jarrupääsylinteri mopar

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 9000, 14.1.2007.

  1. 9000

    9000 Gearhead

    jos laittaa 68 darttiin rumpujen tilalle levyt eteen niin pitääkö
    pääsylinteri vaihtaa, jos pitää niin mistä niiden erot voi
    tunnistaa?
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Rumpujarrullisen pääsylinterissä etu- ja takasäiliöt on saman kokoisia. Levyjarrullisessa etusäiliö (takarummuille) on pienempi kuin levyille tarkoitettu isompi takasäiliö. Levyjarrupiiri vaatii rumpujarrupiiriä suuremman nestetilavuuden. Lisäksi pääsylintereissä on eroja sylinterien porauksien halkaisijoissa ja mäntien iskunpituuksissa erilaisten kokoonpanojen (rummut, levyt, tehostettu / tehostamaton, pyöräsylinterit, satulamännät, painesäätöventtiilit, autojen painot, vuosimallit jne.) mukaan, myös levyjarrullisten pääsylinterien kesken.

    Tarviit levyjarruihisi sopivan pääsylinterin ja yhdistelmäventtiilin (sis. paine-eroanturin ja paineenalennusventtiilin ja toimii jakoblokkina). Vaihtoehtoisesti takapiirille voi laittaa erillisen säädettävän paineenalennusventtiilin. Nykyään on saatavilla myös säädettävää paineenalennusventtiiliä, jossa on myös paine-eroanturi ja jakoblokki.
     
  3. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Ja yks hiton kätevä sivu vertailla osia on RockAuto.com. Niillä on melkein joka osasta jonkunlainen kuva ja vähän tärkeipiä mittoja.
     
  4. luulas

    luulas 1st gear

    Kertokaapas noviisille tuosta paine-eroanturista ja sen tarpeellisuudesta ja mitä virkaa se loppujen lopuksi toimittaa? :oops:
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kaksipiirijärjestelmässä kun toisesta piiristä häviää paine, niin piirien välissä oleva paine-eroanturin mäntä (piston assembly) liikahtaa keskiasennosta toiseen laitaan kytkien virtapiirin (switch assembly), ja kojetauluun syttyy varoitusmerkkivalo.

    [​IMG]

    Kuvalaina Moparts.com sivulta
     
  6. ryti

    ryti Gearhead

    meinaatko että tehostamattomien rumpujarrujen paine-eroanturi ei käy?
    entäs toi jakoblokki eikö sekään käy jos muuttaa tehostetut levyjarrut tilalle?
     
  7. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    saakos noita pääsylintereitä levyjarruille vielä nelipultti versiona? vai pitääkö tehdä joku soviterauta?
     
  8. murikka

    murikka 1st gear

    Kyl toi jako blokki ja anturi pitäis toimia levyjenki kanssa. Omaan autoon muutama vuos sitte vaihoin eteen levyt ja tehostajan, enkä ite ole mitään kummaa huomannu. Jarrut on tasapainoset(ei takajarrut nappaa kiinni ekaks). En sitte tiedä miten erikokoset rummut takana vaikuttaa, itellä 11" ja orginaalit vissin 9".
     
  9. ryti

    ryti Gearhead

    no hyvä,ton mä tahoinkii tietää että ei tuu ongelmia noitten pane venttiilien ja blokkien kanssa.
    helppo nyt vaihtaa jos ois tarvis kun ei oo järjestelmässä nesteitä.
    nii itellä kylläkii b-body ja 10"taka rummut,ois kyllä 11 tuumasetkii hyllyssä vaan vaihetaan jos aikaa riittää.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jo vain saa, http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php tuollaisen raybestoken hain Racers Placen kautta.
    RP:n kautta saat muutkin rockauton kamat.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Moparilla on ollut ensin noita komponetteja erillään ja sitten niiden toimintoja on yhdistelty (combination) samaan osaan. Noista on ollut useita erilaista kokoonpanoja automallien ja jarrutyyppien mukaan. Esim. pelkkä safety switch; tai safety switch + proportional valve; tai safety switch + proportional valve + metering valve; tai safety switch + metering valve; tai pelkkä combination valve; tai combination valve + metering valve tai combination valve sisältäen metering valven.

