Onko porukalla hyviä konsteja ilmaamiseen? Juuri vaihdoin pääsylinterin ja sieltä ruikkas kyllä vähintäänkin riittävästi,mutta itse järjestelmän ilmaus takkuaa... Kysymyksessä on '80 camino. Auto on myös seissyt liki 23v,mutta sinällään jarrut ei oo jumissa kun kaikki pyörät pyörii.
-79 Caminossa ei ollut ongelmia ilmauksen kanssa normaaliin tapaan. Vaihdoin myös pääsylinterin ja ilmasin sen ensiksi ennen kuin edes yritin muuta systeemiä. Tästä muutama vuosi jo, mutta muistaakseni laitoin putket pääsylinterin lähdöistä takaisin ja tuota pumppas nestettä lisäten kunnes ei enää ollut kuplia. Ja mikä itse ongelma on? Ilmaa tulee kokoajan vai nestettä ei tule jostain nipasta tms.? Itsellä oli ollut seisonnassa 10 vuotta, mutta sen verta hyvin oli jarrut jumissa, että vaihdoin taakse uudet sylinterit ja eteen kunnostetut satulat. Renkaat kyllä pyöri, mutta jarrut ei toimineet. Samalla vaihdoin myös letkut ja osan putkista.
Jos pyörät pyörii, niin ei se vielä todista, että jarrut ei olisi jumissa. Työsylinterit voi olla jumissa. Vinkkeinä ilmaukseen, nestettä säiliöön, toinen polkemaan jarruja, nippa auki... ääh... .. googleta "jarrujen ilmaus" Netti pullollaan ilmaus ohjeita, ei jaksa taas kirjoittaa.
Vanhoja jarruja joihin ei ole nestettä vaihdettu vuosiin tai kymmeniin, on suuri todennäköisyys että pääsylinteri menee sököksi ilmatessa perinteisellä poljinjumpalla. Tämä johtuu siitä että pääsylinterin mäntien/männän liikerata on pitempi kuin toimiessaan normaalisti ja mäntä/männät käyvät boorissa alueella jossa todennäköisesti korroosiota ja kaikenlaista muuta muljua. Tällöin hajoaa männästä kumit ja jarrujen ilmaus ei todennäköisesti koskaan onnistu. Vaikka onnistuisikin ilmaus, poljintuntumaa siihen ei saa ja saattaa mennä lattiaankin. 23 vuotta seisoneeseen autoon saa kyllä vaihtaa jo kaikki sylinterit tai niiden tiivisteet ja satuloihin männäntiivisteet. Kyllä muuten on vaikeaa saada jarrut mitenkään luotettaviksi. Jarrunestehän on hydroskooppista ja kerää itseensä vettä. Siksi se myös tuhoaa sylinterit ja siksi se myös pitäisi määräajoin myös vaihtaa. Moniko vaihtaa nesteet säännöllisesti? En minä ainakaan ja siksi olenkin saanut aina kivittää uusiin jarruosiin rahaa tämän tuosta. Ps. Uusi pääsylinteri tarvii sen penkki-ilmauksen ennen asennusta. Muuten saattaa olla tuskanen ilmattava.
Se propovalvehan se monesti näissä gmn vermeissä takkuaa mutta itsellä toiminu kuin junan vessa että auto käynnissä polkee painetta ja muuten ilmaa perinteisesti kauimmasta fillarista alkaen lähimpään lopettaen.
Jos se propovalve on sen mallinen että siitä töröttää se tappi ulkona joka liikkuu jarruja painaessa, pitäisi sen liike estää ilmauksen ajaksi.
Mä oon tehny erilaisia kansia ja korkkeja pääsylkyn säiliöön, missä paineilmaliitin. Sit pistän alentajasta 0,2bar painetta ja letkun kii korkkiin. Saa itekseen availla vaan ilmaruuvit ja odotella ilman poistuminen. Helppoa ja kätevää, vaikka näinhän ei saa tehdä koska kosteus. E: Ja se on muuten hygroskooppinen, ei hydroskooppinen.
Ei g-body tarvii mitään poppakonsteja, kunhan ilmaa sen uuden pääsylinterin ensin (99% varmuudella uuden pääsylinterin paketissa on ohjeet ja ehkä jopa välineetkin homman suorittamiseen...)
Pääsylinteri penkissä vaan oikein ilmaten ja loput antaa vaan valua nipat auki itekseen samalla kun muita hommia tekee, toiminu tähän asti aina.
Joka äijällähän on ylimääräistä letkua tallit täynnä. vetää sieltä ilmausnipasta (nippa auki) letkun jarrunestesäiliön ja saa ihan kaikessa rauhassa poljeskella jarruja kun neste ja ilmakuplat kiertää letkun kautta takaisin nestesäiliöön . Ei tartte lisäillä nestettä jne
Mä oon ilmannu yksin tämmösellä bilteman alipainepumpulla.. Aina onnistunu hyvin nopsasti jarrujen ilmaus. Joskus oon kaverin kans sitte tsekannu perinteisesti polkemalla onko jääny ilmaa tuon jäljiltä ja eipä siellä ole ollu. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/pumput/imupumppu-2000017049
Tämä ratkaisu ollut monesti mielessä mutta eipä ole tullut tehtyä kun kuitenkin sen verran harvakseltaan ilmauksen tarve. Auton vanteen venttiili kii korkkiin ja kompurasta paine.
Liitoksia aukomaan että mihin liemen liike pysähtyy. Mulla on tuo raato kans pihassa mikä jäänyt ajosta seisomaan ja työn alle yli 20 v. sitten. Oli jarruletkut turvonneet tukkoon..
-74 Novassa oli joskus ilmausongelmia poljinmenetelmällä. Uudet pääsylinteri ja työsylinterit. Ainoastaan tuolla yllä mainitulla tavalla sain ilmat pois putkista, eli vanhaan kanteen tubelessventtiili ja paineilmaa alentimen kautta.
Biltemalla oli semmoisia valmiita korkkeja, joihin tosiaan tuli pieni ylipaine. Ei näkynyt enää. Maailmalta niitä vielä saa. Esim.
Kai sen letkun jollain saa kiinni säiliöön. Mulla on esim. teräslevyn palassa kiinni paineilmapikaliitin ja tämän levyn kiristän vinkalla säiliön kanneksi, kumilevy välissä tiivisteenä. Lähinnä olen käyttänyt noissa antiikkisissa (esim. vm -90) malleissa missä on säiliö ja pääsylinteri samaa valurautaa.
Ite johonkin autoon taioin jarruja, niin ei millään ilmaantunut vaikka kuinka polki ja nestettä tuli nipasta Aikani ähersin ja sit hain alipaineilmaimen Pullollinen piti kiskoa läpi et alko ilmat tulemaan nipasta ja sit tulikin tunto polkimeen Ilmeisesti jossain kohdassa kun tankin päälle nousi putket oli niin pitkä nousu ettei polkimessa riittänyt liikevara polkea ilmaa eteenpäin tai sitten putket meni niin pitkän matkan alaspäin tulipellissä ettei polkeutuneet auton alle ja eteenpäin