Jarruputkityökalusarja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja palontie, 20.10.2017.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ en tienny tommosia olevankaan (puristeliitin). Muutenkin tuli topikki kuin tilauksesta, olen juuri opetellut tollaisen ikh sarjan kanssa päiden tekoa.

    Parikymmentä enemmän tai vähemmän kanttarellin muotoista päätä tehnyt 3/16" teräsputkesta ja toisaalta kuparinikkeli putkesta. Kuparinikkeli on paljon helpompaa käsitellä eikä ruostu. Viimeisimmät päät on jo sinne päin, saattais pitääkin kun juntturilla vetää muotoon. Sitä työvaihetta olen harjoitellut irrallisen pyöräsylinterin kanssa. Eli kannattaa varautua että ei onnistu laakista.

    Tärkeimmät vinkit jo tulikin, vielä se että jos putkileikkurilla katkaisee niin kannattaa sen jälkeen viilalla pyyhkäistä, siihen voi kai tulla leikatessa jokin pintakarkaisun tapainen ilmiö. Kunnon viiste ulkopuolelle, mikä on viilalla hieman vaikea saada yhdenmukaiseksi ja siitä seuraa kanttarelli vino ja huono pää. Varmaan jokin tarkoitukdeen tehty työkalu olis parempi.
     
    palontie tykkää tästä.
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    eikös juuri 3/16 ole lähinnä 5mm putkea?
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    4.75mm siinä taitaa seisoa, eli joo
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä mä olen tollasella hyvin samanolosella tehny, ja aika usein menee ihan kerralla. Kun vähän ensin harjottelee, kuin paljon sitä putkee pitää alottaessa olla yli lestistä.
     
    Substitute ja palontie tykkäävät tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Putkia saa muuten kaupasta valmiiksi tehtynä eri mittaisia, ei tartte kuin väännellä muotoon käyttäen vanhaa mallina.
    Olen tehnyt niin mutta ajattelin nyt harrastaa ja opetella putkien teon, korkea aika kun yli 50 mittarissa.
     
  6. cdi

    cdi Double Gearhead

    ääni kupari nikkelille. ja messinkijatkolle ei tullut sähköistä paria vaikka jotkut viisaat väitti..........tai ainakin pelas muutaman vuoden mitä kosla markilla oli.Osta koko kieppi sitten niin saa harjoitella sillä hinnat alkaen työkalulla. Tuolla omalla onnistu kerrasta ,eikä yhtään haitannut että peukalo on keskellä kämmentä.

    ps ei muista mitenkä paljon lyheni ,mutta kun tekee viivan putkenkylkeen ja mittaa ennen ja jälkeen kun on toisen pään tehny.
     
    Muokattu: 20.10.2017
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jenkeissä on muotia rosteriröörit, mitähän itua siinä on?
     
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    hyvä huomio,eipä ois ainakaan ekalla yrityksellä tullut mieleen.
     
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

    Mä arvaan....... siinä ei osat "hapetu" putkeen kiinni kun käyttää rosteri osiakin.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Minullakin oli tuo halppismalli ensin. Sitten muutamaan autoon tarvi tehdä kovasta putkesta (on lähinnä alkuperäisten väristä putkee). Ei onnistunu se kaksoiskartio enää halppiksella (tai sitten en vaan osannu?). Sitten ostin Biltemasta semmosen satasen laitteen (siihen aikaan) http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...ustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-2000020712/ . Opettelun sekin vaati, että semmonen japseihin sopiva kaksoiskartio synty oikeen laisena. Se oli tärkein asia, että kuinka paljon putken pää tuli ulos lestistä, ennen runttausta. Pelkän kartiolevityksen tekee noilla halppiskaluillakin. Se ei vaan käy kaikkiin.
     
  11. cdi

    cdi Double Gearhead

    Juu T:ren bilhelvetistä mäkin ostin mutta siellä ei ole enää listoilla mätänetissä on ja päivän hinta 99 e eri putken matriiseja tuossa oli mielestäni kaksi omasta ei ulkoa muista montako eli ei se tarve niin hirveän suuri ole.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei oo kyllä kuparinikkeliin vaihdonkaan jälkeen yhtään enää juuttunu. Tosin ite tulee kyllä juntturit rasvattua tai koteloöljyttyä asennusvaiheessa.
     
  13. jorkat

    jorkat Gearhead

    varmasti tekee, kun opettelee käyttämään. mulla on niin halpa sarja, että mulle maksettiin kun otin sen itelleni käyttöön ja hyvin on pelannu (vaatii voimaa vitusti, että saa halutun lopputuloksen)
    ei oo tarvinnu viimeistellä päitä mitenkään leikkurin jälkeen ja aina on pitäny. kolmea eri kokoa olen tehnyt. juju on siinä, että paljonko tulee jättää putkea "klämpistä" näkyviin ennen pusertelua, että tulee hyvä. ja se "juju" on sen puristavan palan paksuuden verran.
    en taida kehdata laittaa kuvaa käyttämästäni setistä.
     
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    tässä esimerkissä taitaa juuri näkyä 4:27 kohdalla.
     
    jorkat tykkää tästä.
  15. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Ittellä sama sarja kuin valpas ja hyvin on pariin autoon tuolla tullut putket tehtyä ja on sitä kaveritkin lainailleet, eli ilmeisesti kelpaa. Ainut ongelma tuolla on auton alla vääntely, kun vaatii melkein sen ruuvvipenkin et saa kunnolla. Toki kikkailin sen kerran siten et penkki lankkuun kiinni ja kaveri piti jaloilla lankkua vastaan et kärsi vääntää kunnolla.
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    helpottaiskohan miten kun se putki on siinä työkalussa kiinni,niin antaisi lämpöjä ennen kuin rupeisi kiristämään?
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuollaisillapa juuri niitä olen tehnyt kaikkiin projetkteihin. Kaikki on onnistunyt.

    Jos se kaksoiskartio on lopputuloksena hiukan kallellaan tai hieman epäkesko, niin kiinni vaan. Se juntturimutteri ja kartio ne lopulliseen muotoon puristaa.
     
  18. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ei tartte lämpöä. Laitat vaan jarrunestettä siihen "liukasteeks".
    Kuparinikkeli menee kaikista helpoiten tuolla työkalulla.

    Kuparinikkeli on paras "budjetti" ratkasu sillä se on pehmein ja helpoin + ei ruostu puhki.
    MUTTA. Jos sulla on joku top fuel dragsteri ja jarruille tulee ihan oikeasti painetta niin nuo putket pullistuu. Sen takia käytetään rosteriputkea näissä tehokkaimmassa versioista kun ne ei pullistu lainkaan.

    Itse ostin tän työkalun sen takia että jos katkee just siitä ruuvin kohalta niin helppo korjata jos on sitä ylijäämää putkesta jälellä..
    Toinen sit sen takia ettei tartte putken takia lähtee motonettiin ajamaan hevonkuusesta asti kun on metrikieppi valmiina.
     
  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    no sitä kyselin kun näyttää sevillen putket olevan jotain kovempaa matskua kuin kupari.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Rautaputkiahan alkuperäset usein on, samoin kuin kaupan valmisputket.
     

Kerro tästä muillekin!