jarrujen ilmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Hyytiäinen, 22.9.2002.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Asensin uuden jarrupääsylinterin. GM:llähän on kaksi perusmallia, kokovaluautainen ja sellainen jossa on muovinen säiliö sylinterin päällä. Vanha oli edeltävää mallia ja uusi jälkimmäistä.

    Ensimmäinen ylläyt tuli kun ruuvailin jarruputkia kiinni. Vanhaan möttiin meni etujarrut etupuolelle ja takajarrut takapuolelle, uuteen toisinpäin. Onko sillä väliä mitenpäin ne ovat? Siis pitääkö ruveta hommaamaan uusia jarruputkia jotta sopivat toisinpäin?

    Toinen ja äärimmäisen vittumainen yllätys: jarrut eivät suostu ilmautumaan. Takapiiri ilmautuu ihan normaalisti, mutta etupiiri ei. Kun jarrua ilmatessa polkee normaalisti, alkaa pääsylinterin nestesäiliöön ilmestyä vaahtoa ja pieniä ilmakuplia (neste ei siis vaahtoa mitenkään erityisesti, vika ei siis ole nesteessä, jota on mennyt jo viisi pulloa). Samoin niitä ilmaantuu jarrunesteeseen pyörän päässä. Jos ilmausta suorittaa hidastetusti pienellä voimalla, toimii ilmaus ihan normaalisti, mutta ilmaa ei ilmesty mistään. Jarruja ei kuitenkaan löydy, vaan systeemisää on ilmaa, poljin painuu lattiaan ja jarrut eivät toimi kunnolla.

    Ilmauksen olen suorittanut nyt kolme kertaa, joka kerralla ilmannut pääsylinterin ainakin omasta mielestäni kunnolla ohjeiden mukaan, eikä jarruja vaan löydy, vaan vaahtoa jarrunesteestä.

    Ilmatessa pääsylinteriä taaemmasta piiristä ilmestyy pienen pieniä ilmakuplia, joiden tulo ei tunnu loppuvan laisinkaan.

    Nyt jarrut ovat takapainoiset, en tiedä johtuuko se mahdollisesta ilmasta etupiirissä vai siitä että jouduin vaihtamaan jarruputkien paikkaa. Apu olisi tervetullutta.

    Kiitos kun jaksoit lukea loppuun.

    Prkl.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2002-09-22 18:48 ]</font>
     
  2. kane

    kane 1st gear

    Tervetuloa vitutuskerhoon...
    lue=> http://www.usacarclub.net/keskustelu/vi ... &forum=9&4

    Eli mulla oli Capricessa A-korisen pääsylkky (Camino etc) ja alkoi poljin painua pohjaan.
    Vaihdoin korjaussarjan ja sama homma, just samanlailla ku sulla eli ei saa ilmattua ja säiliöön "vuotaa" painetta kun polkee...

    Ostin valurauta sylkyn ja toimii moitteetta.
    Totta on että putkien mutterien takia vaihtuu
    järjestys. Itse hommasin Bilteman putken tyssäyssarjan joten mutterien vaihto helppoa jos haluaa samoinpäin kuin aiemmin.

    Kyselin Motortymen "Römpäriltä" ja hän sanoi että muovisäiliö sylkyissä 2=> 10:stä ns. uudesta on paskaa...kehoitti pysymään valurautaisessa jos vaan voi...

    Mistä ostit, vie takaisin ja vaadi toinen...
    Soita joihinkin jenkki korjaamoihin ja "kysele tyhmänä mikä vois olla vikana..."
    saat vähän kommentteja ennenkuin menet vaihtaan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2002-09-23 08:05 ]</font>
     
  3. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tota mä vähän pelkäsinkin. Aika ikävä viedä jarrupääsylinteriä takaisin liikkeeseen ja sanoa, että tää ei ilmaannukunnolla. Varmaan sanovat että et osaa ilmata. Ostin Power Shopista Turusta. Pitää varmaan vähän kysellä asioista eri paikoista.
     
  4. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Mikä se jakotukin näköinen härdelli on mihin molempien piirien jarruputket menevät? Ja josta lähtee taakse yksi putki ja etupyörille omansa? Jarrupaineen säätö?
     
  5. harri60

    harri60 Gearhead

    Siellä "jakotulkin" päässä pitaisi löytyä tappi, mikä pitäisi olla painettua pohjaan ilmatessa. Alussa pitäisi koettaa ilmata suoraan pääsylinteristä lähtevien putkien päistä. Tuli tehtyä täysi remppa Capriceen elokuussa ja viikko meni hakaten päätä seinään ennenkuin konstit löytyivät KORJAAMOKIRJASTA.
     
  6. kane

    kane 1st gear

    Joo, ensin pitää ilmata pääsylkky ennenkuin laitat putket kiinni ja ilmaat joka kulmasta.
    Tuon pääsylkyn oire vaan on se ettei pidä painetta vaan "vuotaa" eli todennäköisesti hoonauksen tarpeessa... jokatapauksessa itse heitin vesilintua (melkein osui...) !!!
     

Kerro tästä muillekin!