Jarrujen ilmauksen ihmeellisyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Zamppa V2, 6.9.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oli siellä ruuvimeisseli. Jäännösongelma oli se, ettei se mäntä noussut sieltä, vaan tuli takaisin "kotiasemaan" kun pedaalin/kahvan vapauttaa. Piti lisätä tiivistekumiin kitkaa pesemällä se tahmeaksi. Sitten toimi.
     
    Catiska ja DX tykkäävät tästä.
  2. DX

    DX Double Gearhead

    niijoo, noinhan siinä käy jos mäntä liikkuu paljon herkemmin mitä pääsylkän tiiviste kahvasta päästäessä antaa peräksi ja imaseekin jarrusylkän männän sisään, sen sijaan, että imasis tiipparin ohi uutta nestettä säilöstä.

    kyllä mun olis pitänyt tuokin muistaa, kun mulla oli vuosikaudet harrikkakorjaamo alivuokralaisena omassa pajassa ja ittekkin siinä aina joskus pärriä hääräilin, tosin lähinnä japsipyöriä.

    yks "lääke" tuohon olis lievät jouset mäntien taa niinku nesterumpujarruaylkissäkin perinteisesti on
     
  3. GordonnotRamsay

    GordonnotRamsay 1st gear Bannattu

    I'm new to these kinds of mechanical work and these threads are relly helping me
     
  4. TuomasU

    TuomasU 1st gear

    Hei,
    HD Sporassa takajarrut on mykät. Ollut siitä saakka, kun vuosi sitten ostin puolittaisena rojektina.
    Pyörää on rakenneltu enemmän tai vähemmän aikasempien omistajien toimesta.
    Sumitomon satula takana.
    Aluksi oletin vian olevan pääsylinterissä.
    Tilasin uuden ja ilmasin isolla lääkeruiskulla satulalta päin mielestäni onnistuneesti, kun ei kupliakaan enää näkynyt säiliössä.
    Poljin on silti aivan vetelä.
    Mistään ei näy vuotoja. Ja vaikka jossain olisikin vuoto, niin luulis polkimessa edes vähän olevan tuntumaa.
    Jarrut on avettu ja putsattu. Männät liikkuu hyvin.
     
  5. Jollain voi olla hyviä ideoita täälläkin, mutta jos ei, niin täältä saanet apua:

    https://www.finnbikers.fi/foorumi/

    Itselle tuli mieleen, että auttaisko tuossa semmoinen takaperinilmaus, eli työntää tavaraa satulasta sylinteriin päin?
     
  6. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Auton kytkintä ilmatessa totesin toimivimmaksi nitkuttaa nestettä ruiskulla ilmausruuvista edestakaisin, siten että ilmausletku lähtee ylöspäin ruiskulle, ja ilma nousee ruiskuun. Tehtaan huoltomanuaalista ymmärsin että jotenkin niin valmistajan virallinen automaatti-ilmauslaitekkin tekee.
     
  7. TuomasU

    TuomasU 1st gear

    Jees satulalta sylinteriin päin juuri tuuppasin
     
  8. TuomasU

    TuomasU 1st gear

    Testataas myös tuota, thänks
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aikoinaan tappelin yhden ite tehdyn nestekytkimen kans joka ei irroittanut, ja jossa pääsylkky jo silmällä huonossa asennossa(lue neste ei mene sylkkyyn erillisestä säiliöstä korkeimpaan kohtaan että ilma vois sieltä poistua säiliöön) ja sain sellasen vinkin että jättää sen kytkimen paineeseen laudan pätkällä. En tiedä mihin se perustu, mutta toi toimi! Ei mitään ongelmia kytkimen kans sen jälkeen.
    Motskarissa laittavat nippusiteellä kahvan pohjaan ja antavat olla yön yli, ja kuulemma moneen vaikeaan ilmattavaan auttaa.
    Kokeile jos mikään muu ei auta.
     
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tuo paineen jättäminen järjestelmään perustuu kaiketi siihen, että nesteeseen liuenneet mikroilmakuplat erottuvat paineessa taas ilmaksi, joka sitten on mahdollista saada järjestelmästä pois. Auttaa siis tilanteessa, jossa jarru jää vähän veteläksi
     
  11. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    En tiedä jarrunesteestä, mutta yleensähän se on päin vastoin, eli paineen alaisena kaasut liukenevat nesteeseen ja muuttuvat kupliksi kun paine alenee, esim. skumppapulloa avatessa.

