Jarrut ryhtyivät ylitehokkaiksi

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Slant Sickness, 6.10.2017.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    -88 F-150 jarrut ovat tehostuneet itsekseen. Pidemmän parkissa, päivä, olon jälkeen jarrut menevät lukkoon ihan liian vähällä poljinvoimalla. Muutaman jarrutuksen jälkeen tilanne normalisoituu. En ole vielä tutkinut onko jarruvoima yhden vai useamman pyörän tulos, mutta pysähdys on "äkkirysähdys". Voiko alipainetehostin vioittua noin päin. Tehostin vuotaa toisinaan aka hytissä kuuluu sihinä jarrua poleksiessa koneen käydessä.
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Yksi juttu mikä tekee jarruista herkästi lukkiutuvia...On Kosteus...Ai mistäkö tiedän, on se että ainakin minulla on ollut useammassa autossa (vanha auto rumpujarruilla kyseessä)...eli monesti pesun jälkeen, ja etenkin kun on alustakin pesty...niin heti seuraavalla ajolla on joku jarruista pyrkinyt lukkiutumaan....kunnes jarrut kuivuu, niin ilmiö häipyy.
    Ei sinullakaan varmaan autossasi jarruissa mitään varsinaista vikaa ole, vaan toi kosteus lienee suurin syyllinen ko.hommaan...
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Takajarrujen puhdistus ja säätöjen tarkistaminen poistanee vaivan.
     
    cutlass cruiser, palontie ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  4. Jsp

    Jsp Gearhead

    Elikkä ennen leimaa muista kastella jarrut.
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Edessäkin vois liu'ut entrata ja palat tsiigata.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Omituisuus tuli ns kertaheitolla kahden vuoden ajokokemuksen jälkeen. Aina säilötty ulkona. Ei mitään tommosta sitä ennen ja nyt on "hyvin jyrkkä". Pedaali tuntuu normaalilta ja muovisen nestesäiliön tasot on ennallaan. Tossahan on jonkinlainen takajarrujen ABS olevinaan. Voisko se tehdä temppujaan?

    Ei puolla joten tuskin on yhden etupyörän tekosia.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kyllä toi taitaa olla nykyisten kitkamateriaalien, jarrupölyn ja kosteuden yhteispeliä. Jarrupölyt takaa rummusta pois, kehinnän tarkistus melko piukalle, niin eiköhän taas toimi.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    niitä kenkien päitäkin voi koittaa vähän viistää
     
    KajS tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Kokeilin tämän päivän reissun alussa ja ne on takajarrut kun nappaa kiinni ja molemmat eikä vain yhtä. Pedaali on "kova" elikkäs kengät on menneet automaattisäädöillään hyvin lähelle. Ei laahaa päällä, ryömii vaihteella kuten ennenkin eikä haise jarru kun pysäköi auton. Kaitpa noihin tottuu. Monsuuni on alkanut eikä toi mahdu mun talliin.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    kosteus ton sitten tekee

    jos se tekisi sitä myös lämpymillä jarruilla, siellä olis paskaa liikaa.
     
    viikinki75 ja rane58 tykkäävät tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Rumpujarrujen mukavuuksia. Talvella aina niin kiva kun joka nurkassa rummut, pari ekaa jarrutusta pittää aina hiplata ku kippeetä pillua konsanaan, jos ei nauti niistä lukkojarrutuksista.
    Saatika sitten että toisen puolen rengas käy jossain vesilätäkössä tjsp ja auto ampaseekin sinne suuntaan kun seuraavaks painat jarrua.
     
  12. rane58

    rane58 Gearhead

    Oldsissa on sama juttu, eka jarrutus kevyesti muuten takajarrut lyö lukkoon ja tulee äkki pysäytys.... :confused:
     
  13. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Tehostimessa on korvausilmaa varten jonkinlainen venttiilisysteemi, jos tukossa kuten itsellä niin tosi tehokkaat jarrut. Lopulta kävi niin, että autonkäydessä alipaine veti jarrut juntturaan ilman että koski jarrupedaaliin. Ennen lopullista jumiutumista oli äärimmäisen vaaralliset jarrut, vaimo ei vieäläkään suostu ajamaan tuota Raivoa, vaikka aikaa tuosta ylitehostus-aikakaudesta on jo 14 vuotta.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Edelsikö tätä tuommoinen "Ensimmäinen jarrutus on tehtävä tosi varovasti?". Nääs kun nämä jarrut ylitehostuvat lyhyenkin parkkeerauksen aikana. Pari tuntia riitti eilen.
     
  15. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Poljin jos haistoi jalan niin oli jarrut lukossa välittömästi 60in vauhdista.
     
  16. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Kosteus jarruissa vaikuttaa kyllä tehoihin, eilen kun auto oli seissyt kuukauden ja kärryä laitoin perään, niin eka jarrutus oli kyllä taas äkäinen.
    Ruostetta sinne pintaan tulee kans kun ei ajele.
    Mutta ei yhdessä yössä voi muu kuin kosteus vaikuttaa jarrutehoihin.
     
  17. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Paloautossa ja Craisu vanhuksessa samaa ominaisuutta kosteiden kelien jälkeen ja kun pitemmän aikaa on ajamatta. Muutama eka jarrutus ottaa aika herkästi suttiin. Tottunu jo ajaa jarru ja kaasu päällä ekat satametriä että paikat vähä lämpiää ja kosteus haihtuu ni ilmiö katoaa..
     
    KajS tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Kaitpahan se tässä on tehostimen tienoilla se vika. Ei pidä silviisiin alipainetta tallessa, että kun istuu autoon ja painaa pedaalista niin vielä kerran tehostaisi. Tosiaan ehti tuo yletön tehokkuus kertyä parissa tunnissa mitä nyt parkissa Malmin kentällä oli.

    ABS venttiili on jossakin runkopalkissa. Se voinee vioittua niin että jättää jarrut päälle mutta siitä tässä ei ole kysymys.

    Käynpä viihdyttämässä itseäni paikallisessa varaosaputkassa tehostimen hinnan kyselyllä.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    haaskaat vaan rahaa, et pääse tosta ominaisuudesta eroon.
     
    viikinki75 ja Impala76 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!