Jarrujen ilmausongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja tinkemaster, 3.7.2017.

  1. tinkemaster

    tinkemaster 3rd gear

    Eli potilaana -64 gm a body johon laitettu nyt uusi jarrutehostin säiliöineen ja eteen levyjarrut sekä mukana tullut prortioning valve.
    Kysymys kuuluukin, miksi en saa jarruihin minkäänlaista tuntumaa? Olen alipaineella imenyt letkujen kautta litrakaupalla jarrunestettä, joten oletan putkien olevan täynnä jarrunestettä, silti polkimessa on tuntumaa vasta n. viimeisen 5cm kohdalla.
    Mukana tuli kaksi eripituista tankoa tehostimen ja sylinterin väliin, mutta ei kyllä oikein millään pidempi tanko väliin mahdu. Jarrunestesäilössä kuitenkin näkyy liikettä heti kun jarrua vähänkin painaa.
    Jos jarrua pumppaa n. 10x nopeasti saa jarruun tuntuman, mutta samantien kun päästää jarrupolkimen ylös, menee poljin alaspainettessa pohjaan saakka. Jos pumppailee jarrua tehostimen kansi paikallaa, etujarrujen säiliön neste vaahtoutuu muutamalla pumppauksessa.
    Olisi kiva jos joku keksisi miten saa jarrut, kohta ajokausi loppuu tämän ongelman takia :(
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ilmasitko pääsylinterin irrallaan??
     
  3. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Ilmasitko uuden pääsylinterin ruuvipenkissä ennen asennusta? Joillain on ollut murheita kun tuon työvaiheen on jättänyt väliin. Omissa hommissa on kyllä ilmaantunut paikallaankin alipainekannulla.
    Takajarruthan on kehitty kohdalleen?
    Onko prportioning valvessa mitään mallia stanssattu tai muuten tiedossa, ettei se vaan olisi väärän mallinen. Nyt sinulla pitäisi olla ns. combination valve kun on levy/rumpu jarrut.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo, että vaahtoaa säiliössä voi johtua vuotavasta männän tiiviisteestä. Uusiinkiin osiin on jäänyt joskus työstölastuja, jotka rikkoo kumit tai estää takaiskun toiminnan.
     
  5. tinkemaster

    tinkemaster 3rd gear

    Pääsylinteriä en tajunnut ennen paikalleenlaittoa ilmata, mutta paikallaan olen ilmannut letku säiliöön menetelmällä, eikä ilmaa ainakaan näy putkissa. Takajarrut olen jättänyt säätämättä, sen teenkin seuraavaksi. Kävi äsken tallissa mielessä myös toi tiivistehomma. Koitanpa aloittaa takajarrujen säädöllä, ellei auta otan pääsylinterin tiivisteet työn alle.
    Propovalve tuli mukana paketissa, pitäisi olla oikeanlainen Levy/rummuille.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jos lähdöt pääsylinterissä on männän puolen välin paikkeilla korkeussuunnassa, ei se ilma sieltä sylinterin yläpäästä mihinkään imemällä poistu. Pääsylkky pöytään ruustukkiin yms kiinni tarpeeksi kallelleen että lähdöt on ylöspäin ja sitten säiliöt täyteen ja lähdöistä putket takaisin säiliöön ja nylkyttämään, kunnes ei tule ilmaa putkista... Sitten autoon kiinni ne putket edelleen paikoillaan ja kun sylkky on kiinni autossa, putket pois ja auton omat putket kiinni ja ilmaus paineella polkimesta, aloittaen kauimmaisesta työsylkystä...
     
  7. tinkemaster

    tinkemaster 3rd gear

    täytyypä tehdä niin, eipä tuo tässä vaiheessa iso vaiva ole
     
  8. elky

    elky Gearhead

    Pääsylinterin ilmattomuus kannattaa vielä tarkastaa ruustukissa niin, että painat mäntää molemmat lähdöt tukittuna. Jos se painuu yli 2-3 mm, pääsylkyssä on vielä ilmaa.

    Jos kaikki putket on olleet tyhjiä, combination valve saattaa olla tarpeellista lukita paikalleen. Mulla on ollut samaa jumppaa keväällä, on aika turhauttavaa. Katso tämä video:
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Hyvä ja selkeä video!!
     
    Ana67 tykkää tästä.
  10. timopajala

    timopajala 3rd gear

    Pääsylinteri kannattaa tosiaan ilmata erikseen ja proportion valve lukita tuolla työkalulla paikalleen. Sen venttiilin saa keskitettyä kyllä sit jos jäänyt jompaan kumpaan ääri asentoon. Takajarrujen ilmaus aina hankalaa, itse jätin ilmaus nipat auki ja putket ilmaus nipoista purkkiin ja annoin maan vetovoiman hoitaa homman ja vasta sen jälkeen normaali ilmaua
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Tehostimen tanko säädetty kohilleen? Nimim. Joskus tosi pitkään "ilmannu" jarruja kunnes tajusin että tehostimen tanko oli pohjassa eikä juuri painanu pääsylkkää ollenkaan...
     