    Eli tuo korjauskikka perustunee johonkin muuhun. Ehkä siihen että kun paine vaikuttaa pitemmän aikaa, ilma ehtii karkaamaan sellaisista raoista joista neste ei mahdu?
     
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Voisikohan tätä soveltaa myös hydrauliseen pullotunkkiin.
    Poika aukaisi palautusruuvia liikaa ja tunkki lopetti toiminnan.
    Olen yrittänyt ilmata ja täytin uudet nesteetkin mutta turhaan.
    Vai voisiko tähän löytyä jokin muu kikka?
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^^ mutta jos kahvaan ei saa minkäänlaista painetta niin sen pohjassa pitäminen ei auta. Kokeiltu on, ei herätä jarrua kuolleista. :)
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No sit ei auta kuin tuupata väärästä suunnasta nestettä ja pitää huolen että nestesäiliö on ylinpänä. Eiköhän se sillä tokene.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kaverin pyörän etujarrun kanssa taisteltiin tuntipari. Sitten saatiin nestettä meneen kun naputteli kahvaa kämmenellä, pientä kuplaa tuli ylös, sitten kun loppui niin kahva pari kertaa hitaasti pohjaan ja sama alusta.

    Vaihdoin joskus omaan pyörään pääsylkyn korjausarjan ja sen jälkeen ei ilmaus onnistunut. Paitsi siten että kampesi neulalla männän taakse pumppausten välillä. Oli niin hengetön jousi kinuskien korjausarjassa että se ei palauttanut mäntää. Sitten kun sen sai ilmattua niin toimi kyllä.

    Kummassakaan tapauksessa ei auttanut nipasta nesteen tuuppaaminen.
     
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Vai kävisikö tuossa sitten tuo skumppapulloefekti kun jarrun vapauttaa? Mun kokemuksen mukaan järjestelmästä tulee kuplia kun nippaa avaa, eli ilma ei pääsisi omin voimin ulos paineen alla.
     
  17. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Auton kytkintä ilmatessa huomasin ettei tarvi kuin laittaa vähän painetta jarrunestesäiliöön, niin kytkimestä nousee heti ilmakuplia. Sitä en ymmärrä miksi näin käy. Kuplien koko tietty paineessa pienenee, mutta miksi ne silloin lähtee helpommin ylöspäin?
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kerrankin aiheeseen liittyen mutta lähinnä uudempaan kalustoon joissa abs. Museovehkeet on heleppo. Vaihoin nesteet aikoinaan äiteen pösöön. Noihin vanhempiin kun vaihtelee ni voi vaikka pumpata kaikki pois ja uuvet tilalle. Ilmaus ja homma pellaa sitten kaikkia naurattaa jälestä päin. Nyt ei naurattanut. Ilmaannu ei kirveelläkään, tai se jäi kokeilematta mutta lähellä oli. Ei sais laskea tyhjäksi noita uudempia abs jarrullisia joissa sähköä ohjauksessa. Kuulemma vag sama homma ainakin ja miksei kai muutkin. Testerillä kerrotaan venttiilille abs yksikössä että päästää nestettä venttiilin auki pitämällä. Tai sitte kuten luin pösö palstalta: ajetaan alamäkeen ja jarrutetaan niin voimakkaasti että alkaa absit rupsuttelemaan eli venttiili löysäilemään jarrupainetta. Talvella helppoa tai etittävä suvikelillä sitte hiekkapintainen tie. Silloin se päästää ilmat venttiilin ohi ja voi normisti ilmata nipoista takapyörät jotka olivat se ongelma ainakin tässä tapauksessa.
     
  19. TuomasU

    TuomasU 1st gear

    Hallelujah, paineet löyty.
    Itse en voi oivalluksesta kunniaa ottaa, isälleni kaikki kreditti.
    Minulla on sylinteri paikallaan säiliön lähtö alaspäin asennettuna tilanahtauden takia.(säiliö on toki korkeammalla, mutta tekee alkuun sellaisen koukkauksen) Ilmeisesti siihen lähdön mutkaan jäi liian iso ilmatasku ja se ei jaksanut työntyä eteenpäin. Muutakaan ei keksitty syyksi. Eli ilmausken ajaksi irroitin sylinterin letkujen varaan ja pyöräytin lähdön ylöspäin ja ilmauksen päätteeksi asensin sen takaisin paikalleen lähtö alaspäin.
     

Kerro tästä muillekin!