Jarrua vai breikkiä vasten lähtö

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja josu, 19.1.2017.

  1. josu

    josu Gearhead

    Jos ajetaan esim 5000rpm breikkiä vasten ja sitten ajetaan 5000rpm jarrua vasten niin mitä käytännön eroa noilla just lähtötilanteessa(breikillä menee 1 ja pakki päälle se on jo tiedossa),molemmissa tapauksissa kaasu on pohjassa ja rajoituksen hoitaa alempi rpm rajoitin,mietin sutimista kummalla suttaa vähemmän jos on sutimis ongelmaa,kumpi lyö renkaaseen vähemmän.
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    eipä sillä käytännön eroa ole jos vain takajarrujen teho riittää ja jarru balanssi on niin että etujarrutkin kerkiää vapautua ennen ku takajarrut päästää renkaat pyörimään. ehkä jopa jarrua vasten parempi kun silloin on voiman siirrosta välykset pois eikä perän rattaat saa niin kovaa iskua. Mutta vähänkään tehokkaammat koneet vaatii sitten aivan valtavat takajarrut että pitoa löytyy.
     
  3. Bukero

    Bukero 3rd gear

    näistä lähtötekniikoista ja niihin liittyvistä huomioista/kokemuksista ois kiva lukea asioihin perehtyneiden kommentteja lisää
     
  4. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Haluaisin nähdä vehjeksen joka pysyy pelkillä jarruilla paikallaan eikä takafillarit sudi 5donaa rundarissa, ellei sitten vehkeessä ole beebaut 8000rpm stallinen turbiini.
     
    Mikkis, 440Mag ja Jza tykkäävät tästä.
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    jallua vasten on moni lähtö tullu otettua..
     
  6. josu

    josu Gearhead

    No tää rpm raja oli vaan esimerkki rpm,toki samasta tilanteesta voi antaa neuvoja/tietoa ilman rpm rajaa.
     
  7. Jza

    Jza Gearhead

    En mäkään kyllä keksi laitetta, jolla takajarrut kestäisi tuommoisen rääkin paikallaan? Mutta vaikka moiset takajarrut jostain vehkeestä löytyisi, niin kumpi on helpompaa; Pitää auto paikoillaan painamalla nappia ja irroittaa lähdössä, vai survomalla (molemmin jaloin) raivolla jarrupoljinta lattiaan ja yrittää lähteä jotenkin oikeaan aikaan kolmas jalka kaasupolkimella?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kannattais pikkasen valottaa mikä kone sitä turbaania pyörittää.
    1500 kaakkinen ahdettu kone hyytyy jos stalli on liian alhainen, silti joku 500 kaakkinen saman kokoinen vapari vääntää sen saman turbiinin "nurinniskoin" ja stallia on liikaa.
     
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Epäilen minäkin että huonosti pysyy paikallaan jos jarrua vastaan koittaa ottaa 5000rpm kierroksia... Meillä ainakin reilu 1700 kiloinen köntti noin 5500rpm stallilla niin paljoa ei pystynyt yli kolmen tonnin nostamaan lähtökierroksia ennenkuin auto lähti ryömimään eteenpäin.
    En ole mikään alustaguru, mutta kuulemma sekään ei ole hyvä että auto "nousee" liikaa ylöspäin viivalla kun jarrua vasten nostaa kierroksia, vaikka auto pysyis paikallaankin. Kuulemma alusta ei silloin toimi lähdössä ihanteellisesti, mut tämähän on varmasti mallikohtaista. Tässä esimerkissä kyseessä oli siis 3rd Gen GM A-Body.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Teillähän saa olla jenkarajoitin "jarrupolkimessa"? Kyllä se taitaa olla niin että jarrua vastaan niin paljon kuin saa niin parempi aika, koska lähdössä energia menee kuitenkin ekaks sen etupään nostoon ja sitten vasta eteen viemiseen?
     
  11. josu

    josu Gearhead

    No joo olisi alunperin pitänyt laittaa enemmä faktaa eli japanilainen vinkulelu 7000 rpm stall 7" turbiini, tehoa suunnilleen seuraavasti 4000rpm 400hv 5000rpm 500hv 6000rpm 600hv 7000rpm 700hv.
    auto on ns uusi ja parhaat 60set on vain 1,58 kalajoella testipäivällä,tässäkin kuten kaikissa muissakin lähdön yrityksissä pito karkaa liian helposti,kaikki lähdön yritykset on ajettu ilman ahtopaineen nostoa viivalla eli kun kierrokset nousee esim 5000rpm niin nappi ylös ja tuossa vaiheessa moottorissa on ahtoja 0,2-0,3bar, pito karkaa ns heti ja menee savuille,alustan kanssa on tehty säätöjä ja saatu sillä jonkun verran parannettua,toki yx asia joka heittää kaiken ihan mullin mallin on radat joissa on koitettu saada pitoa ovat yksinkertaisesti olleet liian liukkaita,eli tehoa on ollut liikaa rataan nähden,kunnon liima radalla ei ole tullut kokeiltua,veikkaan että silloin tilanne on taas ihan toinen
     
