Jarrut lukkoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja CoolCar, 6.10.2006.

  1. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    Uudet kitkapinnat etujarruihin, sain jotenkuten säädettyä, ajettua pari kolmekin reissua ihan hyvin,ennen katsastusta rupes jarrut lukkiutumaan,heitin toiset palautusjouset vanhat mutta lyhkäsemmät ja rupes toimii taas,yks reissu konttorille-->pikkasen heittoa mutta läpi kumminkin--->kruisinkinreissu sen jälkeen,viikko seisontaan/laittoon ja nyt lyö taas lukkoon ja pitäis vielä konttorilla käydä tarkastuksessa,AIKA LOPPUU ja kääämi meinaa palaa tai no palo jo :mad: missä vika,yrittäny säätää ihan nollille jarrut mutta silti lyö kiinni,oiskohan sylintereissä?ilmaa jossain?auto pysähtyy(hiekalla kokeilin)liikkuu pikkasen taakkepäin ja jarrut taas päästää,ja tietty ne toimii ku heittää pakin päälle ja lähtee taas eteenpäin ajelee.Nesteet on. Piti olla niin helppoa vaihtaa palat ja eiku baanalle. :eek: :rotfl:
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    oikee kasattu vasemmalle ja vasen oikealle -> itsesäätö kiristää?
     
  3. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Eikös kengät ole erimittaiset? Etummaiseksi lyhyt ja takimmaiseki se joka on pidemmällä kitkapinnalla. Jos ovat toistepäin niin ne "haukkaavat" kiinni. Muutaman reissun saattaa päästäkkin ku ne eivät vielä ole asettuneet.
     
  4. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Mikäs biili mahtaa olla kyseessä?

    Kuulostaa ihan ennen '62 valmistetulta Moparilta... Ja jos näin on, niin kerro muillekin jos löydät sen (tyyppi)vian :( .

    Noissa laitteissa on ihan samanmittaiset kengät etu- ja takapuolella. Eikä ole olemassa mitn automaattisäätöjä. Jostain syystä noi itsetehostavat kengät vaan muuttuu itsetuhostaviksi jossain vaiheessa.
    Saattaapi olla, ettei ne siedä yhtään heittoa rummuissa, vaan kiilaavat sitte ittensä tiukkaan ja herkiävät irti vasta, ku pyöräyttää vähän takaperin.

    Ja tää direktiivien mukainen nykyaikainen kitkapinta on liian pehmeää noihin jarruihin. Työkonepinta on jo hiukan parempi, mut jostain ku sais sitä kivikovaa asbestipintaa kenkiin, ni vot...
     
  5. rrauta

    rrauta 3rd gear

    joskus, huom joskus saattaa jarruletku mennä tukkoon, ja aiheuttaa tollasia oireita, että ,jää jarrut päälle. :eek:
     
  6. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    ei ollu erimittaiset
     
  7. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    -58 soto,tilasin korjaussarjan sylintereihin,saas nähä toimiiko sen jälkeen,ainut säätösysteemi on ne kaksi säätöruuvia rummun/kilven takana.
     
  8. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Samalla ku avaat ne ni viistä hieman jarrupintojen päitä.
     
  9. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    viistetty jo pajalla :wink:
     
  10. r/t

    r/t Gearhead

    jarrut ja jousitus

    jos on sama 58 stw niin oli joskus sama vika rumpujen vaihto puolelta toiselle auttoi anaki silloin
     
  11. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Toivottavasti jelppaa.
    En mitenkään tahdo lannistaa intoa, mutta omaan '59 Sotoon tuli vaihdettua rumpujen sisään liki kaikki ja aina vaan jumi jarrut. Uudet rummut olis voinu auttaa, mutta kun en enää jaksanu sitä lähtee kokeileen, ni tuli levyt eteen. Ei töki enää :D .

    Ne säätövärkit pitää sitten kiertää oikeinpäin. Siellä kun on ne epäkeskot, jotka painaa kenkiin, niin nokka pitää olla sylinterin puolella.
    Esim. kuskin etupyörän kengät lähemmäs: molempia ruuveja myötäpäivään, repsikan puolella vastapäivään. Siis auton alta katsoen.
    Takana sitten etummaista ja takimmaista ruuvia käännetään keskenään vastakkaisiin suuntiin, etummaisia eteenpäin ja takimmaisia taaksepäin.
    Saako tästä enää mitään tolkkua?!?
     
  12. Kevin

    Kevin 1st gear

    59" Plymoyth ja tuttu tilanne, jos auto on seisonut useita päiviä tallissa. Oik. etujarru haukkaa kiinni, vasen on ok. Kun ajelee hetken ja tekee muutaman keveän polkaisun niin rummut ilmeisesti putsaantuu ja toimii hyvin.

    Jos otan joskus auki niin toi kenkien hiominen/viistäminen päistään vois vähentää tota haukkaamista.
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Oottekste sovittanu palat rumpuihin? Siis sillä tavalla, että katotaan että pala ottaa jokapuolelta tasaisesti, ja jos ei ota, niin mukiloidaan sitä palaa pyöreemmäks tai soikeemmaks.
     
