Jarrut laahaa tasaisesti ja muuta ongelmaa

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Petri R., 29.7.2019.

  1. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Jälkiasennettu hydroboost, edessä levyt ja takana rummut. Hydroboostin paluu haaroitettu T-kappaleella yhteen ohjaustehostimen vastaavan kanssa.

    Mystisen vapinan syytä haettu aikansa muualta kunnes huomasin, että vanteet kuumuu aivan helvetisti ku ajaa. Vähän pidemmällä lenkillä hirttivät aika pahastikin kiinni. Polkimen tanko tehostajalle oli liian pitkä, nyt siinä on säädön jälkeen tuntuva välys eikä jarruvalokatkaisinkaan pidä poljinta painettuna. Pääsylinteri vaihtui uuteen, ei vaikutusta. Edelleen etuvanteet lämpöset parin kilsan ajon jälkeen ja takarummutkin.

    Viittaisko johonkin hydroboostin vikaan, paluulinja riittämätön tai joku tiiviste väärin? Huolsin kyseisen laitteen ennen asennusta.
     
  2. 3964

    3964 2nd gear

    Eihän siellä hydroboostin ja pääsylinterin välissä ole liian pitkä (tappi)
     
  3. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Päivitetään tilannetta. Olin ehkä jo vähän vainoharhainen tuon lämpeämisen kanssa, kun lämpeneehän ne jarrut jonkin verran ehjässäkin autossa. Mutta ongelmia silti on vielä jarrujen kanssa niin jatketaan kertomusta.

    Silloin kun jarrut hirtti kunnolla kiinni ja aloin tota systeemiä purkamaan, niin huomasin että tosiaan se tehostimen tappi oli tavallaan liian pitkä pääsylinteriin nähden. Säädin jarrupolkimen ja tehostimen välistä tankoa lyhemmäksi ja lisäksi säädin jarruvalokatkaisimen siten, ettei niistä kumpikaan aiheuta sitä että poljin on tehostinta ajatellen ikään kuin vähän painettuna vaikka se on levossa. Eli se tehostimen tappi ei mielestäni enää nöpötä siellä painaen jarrutehostimen mäntää itekseen. Polkimessa on nyt myös pieni välys ylöspäin.

    Tänään vaihdoin eteen palat kun vanhat oli ottanu aika paljon lämpöä. Lisäksi ilmasin jarrut kun niissä tuntui olevan vielä ilmaa, ensin alipainesysteemillä lutkuttamalla mutta lopuksi sitten myös perinteisesti pumppaamalla jolla saatiin takapiiristäkin kuplat pois. Pääsylinterin olen aiemmin ilmannut ruuvipenkissä kahteenkin kertaan ja takajarrukengät on säädetty "iholle". Tän hetken tilanne on se, että auto kyllä pysähtyy mutta polkimen saa painaa aika pitkälle ja lopulta lattian tuntumassa jarruvikavalo syttyy.

    Valohan kertoo paine-erosta, eli joko siellä on vieläkin ilmaa tai sitten joku muu juttu... Tuossa on paikallaan auton alkuperäinen proportionaaliventtiili/jakopalikka joka on ollut alunperin rumpu/rumpu-jarruille ja nyt edessä on levyt...
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Ainakin vanhemmissa vehkeissä on pääsylinterissä rumpujarruja varten ns. residual valve, joka jättää n. 5 psi painetta jarrulinjoihin että mehut pysyy oikealla puolen tiivisteitä. Ja luonnollisesti levyjarrut ei sitä pikku painetta kaipaa, päinvastoin, laahausta saattaapi esiintyä.
    Voisko olla tälläisestä kyse?

    Edit: Lähtötietoja muokattu, tämä oli turha.
     
    Muokattu: 30.7.2019
  5. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Ihan vallan rupesin kouluaikoja muisteleen että levyjä vartehan se residual valve on ja kun ihan vallan internetistä tsekkasin niin oikein muistin... pitää satulan männän/ männät liki levyä..voi tokkiinsa tätä tsättiä...jääköön enempi sanomati..katov###googlesta, residual valve purpose.
     
  6. -tl-

    -tl- Gearhead

    Residual Valve
    Residual valves are used to maintain constant pressure on the brake system. For drum brakes, a 10 lb. residual valve is used to hold pressure against the springs in the drum. This allows the drum brake to engage more quickly and reduces pedal travel. For an under-the-floor master cylinder brake system, a 2 lb. residual valve is used for disc brakes to keep brake fluid from flowing back down into the master cylinder.
     
