jarruvalon katkaisija toimii väärin päin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja timopajala, 15.2.2016.

  1. timopajala

    timopajala Gearhead

    Elikkä tuli ostettua tollanen tupla katkaisija jne ja perhana se toimiikin väärin päin eli on maadoittava kun pitäisi olla kytkevä. Mites tuon sais nyt vaikka releellä kytkeen toisin päin? Osaisko joku heittää kaavion miten tulis kytkeä releeseen piuhat et menis virta oikein? Eli pitäs virta kulkea silloin kun katkaisija päästetään ylös ja nyt menee juuri toisinpäin.
     
  2. timopajala

    timopajala Gearhead

    kyselin nippeli mieheltä olisko sillä suoraan tuollaista katkaisijaa missä olis kahdet lähdöt ja toimis valmiiks oikein päin..olis helpoin ratkaisu kyl jos löytyy mut jään odotteleen sen vastausta.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Virtalukolta nastaan 30 sekä 85 plussaa, nastasta 87 jarruvaloille ja 86:en kytket sen maadoittavan kytkimen piuhan.
     
  4. timopajala

    timopajala Gearhead

    kiitokset ohjeesta! Käyn viikonvaihteessa testaamassa...
     
  5. timopajala

    timopajala Gearhead

    toi kytkin on kahdella liittimellä eli kytkee siis kaksi yhteen niin tuleeko se kytkin siis tuon 86 nastaan ja toinen maahan? entäs tuo mikä menee jarruvalolle, pitääkö 87 nastasta vetää kaksi johtoa eli molempiin auton omiin johtoihin?
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Releen maadoitus sitten on 85 jotkut releet palaa heti jos kytkee väärin päin


    Eli tarkennas hiukan sinulla on siis normaali nappikatkaisin joka kytkee painettessa ja se pitäsi saada toimimaan avautumalla?


    Tuleeko katkaisijalle virta
    vai
    maadoitus joka ohjaa jarruvalojen relettä?


    Kytkentä on sama navat vain vaihtuu oli kyseessä kumpi virtaisuus tahansa jos katkaisija on väärin päin toimiva


    Eli 30 virtaa virtalukolta ja mieluusti sulakkeen läpi jos katkaisijalle tulee miinus
    katkaisijalta lähtevä johto kytketään releen 85 napaan ja valoille/eteenpäin menevä johto kytketään siihen napaan jossa ei ole kytkentää silloin kun releellä ei ole virtaa 87 tai 87a releestä riippuen
    86 napaan kytketään releen vetokelan virta sen voi tässä tapauksessa lisäjohdolla kytkeä napaan 30 johon tulee virta sellaisesta paikasta joka katkeaa virtalukolla ja jarruvalot syttyy kun releen kelalta katkeaa maadoitus eli poljinta painetaan ja katkaisija avaa

    Releelle virran voi ottaa melkein mistä vaan minne tulee riittävästi amppeereita esim. radion johto, tosin jarruvalot syttyy jos radion sulake palaa


    Jos katkaisijalle tulee virta silloin kytketään 30 ja 86 yhdistys johdolla katkaisijalta lähtevään johtoon ja 85 maadoitetaan.
    Valoille/eteenpäin lähtevä johto kytketään kuten aiemmin siihen napaan jossa ei ole kytkentää kun poljinta ei paineta


    Sit kun sen releen ostaa katsoo ettei se ole lisävaloille missä on vain 2 87 napaa releessä pitää olla 87 ja 87a ja mieluusti vielä kannessa sellainen kuva jossa toinen napa on kytketty ja toinen ei
    Eli vaihtava rele
    Normaalilla releellä kytkentä ei oikeen onnistu, tosin avaaviakin releitä on olemassa, mutta marketista hyllystä löytyy vaihtavaa relettä ~5e hintaan, siihen kourallinen liittimiä ja pari metriä johtoa
     
  7. timopajala

    timopajala Gearhead

    elikkä kyseessä siis jarrupolkimen katkaisijasta jonka läpi menee virta kun jarrua ei paineta, eli kytkin siis toimii väärin päin. Eli katkaisijalle tulee siis virta.
     
  8. timopajala

    timopajala Gearhead

    elikkä siis näin: 30 jarruvalon katkaisijan toiseen nastaan ja 86 toiseen. 85 maadoitetaan ja 87 tai 87a menee valoille? Tosiaan sellainen tilanne että nyt mulla jarruvalot palaa kokoajan ja kun katkaisijaa painaa ne sammuu. Eikö tuo kytkentä nyt vaihda sen oikein päin? Kun tosiaan väärin päin toimiva katkaisija siellä.
     
  9. pptalo

    pptalo Gearhead

    Etkö saa kytkimelle tehtyä tellinkiä jolla sen saisi toimimaan toisin päin?
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli kuten kerroit, katkaisijalle autosta tulevasta johdosta reppuselkä liittimellä (google auttaa) releen 30 napaan virta

    katkaisijalta johto siihen releen 86 napaan

    85 maihin

    87 tai 87a kumpi on virraton polkimen ollessä ylhäällä siihen se katkaisijalta valoille lähtevä johto

    Eli kun virrat kytketään ja poljin on ylhäällä rele kytkee sen tyhjän navan käyttöön ja kun poljinta painetaan rele kytkee jarruvalot käyttöön
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ensin se on maadoittava, sitten siinä kulkeekin virta?

    Mikäs se nyt loppuviimein on?

    2-napainen kytkin mikä on NC tyyppinen, eli normaalisti kiinni?
    Kun jarrua ei paineta, on kytkin "kytkettynä"?
    Kun jarrua painaa, aukeaa piiri ja virta ei kulje läpi?

    Vaihtava
    Virtalukolta virta nastaan 30 sekä haaroitettuna sille kytkimelle virta, kytkimen toisesta nastasta virta 85 nastaan, 86 kytketään maahan, jarruvaloille nastan 87a kautta virta.
     
  12. timopajala

    timopajala Gearhead

    tämä ohje osuu oikeaan, sori kun sekotin tuossa pakkaa ja sekoilin itte samalla :D alko illalla vähän jo meneen itelläkin sekasin et miten se nyt meni :) Mut joka tapauksessa näillä ohjeilla sen saa pelittään oli kuinka päin tahansa :) Kiitokset vielä!
     

Kerro tästä muillekin!