Jarrujen ilmauksen ihmeellisyys

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Zamppa V2, 6.9.2019.

  1. caprice305

    caprice305 Gearhead

    T-mallisella vääntimellä itse vääntäisin nippoja, ja etenkin vähän vanhempaa nippaa saa ihan ranteella poikki, et en väkisin vääntäis. Mielipiteitä tietty ja jokainen tekee tyylillään, itsellä syinä liika voima lenkillä, sekä vinosti kohdistuva voima herkästi poikkasee nipan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, tarkennan vielä että otan esmes 1/4 vääntimellä ja hylsällä niin että peukalo, keskarija etusormi on lyhyen jatkon ympäri. Tällöin vipuvarsi ja voima jää sellaiseksi ettei ole katkennu eikä jengat korkkaantunu. Näissäkin jutuissa kun voi käyttää maalaisjärkeä.
     
    Custom_Rod, sleepercooler ja caprice305 tykkäävät tästä.
  3. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Ihan hyvä tarkennus, kun sivustolla on varmasti monia jotka ei ole nippaa ikinä avannut, heille toi luettu antaa ymmärtää että sopii vetää aikamiehen voimilla kiinni, kun jos "peukalolla" kiristetty ei riitä, on nipassa/satulassa vikaa. Ja peukalolla enkä edes koko sen voimalla itsekin kiristän.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Itseasiassa käytän joissain pikkuruuveissa (6mm) saakka kai samaa ”peukalokiristys” tekniikkaa kun tarkemmin miettii. Tullut luontaisesti kun ei o kukaan näyttäny enkä kuullu vertaiskokemuksia aiemmin ku nyt. Se tuntuma kiristykseen syntyy kokemuksen kautta tai kuten minulla, vuosikymmenien aikana. Kuten sekin että miten ja mihin voi lyödä. Yks työkaveri valitti että forkkalin oven takakulma osui betoniin ja taipui sisäänpäin. Otin kuminuijan ja löin kovaa kaks kertaa. Se kysyi millä se oikaistiin eikä uskonu että pieksin nuijalla ku viimeistä päivää ku siitä tuli ku uutena. Maalikin jousti eikä lohjennut nääs.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    On ollu uusia (kiina)nippoja mitkä ei pidä vaikka kiristäis hikirajoille. Joutunu kaivaan vanhan esiin, pitää heti.
     
  6. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    niissä ollu erilainen kartiokkuus
     
  7. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    itse olen entraillu silloin, kun nippa on poikki. ts. porannu vanhan pois ja vähän syvemmälle ja vääntäny suuremmalle nipalle kierteet ja hyvin on tiivistynyt poran tekemään kartioon. sulla, kun ei ole nippaa jumissa niin voit sopivalla poralla tehdä tuoreen kartion siihen satulaan. kierrä poranterän ympärille kaistale alumiiniteippiä siten, että jätät vain kärjen näkyviin niin et tuhoa satulasta kierteitä.
     
    caprice305 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  8. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Vinosilmällä katsoen ei eroa varmaankaan ollut.
     
    Jussi289 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aiemmin kertonu, mutta kertaus on opintojen äiti. Alumiini pyöräsylinteristä korkkas ilmaruuvin jenka. Vedin m8 normijenkan, ainut mikä löyty pakista silloin 30v sitten. Sitte laakerikuula ekaks ja pultti perään. Hyvin piti ja ilmaus tapahtui jenkan kierteitten välistä. Legendaarisen Imatran Auto-Urheilun omistaja antoi vinkin.
     
    Poke, renttu81, caprice305 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!