapalan, josta oli tarkoitus ottaa projektiini sellaisia jarruosia mitkä sopii. No, nyt näyttää siltä että pitää kääntyä viisaampien puoleen.

    Kuva: http://www.rokihoffi.com/oldsgalleria/T ... eampi.html
    Fullsizen spindle on n.4cm korkeampi kuin alkuperäinen. Miten tämä vaikuttaa jousitukseen/pyöränkulmiin? Ainakin sen totesin kun laiton paikoilleen että ylä/alatukivarren väli kasvaa tämän 4cm.

    Kuva: http://www.rokihoffi.com/oldsgalleria/T ... entti.html
    Olka-akseli tulee fullsitserissä pari senttiä pidemmälle, joten todennäköisesti edessä raideleveys kasvaisi.

    Ajattelin aluksi että voisin käyttää tästä ainakin satulan pidikkeet, mutta tässähän ne onkin yhtä puuta koko härdelli. Jarrut on isot 12" /30cm. mutta isolla jaolla :( mitä vitt... Jos nyt käykin niin että pyörän kulma geometria/ camper/caster muuttuu liikaa niin eihän tästä tule mitään koko hommasta. Toinen yllätys oli se että pyöränpultit oli jarrulevyssä, eikä jaon muuttaminen pienemmäksi olekkaan kovin helppoa.

    Kokeilin laittaa ohjauksen nivelen paikoilleen eikä siinä mitään ihmeellistä mun mielestä ollut, kääntyi hyvin kumpaankin suuntaan. Aurauskulmia joutuisi varmasti säätään. http://www.rokihoffi.com/oldsgalleria/T ... usta7.html

    Mitäs mää teen? Löytyykö mistään 12"levyjä 4.75jaolla, ja sopiiko ne sit tähän jarruhärdelliin. Ja toiseksi, tekeekö tuo 4cm korkeus ero koko projektista mahdottoman.

    Tuolta projektisivuilta löytyy tekniikkaa kansiosta lisää kuvia.
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    ostat jarrulevyt 3rd gen camaroon RPO-koodilla 1LE, ovat 12"x1.00 ja 4.75 jaolla, laakerit samat A3 ja A6 kuin b-korissa. lisäksi sä tarvitset b-koppasen alapallon jonka alatukivarteen uppoovasta osasta on sorvattu matskua pois, tai ostat valmiiksi tehdyn, muistaakseni global west myy niitä. sen lisäksi sä tarvitset eripituiset ylätukivarret jotta camberkulmat toimii. Toi b-kopan spindeli lisää vähän kääntösädettä, ja kasvattaa raideleveyttä muistaakseni 3/4". Jarrusatulat ja -letkut otat 69-72 A-koriselle, samoin palat.
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tossa käy sit vielä silleen, että auraus alkaa muuttumaan joustotilanteessa, kun raidetanko ei enää ole samansuuntainen alatukivarren kanssa. Ongelma ei oo iso, varsinkin jos jouset on vakiota jäykemmät
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kiitos tiedoista RockHQ :)

    Voinko ottaa ylätukivarret tästä fullsizen rungosta, jos niillä saisi korjattua sitä camper kulmaa. Tosin niiden kiinnitys yläpäässä on leveämpi kuin alkuperäisissä. Voisin kokeilla tehdä niistä alkuperäisen levyiset. Siisti sauma, hionta+maalaus ja hys hys leimalla, niin onnistuuko? Tässä koko keulapala: http://www.rokihoffi.com/oldsgalleria/T ... apala.html

    Joo..tuota noin.. Jouset on tällähetkellä vakiot ja vakion korkuiset, iskareina uudet gas-a-justit. Tarkoitus olisi madaltaa keulaa jonkinverran. Se jonkinverran on ehkä +/- 5cm. Tarkan mitan tietää vasta kun koppa ja kone on paikoillaan. Mites aurauksen sitten käy? Tuon fullsize keulapalan mukana on jouset. Jos ne sopii, niin ne varmaan olisi melko jämyt tähän, jos niistä lyhentäisi sopivat niin ei sitä joustoa varmaan kovin kamalasti jäisi. Vai tuleeko jo liian kova alusta. En halua mitään lullaa, mutta sellainen hard race alustakaan ei oiken houkuta.

