Jarrusatulan pölysuojan asennus (GM 1-mäntäinen)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ValiantMan, 27.4.2008.

  1. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Eli miten maailman yksinkertaisimman asian voi tehdä väärin...

    Electrasta (85) jumittui totaalisesti jo jonkin aikaa laahannut jarrusylinteri. Jumitus oli niin paha, ettei sylinteri tullut pihalle polkemalla eikä paineilmalla. Edestakainen liikuttelu isossa viilapenkissä ja paineilmalla sekä ruosteenirrotusaineen ahkera suihkuttelu aikaansai pikku hiljaa isomman liikkeen ja lopulta mäntä tuli ulos. Männän kromipinta oli hyvä, vain yksi pienenpieni syöpymä etureunassa. Sylinterissä sen sijaan oli enemmän syöpymää, jonka poistin hiomalla (ei ollut hoonausvehjettä). Testaus ilman kumeja, hyvin liikkuu. Uusi tiiviste sylinteriin, mäntä sisään ja pölysuoja paikalle. Niinhän sen pitäisi mennä.

    Miten himputissa tuo pölysuoja saadaan paikalleen niin, ettei se väänny tai kumi lopulta riku puisen "lyöntituurnan" lipsahdettua? :mad: Pölysuojan kiinnitysrengashan on halkaisijaltaan isompi kuin "kynnys" sylinterissä ja se pysyy jotenkin jousivoimaisesti paikallaan. Sylinterissä on kyllä jonkinlaista viistettä (osin pintaruosteessa), mutta miten sellaisen vetelän renkaan saa paikalleen niin, että paine on tasainen. Onnistuuko kotioloissa ollenkaan, vai pitääkö viedä jonnekin prässättäväksi? :oops:

    Auttakeehan nyt, että saadaan Buiski taas tielle.

    Jos menee satulan vaihdoksi, mistä saa ja mihin hintaan?
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minä olen asentanut ensin pölysuojan satulaan ja sitten männän sylinteriin pölysuojan läpi. Kikkakolmosena on käyttää paineilmaa asennuksessa. Painaa rasvattua mäntää sylinteriin satulaan asennettua rasvattua suojakumia vasten ja samalla paineilmaa tasaisesti ilmausruuvin tai jarruletkun reiästä (toinen reikä tukittuna tietenkin). Kumin pitäisi pullahtaa männän päälle jos kaikki menee niin kuin elokuvissa. Joskus on onnistunut, joskus ei sitten millään. Liikaa puristusvoimaa ja painetta niin saat suojakumiin repeämän - kokemusta on tästäkin :-?

    Männän jumituksen todennäköisesti on aiheuttanut kulunut tiivistekumi. Kannattaa vaihtaa kumit ja puhdistaa toisenkin puolen mäntä ja sylinteri.
     
  3. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Kiitos Tomasolle hyvistä neuvoista. Pölysuoja meni ehjänä paikalleen. :D
     
  4. Ville247

    Ville247 1st gear

    Kiitos
     

Kerro tästä muillekin!