Jarruputket

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jaketin, 27.5.2010.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    Tuolla tänään tallilla topicissa on pieni keskustelu jarruputkista..

    olen tuskaillut noiden vuotojen kanssa. Olen ostanut metritavarana motonetistä vai oliko se biltemasta jarruputkea. tein kartiot normaalisti yms. putket paikoilleen ja tiukkasin liitokset. nesteet sisää ja mitä, vuotaa.. ei muuta kuin kiristämään liitoksia ja ne täytyy vetää kiinni aivan järjettömän kovaa, kyllä kierteet on koetuksella. tallikaverilla oli sama juttu.. onko muilla samanlaisia kokemuksia asiasta??
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    On samanlaisia kokemuksia. Liittimet ja putken pää pitää olla toisiinsa sopivat.

    Jarruputkiliitännöissä on erilaisia liittimiä ja siten myös putken päitä. "Kaksinkerroin" taivutettuja putkenpäitä on pääsääntöisesti käytössä kahta mallia: SAE ja DIN. Liittimien ja putkenpäiden pitää olla toisiinsa sopivat. SAE päässä putkeen tehdään kaksoitaivutettu kartiopää, "trumpettipää". DIN päähän tehdään putkeen "pallo". SAE liittimissä naaraskappaleissa on pohjalla kartio ulospäin ("tulivuori"), DIN liittimien pohja on hiukan kovera ("puolipallo sisäänpäin"). Urosliittimissä SAE mallisissa on reiässä kartio ja kierteet on päähän asti, kun DIN liittimissä pää on tasainen ja alkuun saattaa olla kierteetön "ohjausosuus". Noita kun sopivasti sekoittelee niin ei välttämättä pidäkään liitokset.
     
  3. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Samanlaisia ongelmia oli meilläkin kun jarruputkia tehtiin taka-akselille.. Tuo "uusi" jarruputki seos on pirusti kovempaa kuin vanha ja vaatii joko täydellisen kartion tai sairaanloista kiristystä kartion ollessa huono..

    Tais olla yksi liitos kuudesta mikä ei vuotanu :lol:
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mä laitan aina arpin asennus rasvaa ( mikä tahansa moly pohjainen mämmi käy ) kaikkien putkiliittimien kierteisiin,putken ja mutterin sisäosan väliin niin että kitka kiristettäessä olisi mahdollisimman pieni. Näin tulee enemmän puristusvoimaa putken kaulukseen ilman että pehmeä mutteri lähtee nylppääntymään. Ohessa esimerkki bensaputken juntturin asennuksesta.


    [​IMG]
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Kuules, arvaa vaan... :mad:
    Ihanan lämpimiä muistoja viime syksystä kun olis pitänyt saada yks ryöppä ajoon.

    En ole jaksanut vielä mennä auton alle liitoksia kirimään, jotta olisko "vika" pelkästään siinä, tai sitten väärissä liittimissä tai jtn muuta ihanaa.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Valdoon kun uusin putket niin sain ihan helposti syntymään päät putkiin ja pitämään myös. Taka-akselin jakotukissa oli pieni vuoto liitoksessa mutta pikku kiristyksellä lähti pitämään. Mä sain lainaksi paikalliselta SEO:lta päiden tekoon tarkoitetun puristimen ja rullan jarruputkea. Musta tuntui ettei se putki ollut erityisen "kovaa". Toki kun ekat putket vasta itse väänsin niin vertailukohtia nolla. Putki oli Autoasi ketjun tuotteita, olisiko siinä eroa?
     
  7. jariha

    jariha Double Gearhead

    todennäköisesti ei ollut motonetin putkea? tod.näk. korjaamolla on ihan "oikeata" kuparista jarruputkea, ite temppuilin motonetin putken kanssa ensin putkia asentaessa ja tehdessä kartioita et ne kartiot säilyi ehjänä(on niin kovaa materiaalia jotain cu/ni sekotusta), sit parin vkon päästä mehut sisään ja yhtä liitosta lukuun ottamatta kaikki vuosivat, kiristäminen auttoi kyllä tässä kohti osaan liitoksia(takajarruletkusta oli mennyt kierre josta vuosi). ilmauksen yhteydessä kun jarruihin lyötiin paine niin johan rupesi liitokset tihkumaan :) parina päivänä niit kiristeltiin ja tehtiin päitä uusiksi jotta pitäsivät. lopuksi meni hermot marssin paikalliseen varaosa putkaan ja ostin "oikeata" kuparista jarruputkea ja kolme tuntia myöhemmin kaikki putket autossa oli jälleen uusia ja liitokset pitäviä myös ilmauksen jälkeen. ns. "vanhojen" putkien irrottamis vaiheessa todettiin osankartioista olevan halki, motonetin putket lähti takaisin ostopaikkaansa.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minä olen käyttänyt kuparipastaa - lähinnä putken ja liittimen välissä, mutta myös kierteissä.


    maxvo2 auton jarruputket näyttää "oikealta" kuparilta.
     
  9. GMies

    GMies Gearhead

    Asia taisi tulla jo selväksi tomason vastauksesta, mutta vielä, teitkö kaksoiskartiot vai "normaalikartiot"?
    Jos teit kartiot, niin eivät todella pidä.
     
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Motonetin hyllyssä oli kahden väristä putkea kun viimeks kattelin. Toinen oli ihan kuparin väristä ja toinen enemmän harmaata, mut molemmissa oli samat leimat Cu/Ni jne. Seossuhteissa lienee eroja. Puhdas kupari ei ymmärtääkseni ole paras materiaali jarruputkiin, nikkeliseosteinen on lujempaa ja vastustaa syöpymistä paremmin. Pehmeämpään kupariin ehkä on harrastelijan vehkeillä helpompi saada pitävät kartiot.
     
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    totta ja puhtaasta kuparista tuskin on noikaan putket (ilmeisesti ei saa nykyään täyskuparisia laittaakkaan/myydäkkään?) ovat tosin helvetin paljon helpommat työstää, noita vois pyöritellä melkein vaikka jokapäivä :rotfl:
    kuhan ny pitävät tämän kesän ens talvesta ei taas tiiä mitä sitä keksii :D
     
  14. cuda69

    cuda69 Gearhead

    motonetin ja bilikan putkista en tiedä,mutta minä olen aina ostanut jarruputkea normi autotarvikeliikkeestä eikä liitokset ole vuotanut vaikken niitä ole hampaat irvessä kiristänyt.
     
  15. jaketin

    jaketin Gearhead

    kaksoiskartiot väsäsin...

    mutta nyt on vuotoja nolla :D

    jakotukin liittimiä piti kovasti kiristellä. kaikki loput menikin pienemmällä voimalla :eek:

    tuo brc1 idea on loistava 8)
     
  16. redxeye

    redxeye 1st gear

    mä tein niin että kun kartio oli puristettu niin hehkutin pään punaiseksi että pehmeni, on pitäny hyvin.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jarruputkea ei varmaankaan saa korjata letkulla ja klemmareilla?
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

  19. Quest

    Quest Gearhead

    Jotkut jakotukit / letkut vaatii myös pidemmän juntturin
     
  20. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Kaksoiskartiot tapana olllut tehdä, ja aina pitänyt.. Nippeli Tepolta saa joitain valmiita teräsputkia joissa siis kartiot, ja juntturit valmiina. www.nippelit.fi
     

Kerro tästä muillekin!