    Yhdistetyllä paine-eroanturilla ja jakoblokilla (brake warning light switch tai safety switch) ei ole merkitystä onko rumpu/rumpu vai levy/rumpu järjestelmä. Safety switchiltä lähtee etupiiristä kaksi putkea, yksi kumpaisellekin etupyörälle. Automalleissa, joissa on etupiirissä erillinen paineensäätöventtiili (metering valve), lähtee safety switchiltä vain yksi putki (toinen liitäntä tulpattu) metering valvelle , josta sitten on liitännät molemmille etupyörille. Sitten tietenkin lähtee yksi putki safetyswitchiltä takajarruille.

    Paineenalennusventtiili (proportional valve = proportionaali = suhteellinen) on levyjarrullisen mallin takajarrupiirissä. Levyjarrun kitkapalat vaativat suuremman voiman kuin rumpujarrujen kengät toimiakseen samantehoisesti. Kevyessä jarrutuksessa jarrusatulan mäntien ja rumpujarrusylinterien mäntien pinta-alojen suhde pitää huolen oikeasta voimasuhteesta ja siten tasapainoisesta jarrutusvoimasta. Kovemmassa jarrutuksessa levyjarrujen männät tarvitsevat suhteessa vielä suuremman paineen. Samalla jarrutuksessa auton paino siirtyy etuakselille keventäen taka-akselia. Proportionaaliventtiili alentaa takarummuille menevää nestepainetta, jottei rummut menisi lukkoon. Erillisiä paineenalennusventtiileitä oli kahta mallia: valurautainen ja messinkinen (A-body).

    Metering valve (metering = säätää) säätää etujarrupiirissä painetta kevyissä jarrutuksissa, jottei jarrut menisi lukkoon liukkaalla pinnalla. Metering valvea ei käytetty kaikissa malleissa.

    Yhdistelmäventtiilissä (combination valve) on samaan kuoreen yhdistetty safety switch ja proportional valve ja joskus myös metering valve. Vaikka combination valve näyttäisi päälle päin samalta niissä on säätöeroja mallien välillä (esim. '73 proportional valve: B-korisissa 500 psi sisään ja 360-405 psi ulos ja C:ssä 700psi sisään ja 550-610 ulos).

    Moni combination valveja myyvä jarruosien erikoisliike kehoittaa hankkimaan takarumpupiiriin erillisen säädettävän paineenalentimen tai korvaamaan proportional valven sellaisella just sen takia, kun markkinoilla ei näytetä olevan selvillä siitä, mikä uusi combination / proportional osa todellakin on sopiva kyseisen auton kyseiseen jarrujärjestelmää. Kuvastanee jotain näenäisesti samanlaisten osien sopivuudesta eri kokoonpanoihin......

    Tehtaalla on aina ajateltu kokonaisuutta lähtien auton painosta ja sen jarrusysteemistä. Kaikki osatekijät on sovitettu toimivaksi kokonaisuudeksi. Eri kokonaisuuksien osien sekoittaminen keskenään ei välttämättä johda hyvään tulokseen.

    Kun niistä pääsylintereistä puhuttiin alussa, niin esim. vuonna 1970 Moparin henkilöautomalleissa oli 8 erilaista jarrupääsylinteriä:
    A-bodyissä 2 (rummut tai levyt),
    E-korisissa 4 (rummut manual/ rummut tehostetut/ levyt / levyt Hemi),
    B-korisissa 4 (rummut/ levyt manual / levyt tehostetut / levyt Hemi),
    C-koriset 2 (rummut / levyt)
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Näin on. Raybestokselta ja Wagnerilta löytyy uusia pääsylintereitä joitain malleja nelipulttisella kiinnityksellä. Lisäksi markkinoille on tullut repropääsylkkiä '72 ja vanhempiin malleihin.
     