  14. jepjep

    jepjep 3rd gear

    En mitenkään tahdo lannistaa intoa, mutta omaan '59 Sotoon tuli vaihdettua rumpujen sisään liki kaikki ja aina vaan jumi jarrut. Uudet rummut olis voinu auttaa, mutta kun en enää jaksanu sitä lähtee kokeileen, ni tuli levyt eteen. Ei töki enää :D .

    mulla alkaa kans hermot menemään -59 ryskyn jarrujen kanssa.
    minkä ikäsestä laitoit levyt eli mistä ne kävis helpoimmin?
    ite oon katellu noita levyjarrupaketteja, mut meinaa tuota hintaa kuitenkin olla. tuolta ainakin löytys www.aajbrakes.com
     
  15. ford59

    ford59 1st gear

    Tohon vois tepsiä vanha mazda pick-up takajarrujen kikka, kenkien takapäästä kitkapintaa pois 50mm. Eli etummaisista kengistä alapäästä pois ja takimmaisista yläpäästä. Ainakin toimii noissa takapainoisissa nippon jarruissa.
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tarkastappa että ei ole kasattu silleen että toisella puolella autoa on ne kengät jossa on lyhyet pinnat ja toisella puolella ne jossa on pitkät. Tällaistakin on nähty.

    Tarkasta myös että yläpään ankkuritappi (tai kengän runko ko. kohdasta) ei ole kulunut, se voi kuluneena päästää kengän kiilautumaan liian ylös.

    Sellaisenkin nähnyt että on leikattu kitkapintaa pois 5cm kaikkien kenkien yläpäistä. Mielikuvitus saa aikaan ihmeellisiä suorituksia kun osaaminen loppuu, yleensä riittää kun kasaa ne silleen niinkuin tehtaalla on suunniteltu.

    Kaverilla on American jonka uudenveroiset jarrurummut oli pilattu silleen että oli asenettu lisäjousia automaattikehintäsysteemiin ja kehintälaite oli asennettu väärinpäin, aukesi omia aikojaan, lopulta oli niin löysällä että kenkä otti vaan yläpäästä kiinni ja painui vinoon ja söi uudenveroisen rummun paskaksi, Rumpuja ei enää saa uusia. Korjauksen jälkeen toimi hyvin, kunnes säädetiin seisontajarru toimintaan. Alkoi sitten hirttämään kiinni, koska tämä edellinen pökiö oli täyttöhitsannut välitangon pidemmäksi ja kenkien yläpäät eivät nojaneet ankkuritappiin (kun seisontajarru säädettiin pitämään). Meinasi taas hajota se sorvattu jarrurumpu, ja pinnoitetut kengät kulua paskaksi, niitäkään (bendix) ei uusia saa.

    Tarttis Tanja Saarelan miehen tulla vetelemään näitä kötöstelijöitä nekkuun kun pilaavat tyhmyyttän kulttuuriaarteita. :poff:
     
  17. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Laikat on muistaakseni vuoden '66 Mustangista. Omat rummut irti navoista ja laikat tilalle. Samalla voi vaihtaa ehjäkierteiset pultit vanhojen tilalle, kun joutuu hieman pidemmät laittamaan (mittaa ensin, voi olla eroja).

    Satulat on nelimäntäiset, käytetty mm. samaisessa Mussessa ja kuulemani mukaan myös esim. '70 Chargerissa, jollaisesta mulla on nykyään 2-piiri pääsylinteri, käy suoraan kiinnikkeisiin ja poraus on satuloille oikea.
    Taakse pitää sitten laittaa paineensäädin (esim. AllStar) ja 7/8" sylinterit (näin 11x2,5 rummuilla). Siis joko holkittaa takasylinterit tai vaihtaa koko jarrut taakse uudempiin.

    Satuloiden bracketit on sitten konepajahommia. Syntyvät kätevästi(?) 40mm levystä jyrsimellä. Malliksi käy jälleen Mustangin osat, eli bracketit, mutta olkavarteen tulevien pulttien reiät on hieman eri kohdissa.

    Että näin meillä. Ei ehkä se helpoin tapa, varsinkin kun kaikki piti tehdä yritys-erehdys- periaatteella, mutta sopi budjetin raameihin.


    Jep. Sitäkin tuli koitettua.

    Vaan kun näissä laitteissa on kaikki kengät identtiset. Niin edessä, kuin takana. Kaikki.
    Etupyörissä on molemmille kengille oma sylinteri, toinen ylä- ja toinen alapuolella. Työntävät kenkiä pyörimissuuntaan eteenpäin ajettaessa.
    Takana on yhteinen sylinteri molemmille kengille, mutta kenkien alapäät eivät ole yhteydessä toisiinsa, vaan "uivat" erikseen "kilvessä"


    Kyllä on muuten ollu hyviä sieniä tarjolla Moparin insinööreille aikanaan. Tähän ei eläin pysty :lol: ...
     
  18. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    Eli sain homman toimimaan siten että otin palikat irti,hioin kitkapinnat hiekkapaprulla, vaihdoin kenkien paikkaa,takimmainen eteen ja etukenkä taakke molemmin puolin...nyt toimii vaikken saanu kunnolla säädettyä eli puolaa pikkasen muttei lukkoon mene ainakaan. Siellä pajalla ne tako kengät sopiviksi rumpuihin eli sitäkään ei tarvinnu tehä.Kaikki palat ovat saman kokoset/pituset.

    Nyt sain ainakin leimalle ja lauantaina auto menee tallille talviunille enkä koske siihen ainakaan kuukauteen :D :eek: Ja niin,kyseessä on STW...Mut kiitti vinkeistä,pitää laittaa muistiin noi jos vielä rupee reistaileemaan!
     
  19. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Palaillaan sitten keväällä tähän aiheeseen :wink:
     
  20. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    Näin teemme,tai vois jopa jo palata ku ne rupes uudestaan temppuilee :D no auto on tallilla nyt nii onhan tässä aikaa taas miettiä prkl :-?
     

Kerro tästä muillekin!