Jarrujen ilmaaminen paineilman avulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Lommonen, 19.5.2005.

  1. Lommonen

    Lommonen 1st gear

    Oikeilla korjaamoillahan on paineilmalla toimivia systeemeitä, joilla jarrunesteiden vaihto sujuu näppärästi.
    Onkohan kellään tietoa, voisko sellaisen vekottimen ostaa jostain järkevään hintaan?

    Nyt kun vaihteeks on taas kompura kotonakin käytettävissä niin kiinnostais...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei sellaista tarvii ostaa kun sen voi tehdä. Jarrunestesäiliön korkkiin reikä reilu 10mm, sitten siihen tubeless venttiili eli auton vanteessa oleva venttiili. Sitten teet väliletkun jossa on molemmissa päissä auton venttiiliin sopiva liitin, ylimääräinen autonrengas johon laitat painetta max 0.5bar. letkut kiinni ja ilmaamaan. Yksi pyörä kerralla ja vahdi että se säiliö ei tyhjene käy meinaan näppärästi toi homma. Ite käytän töissä viikottain omatekemääni systeemiä. Eikä oo kallis. 8) 8)
     
  3. jyha

    jyha 1st gear

    onnistuukohan sen kompuran säätö noin pienelle?
    ettei tarttis renkaitten kans pelata!
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    paine

    Onnistuuhan se kun laitat väliin paineenalennusventtiilin.
     
  5. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Joskus tollaisia on ollu myynnissä biltemassa ja cd cardicin myymälissä. Siis kansi jossa on valmiiksi letku jonka voi laittaa renkaan venttiiliin. Oiskohan tuo passannu ainakin volvoon.
     
  6. Acer65

    Acer65 Gearhead

  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli toi kuvan laite imee ilmausruuvin kautta ei paina säiliöstä päin. Sen takii on joutunut tekeen ite ton värkin kun tarvikeliikkeen yleismallin jarrunestesäiliön korkki ei sovi kovin moneen autoon. Ja kuvan vehkeellä tarviit aina paineilmaa, mun autonrengaspainesäiliön voi aina käydä täyttään vaikka huoltiksella. Yhdellä renkaalla ilmaa monta autoo. :odroll: :wink: :wink:
     
  8. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Mun mielestä 8) cool keksintö!!! Hienoa
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    :-? mix noin vaikkeeati??korkiin pieni reikä ja "HERRKKÄ"sorminen kaveri painaan ilmaa tuonne säiliöön ja toine avaan ilmaus roppua!!!!Ja maksaa varmaan kaverille pari geihyt???sinne säiliöön EI TARVI PAINETTA laittaa PALJOA!!!! Siinäkin voipi käyttää "maalais"järkeä.........Näin mää ooon tehny ja HYVIN pelaa HUOM tää on mun mielipide............ 8) :lol:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Koita ymmärtää että pointti tässä laitteessa on että homman voi tehdä HELPOSTI YKSIN. Ei tarvii sitä kaveria kun jarruja ilmailee viikottain YKSIN!!! Ymmärrätkö nyt monimutkaisen laitteen idean??? :mad: :mad:
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Korjaamolla oleva laite on yleensä sellainen säiliö,jossa on kaksi erillistä puoliskoa ja kalvo välissä.
    Alapuolella on jarruneste ja yläpuolelle tulee paineilma...laite kytketään auton jarrunestesäiliöön vaihtamalla jarrunestesäiliön kannen paikalle kansi,jossa liitin on letkulle jota myöten jarruneste tulee ilmauslaitteesta.

    Periaate on siis sama kun tuossa halpismallissa,jossa johdetaan ilmaa autonrenkaasta/kompurasta auton jarrunestesäiliöön...tässä ei vain pääse tulemaan sitä vahinkoa että neste loppuu ja koko ilmaus aloitettava uudelleen...

    Näppärä tekee tuon itsekin... 8)
     
  12. Otzi

    Otzi Gearhead

    Hieno idea! tommonen pitää väsätä! :lol:
     
  13. Aako

    Aako 1st gear

    yleensä ilmat tulee pois ihan vain valuttamalla: ilmaruuvi(t) auki säiliö täyteen ja kahville lähes pikkeuksetta on saanut noin ilmattua,pieni letkunpätkä vain ilmaruuvista ja törppö alle niin ei lattia sotkeennu
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aika hurjalta kuulostaa, aika jännä jos toimii. Itte ostin jotain 50€ vehkeen varaosamaalimasta, sellaisen joka kytketään paineilmaan ja imuletku tulee ilmausnippaan kiinni. Muuten hyvin sujunu ilmaukset, ainoa ongelma minkä olen huomannu on se että tuppaa vetään ilmaa siitä ilmausruuvin kierteiden kautta eikä siksi nää oikeen siitä vehkeen läpinäkyvästä imuletkusta että tuleeko ilmaa itse jarrulinjasta, mutta kun ilmee aikansa niin tuleehan kaikki ilmat pois tietysti linjasta sitä tarvi niin nähdä.

    - Taneli
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    eipä onnistu kaikissa autoissa, joissain on pääsylinterissä sellaset "check valve" jutut ni ei valu vaikka kuinka käy kahvilla, mikäköhän näiden venttiilien tarkoitus on?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse aina ilmannut kaikkien autojen jarrut ongelmitta siten että ilmausletku on pullossa joka on puolillaan jarrunestettä.Letku on alussa paksumpaa joka pysyy ilmasuruuvissa hyvin kiinni ja loppupäästä kirkas jotta näkee nesteen värin. Ilmausruuvia ei avata täysin, tarkistetaan että on jarrunestettä ja pitkät rauhalliset liikkeet, kuten eräässä toisessa, ei autoihin liittyvässä touhussa :)
     
  17. VRC

    VRC 1st gear

    Itselle ostin n vuotta sitten sen systeemin missä renkaasta otetaan paine ja pullon kautta ajetaan jarrunestettä säiliöön. Mukana erilaisia korkkeja setti ja itse tekemällä saa lisää. Taisi olla Kaasutinexpertistä, mutta dementia on vienyt täsmämuistin.

    Aivan ehdoton vehje kun yksin tekee hommia :D, lisäksi jos esim uusii muutamankin metrin jarruputkia tykkänään niin haluaisin nähdä sen hemmon joka semmoisesta polkee ilmat ulos.

    Virtausnopeus on kuplia pois ajettaessa ihan avainkysymys ja se jää perinteisellä polkemissysteemillä haaveeksi.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taatusti halvin tapa on ostaa apteekista iso(50 cc) ruisku ja pätkä 4mm kumi- tai muoviletkua. Sillä saa ilmattua/vaihdettua jarrunesteet n. 2-3 e hintaan. Eikä tarvi paineilmaa. Ja näkee helposti kun alkaa tulee puhdasta nestettä. Ja saa imettyä ne likasimmat nesteet suoraan pois säiliöstä/sakat pohjalta, turha sitä skeidaa on imee koko systeemin läpi! On vielä siistiäkin, ei roisku nesteet pitkin... V8
     
  19. Aako

    Aako 1st gear

    Totta,ei onnistu ihan joka vehkeessä,mutta monet,monet kerrat näin tullut tehtyä ja harvoin on epäonnistunut,toki on sitäkin sattunut :lol:
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi oli hyvä, emon kauppagolffi ilmataan huomenna :D
     

Kerro tästä muillekin!