Jarrupoljin painuu miltei pohjaan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Cobrajet, 23.7.2009.

  1. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Tästä on kyllä juttua pitkin nettiä, mutta yritetään nyt omalla aiheella. Eli tuli hommattua tuollainen Dodge 600. Katsastukseen on saanut jo tehdä ties mitä ja kaikki muu olisi nyt ok, paitsi nuo jarrut. Auton ollessa sammuksissa poljin ei painu ja tuntuu ottavan paineita? Mutta heti kun auton heittää käyntiin, niin poljin painuu miltei lattiaan asti. Edessä levyjarrut ja takana rummut.

    - Kokeiltu käytettyä pääsylinteriä sekä tehostajaa (Saratogasta)
    - Kokeiltu uutta pääsylinteriä (ei vaikutusta)
    - Pääsylinteri on ilmattu
    - Takaa ei sylinterit vuoda
    - Edestä ei männät vuoda
    - Ei havaittu vuotoja putkissa
    - Koko systeemi ilmattu useaan otteeseen, eri tapojakin on kokeiltu

    Ainoa näkyvä omituisuus löytyy etujarruista, joissa palat ovat kuluneet oudosti. Eli yleensähän levyjen ulkoreunaan jää pieni käyttämätön kaistale johon eivät palat ota kiinni. Tässä on päinvastoin, se käyttämätön pinta on paloissa n. 5mm ja paloissa on jo lahjakas olakekin. Eli voiko tämä olla ratkaiseva tekijä? Liian pienet levyt? Kuluneet palat? Alkaa menemään hermot tuon vekottimen kanssa. Nooh.. Viikonloppu edessä, niin täytynee napata tukeva annos stressilääkettä. Prkl.

    Jatkoa

    Lisätään nyt vielä, että nyt kokeiltiin niin, että napattiin satulat pois ja lyötiin mäntiin puristimet. Kokeiltin tässä vaiheessa ilmausta. Jostain kumman syystä poljin ei painunutkaan välillä suoraan pohjaan, vaan tuntui siltä, että ilmausruuvi olisi kiinni. Voimalla kun painoi poljinta, niin poljin painui hitaasti pohjaan. Ensin tuli normaalisti jarrunestettä ja kun poljin oli lähellä lattiaa, niin jostain kuului sihahdus. Ei mitään käryä, että mistä ääni tuli, mutta ilmausruuvin kautta ei tuntunut ilmaa tulevan.
     
  2. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Säädäppä ensi alkuun ne takajarrut silleen, että ne on ihan iholla..
    Mulla Valiantis painui poljin laattiaan ja jarrut toimi kummallisesta, korjautui, kun sääti eummut takaa 8)
     
  3. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Kokeiltu on.
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    ettei vaan olisi tuo pääsylinterin kumit tiensä päässä???
     
  5. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Samaa miettinyt. Mutta mutta. Autossa kiinni olleen tilalle on kokeiltu toista käytettyä sylinteriä - ei vaikutusta. Tänään hain varaosaliikkeestä aivan uuden pääsylinterin - ei vaikutusta
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Tua noin mää kerran selvittein tommosen via sillee et mä hain sopivia ilmausruuveja pääsylkynlähtöihin.Yks kerrallaa tukkoon ja kokeileen.Perskeles sillon vika löyty "ehjästä"etujarrusatulasta joka ei ilmaantunu ilman kääntelyä. :p
     
  7. Classic1964

    Classic1964 Double Gearhead

    Piilojameksessa, eli gm stw:ssä oli perän päällä se semmonen joku tasapaino venttiili, ja se kun alkaa viduilla, niin se laskee ilmaa sinne järjestelmään, ja ilmiö on just tuo, poljin pohjaan.

