Jarrukilven maalaus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 528, 15.5.2005.

  1. 528

    528 Gearhead

    Tuossa on työn alla jarrukilven maalaus. Aluksi mattasin sen alkuperäisen maalin ja sivelin siihen happomaalin. Sitten ruiskutin sellaisen ruosteenesto spray pohjamaalin. Sai kaikkiin koloihin menemään ja pinnasta tuli tasainen. Sai pensselin jäljet peittoon.

    Nyt sitten pitäisi vetäistä siihen pintaväri. Ruiskua ei ole joten taitaa mennä pensseli hommiksi. Ajattelin, että olisiko miranol millainen maali tuohon? Sillähän saisi ainakin vähän paksumman pinnan. Vai kestäisikö spray maali tuossa osassa ympärivuotista käyttöä? Jos olisi ruisku niin siihen voisi vetää kunnon maalilla pinnan. No kuitenkin spay vai miranol tai jotain muuta? Minkä hintaista on jos automaalaamossa sekoittavat spray purkkiin maalin?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voisiko pulverimaalaus olla oikea ratkaisu tuohon...?
     
  3. 528

    528 Gearhead

    Pulverimaalaus olisi varmaankin oikein hyvä, mutta se ei ole nyt oikein mahdollista ja kun olen jo valmiiksi maalannut pohjat tuohon osaan. Jotenkin vain tuntuu, että pensselillä levitetty Miranol olisi kestävämpi kuin tavallinen spraymaali. Vai mitä mieltä olette? Toki spraymaalilla tulisi hienompi pinta, mutta eihän sen tuolla alustassa niin huippu tarvitse olla. Pääasia olisi, että pysyisi ruosteettomana tuo kilpi. Saako Miranolia spray pullossa?
     
  4. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Onhan noita vaihtoehtoja aikas monta :) Miranolikin on kyllä ihan hyvä noissa alustan maalauksissa 8) yksi toinen, jota olen itse käyttänyt on Hammerite, maalasin viime kesänä tuon käyttökikattimen jarrukilvet ja satulat ja ihan hyvin on kestänyt :)
     
  5. 528

    528 Gearhead

    Onko Miranolilla ja Hammertitella mitä eroa? Onko pinnassa minkäänlaista eroa vai tuleeko molemmilla yhtä tasainen? Laitoitko mitä maalia hammertiten alle? Oliko sulla satulat irti vai suditko paikallaan?
     
  6. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    omasta mielestäni ei noiden pinnanlaadulla eroa juurikaan ole, eihän noissa satuloissakaan paljoa suoraa, taikka sileää pintaa ole :) mutta ihan siistit niistä tuli 8) irti ne olivat, kun vaihdoin kaikki kumit niihin, pesin ne ensin liuottimella pariin otteeseen ja sitten kevyesti vielä hiekkapuhalsin, sitten vain Hammeritea pintaan, mitään pohjamaalia en laittanut vaikka eihän siitä varmaan mitään haittaakaan olisi ollut, tuli vain pikkuinen kiirus sen projektin kanssa kun piti saada nopeasti ajoon ja purkin etiketinkään mukaan ei välttämättä mitään pohjamaalia tarvinnut :) niin sitten vielä yksi juttu tuosta Hammeritesta, nimittäin se kuivaa huomattavasti nopeammin kuin Miranoli, pöly/kosketus/uudelleen maalattavissa reilun tunnin kuluttua maalauksesta :)
     
  7. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Sudi siihen Temadur uretaanimaalia! Onpi paljon lujempi kuin Miranooli ja kuivuukin joskus. Huono puoli pikkuhommien kannalta on 2-komponenttisuus. Ja onhan se kalliimpaakin kuin miranol. Vaan jos aatteleepi sitä jotta ei välttämättä tarvii minkäänlaista pohjamaalia niin säästäähän siinä sillä tavalla, ainakin vaivassa.
     
  8. 528

    528 Gearhead

    Paljonko litran purkki tuota Temaduria maksaa? Saako sitä ostettua rautakaupasta?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

  10. VRC

    VRC 1st gear

    Saahan näitä 2-k maaleja tavan kuolevainenkin kaupasta kun vain iskee valuuttaa tiskiin.

    En tiedä enkä ymmärrä näistä merkeistä enkä maaleista mitään mutta olen ostanut Varaosamaailmasta HB:n maaleja, sekä 1-k happopohjamaalia että 2-k sinkkiepoksipohjamaalia.
    Varsinkin tällä sinkkiepoksilla tulee sileä ja kova ja kestävä pinta, metallirapuissakin tuntuu hyvin kestävän vaikka kurasaappailla juostaan päällä koko ajan. Olen sillä koko joukon alustanosiakin maalannut eikä mitään irtoamista tai muuta pinnan huononemista ole noin vuoden käytön jälkeen havaittavissa.

    Pieniä kohteita kun 2-k maalilla ja pensselillä maalaa niin täytyy vain oppia tekemään ruokalusikallinen maalisekotusta kerralla :odroll:
     
  11. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    En muista paljonko maksaa, ja totta puhuen se on tod. paljon kiinni siitä minkä verran saat alennusta.
    Ei saa rautakaupasta vaan maalikaupasta, josta myös hintatietoja.
    Ja niin on ammatikäyttöön tarkoitettu mutta ei kai liene kielletty myydä yksityisille?
    Lue, ymmärrä ja noudata tehtaan ohjeet ja käytä puolinaamaria ja suojavaatteita ja kumihanskoja maalatessasi niin olet turvassa.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vedin oman kiesini alustan osat sadotexillä (käytännössä samaa kuin miranooli). Ovat olleet 7 vuotta ja hyvin on kestäny. Tosin en ole paljoa suolaisilla teillä ajellut. Pohjina hiekkapuhallus ja inertan pohjamaali (muistaakseni).
     