    Nuo on kaiketi ne RPO 1LE koodin etulevyt?
    http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Se miksi aurauksen arvo alkaa muuttumaan johtuu siitä että fullsizen spindelin ohjausvarsi on eri korkeudella alapallosta a-koppaseen verrattuna. Ylätukivarsista taas sen verran, että niiden pitää olla lyhyempiä kuin alkuperäiset, jotta camberin muutos saadaan toimimaan hyväksyttävällä tavalla.

    Mä tein ton konversion mutta käytin global westin tukivarsia jotka on valmiiksi suunniteltu tolle spindelille (alapallo on suoraan b-korista, ylätukivarsi on lyhyempi jne). Lisäksi ne on racen näköset :rotfl:

    Jos sulla ei oo fyrkkaa vielä osissa kiinni, älä käytä tota ns. tall spindleä ollenkaan, ainakaan vakioylätukivarrella. Selaa jenkkien ebayta, siellä myydään levyjarrumuutossarjoja jossa on ihan kaikki tarvittava n. $400-600 välillä, ja jos haluut isommat kuin 11" etulevyt sekin onnistuu noihin alkuperäisiin olka-akseleihin helposti bolt-on osilla (tosin ei halvalla), toisin kuin tohon isokorisen olkavarteen.
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    joo, on oikeet levyt, mutta tollasen laikan saa ilman noita jäähdytysreikiä johonkin $35 hintaan per kappale, ja mä en oikeen usko että ne kuumenis liikaa vaikka vähän radalla kävisi pyörähtämässä. sijoita rahat mieluummin laadukkaisiin jarrupaloihin. tietysti jos on ylimääräistä niin anna mennä vaan.

    Ai niin, noissa levyissä on sit 12mm studit, joten sen mukaset pyöränmutterit sitte. tai sit vaihdat 7/16" studit tilalle, ihan miten vaan.
     
  7. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Eikai harrastajalla ole koskaan ylimääräistä, olen kyllä jenkkien E bayta seurannut, mutta tuohon 400-600$ hintaan saa lisätä vielä satasen pari kun siihen lisää rahdin, tullit, alvit ym. Ihan harraste budjetilla ja puusepän palkalla ollaan liikkeellä, eli mahdollisimman paljon yritän värkätä itse. Moottorin osiin ja koneistuksiin kohdistuu kuitenkin isoin osa rakentelu kustannuksista, joten yritetään nämä muut työvaiheet tehdä mahdollisuuksien mukaan turhia kustannuksia välttäen. Kuitenkin niin että 10 vuoden kuluttua kehtaa tunnustaa itse autonsa rakentaneen.

    Täytyy nyt funtsia onko järkevää alkaa tukivarsia hitsaileen ja arvailemaan oikeita campereita. Mahdollista kai tämä olisi toteuttaa, mutta se onko siinä järkeä, täytyy vielä miettiä.
     
  8. cool

    cool 1st gear

    lyhyempien ylätukivarsien sijasta minä siirsin omien tukivarsien kiinnitystä n. muistaakseni 15mm sisäänpäin ja ihan ok tuli.
    siis tuossa skylarkissa.

    Ja ostin nuo yllämainitut levyt.
    eli siis, jarrulevyt 3rd gen camaroon RPO-koodilla 1LE, ovat 12"x1.00 ja 4.75 jaolla
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Omassa konversiossa vakio ylätukivarsia joutui säätämään liikaa sisäänpäin pystykulmista johtuen. Alkoi ottamaan peltisarjoihin kiinni ja loppui säätövara kesken, kannattaa huomioda ennakkoon.

    Tämä oli sellainen konversio jossa 73 levyjarrut laitettiin 64-72 alustaan (72 GS). Ongelmana on yhä tuo pystysäätö ja se että uudemmissa spindleissä on kiinteä ja liian pitkä kääntövarsi (auton kääntösäde). Vaihto onnistui uudempiin spindleihin sopivilla pallonivelillä (kartio erilainen), alempia joutui sorvaamaan ulkopinnasta kapeammaksi.
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    PauliP osui naulan kantaan, kyse on nimenomaan peltisarjojen vaatimasta tilasta. Offset-poikittaisia ylätukivarsien tankoja myydään mutta se ei auta kuin siihen että vakiot runkoon prässätyt studit jäävät lyhyiksi ilman niitä shimmipakan paksuuden takia, ylätukivarsi tulee yhtä kaikki peltisarjojen tielle.

    Kääntösäteestä sen verran että sitä voi kasvattaa vähän hankkimalla simpukan jonka kääntökulma on isompi, mutta toi on yksi pienimmistä ongelmista, ellei ole joku parkkihallimasokisti.
     

Kerro tästä muillekin!