  12. josu

    josu Gearhead

    tuo on kyllä totta
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Jos moottorissa on vähänkään voimaa niin sitä ei kyllä jarrulla pidä paikallaan oikein mitenkään järkevästi. satoja lähtöjä on tullu ajettua lehtijousialustalla sekä 4-linkki alustalla yhteensä. Meillä on ollu vaan yläkierrosvireinen pikkulohko joka ei 3000-4000rpm kohdalla väännä juuri mitään. Jos startissa on 3000rpm niin lähtö on kuin mummo lumessa. Ainoo vaihtoehto on breikkilähtö 5000-7000 riippuen turbiinista. 7tonnia kun on lähdössä ja napista irrottaa niin on lähdön tunnelmaa.
    Jos autossa on 4-linkki alusta ja lähdet jarrua vasten niin et edes videokameralla näe mitä se alusta lähdössä tekee,(iskeekö liikaa,liian paljon,pomppiiko,nouseeko keula/perä ja missä järjestyksessä ja kuinka paljon) ainoo vaihtoehto on lähteä breikillä kun takapää ei ole jännitettynä.

    Mitä noita japanialaisia ja saksalaisia "vinkuleluja" oon kattellu kisoissa niin kyllä niissä haetaan sopivan paljon ahtoa lähtöön että moottori ei hyydy napista irrotettaessa mutta kuitenkaan ei niin paljon että renkaat mene savuille, jos jokatapauksessa menee aina savuille niin vikaa on joko alustan säädöissä,renkaissa,rengaspaineissa tai radassa. Kaikki vaikuttaa paljon.

    Ensimmäisenä kannattaa kokeilla liimaradalla, siinä on ihan eri meininki.

    tuosta minuutin kohtaalle kelaa niin näkee jotain 1,29-1,35s 60ft
     
  14. josu

    josu Gearhead

    Hienosti vallu poistuu,4 linkin säädöt on säätöön on saatu vinkkejä sellaisilta kavereilta joilla homma on hanskassa,rengaspaineet iskarit jouset on ns alueella,ihan oikealla liimaradalla tilanteen näkee sitten ihan oikeasti mikä vaikuttaa mihinkin.joten sinne asti odotellaan ja otetaan vinkkejä vastaan
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jarrua vai breikkiä vsten, kas siinä pulma. Johon ei kyllä mitään yksselitteistä vastausta ole. Ite tullu muutama lähtö vedettyy eri autoilla sekä breikillä että jarrua vasten,varmaan jotain 30 eri autolla ajanu varttimailia. Teknisestihän toi eroaa just niinku Ck tossa kirjottikin, jarrua vasten esijännität jousituksen kun tasa breikin kanssa tai manuaalilla lähet ikäänku stabiilista tilasta. Sitähän sitte voi vaihdella sekä jarrulla että breikillä paljonko niitä lähtökierroksia laittaa, ainakin siihen asti et turbiini ei enää anna enempää tai auto lähtee ryömimään. Aika harva niitä rajoille lähdössä vinguttaa. Siin tulee sitte eroks se et miten hyödyntää turbiinin flash stall speedia, kun lähtee vähän alempaa pääsee hetkeks "lyömään" sitä turbiinia ja lähtöstalli on vähän korkeempi kuin et vedättää turbiinia vsten ihan rajoille asti. Breikki taas tuppaa olemaan erävämpi, se ikäänku lyö rnekaille siin lähdössä. Mikä taas sit on parempi, ni riippuu varmana siitä miten jousitus toimii, ja siitä millanen on peruspito. Jos ei jousitus ja iskunvaimennus oo tehtäviensä tasolla, niin se isku renkaille irrottaa pidon 100% varmasti. Jos rata vaan ei pidä, niin sama juttu. Eli, ite en lähe preppaamattomilla lentokentillä koskaan breikkiä vasten, eikä jarruakaan vasten täyskaasulla heit kun jarrun nostaa. Ja taas sitten jos olosuhteet ja auto on hyvä, niin ilman muuta breikkiä vasten. Mut harvemmin niin et breikki päälle ja läppä levälleen, vaan lähtökierrosrajottajaa vastaan sellasella kaasulla et ollaan niillä rundeilla, sit ku laukasee breikin, läpät levälleen. Turbovehkeet sit on vähän eriasia koska niis pitää kehittää ahto breikkii vasten eikä se onnistu oikeen osakaasulla.
     
  16. josu

    josu Gearhead

    Joo tuo on hyvä vihje ja pitää ottaa opiksi,ettei preppaamattomalla radalla aja breikkiä vasten vaan jarrua johonka on kytketty alempi rajoitin ja hakea sitä kautta oikeaa rpm lukua ja parempaa pitoa.Kaikkea tällästä on kyllä käynyt mielessä jostain kumman syystä sitä ei vaan ole tullut kokeiltua,no nyt muutan tuota linjaa ja kokeilen rohkeammin eri variaatioita niin sitten on viisaampi.
     

Kerro tästä muillekin!