Jarrukengät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja buick8791, 12.1.2007.

  1. buick8791

    buick8791 1st gear

    Törmäsin tämmöiseen ilmiöön, jota en ole aikaisemmin nähnyt:
    Jarrukenkien kitkapinnoissa on halkeamia ristiin rastiin päästä päähän. Kitkapintaa oli jäljellä reilusti ja kuluminen normaalia eli tasaista päästä päähän ja reunasta reunaan.

    Mistähän moinen ilmiö mahtaa johtua?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kenkien säde ei sama kuin rumpujen (rummut kuluneet???)!!
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi, rummut ei ole toki uudet mutta ihan kohtuullisen näköiset näin asiantuntemattoman silmin katsottuna. On voitu mahdollisesti koneistaa joskus edellisen omistajan toimesta, tiedä häntä.

    Mutta kuten tuossa yllä kuvailin, että kitkapinnat ovat kuluneet tasaisasti, niin tarkoitin sitä, että pintojen paksuus on sama keskellä jä päissä. Eli säde olisi silloin aikas sama kengissä ja rummuissa??? En sen tarkemmin mittaillut. Kalikat olivat paikoillaan, kun tsekkailin takajarrujen kuntoa ihan noin pintapuolisesti, kun kuului turhaa ääntä.

    Toisessa pelissä en saanut kitkapintoja tuonnäköisiksi edes silloin, kun jarru laahasi tosi pahasti(oli silloin letkussa ongelma ja sinä JAMANT arvasit vian oikein, kiitos!).
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No toi oli eka mikä tuli mieleen!!
     
  5. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Itsellä halkes myös pitkin ja poikin.Tarkemmin kun katselin niin kitkapinta oli hiukka livenny sivulle ja siinä lie syy moiseen eli tekovirhe.Sain uuven tilalle kun soitin myyjälle.Seki hiukka kummasteli kun joku toinenkin oli soittanu samasta syystä..
     
  6. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Noin voi käydä jos vuotava stefa tai jarrusylinteri ensin kyllästää pinnat ja sitten koittaa kuumentamalla poistaa sitä...
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    noissa pintamateriaaleissa on joskus aivan ihme vikoja.kerran oli tarvikejarrupalan sisällä sulanut raudanpala.asiakas toi palan takas liikkeeseen kauhean kirkumisen vuoksi. :p
     
  8. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo, toki voi olla, että ovat valmistevikaisia tai sitten tosiaan on poltettu nesteitä pois. Mun aikana autossa ei ole pyöräsylkkä vuotanut.

    No joka tapauksessa, täytyy hankkia kohtapuoliin uudet kengät ja laitella ne samalla kun kattelee, miksi käkkäri ei ota kiinni kuin toisessa pyörässä.
     
  9. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Voi olla varmaan montakin syytä, nyky aikasessa liimatussa kengässä on voinut joskus tulla eri aikasta lämpö laajenemistakin jos on vaiks jarru laahannut jonkin aikaa. metalli runko ja kenkä kun laajenee erillailla eikä ole niittejä joustamassa.
     
  10. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo, voi olla hyvinkin näin. Ei ole niitatut kitkapinnat, kun vetäsin rummun pois ja ihmettelin. Tosiaankin, mun aikana ei ole tapahtunut jarrujen laahamista/ylikuumenemista, mutta mites edellisellä omistajalla, tiedä häntä.
     

Kerro tästä muillekin!