  13. Lassi

    Lassi Gearhead

    Onkos tuosta miten iso haitta, kun rumpujarrullisessa on pääsylinteri erikokoisilla säiliöillä ilman tehostinta? Miulla nyt muutenkin jarrut toiminee vähän miten sattuu, niin vähän huono tietää, että miten tuommoset pienet rummut muutenkaan toimis oikein..
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Vaikuttaisi olevan levyjarrullisen pääsylinteri. Tilavuuksista ei ole haittaa, mutta sylinterin poraus, mäntien iskunpituudet, jousien jäykkyydet jne. voi olla sellaiset, ettei toimi rumpujarrujen kanssa tarkoitetulla tavalla. Takapiirin mäntä liikkuu osittain etupiirin männän kehittämän paineen myötä ja mäntien palautusjouset säätelee loput.

    Kai sinulla on jäännöspaineventtiilit (residuual pressure valve) paikallaan pääsylinterissä putkilähtöjen alla? Jäännöspaineventtiiliä pitäisi käyttää rumpujarrupiirissä pitämässä pyöräsylinterien tiivistys kunnossa. Periaatteessa jos tiivisteissä on nykyaikaisemmat "levittimet" jousineen, niin pitäisi tulla toimeen ilman jäännöspaineventtiiliä.
     
  15. Lassi

    Lassi Gearhead

    Pitää illalla tarkastaa tuo venttiili homma.. Ja Muutama vuosi sitten tuli vaihdettua korjaussarjakin tuohon sylinteriin. Etujarrut ainakin on toiminut ihan napakasti ja takajarrut vääristä osista johtuen vähän heikommin, mutta pariin kertaan on kumminkin tullut leimattua.

    Nyt tulee perän vaihdon yhteydessä jarrutkin vaihtumaan kunnollisiin, niin saa nähdä, että minkälaiseks muuttuu tuntuma polkimessa..
     
  16. F-body

    F-body Gearhead

    Onkohan kellään kokemuksia Mopar Performancen säädettävästä jarrupaineventtiilistä ? Vaihdoin Valluun A-bodyn omat 11-tuumaiset (-73 up )levyt ja olisi tarkoitus pistää kyseinen venttiili . Autossa on alkujaan ollut 9" jarrut ja tämä varoitusvalokytkin.
    Autosta on tulossa katu / kisavehje, jolla pääsee myos mutkat isoa kovaa !
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Hyvin se pelaa, säädin venttiilin puoleenväliin ja jarrut on tuntunu hyvältä. En oo sitte muita asentoja juuri testaillutkaan, kun ei oo tuntunu olevan tarvetta. Mulla myös -73 up levyt, varotusvalokytkin/jakopalikka ja takana 10" rummut 2,5" leveillä kengillä.
     
  18. F-body

    F-body Gearhead

    Ajattelin ,että saan säädettävät jarrut, kun perä menee kuitenkin vaihtoon.
    Hyvä tietää, että säädin on käyttökelpoinen.
    Pitäis ensi kesäksi saada eka mieto versio autosta kulkuun. ( Vierotusoireita vinkkelin murinasta !!!! )
    Valluun tulee 360 cid 4v peltisarjoilla, tf-999 automaatti, 11"-levyt, HD-alusta ja toistaiseksi se surkea 7 1/4 -perä. Vuoden päästä sitten perä ja myllyyn LISÄÄ tehoa ! Orkkis näköinen sleaper.
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi jarrupaineen säätöventtiilihän ei säädä mitään jarrupainetta, vaan se on ainoastaan kuristus jarruputkessa. Eli, paine kasvaa sen toisella puolella hitaammin, mutta tasaantuu kyllä samaksi kun toisellakin puolella. Se jeesaa levy/rumpuyhdistelmän kanssa, kun rummut on itsetehostuvat. Ton kanssa niiden kytekytymistä hidastetaan mikä vähentää tota itsetehostamisominaisuutta. Toi moparin käikälekin on wilwoodin valmistama, ja ihan samaa palikkaa löytyy vaikka minkä merkkisenä. Hinnoissa on pikkasen eroja, ja joissain tulee mukana putkiadaptereita, joissain ei.
     

Kerro tästä muillekin!