  13. juluma

    juluma 1st gear

    Ehdottomasti temadur(löytyy eri kiiltoasteita ja jopa täysin mattaa) ja mielellään ruiskulla,mutta toinen ihan ok tapa on sekottaa miranolia ja unicaa puolet ja puolet!Toimii ja kuivuukin joskus!Miranol täys kiiltävää ja unica puoli kiiltävää,tulee asiallinen pinta jopa pensselillä!Tätä temppua on käytetty myös koko auton maalaamisessa!
     
  14. 528

    528 Gearhead

    Hain kaupasta purkin temaduria. Kiiltävän mustana otin. Hyvä pinta sillä tuli ja kuvuminen oli positiivinen yllätys. Ei näköjään tarvitse odottaa samalla lailla kuin mitä miranolilla täytyi tehdä. Tuossa tuli yhteen kertaan maalattua ja vielä pitäisi ahtaita rakoja paikkailla. Kuinka pian olette maalanneet toiseen kertaan. Pensselimaalaukseen joudun turvautumaan, kun ruiskutus mahdollisuutta ei ole. Mutta kyllähän sitä mieluummin katsoo pensselimaalattua osaa alustassa kuin, että sama osa olisi ruosteen peittämä. Ruiskulla tulisi kyllä hieno pinta.

    Menee vähän ohi aiheesta, mutta missä hintaluokassa liikkuvvat valovirralla toimivat kompurat joilla voisi tehdä pieniä hiekkapuhallus ja ruiskutushommia? Minkä kokoinen kompura yleensä pitäisi olla jotta tuota hommaa voisi jotenkin tehdä? Pieniä osia olisi hiekkapuhallettavaksi, ihan harrastusmielessä ja sitten jonkinlainen ruisku jolla saisi suihkittua osiin maalia pintaan. Löytyykö tuollaisia kompressoreita miten käytettyinä?
     
  15. Pave

    Pave 1st gear

    10,04€ oli paikallisessa maali liikeessä. Riippuu aika paljon maalista, tässä tapauksessa oli kyse hiontapohjamaalista.
     
  16. timo.l

    timo.l 1st gear

    no maalaamiseen riittää hiukka pienempikin kompura. riippuu tietysti mitä maalaa. koko autoon on kiva jos hiukka isompi. ettei se ihan kokoajan pärise. maalaamisessahan ei kovia paineita tarvita ja ei sitä ilmaakaan ihan hirveitä kulu. sellanen keskikokonen riittää koti touhuihin, jos maalauksesta puhutaan.
    ja maalatessa on ehdoton veden/öljyn erotin, muuten tulee sutta koko rahalla.

    mutta hiekkapuhallus. siihen tarviikin jo kunnon mörssärin että puhdasta saa. toki pienemmälläkin kompuralla puhaltaa kiveniskemiä, mutta jos hiukka isompaa niin itku tulee kun pienellä puhaltimella/kompuralla yrittää.

    naapurin hallissa oli muinoin iso kompura(kierukka) ja kunnon puhallusvehkeet(puhallettiin raskasta kalustoa) oli aika rajut. ehkä liika isot h.a.käyttöön, mutta saihan sitä tehoa tietenkin säädettyä. ilmaa se käytti hiukan yli 9000l minuutissa :) täysllä paineilla. mitkä oli 10-12 bar.

    kerran katoin kun puhalsivat yhden pick-upin lavan niin ei siinä 10min kauempaa mennyt kuin aivan peltipuhdas.tosin ei kyllä välitetty että vetelikö pelti. oli meinaan sitten mutkasta peltiä kun puhallettiin oikein voimalla. ja todellakin jos kunnon laitteen niin pitää osaa puhaltaa muuten vetelee pellit aivan karmeiksi.ja myös ohenee rajusti.

    mutta jos oikein paksussa ruosteessa niin kyllä siihen jo isot laitteet tarvii.

    ja kun taas maalaa niin esim. auton alustaa riittää sanotaanko joku 200l minuutissa. ja paineet on siinä 2-3 bar. joten ero on valtava.

    itse olen hitsaus saumoja joskus puhallellut pienemmällä laitteilla ja kyllä se onnistuu. mutta ruosteen irroitukseen ei sovellu.

    tutulla olen käyttänyt puhalluksessa missä on sitten laitteet.

    edit: kyllähän rakentaja rakentaa tehokkaan kompuran vaikka itse. tossa kerran suunittelin että ottaisi esim. opelin 2.0l 8v lohkon(vapaasti pyörivä) ja laittaisi kampuran ja nokan suhteeksi 1:1. eli kun kampura pyörähtää kierroksen niin samoin nokka. nyt ei olisi puristustahtia.

    ja tätä pyörittäisi vaikka toisella pienellä autonmoottorilla niin saataisiin tehokas kompura.
    kun tilavuutta on 2l, niin se tuottaa kierroksella 2l ilmaa.kun moottoria pyörittäisi vaikka 1000rpm/min tuottaisi se jo 2000l.kun taas nostaisi tarvittaessa kierroksia (helppoa kun käyttömoottori on polttomoottori) vaikka 3000rpm/min niin tuotto olisi jo 6000l.millä jo puhalteliskin :)

    suhteellisen helppo olisi varmaan tehdä. säiliön vielä tarvisi.

    mutta kun isoa kompuraa tarvii niin mikä estää tekemästä 454 isolohkosta :rotfl:

    tulipa tarinaa...
     

Kerro tästä muillekin!