jarruputkityökalu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja RumaJussi, 24.10.2006.

  1. RumaJussi

    RumaJussi Gearhead

    Koitin hakee topiccia ko. aiheesta, mutta en löytäny :( Sekin että kuuluuko tämä tänne vai työkaluosioon on arvuutus :lol:
    Aiheeseen...
    Onkos millaisia kokemuksia noista myytävänä olevista työkaluista, jolla ihan ite saa jarruputkiin tehtyä nipat?
    Myynnissä taitaa olla useitakin merkkejä ja malleja... suosituksia kaivataan, kun tarttis kaikki putket pistää uusiksi niin voi tulla arvokkaaksi teettää.
     
  2. Bilteman kartiotyökalulla justiinsa vetelin uudet putket yhteen rojektiin. Toimii hienosti, mutta vaatii aika monta projektia ennenkuin maksaa hintansa takaisin... tuo onkin kaverilta lainassa.
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joku on saanut Bilteman työkaluilla ihan ok päät joku ei. Ei maksa sekään paljon, jos teetät siis vain päät. Eli viet pajalle oikean mittaiset putken pätkät ja oikeat juntturit valmiina kieppien sisälle pujotettuna ja mieluummin sitten oikein päin pujotettuna sinne ne.

    Ite teetin ne päät.
     
  4. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Kyllä nillä ihan ok päitä saa tehtyä pienellä harjoittelulla. Kupariputkeen, siis. Rautaputki vaatii jo järeemmät työkalut.
    Ja onhan se Cu-pilli helpompi muotoilla paikalleen.
     
  5. kapa

    kapa 3rd gear

    aikusten oikeesti pelkästä kupariputkesta ei pykälien mukaan saa putkia tehdä vaan pitää tehdä kupari/nikkeli seosputkesta
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo ja jokatapauksessa tuo kuparinikkeliputkikin vääntyy käsin ihan mukavasti ja sitä on myynnissä varmaankin kaikissa autotarvikeliikkeissä metritavarana.
     
  7. Jos henkilöllä on kädet oikein päin ruumiissa kiinni niin homma onnistuu. Ei siinä ole muuta kuin että katsoo sen levittäjänupin asennon ennenkuin painaa kahvasta menemään. Helppoo kuin heinänteko. En tosin tiedä onko noita työkaluja myyty erilaisia. Tämä mitä ite olen lainaillut, on semmoinen punainen "eloksoidun näköinen".
     
  8. Hervast

    Hervast 1st gear

    Eikös Biltsulla ole noita tyssäystyökaluja kahta erilaista, se parempi maksaa noin satasen verran ja se halvempi ja vähemmän kehuttu on kai tuntuvasti edullisempi ?
     
  9. ford59

    ford59 1st gear

    Kyllä noilla halpa sarjoilla saa päitä prässättyä pehmeään putkeen, alkuperäisen kaltaiseen rauta putkeen en viitsi edes kokeilla. Kalliilla sarjalla täytyy tehdä 10 autoa uusilla putkilla, että maksaa edes osittain itsensä takaisin...
     
  10. kapa

    kapa 3rd gear

    jeps, ainakin motonetin cu/ni putki on yhtä löysää työstää kun pelkkä cu
    ainakin biltema on myyny tota cu putkee niin että kannattaa olla tarkkana kumpaa ostaa
     
  11. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Riippuu aika paljon siitä, minkänäköistä päätä siihen putken päähän on tekemässä...

    Itse kun enempi on pelannut noiden eurovehkeiden kanssa, niin oikeanlaista kartiota ei ainakaan niillä kautta aikain kaupan olleilla "halpa"vehkeillä saa aikaiseksi, ellei sitten jätä kartiota vain yksinkertaiseksi, jolloin putki katkeaa kartion juuresta jo ilmatessa.

    Nyt on oikeat vehkeet, mutta hintaakin oli useampi satanen.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Bilteman halpasarja toimii oikein hienosti, kunhan vaan älyää tehdä sen kaksoiskartion sillä. Hintakin on ihan kohdallaan, kun on auto nosturilla ja putki kuitenkin poikki (90% tapauksista) kun sen avaa. Se 50€ on äkkiä mennyt ylimääräiseen vaivaan yms. menoihin. Miksei se toimi eurokikottimissa?

    Ja kun putken katkaisee suosiolla heti aluksi molemmista päistä ja avaa nipat lenkkiavaimella, niin säilyy sylinterikin ehjänä. Samalla tulee tehtyä uusi putki ja säästää kokonaisaikaa. Nipat voi sitten porata auki ja uusiokäyttää.

