Jarrut lukkoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja CoolCar, 6.10.2006.

  1. jepjep

    jepjep 3rd gear

    tuon takia mullakin hermot menny noiden jarrujen kanssa ku saa olla kokoajan säätämässä. eli toimii viikon tai kaks ja taas jumii. tietysti jos jaksais joka viikko putsata ja kehiä ni sit toimis.
    eli onko muilla kokemusta mistä kävis helpoimmin levyjarrut?
     
  2. humber

    humber Gearhead

    Moro vaan.

    Mitähän nyt Waltter P sanoisi. Ehkä niin, että uutena ne eivät jumittele, kyse mahtaa olla kaikkien osien kulumisesta.
    Tavallaan lohduttaa, kun muillakin on ollut jarrujen kanssa hirttäytymistä.
    Sama vika Rahikaisella 50-luvun Siipiveikolla ja 12" rummuilla.
    Minulla on takaoikea ollut ongelmana. Pikkasen, kun hipaisee jarruun, niin se yksi pyörä on jumissa ja ei palaudu ennen kun pikkasen peruuttaa.

    Noilla edellisillä sivuilla on tullut hyviä vinkkejä, mutta todennnäköisin syy taitaa sittenkin löytyä vain tämän kirjoituksen kahdelta ylimmäiseltä riviltä.
    Sitten vielä siihen pitkäkartioiseen takajarrurumpuun.
    Sen irroittaminen on taas luku sinänsä, jos sekin on ollut kymmeniä vuosia paikallaan.
    Vieläpä, jos on käynyt niin, että itse auto on ollut talvella kylmässä tallissa ja rumpu pirtissä uunin päällä tutkittavana.
    Sitten hurautetaan lämmin rumpu kylmään akseliin ja mutteri lujalle ja sokka vielä varmistukseksi, niin avot. On ja pysyy.
    Jos ne kerran saapi irti ehynnä, niin kuparitahna kartion välissä auttaa kummasti meitä, jotka puramme jarrut kerran päivässä.
    Siinä saa taas olla tarkkana, ettei ainetta mene stefalle asti.

    Ps. Eipä ole ihme, että kokonaisia periä on vaihdettu yksien jarrujen takia.

    Rakentelu intoa teillekin ja eiköhän me olla Mopareita hamaan loppuun asti, vaikka miltä tuntuisi.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko tuo nyt faktatietoa, että pitkä kenkä taakse ja lyhyt eteen? Nyt tässä katsastuksen takarajan ja liukkaiden kelien lähestyessä huomasin, että oikean puolen takarengas lukkiutuu kaikista jarruista ensimmäisenä. No tämän huomasin alunperin jo kesällä mutta jarru otettiin auki ja putsattiin. En silloin sillä puolella kiinnittänyt mitään huomiota kenkien paikkaan. Silloin havaittavissa oli karmeaa puoltoa, joka taas johtui suurimmalta osin jumittuneesta etusatulasta. Lievää puoltoa on kyllä ollut edelleen.

    No kuitenkin vaikutti siis siltä, ettei kuskin puoleinen takarengas jarruta lainkaan ja sen otin auki lauantaina. Kengät hyvät, ei vuotoa ja sylinteri pelaa. Jarru kasattu jollain ihmehilppeillä, vääriä jousia ja ylimääräisiä muttereita sekä pitkä kenkä etupuolella ja lyhyt takapuolella.
    Sain sen nyt pelaamaan vähän eli menee liukkaalla lukkoon mutta ei ole tasapainossa toisen puolen kanssa ja seisontajarrulla ei saa pitämään ollenkaan. Vaijeri liikkuu, mutta saattaa olla kuitenkin hiukan liikaa jumissa.
    Automaattisäätö ei voi pelata koska kenkien alapäässä oleva jousi on vääränlainen ja ottaa automaattisäädön rattaaseen kiinni estäen sen pyörimisen. :mad:

    Mutta täytynee nyt ottaa molemmat puolet auki.
    Tuohon kenkien asentoon vaan se lopullinen varmistus puuttuu.

    Pitkä kenkä edessä ei näytä aiheuttavan kyllä liiallista pitoa ainakaan tässä tapauksessa.
     
  4. Ylli

    Ylli Gearhead

    Lyhyemmällä kitkapinnalla oleva jarrukenkä eteen, ja pitemmällä kitkapinnalla oleva taakse!! Faktatieto.
     