    Gary Grand ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  7. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Tässä tapauksessa pääsylinteri ei varmaankaan ole lattian alla, joka on ominaista n. pre 60`s ja raskaan kaluston laitteissa, en ole kyllä koskaan kuullut että joku laittais hydrobuustin sellaiseen laitteeseen jossa pääsyl. on lattian alla...
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Kantsis tapsah kuuklata ennen tsättäämistä?

    Käytännössä niitä residualvalveja ei levyjarruille esiinny, pääsylkyn korkeusero niille riittää, mutta monessa laitteessa sellainen on rumpujarruille.
    Nyt jos käytössä on rumpujarrullisen pääsylkky, niin on mahdollista että levyille jää liikaa jäännöspainetta, ja ne siksi laahaa. Itelle kerran käynyt näin, ja sen venttiilin poistamalla pääsylkystä homma sit toimi, ja ajelin sillä vuosia.

    Aftermarket osasista kun kokonaan tekee jarrujärjestelmän niin valmistajat tarjoavat eri arvoilla noita venttiileitä, levyille käytännössä max 2psi(kisatarkoituksiin) tai ei ollenkaan, ja rummuile luokkaa 10-12psi.
    Jos toi 12psi tms jää levyille niin varmasti laahaa....


    Voihan olla että kysyjällä on joku eri ongelma kuin tämä, mutta mahdollista tämäkin on.

    Edit: Lähtötietoja muokattu, tämä on turha.
     
    Muokattu: 30.7.2019
  9. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Taidan ottaa tuollaisen infrapunalämpömittarin mukaan niin pääsee vähän tukimaan muutenki ku sormenpäillä, että onko tuo lämpeneminen enää normaalin yläpuolella. Enempi nyt ihmetyttää tuo vikavalo ja että jarrut löytyy niin alhaalta polkimen liikeradasta..

    Pääsylinteri on 1980 diesel Cutlassiin tarkoitettu. Ostin sen koska tuo hydroboost tulee aika pystyyn niin siinä on fiksumman mallinen (kartio) se säiliö ja mäntä on alle tuuman niin ei olis niin äkkinäiset jarrut ku oli 1-1/8" pääsylinterillä.

    edit: päivitin otsikkoa
     
    Muokattu: 30.7.2019
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 1st gear

    [QUOTE Enempi nyt ihmetyttää tuo vikavalo ja että jarrut löytyy niin alhaalta polkimen liikeradasta..[/QUOTE]
    Tuo yllä oleva kertoo sen että tehostimen ja pääsylinterin välissä on liian lyhyesti tavaraa, siis mikäli palat ja kengät ovat "ihollaan". Jos olet vaihtanut vakiosta poikkeavia osia, kasaus ja säädöt pitää tehdä oikeassa järjestyksessä. Eli ensin pääsylinteri pitää olla irti tehostimesta, sitten varmistetaan/ säädetään polkimen ja tehostimen välinen tanko sopivan pituiseksi. Tämän jälkeen kiinnitetään pääsylinteri tehostimeen ja varmistetaan että välys on oikea, jos liian iso, sen tuntee heti siitä että poljin painuu liian syvälle. Valmistaja yleensä ilmoittaa polkimelle max painuman tietyllä voimalla. Jos taas välys liian pieni pääsylkän ja tehostimen välissä, jarrut laahaa, ja sehän on helppo testata ihan vaan työntämällä autoa edes-taas tasaisella alustalla. Ainakin Vettessä tehostimen ja sylkän välissä on ruuvi josta voi säätää välyksen kohdalleen, yleensä käytättää pari-kolme kertaa auki ennen kuin säätö sattuu kohdalleen ja poljin saa painua max 70 mm 310 Nm voimalla.
     
  11. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

    Jos pienennät pääsylkyn halkaisijaa, samaan männän liikkeeseen tarvitaan pitempi polkaisu ja toimii pienemmällä voimalla..
    Omassa 80 diesel cutlassissa oli ruohonjuuritason abs, pohjin menee lähes pohjaan ja suhisee paniikkijarrutuksessa, oli mainittu owners manuaalissa.
     
  12. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Noniin. Löysäilin vähän jarruvalokatkaisijaa (se Novassa rajoittaa polkimen liikettä ylös) ja säädin polkimen ja tehostimen välistä tankoa pidemmäksi. Nyt siellä on enää pieni välys, mutta liikerata on pidempi. Jarruissa alkaa tapahtua heti kun painaa poljinta, muttei ne enää vaikuta laahaavan kun ei levyt mitenkään epänormaalisti lämmenneet pienellä testilenkillä. Yllättävän iso vaikutus muutamalla millillä.