    :wink:
     
  8. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Vastaavaa juttua mietein itsekkin. Härvelissä on kaksipiirijarrut ja nekin menevät ristiin? Eli apukuskin puoleinen takajarru ja kuskin puolen etujarru jne jne. Vanhassa pääsylkyssä oli kyllä suht lahjakkaasti kaikkea ryönää sisällä eli voisiko putket olla tukossa? Miten päin muuten kääntelit tuota. Tilasin jo näet viidakkorummun ja ajattelin kokeilla kaikki mahdolliset poppakonstit mitä maa päällään kantaa.
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    Enää muista kuinka sitä kääntelin.mut yleensähän takapää on erikseen ja etupää jaettu. :eek: onkos toi abseilla?useimmissa absimöykyissä on erilliset ilmaruuvit.Suosittelen jokatapauksessa vian eliminoimista tiettyyn osaan. :)
     
  10. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Korjausoppaassa ilmausjärjestykseksi annetaan juuri tuo oikea taka - vasen etu - vasen taka - oikea etu. Kuskin puoleisen männän kun painoi sisällä, niin neste tuli etummaisesta säiliöstä ja hanttarin puolen mäntää painettaessa tuli taaimmaisesta säiliöstä. Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä, että nyt kun nuo männät kiinni puristimilla, niin vaikka ilmausruuvi on auki ja painaa poljinta, niin poljin ei välttämättä painu pohjaan ennen kuin käyttää voimaa ja kun poljin on miltei pohjassa, niin jostain kuuluu sihahdus. Sitä lähinnä ihmettelen, että mistä se edes voi kehittää painetta, kun kerran ilmausruuvi on auki.
     
  11. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Tässä härvelissä on heti pääsylinterin alla jonkinlainen venttiili. Pääsylkyltä tulee kaksi putkea suoraan tälle venttiilille ja siitä tietenkin neljä putkea. Taakse menee suoraan putket eli siellä suunnalla ei ole lisää venttiileitä. Mutta tietty kun kerran pääsylkky on vaihdettu, niin voisihan tuon venttiilinkin vaihtaa. Jos nyt kaikki osat vaihtaa, niin kai se joskus alkaa toimia :)
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oiskos se venttiili combination valve, joissain vehkeissä täytyy painaa tai vetää päässä olevaa nuppia että saa ilmattua. Tietysti se venttiili voi olla rikkikin?
     
  13. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Jees eli nyt vasta havaittiin tuo kyseinen nuppi eli pitänee sitä lähteä kokeilemaan. Korjauskirjanen nimeää kyseisen venttiilin proportioning valve:ksi

    Edittiä. Eli tuon jakokalikan päällä olevasta nupista piti vetää jotta sai jarrut ilmattua. Onko sillä mitään merkitystä jarrujen toimintaan vaikka jättäisi nupin kokonaan ylös?

    Lisää edittiä. Eli nyt kikkailtiin sen venttiilin päällä olevan jutun kanssa. Ei vaikutusta. Poljin menee pohjaan. Miten sen härvelin edes pitäisi toimia siinä venttiilissä. Siis se on joku muovinen mutterin tapainen, jonka toisessa päässä on liitin ja toisessa päässä eli sillä puolella joka menee venttiilin sisään, niin siinä on jokin liikkuva tappi. Ja koko härvelille tulee vain yksi johto. Otettiin koko härpäke pois venttiilin päältä ja kokeiltiin ilmata. Kuskin puoleisin etupyörän (viimeinen kulma joka ilmattiin) kohdalla poljin tuntui jotenkin oudolta ja kun poljin lähestyi pohjaa, niin polkimessa tuntui naksahdus kuten myös konehuoneesta jokin omituinen ääni. Eli voisiko koko venttiili olla sökönä? Jos tuon venttiilin purkaa, niin mistä voisi metsästää o-renkaat, jotka kestävät jarrunestettä?

    Se venttiilikalikka on kutakuinkin tämän näköinen. Ei ihan, mutta melkein. http://www.classicperform.com/PVK.html Itsellä tulee pääsylkyltä vastaavalle mötille kaksi putkea ja mötin päistä ja pohjasta lähtee yhteensä 4 putkea eli joka pyörälle oma.
     