  5. pölhö

    pölhö 1st gear

    Sotkenpa minäkin lusikkani tähän keitokseen 8) Pidempi jarrukenkä on AINA se itsetehostavan puolen kengäksi tarkoitettu=painaa jarrurummun pyörimissuuntaan, siitä ns. itsetehostus nimi ja se lyhyt kenkä pyörimissuuntaa vastaan. Nämä yleensä jarrussa jossa yksi sylinteri kahdella männällä :mad:
    Jos jarrussa kaksi sylinteriä jossa kummassakin yksi mäntä, kuten usein vanhemman jenkin etujarru, niissä molemmat kengät toimivat itsetehostusperiaatteella ja kenkien kitkapinnat yleensä myös samanmittaiset eli mahdollisimman pitkät ja samanmittaiset :argue:

    Jos oikeinpäin laitetuilla jarrukengillä, ei liian kuluneilla ja paikoilleen sovittuneilla jarrut puoltavat tai muuten kiukuttelevat on vikaa etsittävä muualta :poff:

    Monesti kun remppaa autoon tehdään korjataan vain seurauksia, ja varsinainen vika jää korjaamatta :rotfl:
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Sotke vaan.

    Jos nyt ihan järjellä ajattelin, niin eikös tuo nyt GM farmarissa tarkoittaisi sitä, että se pitempi pitää nimenomaan olla siellä etupuolella? Kengäthän leviää yläpuolelta ja pyörimissuuntaan nähden etukenkä on se itsetehostava, eikö?
     
  7. pölhö

    pölhö 1st gear

    kylläpä vain, mutta monasti tuon takapainoisuusongelman vuoksi lyhyt laitetaankin eteen :wink:
     
  8. tig

    tig 1st gear

    sorvauta rummut,ni jo alkaa toimii..........nim. kokemusta on. 58 dodge
     
  9. W201

    W201 3rd gear

    Muuten hyvä selvitys pölhöltä, mutta käsittääkseni itsetehostavalle puolelle tulee lyhyemmällä kitkapinnalla varustettu jarrukenkä,perusteluina silloin saadaan molempien jarrukenkien kitkat jarrurumpuun samantehoisina,jos haettaisiin maksimaalista jarrutustehoa miksi toinen kitkapinta olisi lyhyempi? :eek:
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tähän ongelmaan on nyt syykin löytynyt ja se on poistettu. Pitkät kengät oli apumiehen puolella ja lyhyet kuskin puolella. Jopa käsijarru alkoi jotenkin pitämään molemmilla puolilla. :)

    Oli siellä sitten muutakin, mikä ei kuitenkaan sinällään toimintaa haitannut, paitsi tuon automaattisäädön esto väärällä jousella. Jousikin(jousetkin) on vaihdettu.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Hienoa toyopet että homma selvisi. Eli ei tarttenut muuta kuin laittaa kamat orkkiskuntoon...

    Ja minä en tunnusta että olisin nuo jarrukötöstelyt tehnyt, vaikka muuten sitä CC:tä onkin tullut harrastettua :odroll:
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ai jaa :odroll: :rotfl: No ei ihan ensimmäisenä kyllä tullut mieleenkään. Ihan toisaalle ajatukset kiisi mutta ei varmaan pidä sekään paikkaansa tai sitten autolla on ajettu viimeisen 10 vuoden aikana todella vähän.

    Yksi kohta jäi laittamatta alkuperäiskuntoon ja se taas johtui siitä, että tilpehööripaketista puuttui toisen puolen se osa tai sitten kerkesin jo sen hukata ennen korjaustyön aloittamista. Vaan eipä haittaa, sen saa sitten joskus laitettua. Nykyinen systeemi vastaa alkuperäistä, on vaan vähän järeämmästä tavarasta tehty.

    Vähän kun pakkanen lauhtuisi, niin kävisin konttorilla näyttämässä. Sitten näkee, että pitääkö ne tasaiseeen. Lumella kyllä jättää tasapitkät jäljet.
     
