Jarrut kolisee ja lukkiutuu, mistä vikaa etsimään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Samu_stepperi, 13.8.2013.

  1. Samu_stepperi

    Samu_stepperi 1st gear

    Laittelin viestiä ekana tuonne latikko-osioon, mutta vika tosiaan on jarruissa.
    Eli jarrut lukkiutuu ja paukkuu/kolisee kevyelläkin jarrun painalluksesta, vika alkoi yht äkisti.
    Kaikki jarrut on olen tutkinut, mutta mitään silmiin pistävää en niistä löytänyt, paitsi edestä toisesta satulasta uupui toinen pulteista. Jarrupoljin tuntuu ehkä hieman erillaiselta?!?
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Niin, siis laitoit sinne sen puuttuvan pultin, eikä muuttunu miksikään? En oo hirveesti joutunu noiden levyjarrujen kans ropaamaan, joten en varsinaisesti osaa auttaa, mut oireista päätellen siellä on varmaan edelleenkin jotain irti tai ainakin löysällä. Ite nostaisin keulan ilmaan, eturenkaat irti ja kaveri painamaan jarrua samaan aikaan kun ite kattelee näkyykö mitään erikoista jarrua painettaessa. Tarvittaessa kokeilee vaikka lankunpätkällä tms. studien välistä nitkuttaa edestakaisin ja kattoa näkyykö mitään poikkeavaa.

    Mikähän auto mahtaa olla kyseessä? Saattaapi helpottaa mua fiksumpia neuvojia...
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kerran oli niin loppuun ajetut levyt yhdessä Letukassa, että toisella puolella levyä aukes ne jäähdytys kanavat.
    Pala jysähti aika kovaa jäähdytys ripaan.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miltä rumpujen sisällä näytti?
     
  5. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Tarkista se, että onko jarrunestettä vuotanu kitkapinnoille. Varsinki rummuissa yleistä. Miksei levyissäkin, oletko varma, että se oire tulee edestä ? Voi pitää aika pauketta
    neste kitkapinnoilla.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tippa jarrunestettä kitkapinnoilla/ kaukana säädöt, kolisee.

    Hantta
     
  7. Karck

    Karck 3rd gear

    Saatko hahmotettuu paukkuuko siis eessä vai takana? Ja millon vaihettu ne kumiset jarruputket viimeksi? Ne voi sisältä turpoo umpeen ja toimii kuin takaisku venttiili. Ulkoisesti voi näyttää ihan ehjilta. Mulla oli taka-akselin hyppyletku tehny ton ja meni takajarrut lukkoon ihan heti.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Niin, olikos kengät takana varmasti kiinni? Ja kuivat? Rummut ehjät? Mikäli ne on takajarrut jotka kolisevat/lukkiutuvat.
     
  9. Samu_stepperi

    Samu_stepperi 1st gear

    Kyllä se takaa kolisee/lyö lukkoon, ainakin kuskin puolelta. pitänee avata uudelleen ja tarkistaa jarrupalat ja letkut, ihan silmän kera. Ekalla avaamisella kaikki näytti ja tuntui ehjältä. Kiitosta taas vinkeistä.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eikä jarruja ole avattu ennen kolinaa? jarrukengissä on yleensä lyhyt ja pitkä hihna.
     
  11. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Sullako on nyt siellä takana sitten levyt, kun paloista puhut ? Vai rummut ?

    Banjo perässä on öljyvuoto mahdollista myös, mutta ei kyllä omissa ole koskaan lukkiutumista aiheuttanut.
     
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    kiireessä vastattu ja jäi lyhyeks. Ei selvinny onko mikä auto tai onko levyt vai rummut, jos rummut ja kengät on väärin päin niin sillon se jumittaa. autoa kyselen koska jos esimerkiksi omistat auton missä on "käkikello lukko" perässä, niin se paukkuu ennen hajoamista mikä kyllä vaikuttaa molempiin takapyöriin.
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    perä tosin paukkuisi mutkissa, eikä niinkään jarruttaessa.....
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos siellä on rumpujarrut, niin kato ihan ekana että nojaako molempien puolien molemmat jarrukengät yläpäistään siihen ankkuripulttiin tiukasti. Jos seisontajarruvaijeri ja kenkien kehintä on säädetty/säätynyt väärin, niin se voi tehdä tollasen äkkitarttumisen kun kenkä pääsee kiilautumaan yläpäästään väärällä tavalla ja itsetehostus ottaa kiinni holtittomasti.

    No toisaalta toi ei kolinaa aiheuttaisi eikä se ilmaantuisi yht'äkkiä.
     
  15. Jukka66

    Jukka66 1st gear

    Mulla jarru hirtti kiinni pikku nopeuksissa kolahtamalla ja syy siihen oli jarruhihnan liimauksen irtoaminen rungosta. Huomasin kun vahingossa painoin hinaa sormella ja se painuin kiinni rautarunkoon. Uusilla hihnoilla vika sitten poistui.
     
  16. Samu_stepperi

    Samu_stepperi 1st gear

    no niin, takapään rummut avattu, ja pirun ruosteessa on kaikki jouset ja tilpehöörit.
    kengät ei palaudu yhtään kun jarrun höllää, käsillä piti painaa takasin paikoilleen. purkillisen voite/ruosteenpoistoainetta sumuttelin ruosteisiin osiin. nyt ei enää hirtä kiinni, eikä pauku, tosin jarru alkaa ottaa aika alhaalta vasta kiinni ja tuntuu ei ihan samalta kun aiemmin+käsijarru menee huomattavasti alemmas, kun aiemmin. pitänee varmaan ostaa uudet hilppeet jarruihin. Eikös etujarrujen pitäisi aina ottaa ekana kiinni ja takajarrut tulla mukaan vasta kovemmassa jarrutuksessa?
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    uutta osaa jos pahan näkösiä, kun ei ne pahan hintasia ole. Laitoitko jarrut kuinka lähelle kun kasasit? ja katoitko oliko rummut kulunut jolloin niihin tulee kynnys reunaan? meinaan et saa niitä lähelle jos kynnys on siinä, paitsi jarru kilven takana olevasta reiästä. tietenkin riippuen autosta löytyykö sitä reikää. ja pakilla ajaen samalla jarruttaen saa myös kenkiä lähemmäs.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kun kokoat ne, niin säädä ekaksi seisontajarruvaijeri löysälle. Sitten jarrut kokoon ja kehintä käsisäädöllä siten että ihan pikkuisen hankaa rumpuun käsin pyöriteltäessä. Vasta tämän jälkeen seisontajarrun säätäminen.
    Jos seisontajarrun säätää ennen kehintää, voi ne kenkien yläpäät jäädä niin että ne ei nojaa siihen ankkuripulttiin, eli seisontajarrun välitanko jää kantamaan.
    Ja seisontajarrun vaijerit ei saa jumitella.
     
  19. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Se joskus vähän hämää jos ei ilman rumpua palaudu. Sillä sylkky tuppaa työntämään kenkiä vinoon kun vastetta ei ole.
     
  20. golden rocket

    golden rocket Gearhead


    tämä kynnys on hyvä hioa pois esim.pikku rälläkkään kivi tai lamelli laikka on passeli, saat ne liinat säädettyä lähelle rumpua kun ei ole kynnystä edessä kuten myös helpottuu seuraava purku.
     

Kerro tästä muillekin!