  14. willalande

    willalande 2nd gear

    tulooko sitä nestettä ihan kunnolla joka ilma ruuvista?voisi olla myös että taka piirin letku on hieman tukossa ja ei sen takia ilmaannu kunnolla.mitään muuta järkevää syytä ei ole kuin että ilmaa on jossain ja letku tai putki tukossa jolloin ei ilmat tuu pois ja nesteetkään ei siten kovin hyvin liiku.
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tukkoon turvonnutta letkua veikkaan myös. Itellä oli juuri sellainen vika etujarruletkussa. Oireili ekaks puoltamisena kevyessä jarrutuksessa. Purin satulan muka herkistelläkseni, eikä sen jälkeen millään tuntunut ilmat tulevan pois. Letku kun oli sitten irti, niin ei 10 barin paineilmastakaan mennyt pihaustakaan läpi. :eek: Ja kun järjestelmässä on ilmaa, niin se combination valvekin sotkee ilmausyrityksiä, eli toimii kuten on tarkoitus. Jossain vaiheessa kesken ilmausyrityksien voi paineet hetkellisesti tasaantua piireissä, jolloin venttiilin kara keskittyy normaaliasentoon. Ventiilin toiminnasta johtuvaksi veikkaan outoja tuntemuksia polkimessa ja kuuluvia naksahduksia ja suhinoita. Se venttiilin päällä oleva muovimutteri lienee katkaisija, joka sytyttää varoitusvalon silloin kun jarrupiireissä on jostain syystä (=vuoto tai ilmaa) eri paine.
     
  16. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Voisikohan joku suomentaa tämän pätkän? Lähinnä vaivaa tuo firm application juttu.

    Combination Control Valve - To install : Thoroughly bleed the brake system as described later in this section. Then, repeatedly stop the vehicle with firm application on the pedal to center the warning switch spool valve and extinguish the brake light.
     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    troghl bleed th brk system :ilmaa jarrut kauttaaltaan.then repeatedly stop the vehcl with firm appl on th pedal:pysäytä ajoneuvo toistuvasti voimakkaalla painalluksella.to centr th wrning swth spool valve:keskittääksesi varoituskytkimen ventiilikaran.extinguish the brake light:sammuttaaksesi jarrun varoitusvalon.
     
  18. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Eipä toimi vieläkään jarrut. Tähän mennessä on vaihdettu: tehostaja, pääsylinteri, takarummut sorvattu, taakse laitettu uudet sylinterit, eteen vaihdettu satuloiden tiivisteet ja jarrupalat, combination valven tiivisteet.

    Edelleen kun käynnistää auton, niin poljin painuu pohjaan. Us-partsin heppu heitti ilmoille ehdotuksen, että takaa olisi rummut liian kuluneet. Voisiko tuossa olla vika? Itse olen miettinyt, että voiko kenties jarruletkut pehmetä niin paljon, että ne antaisivat näin paljon myöden ja voisikohan niitä testata jotenkin? Joku aika sitten irroitimme etujarruletkut ja laitoimme jarruputkien päihin sokeat eli tukimme putket. Poljin ei painunut milliäkään. (takaa kengät iholla kiinni, mutta en muista kävikö auto vai ei), tästä tulimme siihen tulokseen, että etusatuloissa on vika. Eli tiivisteet ja uudet palat. Tosin jarrulevytkin oli tuumaa liian pienet, joten nekin vaihdettiin oikean kokoisiin. Alkaa itseltä olemaat idealaari suht tyhjä...
     
  19. julmajari

    julmajari Gearhead

    mä vaihtaisin vielä noi etujarruletkut varmuudeksi, ei varmaan maksa maltaita.
     
  20. amalo

    amalo Gearhead

    Jarruviat on hauskoja. Oot vissiin rasvannut satuloiden tapit niin että pääsee varmasti liukuun? Mulla oli sama oire buickin etujarrujen kans, poljin painui pohjaan kun ainoastaan sylinteri otti sisäpuolelta levyyn kii ja pyöränlaakeri antoi just sopivasti periksi. Kummallakin puolen sama juttu.
     

Kerro tästä muillekin!