  12. Jsp

    Jsp Gearhead

    Itellä oli kans kerran sama ongelma että vaikka kuinka ilmas jarrut niin poljin oli löysä. Vika olikin siinä että pääsylinterin boorissa oli naarmu jonka takia neste pääsi O-renkaiden läpi. Uudella pääsylinterillä homma toimi.

    Voortissa selvisin pelkillä O renkaiden vaiholla pääsylinteriin.
     
  13. finnflat

    finnflat Gearhead

    Mulla sama haaste. Pääsylinteri ilmattu penkissä, osat uusia. Proportion valve lukittu työkalulla paikalleen. Takapiiristä tuli ilmat ulos ja neste virtasi. Etupiirissä ei kulje mikään. Pitää tutkia pääsylinteriä, olisiko proportion valve sittenkin väärässä kohdassa ?
     
  14. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Itte jus taistelin, kun takajarruihin ei tullut painetta. Etuset toimi ok ja proportion valve on kytketty linjaan. Proportion venttiilissä ei ollut sitä ulkopuolista ilmaus nipukkaa ja jarruvalo liitin on hankalassa paikassa ilmaustyökalua ajatellen. Viimeisenä keinona irrotin takajarrusylinteristä jarruputken irti ja imaisin siitä injektioruiskulla jarrunestettä ulos.
    Toimenpiteen ja ilmauksen jälkeen alkoi takajarrut pelittämään. Saman asia ajaa tietysti jos imaisee jarrunestettä ilmauspropusta, mutta propun juuresta horii ilmaa, eikä imu oikein onnistu. Milläs tökötillä olette tilkinnyt propun juuren ilmausta varten? Vaseliinia en haluaisi käyttää, sitä voi vaikka joutua jarrunesteen sekaan.:confused:
     
  15. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kuulostaa ihan samalta, kun joskus muinoin aloitin harrastamisen ja perehdyin Camaron jarrujärjestelmään täydellisen noviisin näkökulmasta

    http://bensakrematorio.suntuubi.com/?cat=11
    (Huom! Tarina sisältää paljon virheellisiä olettamia, joten sitä pitää lukea varauksella ja pääasiassa viihteenä)

    Nykyään mä ilmaan jarrut niin, että kunhan pääsylinteri on ilmattu, painan nesteet piireille tarkoitusta varten kehittelemäni ilmauskannen avulla
    --> Käytännössä peltilätkä pääsylkän säiliönkantena tiivistettynä kumitiivarilla, polkupyörän venttiili kannessa ja polkupyörän pumpulla hiljalleen painaa painetta pyttyyn ja siten nestettä piireille. Pitää tosin olla tarkkana, ettei pääse säiliö kuivaksi.

    Perinteisellä menetelmällä tein näin:
    - Pääsylinterin ilmaus ruuvipenkissä. Työkaluna vanha puupuristin, jonka kierreosan päästä lautanen irroitettu. Sillä hiljalleen äärilaidasta äärilaitaan, kunnes ilmakuplat poistuvat
    - Pääsylkkä kiinni ja säiliöt täyteen
    - Proportioning valven nappi lukitaan pohjaan
    - Piirin kauimmaisesta nipasta alkaen, hiljalleen pumppaa nesteet piirille. Nipassa läpinäkyvä letku jossa hieman jarrunestettä plus joku säiliö letkun päässä. Kun nestepatsas on jatkuva eikä ilmaa näy, niin nippa kiinni.
    - Sama toimenpide seuraavaksi kauimmaiselle, jne.
    - Etulevyjarrujen kanssa sama homma.
    - Ilmattaessa polkimen liikeradan tulee olla hillitty, ettei paine riko isoja ilmakuplia mikrokupliksi.

    Huom! Jos pääsylinteri on väärän mallinen, se saattaa aiheuttaa myös ongelmia.

    C3 Corvette-miehillä ilmaaminen taasen käy yleensä niinkin helposti, että säiliöön nesteet, nipat auki ja kahville, jolloin painovoima hoitaa hommat aika pitkälle. Saattaa toimia myös muissa GM:n levyissä.
     
    Muokattu: 11.4.2018
  16. finnflat

    finnflat Gearhead

    Hyvää settiä. Nyt kun aloin asiaa miettimään niin oma auto on pukilla ja hieman "ylämäkeen", sekin voi vaikuttaa ettei neste virtaa etupiiriin jos alipaine on heikko ilmauslaitteen osalta. Pääsylinteri on suht samalla tasolla kuin työsylinterit ('51 Ford F1 pickup) ja sijainti rungon sisällä kuskin lattian alla.
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla kävi sitten tuuri, kun vaihdoin 69 vetten pääsylinterin.
    Laitoin uuden sylinterin paketista paikoilleen ja täytin säiliön.

    Ja koska olin yksin tallissa, enkä saanut ketään avuksi ilmaukseen, niin tein sen niin, että avasin ilmausruuvit yksi kerrallaan, ja odotin että alkaa tulemaan kirkasta nestettä. Aika hidasta touhua, mutta onnistui.

    Pitää vaan olla tarkkana, ettei neste lopu säiliöstä, tai homma alkaa alusta.
     
    jakulepi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!