Jarrupoljin painuu miltei pohjaan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Cobrajet, 23.7.2009.

  1. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Etuletkut 35€ per letku ja takaletkut oli suunnilleen 26€ per letku.

    Etusatulat avattiin ja vaihdettiin uudet tiivisteet. Samalla putsattiin satulat suht huolellisesti ja liu'ut voideltiin.

    Sinänsä alkaa mennä usko tämän purkin kanssa, kun vaihdettavat osat alkavat loppumaan ja millään ei ole minkään sortin vaikutusta.

    Lisätään vielä sen verran, että liittyyköhän seuraava vaiva tähän? Ilmauksessa poljin ikään kuin jää alas jumiin. Poljinta nostettaessa tuntuu kuin poljin napsahtaisi hieman. Viime ilmauksessa poljin jäi kerran tähän kohtaan kokonaan ja jouduin jalalla avittamaan polkimen ylös.
     
  2. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Taas napattiin edestä letkut auki ja lyotiin putket tukkoon. Poljin ei painu. Samalla napattiin satula irti ja purettiin.

    [​IMG]
    Kuva isompana

    Onko noi punaisella ympyröidyt liukuihin tulevat "holkit" ihan lailliset? Luulisi, että niiden tulisi olla edes metallia, nyt ne ovat jonkin sortin muoviset liperit. Liuku heittää satulaan nähden jo pelkällä käsin vääntämisellä todella paljon. Tämäkö tässä on kussut koko ajan?

    Edit. US-partsissa meinattiin, että tuollaiset nuo kuuluu ollakkin. Noh, uudet letkut tulossa.
     
  3. VesQ

    VesQ 1st gear

    Kyl ne monissa peleissä on jotain teflonia tms muovia, jossain liukuu ihan vaan kumitutin sisällä

    Toi polkimen alasjääminen ei kai pitäs olla kovin normaalia, täytyyhän siinä olla joku palautusjousi sekä pääsylinterissä jousien pitäisi painaa männät takaisin, jos pääsylinterin männät jumittaa pohjaan niin ei saa säiliöstä jarrunestettä ? Millanen säiliö tossa on, voiko olla tukossa

    Liukujen vaikutus selviää sillä että lukitsee ne männät satuloista vaikka laittamalla paksua rautaa männän ja satulan kynsien väliin, sillon pitää/pitäisi toimia.

    Periaatteessa liut ei vaikuta tohon koska jarrupalat ja levy on satulan männän ja "kynsien" välissä eli liut vaan kannattelee satulaa oikealla kohdalla, sen ne kuluneet liut voi tehdä että satula roikkuu vinossa ja palojen ja levyn väli jää liian isoksi ja poljinliikettä tuhlaantuu tohon rakoon ennenkuin alkaa ottaa kiinni
     
  4. rakkari

    rakkari 3rd gear

    otas se jarrutehostajalle menevä alipaine letku irti ja tulppaa se.. ja koklaa sitten jarruja ei pitäis mennä/jäädä poljin lattiaan, tämmönen vika omassa linkissä toimii ilman tehostajaa kuin ihmisen mieli mut kun laittaa letkun kiinni tehostajaan niin junttaa jarrut kiinni ja polkimen lattiaan.. :-?
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Ehkä kaukaa haettu mutta onko sitä ihan oikeesti käytetty dynossa ja todettu että jarrut ei toimi.
    Ajattelin vain kun Dodgellakin on tuo hydroboost systeemi 84-93 ollut käytössä ja olisko tässäkin?
    Jos on niin sen polkimen pitääkin mennä pohjaan mutta jarrujen kyllä pitää toimia.
    Aikoinaan konttorilla pääsin vittuileen kun eivät ymmärtäneet miten hydroboost toimii....pomppauttivat kun polin "meni pohjaan".
    Sitten kun tuli hiukka suomennettua niin olipas hiljasta porukkaa :)
     
  6. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Tästä hydroboostista olisi kiva saada lisätietoa, mutta mutta, osia vaihdettu aika läjä. Takajarrurummun sorvaus vissiinkin meni hitusen ketuilleen siitä päätellen, että jarruttaessa pitää aika lahjakasta hakkaavaa ääntä. Tästäkin huolimatta, poljin painuu suht pohjaan, tosin ei ajossa, eikä auton ollessa sammuksissa. No, leiman sai papereihin ja nyt on ensimmäinen Dodge ja kauan toivottu tomaatti perseen alla. Toivottavasti ei tarvitse tehdä jarruille vähään aikaan mitään ihmeempiä.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    No hydroboost tarkoittaa hydraulista jarrutehostinta. tunnistat systeemin siitä, että perinteistä isoa alipainetehostinta ei ole , vaan tilalla pääsylinterin takana on pienempi hydraulinen yksikkö, johon tulevat ja palaavat hydrauliletkut tehostimen pumpulta.