  13. pölhö

    pölhö 1st gear

    Jotain tällästä arvelinkin, hyvä että jarrut tuntuvat toimivan :D Siksikin se pitkä kenkä itsetehostavalle puolelle koska se kuluu huomattavasti enemmän kuin toisiokenkä. Olkoon koko aihe mun puolesta, saatte laittaa kengät kuin päin tahansa :rotfl: :rotfl: :rotfl: Eikä sitten vedetä hernehiä :poff:
     
  14. W201

    W201 3rd gear

    http://www.pepboys.com/learning_center/ ... _rear.html

    If you are replacing the shoes and the wheel cylinder, replace the cylinder first. Make sure you put the primary shoe on the front of the backing plate. The primary shoe is normally shorter. Replace the back shoe first. You will need to re-attach the parking brake cable to the new shoe. You will then replace the hold-down springs and pins. It is a good idea to put new ones on at this point. Next, replace your cleaned and lubricated star-wheel. Then put in the primary shoe and replace its hold-down springs and pins. Finally, take your brake pliers and attach your brake springs. If you become confused about how the assembly should look, refer to the brake on the other side of your car or your service manual. Rock the brake shoes back and forth to make sure that they will stay in place.
     
  15. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    aroyhtymän kurssi.

    nuorena jouduin käymään kussit cryslerin tuotteille,ja jäi mieleen että hihnat piti olla kovaa kamaa jarruissa.Mutta silti aina oli ongelmia huolloissa,dartit varsinkin puolti minne sattu välillä,siis rumpujarrulliset,mut kiinni hirttämisiä en muista niissä olleen itse en vieroksu mitenkään rumpujarruja ne on hyvät,mutta vaativat hoitoa tietysti levyjä enemmän.
     
  16. roope

    roope Gearhead

    Terve Taas !

    Mahtaisiko vikaan auttaa vanha konsti . Jarruhihnojen päihin viilataan viisteet . Jos tämä ei auta niin kokeile seuraavaa. Jarrurummut irti ja lämmitä niitä kosanilla sisäpuolelta sen verran että näet jos rummun pintaan ilmestyy pisaroita. Pyyhi ne pois rätillä ja lämmitä uudelleen niin monta kertaa kun nestettä tihkuu. Jarruneste on näet saattanut vuosien saatossa imeytyä sangen huokoisiin jarrurumpuihin. Se aiheuttaa jarrujen äkkinäistä kiinnitarttumista.

    T Roope
     
  17. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    Nyt on sitte jarrut taas otettu auki,hioin jarrupinnat kengissä sekä rumpuja,,herkistin sylinterit ottamalla ne auki,näytti kaikki olevan ihan ok,ilmasin jarrut,heitin vähän kuparimassaa liikkuvien osien väliin ja kaikki kiinni takaisin,nyt jos ei rupea toimimaan nii sit en enää tiedä muuta ku levyjarrujen hankinta jenkeistä,980 dollaria halusivat kuluineen. :eek: mutta kannattava hankinta jossei muuta keksi...
     
  18. R.H

    R.H 1st gear

    Tietääkö kukaan kertoa, onko Oldsmobile delta 88:n, n:-79 takarummuissa toinen kenkä pidempi? Asensin uudet kengät ja asennus-sarjat yms, ja vänkärin puolelta laahaa ja jumii lähes kokonaan kun pulttaa renkaan kiinni. Käkkäri ottaa toispuoleisesti ja kehintä on vänkärin puolella minimissään ja silti laahaa. :-? .
    Ongelma kuulostaisi siltä että vänkärin puolella olisi ne pidemmät kengät (rukoilen että näin olisi).
    Nimim: jarrurumpu= :wc:
     
  19. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Vai että pistit yhteen rumpuun molemmat pitkät kengät? Kuule se lyhyt tulee menosuunnassa eteen ja pitkä taakse. Kyse on pyörintäsuuntaan tapahtuvasta itsetehostuksesta.

    Ja se käkäri toimii epätasapainoisesti kiitos sen rakenteen - vetää ensin päälle kuskinpuolen ja siitä vaijerilla aapparin.

    Ja sen käkkärin ei tarvitse olla 50/50 - jostain kuulin, että 30/70 :kin piisaa, jos voimaa on 15% auton kokonaismassasta.. Korjatkoon joku, jos puhun soopaa?
     
  20. R.H

    R.H 1st gear

    Sitähän minä varsinaisesti kysyinkin että onko tuossa deltan jarruissa toinen kenkä pidempi. Asennus vaiheessa läjäsin suoraan lootasta uudet osat paikoilleen niitä ihmeemmin tutkimatta. Toivottavasti toiset kengät on pidemmät ja olisin ne väärin kasannut, niin selviäisi tämä vika.
     

Kerro tästä muillekin!