    Onko tuo kupariputki ihan oikeasti kiellettyä??? Minä ainakin olen usein sitä käyttänyt (joskin myös kuparinikkeliputkea). Mielestäni se on miljoonakertaa parempi kuin pitkältä matkalta lähespuhkiruostunut alkuperäinen rautaputki.

    Koskaan ei ainakaan katsastusmies ole asiasta maninnut, kai niilläkin on järki ja suhteellisuudentaju mukana.
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Puhumattakaan mahdollisesta kellonajasta. Itse ainakin korjaan autoa erittäin harvoin varaosaliikkeitten aukioloaikoina. Se kun on aika pitkälti myös oma työaikani. Minun varaosaliikkeeni tekee jarruputket edullisesti ja odottaessa, mutta valitettavasti vaan epäkäytännölliseen aikaan viikosta.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Pistä kupari-nikkeliä. Kupari kovettuu tärinässä ja murtuu pirunhelposti jarruputkissa olevien voimien edessä. > Ja silloin lähtee jarrut ..
     
  15. rrauta

    rrauta 3rd gear

    on se kielletty, vaikka sitä tuskin erottaa kumpaa putkea siellä on, ei voi kyllä suositella kupariputkea, koska kupari tyssääntyy värinöistä ja tärinöistä ja lopulta murtuu.
    kieltämättä sekin on parempi kuin paska rautaputki, mutta kannattaa kuitenkin käyttää sitä nikkeliseosteista putkea.
    ja nyt on turha niiden jotka on sitä kuparia käyttänyt selittää että hyvin on kymmenen vuotta kestänyt, voi ollakkin, mutta se on laiha lohtu jos sen takia menee jarrut just sillon kun se hirvi sattuu hyppään eteen....
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    se mitä motonet/biltema myy on aikasten kuparin väristä?? eikö? mun mielest siin on kuparia hiukan liianpaljon!! tosin jos kysessä on 30€-corolla tai vastaava ni siitä vaan ja kestää!! mut omaan harraste pirssiini en tosta kamasta laittais edes kytkin putkea!!! kupari kovettuu kun tärisee!! ja tämä on tosi!

    se parempi ei edes vivahda kupari-värille! maksaa nettona 6€/m meillä päin ett mun mielest ei kannata tässä asiassa nuukailla!!

    biltemaasta hakee net putken taivutus pihdit,ne mitkä näyttää järeiltä johdon kuorinta pihdeiltä. ni sit saa tosta kovemasta tehtyä oikein terävän mutkan(usein lähtee het sylinteristä kääntymään jyrkästi, ni toi on paha tehdä ilman pihtejä siististi)

    ja mikä parasta tähän ottaa maali hyvin kiine!! voi maalata vaik vihreeks niikun ajan henki "tingeli-tangeli"tuuninki piireissä on!!!!
     
  17. rrauta

    rrauta 3rd gear

    tai laittaa sitä kupariputkea, ei tarvi maalailla ja muuttuu silti vihreeksi :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    siitäköhän se väri sinne tuhninki hommiin on tullu :rotfl: :rotfl: :poff:
     
  18. thyyning-jarruputki, toi oli osuva, selvää myyjäainesta :rotfl: :poff:
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kun oli mukamas kiire niin teetätin putket tarvikeliikkeessä. Putket on kuparia eli kait sitten laittomat? Pistäkääs pykälän kohtaa jossa kupariputkien käyttö kielletään. Niin, kolme metrin pätkää kuudella päällä liittimineen maksoi 38€.

    Ja kun työkaluista oli puhe:
    Olen käyttänyt pro-päidentekokonetta: helppoa ja siistiä jälkeä. Bilteman kalliimpi, ruuvipenkkiin kiinnitettävä malli on vastaavan tyyppinen. Lestejä vain on neljäsosa siitä mitä oli tuossa autokorjaamoille tarkoitetussa laitteessa.
    Jarruputkien taivutteluun soveltuu myös nämä halvemmat putkentaivuttimet. Rosteriputkelle saattavat sitten antautua.
     
  20. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Ainakin joskus Motonetissä on ollut kahta erilaista putkea hyllyssä, toinen kuparinväristä ja tosi pehmeää. Toinen selkeästi harmaampaa ja jäykempää tavaraa. Tämä harmaampi oli huomattavasti paremman oloista.
    Molemmat samalla tuotekoodilla, ilmeisesti eri toimittajilta.

    Olisiko molemmat kupari-nikkeliseosta, mutta eri seossuhteilla?
     

Kerro tästä muillekin!