    Jarrujen vikavalo syttyy yhä jos painaa polkimen paikallaan aivan apinan raivolla pohjaan, mutta ajossa jarrut vaikuttaa normaalilta eikä valo vilku.

    Tuota säätöruuvia ei tässä ole. Melkolailla kootut teoksethan nämä jarrut on; G20 Vanin hydroboost '80 Cutlassin tehostimella '70 Novassa. Pääsylinteriä olis mukava testailla jotain tuosta välistäkin (~1"), ellei jarrujen ilmaus ja jarrunesteen kanssa läträys olis ehkä tympeintä puuhaa autojen rassaamisessa.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tohon riittää vähän ilmaa toisessa piirissä.
     
  14. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Juuri tämän takia jarruhommat on niin syvältä...
     
  15. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Kylläpä ne vielä laahaa. Kaks kilsaa ajoa niin jarrulevyt on 80 asteiset, ku ne ehjässä autossa on 30 asteiset samoilla jarrutuksilla. Keulan kun tunkkaa ylös niin tahmeasti pyörii eturenkaat, sitten kun polkasee jarrua niin se jumi vähän vapautuu, mutta toisinaan sitten jää taas päälle. Jarruletkut on jotain amerikan jannen hillo-osaa, siis teräspunosmallia jotka uusin muutama vuosi sitten. Eikai ne molemmat letkut voi yhtä aikaa mennä tukkoon. Jarrupolkimessa on n. 1cm välys ylöspäin. Jarrunestettä ei ole liikaa. Voi olla että ajatukset illan mittaan vielä jalostuu, mutta tällä hetkellä on mielen päällä ekana vaihtoehtona sellainen, että ajan auton talliin ja annan jarrujen jäähtyä nyt kunnolla, esim. vuoden :D
     
    Karpov tykkää tästä.
  16. Kalu

    Kalu Gearhead

    Mites se tehostin/pääsylkyn välys? Mulla ei mitää hajuu miten tollanen tehostin toimii, ni voit olla huomioimattakin tät, mut koittaisin myös auto käynnissä onko siellä edelleen välystä, ettei se tappi sieltä käynnissä ollessaan nytkähä vaikka vähän eteepäi?
     
  17. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Tehostimen tangon ja pääsylinterin männän väliin jää nykyisellään millin välys. Jarrupolkimessa on noin sentin välys ylöspäin kun poljin on levossa. Ainakaan tuo polkimen välys ei muutu auton käydessä, mutta pitääkö se tutkia silti tuokin...
     
  18. Kalu

    Kalu Gearhead

    Tjaahas... Selvittäisin sit sen probovalven, ettei siinä sit ole tuota ylempänä tapeltua paineenpitovenaa? Ei oo ollu noin "uutta" autoo missä sellanen olis et tää on taas turhaa mutuilua, mut veljen kaiman isän poika on esson baarissa kännissä mutuillu et rumpujarrullises probovalves saattas olla tollanen paineenpitovena...
     
  19. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Tossa on paikallaan todennäköisesti alkuperäinen yhdistelmäventtiili, siis rumpu/rumpu-mallia. Mutta ei sen kanssa alkujaan ollut ongelmaa levyjarruilla, ja liekkö sillä muuta virkaa kun toimia jakotukkina ja tarvittaessa sulkea vuotava linja ja sytyttää vikavalo.

    Ajoin tallille, tunkkasin keulan ilmaan ja totesin sen vallitsevan tosiasian, että jarrut laahaa. Löysäsin pääsylinteriä reilusti irti hydroboostista - ei vaikutusta, ja onhan siellä se sentin välys nyt polkimessakin. Löysäsin paineet ensin pääsylinterin etupiirin putkesta - ei vaikutusta. Sitten satulan ilmausruuvista - ei vaikutusta.

    Satulat otin sitte pois jolloin selvisi, että uusien palojen mukana tulleet ja vastikään asentamani liukutappien holkit ja kumet on liian tiukat, eli satulat oli siksi jumissa ja piti käyttää jo vähän eforttia että ne holkit sai sieltä satulasta pois. Putsasin niiden kumien urat vielä huolella samoin kuin liukutapit ja painelin kumet kunnolla pohjaan, sitten jarrukumirasvalla holkit ja tapit paikalleen. Edelleen aika tiukaksi jäi mutta on jo parempi, holkit liikkui jo sormin. Kyllä minä nuita jo eka asennuksella vähän ihmettelin, muttei sen vertaa näköjään sytyttäny ettei tämä näin voi toimia...
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!