    Ja hydroboostin ominaisuus, ei vika on se, että poljin menee painamalla pohjaan kone käynnissä...
     
  8. Cobrajet

    Cobrajet 1st gear

    Eli siis tuossa on ihan normitehostin, joka toimii alipaineella. Puol vuotta sitten uppos tohonkin rassiin. Pikku hiljaa kun teki. Vielä pitäis ulkokuoren kauneusvirheisiin jossain vaiheessa panostaa.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tänään ihan mielenkiinnosta Teivosta kotiintultaessa sain päähäni kokeilla että miten 08-vuosimallin Avengerissa jarrupoljin painuu.

    Yllätys, kun auton ollessa pysähdyksissä jatkaa polkimen painamista, menee se pikkuhiljaa melkein kiinni lattiaan. Ja varmaan painuisi lattiaan saakka jos vaan uskaltaisi painaa suurella voimalla. Auto toki pysähtyy pienemmälläkin painamisella jo kun poljin on noin puolivälissä.
     
  10. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Ei nyt varsinaisesti ton jarrupolkimen kanssa ongelmia, mutta takajarrujen kanssa.

    Auto siis -83 suburban, alunperin 2WD, mutta muutos nelivetoseksi loppusuoralla. Akselit -83 Blazerista.

    Eli siis, kun takajarrujen ilmausruuvin löysää, niin nestettä tulee, mutta heikosti, eikä jarruissa tapahdu mitään liikettä, ei suuntaan eikä toiseen. Eikä ilmaakaan näytä tulevan.Edessä jarrut toimii niin kuin pitää.

    Taakse vaihdettu jarruputket ja jarrusylinteri.
    Edessä jakotukki oli irti yhdessä vaiheessa. Siis se mutikka, mihin tulee kaks putkea pääsylinteriltä ja kaksi lähtee etujarruille ja yksi taakse.
    Jakotukissa ei näyttänyt mikään vuotavan.

    Missä vika voisi lymyillä? onko takana oleva jarruletku huono(puskee nestettä kudosten väliin?) vai onko pääsylinterissä jotain pielessä?

    Vai onko jotain muita ehdotuksia?
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    kokeile enen takajarru letkua.. tuleeko siitä saumasta neste ulos...sit jos siittä tulee nii niin letkun ja takasillan t-haaraa.....

    ja jos taas ei tule letkun saumast... ni sielt konehuoneen jakotukist...tuleeko sen takapiirin liitoksest??...jos ei tuu ni sulla on se "faking" kuula siellä edessä :(

    takaletku on hyvinki mahdollinen noin vanhassa...
    taka t-haaran ja letkun liitos on hyvin mahdollinen et reikä t-haarasta on menny umpeen..
    ja sit toi jako mokkula, hyvinki mahdollinen :cry:
     
  12. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Toi t-haara koitettiin, että kyllä sieltä ainaki nestettä tuli. Tosin kaveri oli auton alla tutkimassa ja minä jarrua painamassa, joten en tarkalleen tiedä miten asian laita on.

    Mutta täytyy vaihdella noita osia ja tutkia enemmänkin, niin eiköhän noi rupee toimimaan.
     
  13. Kauko

    Kauko Gearhead

    Meillä oli joskus aikaa sitten -86 Buicki missä oli koko meillä olo ajan sama juttu. Kone käynnissä jarrupoljin painui miltei lattiaan. Auto oli meillä pari-kolme vuotta, mut tuota vikaa ei saatu koskaan eliminoitua, vaikka varmaan kaikki mahdolliset osat jarruihin tuli pääsylkkyä ja tehostinta myöten vaihdettua, mut leima tuli silti joka vuosi. Poljin ei mennyt ihan lattiaan, mut liki. No, ei tää nyt kyllä mitenkään sua auta, mut saman vaivan kanssa on painittu täälläkin.
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vika vai ominaisuus? Kyllä ainakin Dodge Avengerissa, vuosimalli kai jotain -08, en tarkkaan muista, painuu jarrupoljin melkein lattiaan jos sitä vaan painaa tarpeeksi kauan.
     
  15. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Vika löytyi: Viimenen pätkä ennen takajarruletkua oli hapertunut sen verran, että ei jarrut toiminut. Vian havaitsi siinä vaiheessa, kun otin jarruletkun ja tuon putken välistä liitosta auki ja liitin ei pyörinykkään helposti, joten putki antoikin periksi.

    Vielä pitäisi saada jarrun varoitusvalo sammumaan.
     

Kerro tästä muillekin!